Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Activitatea dirigintelui
Vineri, 29 Octombrie 2010 16:29

PRECIZĂRI

pentru aplicarea Ordinului M.E.C.I. nr. 5132/10.09.2009

privind organizarea şi desfăsurarea

activităţilor specifice funcţiei de diriginte 

 

În atenţia directorului,  coordonatorului de proiecte şi  programe educative şcolare şi extraşcolare, responsabilului comisiei metodice a ariei „Consiliere şi orientare”, cadrelor didactice-diriginţi, învăţătorilor, educatoarelor

 

Având în vedere Ordinul M.E.C.I. nr. 5132/10.09.2009 şi Anexa 1 a acestui Ordin privind activităţile specifice funcţiei de diriginte şi prevederile metodologice referitoare la organizarea şi desfăşurarea activităţilor specifice funcţiei de diriginte, 

 

I. Numirea, subordonarea, statutul şi fişa postului dirigintelui:

Coordonarea activităţilor clasei de elevi se realizează de către un diriginte, numit de directorul unităţii de învăţământ, dintre cadrele didactice de predare şi de instruire practică (profesori, maiştri-instructori, învăţători, educatoare), ce predau la clasa/grupa respectivă.

  • Directorul unităţii de învăţământ numeste diriginţii, respectând principiul continuităţii şi performanţei, după consultarea cu sefii catedrelor/ai comisiilor metodice, cu seful comisiei diriginţilor/coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare.
  • Funcţia de diriginte devine obligatorie pentru personalul didactic învestit de director cu această responsabilitate.
  • Activităţile specifice funcţiei de diriginte sunt prevăzute într-o anexă la fisa postului cadrului didactic de predare şi de instruire practică investit cu această responsabilitate.
  • Pentru activităţile educative, dirigintele se află în subordinea directă a directorului/directorului adjunct care răspunde de activitatea educativă şcolară şi extraşcolară din unitatea de învăţământ.

 

 

 

II. Conţinutul activităţilor specifice funcţiei de diriginte:

(1) Activităţi de suport educaţional, consiliere şi orientare profesională pentru elevii clasei pe care o coordonează , activităţi desfăşurate în cadrul orei de Dirigenţie/Consiliere şi Orientare, dar şi în cadrul întâlnirilor nonformale cu clasa şi cu elevii clasei.

Activităţile desfăşurate în cadrul orei de dirigenţie/Consiliere şi Orientare cuprind teme stabilite de către diriginte: 

  • pe baza programelor şcolare pentru aria curriculară „Consiliere şi orientare” în vigoare şi în concordanţă cu specificul vârstei şi cu interesele/solicitările elevilor şi
  • teme privind educaţia civică, cultural-artistică, orientarea şcolară şi profesională, educaţia igienico-sanitară, educaţia rutieră, educaţia şi pregătirea antiinfracţională a elevilor, protecţia civilă, educaţia antiseismică, antidrog, împotriva traficului de persoane, educaţia pentru protecţia consumatorului etc., în conformitate cu prevederile actelor normative şi ale strategiilor naţionale, precum şi în baza parteneriatelor stabilite de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovarii în colaborare cu alte ministere, instituţii şi organizaţii.

Notă: pentru toate nivelurile şi ciclurile de învăţământ sunt în vigoare Programele „Consiliere şi Orientare” (OMEC nr.5286 / 09.10.2006-pentru învăţământul primar şi gimnaziu; 5287/ 09. 10. 2006 -pentru liceu).

Temele prevăzute de programele şcolare „Consiliere şi Orientare”sunt grupate în urmatoarele cinci module tematice:

Autocunoaştere şi dezvoltare personală;

Comunicare şi abilităţi sociale;

Managementul informaţiilor şi al învăţării;

Planificarea carierei;

Calitatea stilului de viaţă.

Programele „Consiliere şi Orientare” sunt în vigoare, au rol orientativ în alegerea temelor şi permit optiunea şi pentru alte teme  şi activităţi: vizite, excursii, drumeţii, concursuri, dezbari, întâlniri, vizionări de spectacole, participări la lansări de carte, expoziţii etc., deci nu numai în şcoală şi nu neapărat conform unui program fix de la o săptămână la alta. Deci, nu numai dezbaterea temelor, ci şi activităţi nonformale. 

(2) Activităţi educative extraşcolare organizate cu şi pentru elevii clasei pe care o coordonează, activităţi pe care le stabileşte după consultarea elevilor şi în concordanţă cu specificul vârstei şi cu nevoile identificate pentru colectivul respectiv de elevi (o activitate extrascolara pe luna)

(3) Activităţi de suport educaţional şi de consiliere pentru părinţi.

