Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Politici europene privind invatarea pe tot parcursul vietii
Joi, 08 Iulie 2010 19:43

POLITICI EUROPENE PRIVIND ÎNVĂȚAREA PE TOT PARCURSUL VIEȚII

Prof. Alexandra Pepelea

Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”, Iaşi

În domeniul major al educației, Uniunea Europeană a înțeles că succesul înseamnă asumarea responsabilității comune din partea tuturor statelor membre. Elaborarea strategiilor de educație permanentă constituie o prioritate, având ca motivații principale faptul că trăim într-o societate și o economie bazate pe cunoaștere, în care care accesul la informații și cunoștințe de ultimă oră, împreună cu motivația și capacitatea de a folosi în mod inteligent resursele au devenit chei pentru stimularea ofertei pieței muncii, a competitivității și inserției sociale. Mai mult ca oricând, indivizii doresc să-și planifice propriile vieți, să contribuie activ la viața socială și să accepte diversitatea culturală, etnică, lingvistică. Demersurile UE la nivelul politicilor europene în domeniul educației au fost și sunt către găsirea modalităților prin care se pot aborda aceste provocări.

Conceptul „învățare pe tot parcursul vieții”( lifelong learning, education tout au long de la vie) a început să fie utilizat după 1972, când Edgar Faure, președintele Comisiei Internaționale pentru Dezvoltarea Educației, a înmânat directorului general al UNESCO raportul ”A învăța să fii”.Obiectivul general enunțat de Faure se referea la necesitatea ca fiecare individ să aibă posibilitatea să învețe pe parcursul întregii vieți, ca un act de responsabilitate individual asumată. De aici, necesitatea adaptării educației la cerințele pieței muncii, prin corelarea sistemului formal de învățare cu cel informal și nonformal.

La nivel european, strategiile de punere în practică a conceptului ”învățare pe tot parcursul vieții” trebuie să asigure:

· Constituirea unei societăți incluzive, care să ofere tuturor acces la învățare și în care educația și formarea să urmărească prioritar nevoile de formare ale indivizilor

· Adaptarea ofertei de educație și de formare în așa manieră încât indivizii să poată participa la învățare pe tot parcursul vieții și sa-și planifice felul în care vor putea să combine învățarea cu munca și cu viața de familie

· Dobândirea unor standarde ridicate de educație și a unei formări de calitate în toate sectoarele, astfel încât cunoștințele și deprinderile să urmărească nevoile în continuă creștere ale pieței muncii

· Încurajarea participării active în toate sectoarele vieții publice, în special în domeniile politic și social, în comunitatea în care fac parte indivizii, inclusiv în cea europeană

Educația adulților reprezintă o componentă importantă a învățarii pe tot parcursul vieții. Realitatea este că, deși eforturile s-au orientat către elaborarea politicilor privind educația adulților, practic participarea adulților la educație și formare este destul de limitată și oarecum dezechilibrată, din cauza unor variabile precum schimbările demografice, dezvoltarea foarte rapidă a unor regiuni din anumite arii geografice sau problema sărăciei care împovărează și astăzi anumite zone de pe glob. În 2006, Comisia pentru Educație a publicat un raport intitulat „Educația adulților: Nu este niciodată prea târziu să înveți!”( ”Adult Learning: It is never too late to learn!”), subliniind importanța educației edulților pentru creșterea șansei de angajare, a mobilității prin dobândirea de competențe-cheie într-o societate în continuă schimbare, promovând în același timp o piață a muncii și o societate bazate pe inserție socială.Raportul a fost urmat, în 2007, de un plan de acțiune, având un titlu de asemenea sugestiv: „Este oricând un moment prielnic să înveți!”( ”It is always a good time to learn!”), ce stabilește maniera în care statele membre și alte organisme interesate pot dezvolta sisteme de educație a adulților eficiente.

De la sfarșitul lui 2008, UNESCO găzduiește o serie de conferințe internaționale care privesc educația incluzivă de calitate și educația adulților, a căror deviză este dreptul la educație. Campania patronată de UNESCO se numește, din acest considerent, Education for All(EFA). Conferințele încurajează dialogul global asupra priorităților din educație, furnizând sprijin pentru elaborarea de politici și pentru investitorii în educație; se stabilesc protocoale bi-și multilaterale de colaborare în domeniul educației cu organizații ale societății civile și din sectorul privat.

