Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Scoala parintilor un mijloc de imbunatatire a calitatii in invatamantul preuniversitar
Scris de administrator   
Vineri, 08 Decembrie 2017 11:26

STUDIU- „ŞCOALA PĂRINŢILOR” - UN MIJLOC DE ÎMBUNĂTĂŢIRE

A CALITĂŢII ÎN ÎNVĂŢĂMÎNTUL PREUNIVERSITAR

înv. Marc Aurica,

Școala Gimnazială Cîmpeni

"Spune-mi și o să uit. Arată-mi și poate n-o să-mi amintesc. Implică-mă și o să înțeleg." (proverb american)

O componentă importantă în actul educaţional o constituie implicarea familiei, factorul educativ prioritar,în familie începându-şi pregătirea pentru viaţă viitorul elev. Contribuţia familiei este cu atât mai mare cu cât copilul este mai mic. Implicarea părinţilor în procesul instructiv-educativ determină pe aceştia să înţeleagă că responsabilitatea şcolii şi a familiei converg spre un scop comun.

Implicarea activă a parinților în activitățile școlare și extrașcolare ale propriilor copii au ca rezultat că ei realizează că problemelelor sunt și ale altor părinți, că este util să discute despre situațiile cu care se confruntă,află căi și modalități de rezolvare a problemelor.Î ntre unii părinți se înfiripează relații de încredere și cooperare, învață să accepte asistență specializată, să ceară ajutor atunci cand au nevoie. Informațiile primite și abilitățile dobândite le dau încredere și competențe sporite.

Pe parcursul anilor cercetările pun în evidenţăinfluenţa atitudinii parentale asupra rezultatelor şcolare ale elevilor, în special asupra motivaţiilorînvăţării, precum şi faptul că unele comportamente ale părinţilor pot fi favorizate datorită dialogului cu şcoala. Astfel, se poate spune că pentru reuşita procesului instructiv – educativ este importantă relaţia familie – şcoală, de aceea şcoala trebuie să acorde o atenţie deosebită comunicării cu copiii şi cu familiile acestora.

O componentă importantă în actul educaţional o constituie implicarea familiei, factorul educativ prioritar,în familie începându-şi pregătirea pentru viaţă viitorul elev. Contribuţia familiei este cu atât mai mare cu cât copilul este mai mic. Implicarea părinţilor în procesul instructiv-educativ determină pe aceştia să înţeleagă că responsabilitatea şcolii şi a familiei converg spre un scop comun.

Orice părinte se întreabă: "Sunt un părinte bun pentru copilul meu?" sau"Ce înseamnă sa fii un părinte bun?".Din dorința de a încerca să găsești răspunsuri la asemenea întrebări este binevenit un astfel de proiect educațional, pe parcursul căruia se realizează o strânsă legătură cu părinții, implicându-i în activități comune cu copiii lor. Prin activitatea de parteneriat cu părinții ne asigurăm un sprijin în propria activitate. Învățându-i pe părinți să se implice în dezvoltarea copiilor lor, întărim interacțiunile și relațiile dintre părinți și copii. Prin cooperarea reală și comunicarea cu părinții,școala pune bazele unei unități de decizie și de acțiune între cei doi factori. De asemenea, activitățile cu părinții duc la rezolvarea situațiilor- problemă,a conflictelor posibile și a situațiilor de risc în dezvoltarea copilului.

Implicarea activă a parinților în activitățile școlare și extrașcolare ale propriilor copii au ca rezultat că ei realizează că problemelelor sunt și ale altor părinți, că este util să discute despre situațiile cu care se confruntă,află căi și modalități de rezolvare a problemelor.Între unii părinți se înfiripează relații de încredere și cooperare, învață să accepte asistență specializată, să ceară ajutor atunci cand au nevoie.Informațiile primite și abilitățile dobândite le dau încredere și competențe sporite.

Pentru asigurarea unei optime colaborări între familie și școală, alinierii la cerinţeleşcoliişi cele impuse de idealul socio- educaţional, este prioritară educația acesteia și se cer remarcate trei direcţii de acţiune:

a. sprijinul emoţional (a se da părinţilor ocazia de exprimare a emoţiilor fără critică sau condamnare);

b. sprijinul informaţional (a li se da părinţilor ocazia de a înţelege propria situaţieşi cea a educaţiei copilului lor);

c. sprijinul instrumental (ajutor în rezolvarea problemelor care ţin de educaţia copilului).

Educaţia părinţilor poate fi:

· o educaţie a educaţiei copilului;

· un studiu al dezvoltării copilului;

· formare de abilităţi de comunicare şi analiză a copilului;

· un examen cognitiv al sarcinilor secvenţiale în creşterea, dezvoltarea şi educarea copilului.

Consilierea părinţilor constituie o oportunitate pentru a identifica cauzele ce perturbă comunicarea lor cu copiii, pentru îmbunătăţirea relaţiilor dintre parinţi şi copii în vederea evitării eşecului în procesul de formare a personalităţii lui.

