STUDIU PRIVIND Dezvoltarea competentelor În dezvoltarea de proiecte digitale În mediul informatic educational
Prof. Pilat Elena Mihaela
Liceul Teoretic “Callatis” Mangalia, Judetul Constanta
Studiul prezintã câteva elemente teoretice ce trebuiesc urmãrite atunci când lucrãm la un proiect cu elevii. Dupã prezentarea aspectelor teoretice este redat planul de lucru la un proiect ce respectã toate cerintele teoretice prezentate la începutul lucrãrii.
Angajatorii raporteazã cã au nevoie de elevi care sunt mai bineprepared in skills such as professionalism and work ethic, pregãtiti în competente, cum ar fi profesionalism si etica muncii, oral and written communication, teamwork and collaboration,de comunicare oralã si în scris, lucrul în echipã si colaborare, critical thinking and problem solving, application ofgândirea criticã si rezolvarea de probleme, de aplicare a information technology, and leadership. Tehnologiei informatiei, si de conducere.
Abilitãtile necesare secolului 21: Gândire criticã, Creativitate, Lucrul în echipã, Întelegere inter-culturalã, Comunicarea, Folosirea Tehnologiei, Self-Direction. Ciclul proiectului de învãtare are cinci componente majore care consistã în urmãtoarele faze: Definitia, Planul, Facerea, Revizuirea, Gestionarea.
Faza de Definitie
În faza de definitie, temele proiectelor , rezultatele, scopul, link-uri cu curriculum, strategiile si abordãrile evaluãrilor sunt luate în considerare si documentate. Forma de ansamblu a proiectului, formularul de cãlãtorie si al obiectivelor cu o definitie suficientã pentru a permite ulterior fazelor sã continue cu claritate si limite definite.
Faza de Plan
În faza de plan, proiectul este defalcat în bucãti usor de gestionat. Rolurile proiectului sunt alocate si un timeline este planificat pentru proiect. Luati în considerare factorii care afecteazã calendarul activitãtiilor proiectului, cum ar fi disponibilitatea limitatã a resurselor, programele de clasã si vacantele si ajustati planul în consecintã. Planul vã permite sã urmãriti progresul prin intermediul proiectului.
Faza de Facere
În faza de Facere, proiectul de învãtare este lansat si condus cu elevii. Produsele rezultate din munca elevilor sunt colectate pentru evaluare. De obicei, este un eveniment sau o prezentare în care elevii demonstreazã produsul lor final sau produsele. Faza de Facere se terminã cu o celebrare a încheierii cu succes a proiectului.
Faza de Revizuire
În faza de Revizuire, profesorii si studentii reflectã asupra si evalueazã proiectul de învãtare recent completat. Reflectarea si evaluarea sunt critice în rezultarea succesului proiectului si îmbunãtãtirile care pot fi fãcute în viitor. Rezultatele si gradarea sunt de asemenea complete în timpul acestei faze.
Faza de Gestionare
Faza de Gestionare este în centrul celorlalte faze în ciclul proiectului de învãtare. Cele mai multe activitãti sunt în acest interval de duratã al proiectului . Faza de Gestionare include managementul procesului, pregãtirea prealabilã pentru a lansa, facilitare, monitorizare a progreselor, replanificare si managementul conflictului.
Elaborarea unei întrebãri esentiale. Întrebãrile esentiale sunt bune dacã sunt:
1. Provocatoare. Acestea pot contine obiective morale, implicatii sociale sau etice
2. Sfârsitul-deschis. Ele nu duc la o simplã si evident solutie, dar sã permitã mai multe rãspunsuri corecte.
3. În conformitate cu standardele de curriculum. Nu este de ajuns ca o întrebare sã fie relevantã si provocatoare. Aceasta trebuie sã conducã studentii la abilitãti, cunostinte si concepte ce definesc un ciclu de studii.
4. Importanta. Ea trebuie sã rezolve probleme de lumea realã. Studentii trebuie sã simtã cã rãspunsurile lor au impactul potential din afara clasei.
Care sunt activitãtile speciale?
Activitãti speciale de multe ori implicã grupuri mari de studenti sau de utilizare a resurselor în afara profesorului sau de control al scolii.
Aceste activitãti pot solicita permisiuni specifice sau implicã rezervare sau procedurile complicate de cãlãtorie. Existã mai multe tipuri de speciale activitãti care pot fi incluse în de învãtare proiecte. Iatã câteva: Excursii pe teren, Concerte, Colectori de fonduri, Vizite internationale, Activitãti de voluntariat. Lansarea proiectului Un start bine gândit al unui proiect poate genera mai mult interes al studentilor. Posibile lansãri pot include urmãtoarele: Discutarea în clasã, Parcurgerea câmpurilor, Activitate, Invitat cunoscãtor care sã le vorbeascã studentilor, Articol. Toate acestea pot fi folosite pentru a atrage studentii sã înceapã sã se gândeascã la proiect.
