Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Cerinte deontologice privind activitatea personalului didactic de predare
Marţi, 14 Septembrie 2010 07:22

 

 

CERINŢE DEONTOLOGICE PRIVIND ACTIVITATEA

PERSONALULUI DIDACTIC DE PREDARE

 

Art.33. Personalul didactic de predare trebuie să cunoască drepturile şi obligaţiile legale în vigoare ce îi revin în unitatea de învăţământ în care funcţionează.

  

Art.34. (1) În relaţiile cu clasa/grupa de elevi, din punct de vedere comportamental, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:

a)    ţinută morală demnă, concordantă cu valorile educaţionale transmise elevilor;

b)   comportament responsabil concretizat prin respect şi consideraţie faţă de elevi;

c)    echipament sportiv adecvat şi decent, impecabil sub aspect igienic, modern şi aspectuos;

d)   aspect fizic îngrijit;

e)    stare psihică caracterizată de bună dispoziţie şi optimism, stimulativă pentru activitatea elevilor;

f)     disponibilitate totală pentru susţinerea fiecărui elev, corespunzător caracteristicilor sale, în dobândirea cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor predate.

(2)

Respectarea prevederilor legislative în vigoare care interzic personalului didactic de predare următoarele:

 

a)    afectarea imaginii publice, viaţa intimă, privată şi familială a elevului;

b)   aplicarea de pedepse corporale, precum şi agresarea verbală sau fizică a elevilor;

c)    condiţionarea prestaţiei didactice la clasă sau evaluarea elevilor,  de obţinerea oricărui tip de avantaje de la elevi sau de la părinţii acestora;

d)   orice altă acţiune care ar putea leza statutul de cadru didactic.

(3) Cerinţe didactice specifice:  

a)    prezentarea la fiecare clasă a sistemului de evaluare, inclusiv cu exemplificări practice, a eşalonării susţinerii probelor de evaluare şi a scalelor de notare, a posibilelor opţiuni în alegerea instrumentelor de evaluare. Se vor prezenta şi categoriile de conţinuturi care vor face obiectul notării curente;

b)   conştientizarea elevilor asupra necesităţii obţinerii şi prezentării avizului medical şi consecinţele lipsei acestuia;

c)    prelucrarea cu elevii fiecărei clase, a prevederilor regulamentare privind frecvenţa la lecţii, precizând numărul de absenţe nemotivate care conduc la scăderea notei la purtare, la emiterea preavizului de exmatriculare sau a exmatriculării;

d)   înregistrarea la fiecare lecţie, a absenţelor în caietul personal şi în catalog;

e)    realizarea evaluării în faţa întregului colectiv al clasei, făcând publică nota/ calificativul acordat;

f)     acţionarea în consecinţă, în situaţiile de deteriorare a instalaţiilor, aparatelor, materialelor didactice specifice, a mobilierului şi a instalaţiilor electrice/ sanitare, ca urmare a unui comportament necorespunzător al elevilor.

 

Art.35. În relaţiile cu învăţătorii/diriginţii claselor, din punct de vedere comportamental, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:

a)    exercitarea activă a calităţii de membru al consiliului clasei, exprimându-şi opinia motivată asupra situaţiei şcolare sau disciplinare a elevilor;

b)   informarea promptă a învăţătorilor/ diriginţilor asupra comportamentelor atipice ale unor elevi;

c)    participarea, după caz, la şedinţele cu părinţii;

d)   informarea şi/ sau solicitarea sprijinului învăţătorului/ dirigintelui, în organizarea unor activităţi sportiv-turistice.

 

Art.36. În relaţia cu responsabilul catedrei/comisiei metodice, din punct de vedere comportamental, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:

a)    prezentarea şefului de catedră, la termenele stabilite, a documentelor de planificare şi de proiectare didactică, pentru clasele la care este normat;

b)   propunerea acţiunilor/ activităţilor specifice care urmează a fi cuprinse în programul de activitate al catedrei;

c)    îndeplinirea, cu responsabilitate, a sarcinilor specifice care îi revin din planul de activitate al catedrei;

d)   prezentarea rapoartelor scrise asupra rezultatelor obţinute în plan didactic, educativ şi competiţional, cu clasele la care este normat;

e)    informarea curentă a şeful catedrei asupra oricărui eveniment (pozitiv sau negativ) intervenit în activitatea sa;

f)     informarea conducerii unităţii de învăţământ, în timp optim, asupra oricărei indisponibilităţi de a fi prezent la lecţii;

g)    respectarea dreptului de îndrumare şi control a şefului de catedră.