 

 

III. Atribuţiile dirigintelui:

(1) Organizează şi coordonează:

A) activitatea colectivului de elevi;

B) activitatea consiliului clasei;

C) sedinţele cu părinţii, semestrial şi ori de câte ori este cazul;

D) acţiuni de orientară şcolară şi profesională pentru elevii clasei;

E) activităţi educative şi de consiliere;

F) activităţi extracurriculare, în şcoală şi în afara acesteia.

(2) Monitorizează:

A) situaţia la învăţătură a elevilor;

B) frecvenţa elevilor;

C) participarea şi rezultatele elevilor la concursurile şi competiţiile şcolare;

D) comportamentul elevilor în timpul activităţilor şcolare si extraşcolare;

E) participarea elevilor la programe şi proiecte, precum şi implicarea acestora în activităţi de voluntariat;

F) nivelul de satisfacţie a elevilor şi al părinţilor acestora în legătură cu calitatea actului instructiv-educativ.

Notă: informaţiile privind monitorizarea se constituie în bază de date pentru diriginte, se consemnează în Caietul dirigintelui/Mapa dirigintelui,  se păstrează la Portofoliul dirigintelui şi se valorifică în activităţile cu elevii, părinţii, în sintezele şi rapoartele întocmite de unitatea şcolară.

(3) Colaborează cu:

A) profesorii clasei şi coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare, pentru informare privind activitatea elevilor, pentru soluţionarea unor situaţii specifice activităţilor şcolare şi pentru toate aspectele care vizează procesul instructiv-educativ, care-i implică pe elevi;

B) consilierul scolar (psiholog) în activităţi de consiliere si orientare a elevilor clasei;

C) conducerea şcolii, pentru organizarea unor activităţi ale colectivului de elevi, pentru iniţierea unor proiecte educaţionale cu elevii, pentru rezolvarea unor probleme administrative referitoare la întreţinerea şi dotarea sălii de clasă, inclusiv în scopul păstrării bazei materiale, pentru soluţionarea unor probleme/situaţii deosebite, apărute în legătură cu colectivul de elevi;

D) părinţii şi comitetul de părinţi al clasei pentru toate aspectele care vizează activitatea elevilor şi evenimentele importante în care aceştia sunt implicaţi şi cu alţi parteneri implicaţi în activitatea educativă şcolară şi extraşcolară;

E) compartimentul secretariat, pentru întocmirea documentelor şcolare, a actelor de studii ale elevilor clasei, a dosarelor pentru programele de protectie sociala ;

F) persoana desemnată de conducerea unităţii de învăţământ pentru gestionarea bazei de date, în vederea completării si actualizării datelor referitoare la elevii clasei;

(4) Informează:

A) Elevii şi părinţii acestora despre prevederile Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi ale regulamentului intern al şcolii;

B) Elevii şi părinţii acestora cu privire la reglementările referitoare la examene/testări naţionale şi cu privire la alte documente care reglementează activitatea şi parcursul şcolar al elevilor;

C) Părinţii despre situaţia şcolară, despre comportamentul elevilor, despre frecvenţa acestora la ore. Informarea se realizează în cadrul întâlnirilor cu părinţii, în ora destinată acestui scop, la sfârşitul fiecărui semestru şi an şcolar, precum şi ori de câte ori este nevoie;

D) Familiile elevilor, în scris, în legătură cu situaţiile de corigenţă, sancţionările disciplinare, neîncheierea situaţiei şcolare sau repetenţie;

(5) Alte atribuţii stabilite de către conducerea unităţii de învăţământ, în conformitate cu reglementările în vigoare sau cu fişa postului.

 

 

IV. Responsabilităţile dirigintelui:

(1) răspunde de păstrarea bunurilor cu care este dotată sala de clasă, alături de elevi, părinţi, consiliul clasei;

(2) completează catalogul clasei cu datele personale ale elevilor;

 (3) motivează absenţele elevilor, în conformitate cu procedurile stabilite de Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar;

(4) stabileşte, împreună cu consiliul clasei şi cu consiliul profesoral, după caz, nota la purtare a fiecărui elev, în conformitate cu reglementările Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar;

(5) acorda  recompense si aplica  sancţiuni elevilor în conformitate cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi regulamentul intern al scolii;

(6) încheie situaţia şcolară a fiecărui elev la sfârşit de semestru şi de an şcolar şi o consemnează în catalog şi în carnetele de elev;

(7) realizează ierarhizarea elevilor la sfârşit de an şcolar pe baza rezultatelor obţinute de către aceştia la învăţătură si purtare;

(8) propune consiliului de administraţie acordarea de alocaţii şi burse pentru elevi, în conformitate cu prevederile legale;

(9) întocmeşte, semestrial şi anual, şi prezintă consiliului profesoral, spre validare, un raport scris asupra situaţiei şcolare şi comportamentale a elevilor;

(10) completează toate documentele specifice colectivului de elevi pe care-l coordonează;

(11) elaborează Portofoliul dirigintelui şi Caietul dirigintelui.