Un raport asupra relaţiilor dintre şcoalăşi familie în ţările Comunităţii Europene, bazat pe cercetări comparative, documentare şi empirice (prin ancheta de opinie cu chestionare) enumeră patru motive pentru care şcoalaşi familia se străduiesc să stabilească legături între ele:

a. părinţii sunt juridic responsabili de educaţia copiilor lor (legislaţia reflectă astfel libertatea părinţilor de a-şicreşte copiii aşa cum doresc;

b. există diferenţe între ţări privind măsura în care părinţii pot alege între diferitele şcolişi cursuri pe care să le urmeze copiii lor, măsura în care părinţii trebuie consultaţi de responsabilii şcolari etc.);

c. învăţământul nu este decât o parte din educaţia copilului, o bună parte a educaţiei petrecându-se în afara şcolii.

d. grupurile sociale implicate în instituţiaşcolară (în special părinţiişi cadrele didactice) au dreptul să influenţeze gestiunea şcolară.

Pe parcursul anilor cercetările pun în evidenţăinfluenţa atitudinii parentale asupra rezultatelor şcolare ale elevilor, în special asupra motivaţiilorînvăţării, precum şi faptul că unele comportamente ale părinţilor pot fi favorizate datorită dialogului cu şcoala. Astfel, se poate spune că pentru reuşita procesului instructiv – educativ este importantă relaţia familie – şcoală, de aceea şcoala trebuie să acorde o atenţie deosebită comunicării cu copiiişi cu familiile acestora.

Bibliografie:

1. Iucu, R., Managementul şi gestiunea clasei. Fundamente teoretico-metodologice, Ed. Polirom, Iași, 2000.

2.Joiţa Elena, Management educaţional. Profesorul manager: roluri şi metodologie,Editura Polirom, Iași, 2000.

3.Revista învăţământului primar ,revistă dedicată cadrelor didactice, nr. 2-4 , Editura Miniped, București, 2004.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

E un pod pe Drina Ivo Andric

E UN POD PE DRINA… - IVO ANDRIC     Prundeanu Ciprian, Profesor Limba Engleză Liceul Teoretic „Grigore Moisil”  Timişoara   Rezumat: Studiul „E un pod pe Drina…- Ivo Andric” se doreşte în primul...

Read more

Profesiunea didactica din perspectiva em…

PROFESIUNEA DIDACTICĂ DIN PERSPECTIVĂ EMOŢIONALĂ   Profesor DULCEAC DORINA, Școala Gimnazială Bălăceana - Suceava   REZUMAT: În contextul societăţii de azi, personalităţile complexe şi dinamice integratoare trebuie să dovedească o permanentă adaptare la schimbările inevitabile,...

Read more

Educarea estetica prin activitatile arti…

STUDIU PRIVIND EDUCAREA ESTETICĂ PRIN ACTIVITĂŢILE ARTISTICE-PLASTICE Prof. ȋnv. primar: Andrei Alexandra Şcoala Gimnazială Nr. 1 Corbeni, judeţul Argeş Rezumat: Dat fiind faptul...

Read more

Structura anului scolar 2012 2013

Structura anului şcolar 2012-2013   Anul şcolar 2012-2013 începe pe 17 septembrie 2012, luni. Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a anunţat sâmbătă, 1 septembrie 2012, că anul şcolar 2012-2013 va începe în data de 17...

Read more

A invata si a intelege

                                                       A ÎNVĂŢA ŞI A ÎNŢELEGE                                                                                                                                                Mureşan-Chira Gabriel                                                                                                                            Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca          Procesul de învăţare doreşte modificarea unor structuri psihice şi comportamentale, dezvoltând gradual structuri cognitive, afective sau motorii, trecând...

Read more

Metode de predare interactive

METODE DE PREDARE INTERACTIVE     Prof. înv. preşcolar LUCACI IOANA Grădiniţa cu program prelungit nr. 24, Botoşani, jud. Botoşani   Metodele noi de predare – învătare prezintă un potenţial semnificativ pentru stimularea inovaţiei şi schimbării...

Read more

Factorii care influenteaza dezvoltarea c…

FACTORII CARE INFLUENŢEAZĂ DEZVOLTAREA COPILULUI Prof. înv. preşc. Tăut Andreea Maria Grădiniţa cu P.P Nr. 13 Rezumat Factorii instituţionali ai educaţiei sunt şcoala, familia, biserica, armata, ş.a. Familia exercită o influenţă...

Read more

Inteligente multiple dupa Hovard Gardner

INTELIGENŢE MULTIPLE După Hovard Gardner                                                          Prof. Popp Loredana                                                        Şcoala cu clasele I – VIII Carani, jud. Timiş   Teoria lui Hovard Gardner despre inteligenţele multiple este considerată cea mai profundă pătrundere...

Read more