Eforturile UE s-au îndreptat, așadar, spre asigurarea unui cadru comun de repere și standarde în domeniul educației. Printre cele mai importante evenimente ale strategiei europene privind educația pe tot parcursul vieții se numără: Memorandumul asupra Învățării Permanente( A Memorandum on Lifelong Learning), Raportul OECD- „Educația permanentă pentru toți” ( Lifelong Learning for All), Cartea Albă UE- „Către societatea învățării” ( Towards the Learning Society), Raportul UNESCO- „Învățarea- Comoara dinăuntru: Educație pentru secolul 21”( Learning- the treasure within. Education for the 21 st century), Programul de învățare pe tot parcursul vieții( Lifelong Learning Programme) pentru perioada 2007-2013. Acesta din urmă vizează sprijinirea schimburilor, cooperării și mobilității între sistemele de educație și formare profesională din cadrul UE, astfel încât aceste sisteme să devină repere de calitate la nivel mondial. Comisia Europeană a ales să integreze numeroasele inițiative în domeniul educației și formării sub „o singură umbrelă”(A Single Umbrella for Education and Training Programmes), care a înlocuit programele anterioare, desfășurate până în 2006. Programul de învățare pe tot parcursul vieții este structurat în patru subprograme, foarte cunoscute și accesate și în România: Comenius pentru învățământul preuniversitar, Erasmus pentru învățământul universitar, Leonardo Da Vinci pentru formarea profesională și Grundtvig pentru educația adulților. Acestora li se adaugă programul Jean Monnet, care sprijină activitățile de predare, cercetare și reflecție asupra problemelor europene în cadrul instituțiilor de învățământ superior.

Educația pe tot parcursul vieții( de-a lungul și de-a latul/ lifelong și life-wide) constituie, astfel, o componentă vitală a politicilor educaționale europene, prin care se urmărește stimularea competitivității, a gradului de inserție socială, a cetățeniei active, a dezvoltării profesionale și personale.

Bibliografie

http://www.oecd.org, What role for education

http://europa.eu/legislation summaries/education training youth/lifelong learning/

http://www.unesco.org

http://ec.europa.eu/education/programmes

 

Ultima actualizare în Vineri, 09 Iulie 2010 21:27
 

Revista cu ISSN

Planificare model pentru cunoasterea med…

Planificare model pentru cunoasterea mediului invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Opiniile marilor oameni de cultura despr…

OPINIILE MARILOR OAMENI DE CULTURĂ DESPRE TRADUCERE   Octavian Horia MINDA Şcoala cu clasele I-VIII, Sanandrei, Timis     Traducerile au jucat şi continuă să joace un mare rol, fiind un important mijloc de comunicare în...

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

1. Droguri sintetice (designer drugs) - Ecstasy   Datorită acţiunilor şi efectelor lor diferite, drogurile sintetice sunt greu clasificabile în grupe distincte. XTC (prescurtarea pt. Ecstasy) este atribuit frecvent grupei entactogenelor...

Read more

Fisa cadru pentru post cadru didactic in…

FIŞA CADRU A POSTULUI - CADRU DIDACTIC ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR (educatoare, învăţători, profesori pentru învăţământ preşcolar/primar, profesor)     În temeiul Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul contractului individual...

Read more

Saptamana educatiei globale 2012 Mobilit…

Saptamana educatiei globale 2012 Mobilitate pentru sustenabilitate   A 14-a editie a Saptamanii Educatiei Globale, program facilitat de Centrul Nord-Sud al Consiliului Europei, se va desfasura in perioada 10-18 noiembrie 2012. Tema de acest an pentru Saptamana Educatiei Globale este “Mobilitate pentru...

Read more

Elemente de management institutional din…

ELEMENTE DE MANAGEMENT INSTITUȚIONAL DIN PERSPECTIVA DEZVOLTĂRII DURABILE Prof. Isabela Curaleț, Școala Gimnazială „Simion Florea Marian” Ilișești, jud. Suceava Rezumat: Societatea Cunoașterii generează transformări și implică alinieri la nivelul...

Read more

Modele de subiecte pentru bacalaureat 20…

Modele de subiecte pentru bacalaureat 2014   Ministerul Educatiei a publicat modelele de subiecte pentru examenele scrise si orale din cadrul bacalaureatului 2014, precum si baremele de rezolvare ale acestora.

Read more

Alege scoala Proiect de prevenire a aban…

ALEGE ŞCOALA PROIECT DE PREVENIRE A ABANDONULUI ŞCOLAR Coordonator proiect, Prof. Lepădatu Liliana Şcoala Gimnazială Parava, Jud. Bacău Elevii proveniţi din familii defavorizate, în pericol de abandon şcolar şi fără...

Read more