 

 

V. Desfăsurarea activităţilor specifice funcţiei de diriginte

(1) Activităţile de suport educaţional, consiliere si orientare profesională pentru elevii clasei pe care o coordonează, sunt desfăsurate de diriginte, în funcţie de prevederile planurilor-cadru, astfel:

a) în cadrul orei de Consiliere si Orientare, dacă aceasta este prevăzută în planul cadru (se include în orar şi în schema orară şi se consemnează în condică);

b) în afara orelor de curs, în situaţia în care în planul-cadru nu este prevăzută ora de Consiliere si Orientare. În această situaţie, dirigintele stabileşte, consultând colectivul de elevi,

  • un interval orar în care acesta va desfăşura activităţi de suport educaţional, consiliere şi orientare profesională: în afara orelor de curs (înainte sau după orele de curs, în funcţie de programul unităţii de învăţământ sau în funcţie de tipul de activitate propusă(dezbatera temei planificate, vizită tematică, vizionare de spectacole, audiere de concerte, participare la lansări de carte, simpozioane, acţiuni de voluntariat, de ecologizare, excursii tematice, concursuri cultural-artistice, acţiuni comunitare, activităţi tematice asstate de calculator etc.). Programul acestor activităţi este mult mai flexibil şi implică diversificarea mai mare a modalităţilor de implicare a dirigintelui în activitatea cu colectivul de elevi ai clasei.
  • într-un spaţiu prestabilit şi destinat acestei activităţi: în clasă, în şcoală sau în afara şcolii.
  • Intervalul orar este anunţat elevilor, părinţilor şi celorlalte cadre didactice.
  • Planificarea orei destinate acestor activităţi se realizează cu aprobarea directorului unităţii de învăţământ, iar ora respectivă.
  • se consemnează în condica de prezenţă a cadrelor didactice,
  • nu se include/se include  în orarul şcolii şi  în schema orară,
  • dar se întocmeşte, semestrial, la nivelul clasei şi al şcolii, graficul şi tematica orelor de dirigenţie,  care se afişează la loc vizibil pentru elevi, cadre didactice şi părinţi, un exemplar păstrându-se la conducerea şcolii, la responsabilul comisiei metodice a ariei „Consiliere şi orientare” şi la coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare.

Planificarea activităţilor dirigintelui se realizează de către acesta semestrial şi anual şi se avizează de către directorul adjunct sau directorul unităţii de învăţământ. Planificarea la gimnaziu, conform noilor precizări privind programele şcolare, se întocmeşte pe competenţe şi nu pe obiective

Tematica anuală a orelor de dirigenţie semnată de către diriginte se afişează la loc vizibil pentru elevi şi părinţi şi se păstrează la portofoliul dirigintelui, la dosarul comisiei metodice a ariei „Consiliere şi Orientare” şi la dosarul coordonatorului pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare.

(2) Activităţile extraşcolare prevăzute în O.M.E.C.I. vor conţine cel putin  o activitate pe lună, activitate care va fi consemnată în condica de prezenţă a cadrelor didactice. Aceste activităţi sunt planificate prin Programul activităţilor educative extraşcolare întocmit la nivelul fiecărei clase, semnat de diriginte, afişat şi păstrat la portofoliul dirigintelui şi la dosarul coordonatorului pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare.

 (3) Planificarea activităţilor dirigintelui va conţine o oră pe săptămână în care dirigintele va fi la dispoziţia părinţilor, pentru desfăşurarea activităţilor de suport educaţional şi de consiliere pentru părinţi, iar ora respectivă

  • se consemnează în condica de prezenţă a cadrelor didactice.
  • Intervalul orar în care se desfăşoară aceste activităţi va fi aprobat de directorul unităţii de învăţământ şi va fi anunţat părinţilor, elevilor şi cadrelor didactice. Ora poate fi programată: înainte sau după ore sau în intervalul în care  dirigintele este prezent în şcoală şi nu are ore.
  • În cadrul acestei ore, se desfăşoară şedinţele semestriale/lunare/ocazionale cu părinţii, precum şi întâlniri individuale ale dirigintelui cu părinţii. La aceste întâlniri, la solicitarea părintelui şi/sau a dirigintelui, poate participa şi elevul.