Ce sunt artefactele? Artefactele sunt obiecte fizice sau digitale folosite în procesele de amintire, gândire, sau rezolvarea problemelor. Ele sunt observabile, discutabile obiecte care reflectã o persoanei de dezvoltare sau de expresie de cunostinte si întelegere. Artefactele de învãtare sunt mostre tangibile ale muncii elevilor. Câteva exemple includ: Articole si eseuri , Modele, Intrãri de jurnal electronic, Desene si imagini, Foi de planificare.
Produse culminante Produsele culminante reprezintã rezultatele terminale si mai mari ce sunt scadente la sfârsitul procesului de învãtare si încorporeazã tot ceea ce studentii au învãtat pe parcursul proiectului. Produsele culminante reprezintã un amestec de cunostiinte acumulate si abilitãti si oferã studentilor oportunitatea sã si demonstreze învãtãtura pe o varietate de teme si competente.
Exemple de produse culminante
Produsul culminant
|
Descriere
|
Documente de cercetare
|
Elevii produc eseuri scrise traditional sau lucrãri de cercetare
|
Propuneri
|
Elevii desfãsoarã investigatii si cercetãri care conduc
la o propunere sau design care oferã o solutie la o o problemã socialã sau a comunitãtii
|
Prezentãri WEB comune
|
Studentii de la diferite scoli colaboreazã pentru a dezvolta prezentãri bazate pe web de explorãri ale proiectului sau solutii
|
Prezentãri
|
Elevii creeazã si livreazã prezentãri care explicã rezultatele proiectului. Prezentãrile pot folosi video, PowerPoint, muzicã, exponate fizice sau ecrane
|
Exemple de produse culminante(cont)
Produsul culminant
|
Descriere
|
Video Conferinte
|
Studentii raporteazã rezultatele proiectului lor cu colegii de la
o altã scoalã printr-un flux video live de conferintã.
|
Modele
|
Elevii proiecteazã si construiesc modele care sã demonstreze o lege, principiu, idee, sau solutia unei probleme. Elevii descriu, în scris, procesul de creare al modelului, cum functioneazã, si modul în care aceasta demonstreazã conceptul destinat.
|
Inventii
|
Studentii examineazã o problemã si construiesc o solutie
|
Revista sau articol de ziar
|
Elevii produc articole despre proiect, care sunt prezentate la reviste sau ziare locale pentru a fi publicate
|
Produse culminate tehnologic
Produsul culminant
|
Descriere
|
Simulãri
|
Studentii utilizeazã software-ul de modelare pentru a reprezenta un proces stiintific precum fotosinteza.
|
Povesti Video
|
Elevii utilizeazã software de editare video pentru a produce clipuri video care spun o poveste
|
Design Arhitectural
|
Elevii utilizeazã software 3-D pentru proiectarea si crearea unui model 3-D al unei clãdiri, cum ar fi o casã prietenoasã cu mediul.
|
Campanii publicitare
|
Elevii utilizeazã software-ul de editare graficã pentru a dezvolta o campanie de publicitate cu privire la o problemã de importantã publicã, cum ar fi încãlzirea globalã.
|
Ce este reflectia? Reflectia este procesul de analizã si de a face judecãti despre ceea ce s-a întâmplat. Reflectia oferã o modalitate pentru ca elevii sã fie conectati în mod semnificativ la învãtare si la o experientã pentru a obtine întelegerea.
Ce este autoevaluarea? Autoevaluarea este o formã de reflectie, în care elevii vor asimila noi cunostinte si vor fi constienti de contributiile lor individuale, punctele forte si punctele slabe.
Identificãm conflictul din timp. Este important sã fiti constient de dinamica fiecãrui grup si sã fiti pregãtit sã ajutati studentii sã rezolve conflictele cât mai devreme posibil. Acest lucru se realizeazã prin crearea unei atmosfere de încredere în care elevii sã se simtã confortabil sã vã înstiinteze atunci când apare o problemã. Nu toate conflictele sunt neapãrat rele. Când sunt gestionate într-un mod constructiv, conflictul poate sã: conducã la o învãtare mai bunã, sã provoace studentii sã foloseascã capacitãti mai mari si mai avansate de gândire si sã gãseascã moduri creative de rezolvare,sã ajute elevii sã facã fatã stresului, sã ducã la prietenii si relatii mai speciale între studenti, sã creeze o comunitate de îngrijire si respect reciproc,sã cauzeze o schimbare pozitivã în comportament si în munca.
Celebrarea Finalizãri
Festivitãtile sunt o parte frumoasã a vietii. Evenimentele importante în viatã precum zilele de nastere, sãrbãtorile religioase, începutul primei slujbe, sau cãsãtoria sunt toate motive de celebrare. Festivitãtile sunt un mod de a recunoaste etapele si realizãrile. La fel ca si în viata de zi cu zi, festivitãtile pot fi încorporate în proiectele de studiu pentru a recunoaste realizãrile si munca grea a studentilor. Rezervã niste timp aditional evaluãrii si reflectãrii la sfârsitul proiectului pentru celebrarea finalizãrii acestuia. Când studentii si-au investit timpul si energia într-un proiect de succes- în special unul major – trebuiesc ajutați sã-si recunoascã realizãrile.
IntroductionExemplu de proiect
|