Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Curricumul_valorificarea culturii generale_proiect_protocol
Joi, 08 Aprilie 2010 00:00

ÎMBOGĀŢIREA CURRICULUMULUI

PRIN VALORIFICAREA CULTURII GENERALE

Institutoare Teodora Nacov Pereni

Liceul Teoretic ”J. L. Calderon” Timişoara

Participarea elevilor la activitāţi aparţinând unor proiecte locale, judeţene, interjudeţene, naţionale şi internaţionale constituie o modalitate directā de educare şi integrare în sistemul educaţional de tip european. Activitāţile cu scop caritabil şi de voluntariat constituie valenţe ale acestor proiecte (primordial sau în subsidiar).

Proiectele amintite se realizeazā inclusiv prin colaborāri, parteneriate cu grupuri educaţionale (clase de elevi/ învāţāmânt primar / gimnazial / liceal; O.N.G.-uri, instituţii culturale, fundaţii, asociaţii, etc). Rolul acestor colaborāri este de a multiplica impactul educativ al acestor activitāţi. Formarea personalitãţii copilului este strâns legatã de deschiderea spre societatea civilā.

O mare varietate de forme posibile o cunosc activitãţile prin care poate fi sprijinită educaţia implicită procesului instructiv-educativ pentru formarea sistemului de valori; o parte a lor pot fi activităţi complementare, centrate pe valorificarea filonul culturii tradiţionale.

Bine proiectate, activitãţile adiacente procesului instructiv educativ (concursuri, vizite, vizionãri de spectacole, filmãri, participare la repetiţii de teatru, ateliere pe echipe, excursii tematice, de studiu, de recreere, spectacole, serbãri şcolare, participarea la parteneriate şi proiecte educative, etc) pot îmbogãţi cultura generalã a elevului.

Cunoaşterea realitāţii, în toate aspectele sale: sociale, economice, culturale, şi înţelegerea, cunoaşterea bogăţiei formale şi semantice a formelor plastice aparţinând creaţiei populare şi tradiţiilor poporului nostru sunt esenţiale în formarea personalităţii complexe a elevului; înţelegând de unde pornesc izvoarele vor putea respecta şi valoriza bogata moştenire artistică a neamului, îşi vor îmbogăţi conştiinţa apartenenţei în profunzime, îşi vor nuanţa receptarea, trăirile şi exprimarea proprie.

Elevul are de câştigat în profunzimea demersului şcolar; va avea multiple repere suplimentare în înţelegerea şi însuşirea noţiunilor predate la ora de curs.

Majoritatea acestor tipuri de activităţi au un puternic impact asupra educaţiei copilului în formare, îmbogāţind gradul de asimilare şi lārgind sfera de cunoştinţe aparţinând culturii generale.

Dezvoltarea acestei categorii de activităţi de tip vizual, estetic poate fi realizată prin organizarea de sesiuni de documentare: vizite la muzee, colecţii de artă populară din judeţ (inclusiv în decursul unor excursii) precum şi în Timişoara, la Muzeul Etnografic, Muzeul Banatului, Muzeul de Artă, la Sarmisegetuza, Castelul Huniazilor, Cetatea Soimoş, mãnãstiri, etc.

Astfel, elevii vor putea identifica modalităţile prin care se conturează identitatea de neam; ei vor cunoaşte atât tradiţiile şi obiceiurile româneşti de pe teritoriul ţării, cât şi acelea din zonele geografice locuite de români, în alte ţări: Serbia, Voievodina, Ucraina, Bulgaria, Ungaria. Aceste activităţi pot fi cu caracter creativ-cultural, sportiv-turistic, prin organizarea de spectacole, serbări, vizionări, audiţii muzicale, organizarea de expoziţii, sau având un caracter de cercetare (culegerea de folclor, studierea costumului tradiţional, etc).

