Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Activitatile extrascolare importanta lor instructiv educativa
Scris de mihaiela lazar   
Joi, 08 Ianuarie 2015 13:38

ACTIVITĂŢILE EXTRAŞCOLARE

IMPORTANŢA LOR INSTRUCTIV-EDUCATIVĂ

 

Profesor  Moise Iuliana Daniela

Liceul cu Program Sportiv „Iolanda Balaş Şoter”, Buzău

 

Experienţa practică a evidenţiat de-a lungul timpului că activităţile desfăşurate în afara spaţiului şcolii joacă un important rol în ceea ce priveşte înţelegerea de către elevi a fenomenelor care se petrec în jurul nostru, determinându-i să gândească dincolo de limitele lor, să le dezvolte spiritul de a lucra în echipă, să cunoască într-o altă lumină percepţia despre mediu.

 

Necesitatea cunoaşterii de către elevi a importanţei mediului în care trăiesc, include şi conştientizarea acestora privind frumuseţile şi valorile capitalului uman şi natural. Insuflând elevilor dragostea pentru frumuseţile naturii, ne asigurăm că şi generaţiile viitoare vor aprecia aceste bogăţii şi le vor lăsa moştenire mai departe.

De aceea, şcoala românească a încetat demult să mai fie doar un loc unde se transmit şi se verifică conţinuturi, informaţii. Astăzi, şcoala tinde să fie un loc unde elevii învaţă să devină oameni responsabili, sensibili la problemele de mediu din jurul lor, fiind gata oricând să încerce să producă schimbări în bine, prin efortul lor propriu. O modalitate de a produce aceste schimbări este chiar cea referitoare la activităţile extraşcolare care implică de cele mai multe ori ieşiri sub diferite forme: excursii, vizite, drumeţii, în natură.

            Natura, obiectul de studiu al geografiei, oferă frumuseți foarte variate: culori, linii, forme, mişcare care se îmbină într-un mod armonios pe suprafața terestră. George Vâlsan spunea despre geografie că este  „o ştiință de observare a naturii” şi că „nu eşti geograf fiindcă ai citit cărți de geografie, ci fiindcă, îmbogățit cu această lectură, începi a vedea cu un ochiu luminat fenomenele geografice şi fiindcă, după ce ai început a vedea şi tu ce au văzut alții, uneori descoperi fapte pe care alții nu le-au văzut sau nu le-au văzut destul de bine” .

            Aşadar, educația geografică se poate face eficient numai în mijlocul naturii. Manualul geografic, harta sunt doar nişte interpretări a ceea ce vedem noi în jurul nostru, iar rolul geografului nu este să învețe ce au spus alții, ci să învețe singur să descifreze natura şi să-i învețe şi pe elevii lui să o descifreze. Descoperirea adevărului se realizează numai prin activități extraşcolare, de tipul excursiilor, plimbărilor, vizitelor, drumețiilor, expedițiilor sau  aplicațiilor fie în orizontul local, fie în împrejurimi. Ȋn vastul „laborator al naturii”, elevii îşi pot consolida cunoştințele teoretice. Cunoştințele care rămân în memoria elevilor sunt cele adunate în timpul unor astfel de activități pentru că le dezvoltă spiritul de observație, gândirea, imaginația, atenția, îi face să fie mai îndrăzneți nefiind descurajați de ideile celorlalți.

            De exemplu, într-o plimbare scurtă în oraşul natal, elevii pot învăța cum să se orienteze pe hartă, să facă o schiță a oraşului, să identifice speciile de plante, tipurile de roci etc.  Toate plimbările  se pot face cu planul oraşului în  mână, iar astfel elevul va descoperi oraşul şi în natură şi pe hartă. De multe ori, elevii care au rezultate slabe la învățătură sunt activi, responsabili de îndeplinirea sarcinilor date, se adaptează mult mai uşor la situații noi. Plimbarea trezeşte curiozitatea copilului, chiar dacă a trăit de la naştere în localitate, îl pune în contact de la început  cu natura, îl eliberează de manual şi îi dă încredere în puterile sale intelectuale. Plimbarea este şi un bun prilej de odihnă, de recreere, dar şi de apropiere sufletească între profesor şi elev, de dezvoltare a spiritului de solidaritate şi de lucru în echipă. Cunoştințele acumulate în subconştient sunt un teren fertil pentru cunoştințele viitoare, geografice sau negeografice. Cunoscând problemele de mediu cu care se confruntă localitatea, elevii îşi pot schimba atitudinea față de mediu, asumându-şi responsabilități în lupta împotriva poluării şi acționând pozitiv.

            Geografia, ca disciplină de învățământ cu caracter aplicativ, are rolul de a dezvolta capacități intelectuale ale elevilor, de a le consolida abilitățile de investigare, de a le lărgi orizontul de cunoaştere, de a le forma deprinderi comportamentale necesare unui cetățean civilizat.

 

Bibliografie:

Morariu, T., George Vâlsan, Un mare geograf român, Colecția S.R.S.C., Bucureşti, 1956


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Sâmbătă, 17 Ianuarie 2015 17:56
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Breaking old storyteling steroetypes res…

BREAKING OLD STORYTELLING STEREOTYPES – RESEARCH STUDY Profesor limba engleză Cristina Lungan Școala Gimnazială ,,Sfânta Vineri” Ploiești, Prahova The consuming society has left its...

Read more

Educatia estetica si artistica

EDUCATIA ESTETICA SI ARTISTICA   Conceptul de estetica si educatie estetica Conceptul de estetica isi are originea in limba greaca: aisthesis, aisthetikos ceea ce se refera la sensibil, placut, frumos. Estetica este stiinta...

Read more

Spring Day in Europe

VALENŢE EDUCATIVE ALE PROGRAMULUI ,,SPRING DAY IN EUROPE”   Prof. Oltea Preluca Şcoala cu clasele I-VIII “Ion Creangã” Suceava   O zi de primãvarã pare, la prima vedere, o zi ca oricare, una din zilele...

Read more

Adolescentul educatia si lumea

ADOLESCENTUL, EDUCAȚIA ȘI LUMEA      Apostol Elena-Alina, profesor limba engleză, Șc. Gimnazială Nr.7, Buzău   O perspectivă sociologică asupra formării identității, la vârsta adolescenței. Literatura de specialitate prezintă în mod sugestiv și...

Read more

Jocuri online pentru tineri

Jocuri online pentru tineri   Oamenii moderni prefera activitati moderne, iar cand vine vorba de timp irosit online, majoritatea il cheltuie pe site-uri de jocuri kizi. Nu e doar o moda ci...

Read more

Proiectele eTwinning

PROIECTELE ETWINNING   Prof. Chenaru Elena-Cristina Şcoala cu clasele I-VIII P. H. Zangopol, Buzãu     Proiectele etwinning au o mare importantã în viata scolii, pentru cã stabilesc relatii si legãturi de prietenie între...

Read more

Programa optionala pentru invatamantul p…

PROGRAMĂ OPŢIONALĂ PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR EDUCAŢIE INTERCULTURALĂ Prof. înv. primar Miron Simona Petronela Şcoala Gimnazială Chicerea, Iaşi Această propunere de programa şcolară pentru Educaţie interculturală reprezintă o ofertă curriculară centrală de...

Read more

Scoala din Sanandrei partenera de proiec…

 ŞCOALA DIN SÂNANDREI PARTENERĂ DE PROIECT MULTILATERAL COMENIUS      O echipă de proiect din Şcoala cu clasele I-VIII din Sînandrei a participat în perioada 14-19 martie 2012 la o nouă reuniune de...

Read more