Notă: lunar, 3 activităţi cu părinţii au caracter de consiliere curentă, în funcţie de solicitudinea şi interesul părinţilor (discutarea situaţiei şcolare şi comportamentale a elevului, comunicări, schimb de informaţii, perfectarea unor parteneriate şcoală-familie, solicitarea sprijinului părinţilor şi consultarea acestora cu privire la unele proiecte ale şcolii, participarea părinţilor la activităţile şcolii, etc.) şi o activitate are caracter de lectorat cu părinţii. Activitatea cu părinţii cuprinde: consiliere nonformală (3 săptămâni) şi lectorat (o săptămână).

 

 

VI. Precizări pentru învăţători:

In conformitate cu Ordinul Ministrului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Nr. 5132 Cap. 4 - Dispozitii finale, Art. 8, precizarile specifice functiei de diriginte sunt valabile şi pentru activităţile corespunzătoare ale învăţătoarei/învăţătorului/educatoarei care desfăşoară:

·        ora de dirigenţie în sistem integrat (în cadrul orelor de curs, pe baza unei liste de teme explicite) sau ca disciplină opţională inclusă în orarul şcolii;

·        ora de suport educaţional şi de consiliere pentru părinţi, la fel ca profesorii-diriginţi;

·        cel puţin o activitate educativă extraşcolară pe lună, în aceleaşi condiţii ca profesorii diriginţi;

·        întocmeşte:

o        lista de  teme şi celelalte documente pentru dirigenţie;

o       graficul şi tematica lectoratelor cu părinţii;

o       graficul pentru întâlnirile nonformale cu părinţii şi

o       Programul activităţilor educative extraşcolare la nivelul fiecărei clasei;

·        consemnează în condică:

o       o oră pe săptămâna pentru dirigenţie;

o       o oră pe săptămâna pentru întâlnirea cu părinţii şi

o       minimum o oră pe lună pentru activitatea  educativă extraşcolară planificată.

 

 

VII. Plata dirigintelui:

Activităţile specifice funcţiei de diriginte sunt salarizate conform prevederilor legale.

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 16:51
 

Revista cu ISSN

Proiect educational Mihai Eminescu

                                                           PROIECT EDUCAȚIONAL                                                                              Sava Ștefania, limba și literatura română                                                                           Școala cu clasele I-VIII Octav Băncilă, Corni, Botoșani   La jumătatea primei lunii a fiecărui an se sărbătorește ziua poetului național, Mihai Eminescu....

Read more

Onomastica auxiliar pretios pentru recon…

ONOMASTICA – AUXILIAR PREŢIOS PENTRU RECONSTITUIREA TRECUTULUI   Ileana Faur, profesor Limba şi Literatura română Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timişoara   Studiul îşi propune să descifreze mesajul istoriei ţinutului „zona Făgetului”, zonă păstrătoare a unor...

Read more

Studiul evolutiei procesoarelor

STUDIUL EVOLUŢIEI PROCESOARELOR   Prof. Farkas Ana Maria Colegiul Tehnic de Transporturi Braşov   1. Primele procesoare Apariţia procesoarelor desktop începe în 1993, odatã cu apariţia primului Pentium. Primul model disponibil rula la o frecvenţă de...

Read more

Rolurile manageriale ale cadrului didact…

ROLURILE MANAGERIALE ALE CADRULUI DIDACTIC Macarie Cristina, prof. pedagogie Liceul Vocaţional Pedagogic ,,Mihai Eminescu” Tîrgu Mureş Delimitarea unor roluri specifice managerului clasei de elevi a fost determinată de evoluţia în timp...

Read more

Model morala conduita Patternul preinfra…

MODEL, MORALĂ, CONDUITĂ. PATTERNUL PREINFRACȚIONAL Prof. Educator Mureșan-Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și Documentare privind Educația Integrată/ Incluzivă Cluj-Napoca Rezumat:...

Read more

INVATAREA CREATIVA

ÎNVÃŢAREA CREATIVÃ   Învãtãtor: CIORBÃ RAMONA NICOLETA Şcoala cu clasele I-IV Popeni – Cãiuti, Judetul Bacãu     Întelegerea naturii factorilor generali de creativitate are dublã valoare practicã pentru actiunile de stimulare a potentialului creativ:...

Read more

Diversitate culturala in scoala

DIVERSITATE CULTURALĂ ÎN ŞCOALĂ                                             Prof. Alina Iftime Liceul Tehnologic „Virgil Madgearu” Constanţa   REZUMAT. Educaţia interculturală este o orientare nouă, aplicabilă în mod deosebit în comunităţile multietnice. Punctul de plecare în acceptarea...

Read more

Horoscopul carierei si banilor pentru lu…

Horoscopul carierei si banilor pentru luna octombrie 2014    Afla horoscopul carierei si banilor pentru luna octombrie 2014 pentru toate zodiile. Un articol detaliat cu previziunile pentru toate zodiile in ceea ce...

Read more