Acestea sunt modalitãţile de lucru la care am recurs, în cadrul colaborãrilor iniţiate, cu elevii clasei a II-a, a III-a, a IV-a (Liceul Teoretic “Jean Louis Calderon”, institutor Teodora Pereni Nacov) şi cei ai clasei a VI-a, a VII-a, a VIII-a (Liceul de Arte Plastice Timişoara, prof. Claudia Giuca). Au fost formate ateliere de creaţie în care elevii au realizat, atât în cadrul orelor de specialitate, cât şi în cadrul unor activitāţi adiacente, exerciţii şi teme inspirate din tradiţia şi istoria patriei; pentru compunerea de suprafeţe plastice în tehnica colajului; bogăţia formală rezultată a dovedit importanţa imaginilor acumulate prin documentare. Alte teme realizate în cadrul orelor de Educaţie Plastică şi Abilităţi Practice (“Obiceiuri de iarnă”, “Datini de Crăciun”, Brăduleţul“, “Mărţişorul”, “Dragobetele”, “Oul de Paşti”, “Hristos a-nviat!”, etc.) au fost realizate cu interes datorită apropierii copiilor de înţelegerea datinilor strămoşeşti; în activităţile transcurriculare, elevii au dovedit un real interes pentru participarea la programe. Alte teme: comuniunea tradiţionalã om-natură (“codru-i frate cu românul”), - plantarea copacilor (Eno Tree Planting Day, sept.2007); datina creştină a Crăciunului (“Dar din dar se face Rai”, colindatul), prin realizarea de felicitări de Crăciun (cu motive tradiţionale) şi dăruirea lor către copiii instituţionalizaţi (proiect umanitar “Mesagerii lui Crăciun”, la Fundaţia Familială Rudolf Walther); dragostea de naturā, prin iniţierea unui proiect de plantare, serbare şi picturā exterioarā, cu tema “Copacul”- implicând astfel, prin parteneriat, şi clasa a II-a de la Liceul Teoretic “Jean Louis Calderon” (instit. Teodora Pereni Nacov, instit. Maria Ardelean) şi preşcolarii de la grupa germanā (3-6 ani) ai Grādiniţei P.P. 21 Timişoara (instit. Ildiko Antal); icoana creştinã: expoziţie “Exerciţii pentru icoane- mai 2008” de la sediul Asociaţiei “Memorialul Revoluţiei 16-22 decembrie 1989” (preş. dl. Traian Orban); înţelegerea istoriei recente; - participarea elevilor la concursul “Elev în comunism”, lansat pe plan naţional.

Activitãţile, precedate de secvenţe ritmice de documentare: desene realizate după exponatele din Muzeul Etnografic, Muzeul Banatului, Muzeul de Artă, atenţia acordatā elementelor de peisaj tipic regiunii noastre (prin ieşirile pentru pictură în peisaj şi prin vizitele de lucru la Muzeul Satului) s-au dovedit a fi importante în formarea, educaţia elevului.

Pot argumenta cele susţinute mai sus, arātând cum, în cadrul disciplinei opţionale: “ROGVAIV – Culorile mele”, la cursul cu tema: acord cromatic cu dominanta caldā – oranj, elevii au creat, cu materialele de lucru specifice picturii, conform programei şi planificārii aprobate a acestui opţional, compoziţii foarte diverse şi bogat detaliate; unele compoziţii conţineau elemente cum ar fi: plante diverse, aranjamente florale (de unde reieşea clar faptul cā, extracurricular, au participat la şedinţe de lucru – ikebana, a lāsat o amprentā în volumul de informaţii sintetizate de elev); altele cuprindeau elemente de peisaj care nu erau standardizate, imaginate, ci erau amintiri din excursiile în naturā, altele erau compoziţii cu cifre (provenind de la exerciţiile de logicā matematicā), ş.a.m.d.

Ca aplicaţie demonstrativã, posterul creat este realizat pe grupe de lucru – atelier de educaţie plasticã şi tehnologicã.