 

Art.37. În relaţia cu colegii de catedră, din punct de vedere comportamental, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:

a)    disponibilitate de colaborare;

b)   respect reciproc;

c)    solidaritate;

d)   onestitate şi corectitudine.

 

Art.38. În relaţia cu conducerea unităţii de învăţământ, din punct de vedere comportamental, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:

a)    participarea sistematică şi activă la şedinţele consiliului profesoral;

b)   aplicarea hotărârilor consiliului profesoral/ de administraţie;

c)    îndeplinirea cu responsabilitate a atribuţiilor în comisiile, constituite în unitatea de învăţământ;

d)   respectarea dreptului de îndrumare şi control al directorului unităţii de învăţământ.

 

Art.39. În relaţiile cu organismele de specialitate constituite la nivel teritorial (sector, localitate, judeţ), din punct de vedere comportamental, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:

a)    respectarea dreptului de îndrumare şi control al inspectorului şcolar de specialitate şi al profesorilor metodişti numiţi de acesta;

b)   participarea activă şi sistematică la acţiunile cercurilor pedagogice teritoriale, angajându-se în susţinerea de lecţii demonstrative, referate şi comunicări ştiinţifice, prezentări de documente de planificare, de proiectare didactică sau de evaluare;

c)    participarea activă la şedinţele comisiei pe disciplină sportivă care organizează fazele locale ale competiţiilor sportive şcolare;

d)   exprimarea disponibilităţii de a participa la activităţile de evaluare externă organizate de inspectoratele şcolare, în calitate de evaluator la disciplina educaţie fizică şi sport (bacalaureat) sau de supraveghere la alte discipline, cât şi în calitate de secretari/ vicepreşedinţi ai comisiilor de examinare;

e)    studierea ofertelor de perfecţionare profesională ale C.C.D. şi participarea la forme de perfecţionare.

 

METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII

ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT

ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR

 

 

 

CAPITOLUL VIII

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 16:55
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Proba practica la concursul de ocuparea …

ANEXA Nr. 5   la metodologie   PROBA PRACTICA din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar cu clase speciale - Limbi straine cu...

Read more

Jocuri online pentru tineri

Jocuri online pentru tineri   Oamenii moderni prefera activitati moderne, iar cand vine vorba de timp irosit online, majoritatea il cheltuie pe site-uri de jocuri kizi. Nu e doar o moda ci...

Read more

Documente consilierul educativ coordonat…

Documentele consilierului educativ / coordonatorului de proiecte  si programe educative scolare si extrascolare   Afla care sunt documentele necesare pentru consilierul educativ / coordonatorul de proiecte si programe educative scolare si extrascolare.   Documente necesare pentru...

Read more

Importanta creativitatii in dezvoltarea …

IMPORTANŢA STIMULĂRII CREATIVITĂŢII ÎN DEZVOLTAREA COPILULUI   Marinescu Larisa Eromanga, Profesor Psihopedagog, Centrul de Pedagogie Curativă HD - locaţia Lupeni, Judeţul Hunedoara     Creativitatea poate fi definită ca trăsătură complexă a personalităţii umane, constând...

Read more

Planificare model pentru istorie clasa a…

Planificare model pentru istorie clasa a IV-a   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Ziua Sigurantei pe Internet competitie n…

Ziua Sigurantei pe Internet - competitie nationala   Pe data de 5 februarie 2013 se va desfasura Ziua Sigurantei pe Internet 2013, eveniment de anvergura europeana desfasurat anual sub egida retelei europene “INSAFE” – European Safer...

Read more

Ordin privind organizarea si desfasurare…

ORDIN privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat, pentru anul şcolar 2012-2013     În conformitate cu prevederile Legii Educaţiei Naţionale nr.1/2011, În conformitate cu prevederile ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului...

Read more

Studiu valentele utilizarii softurilor e…

STUDIU – VALENŢELE UTILIZĂRII SOFT-URILOR EDUCAŢIONALE ÎN CICLUL PRIMAR   înv. Gligor Dana Şcoala Gimnazială Cîmpeni Educaţia trebuie să pregătească individul pentru ritmul accelerat al schimbării în societatea în care trăim,...

Read more