Scopul urmãrit a fost ca, odatã cu însuşirea noţiunilor de compoziţie, elevii sã creeze imagini care sã evoce elementele de culturã generalã achiziţionate, pe tema “Comunitatea noastrã” (sintetizând cunoştinţele de etnografie, geografie, istorie, educaţie civicã ş.a.m.d.).

Prin intermediul acestor activitāţi, cunoştinţele şcolare şi cele asimilate colateral se împletesc, întārind cultura generalā, în acelaşi timp, elevii îşi dezvoltă sentimentul de apartenenţă la comunitate, se educă în spiritul respectului faţă de valorile societāţii noastre.

Astfel, prin îmbogāţirea curricumului, elevul este deschis spre cunoaşterea şi participarea activā la viaţa comunitāţii, a societāţii civile.

În consecinţã, temele de lucru din cadrul curricumului pot fi abordate cu un grad de complexitate mãrit, iar coeficientul de acumulare de competenţe, deprinderi, cunoştinţe sã devinã mult îmbogãţit.

 

Proiect educaţional local - “Banatul – istorie, culturã, religie, legendã”

Protocol pentru parteneriatul educaţional

 

Ultima actualizare în Vineri, 16 Aprilie 2010 19:27
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Les etapes de la comprehension orale

LES ETAPES DE LA COMPRÉHENSION ORALE   Ilie MINESCU Universitatea de Vest TIMIŞOARA     La pré-écoute Lors d’une activité de compréhension orale, les élèves comprennent en général: les mots qu'ils connaissent déjà; les mots transparents ; les mots dont...

Read more

Integrarea experimentului in orele de fi…

INTEGRAREA EXPERIMENTULUI ÎN ORELE DE FIZICĂ ŞI CHIMIE                                                     Profesor Tudorache Maria, Şcoala Gimnazială ,,P. H. Zangopol” Buzău   Prin predarea fizicii şi chimiei se urmăreşte raportarea copilului la mediul în care trăieşte. Experimentul este...

Read more

L approche communicative Quelques defini…

L’APPROCHE COMMUNICATIVE. QUELQUES DEFINITIONS   Ilie MINESCU Universitatea de Vest din Timişoara   Le français est une langue vivante; on ne l'enseignera donc pas comme une langue morte. Enseigner le français consiste à apprendre aux...

Read more

Sub semnul creativitatii

SUB SEMNUL CREATIVITĂŢII Prof. înv. primar Gligor Dana Şcoala Gimnazială Cîmpeni, jud. Alba Scopul esenţial pe care îl urmăreşte învăţământul este dezvoltarea gândirii. Prin urmare...

Read more

Metodologie examenul de definitivare in …

Metodologie examenul de definitivare in invatamant 2014   Vezi Ordinul nr. 5294/16.10.2013 si anexa privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului national de definitivare in invatamant in anul scolar 2013-2014....

Read more

Calendarul Evaluarilor Nationale la clas…

Calendarul Evaluarilor Nationale la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a in 2014   Vezi Ordinul ministrului educatiei nationale privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a Evaluarilor Nationale in anul...

Read more

Despre invatarea umana

DESPRE ÎNVĂŢAREA UMANĂ   Profesor psihopedagog Ştefănescu Adreana Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională “Speranţa” Timişoara   Argument. Materialul cuprinde noţiuni despre învăţare şi teorii cunoscute ale învăţării promovate de savanţi în diferite perioade ale...

Read more

DESPRE SARBATOAREA MUZICII

DESPRE SÃRBÃTOAREA MUZICII   Profesor Maria Dinu C.N.E. “Gh.Chitu”, Craiova     Începând din anul 1982, în Franta, a fost organizatã, în prima zi a verii, 21 iunie, Sãrbãtoarea Muzicii. Astãzi, Sãrbãtoarea Muzicii este prezentã...

Read more