|
|
|
|
|
Un alt mod de abordare a fizicii |
|
Scris de mihaiela lazar
|
|
Marţi, 08 Decembrie 2015 22:32 |
|
UN ALT MOD DE ABORDARE A FIZICII
prof. Mihaela Butoi
Colegiul Tehnic “Petru Poni”, Onești
La nivelul fiecărei şcoli a apărut motivaţia implementării noilor tehnologii informatice în procesul educaţional, în vederea dezvoltării creativităţii fiecărui elev. Profesorul este solicitat astăzi, în mod continuu, să promoveze învăţarea eficientă, și nu orice învăţare eficientă, ci una participativă, activă, creativă. Pentru a creşte accesul la resursele educaţionale digitale şi pentru a crea noi medii virtuale de învăţare, elevilor li se propune realizarea de produse informatice care să constituie instrumente IT de predare a cunoştinţelor.
Actualele programe şcolare au fost dezvoltate în spiritul noii paradigme educative centrate pe cel care învaţă. Elevul nu primeşte informaţia ştiinţifică, ci o procesează prin activităţi didactice create de profesor. Elevul este implicat în rezolvarea, aplicarea prin eforturi proprii. Atributul învăţării centrate pe elev este succesul echipei profesor-elev. Profesorul conduce procesul de predare-învăţare-evaluare, proiectează lecţia, ajutând elevul să folosească capacitatea sa de a privi cum să înveţe. Procesul de predare-învăţare trebuie să se realizeze în echipa profesor-elev, trebuie să fie activ şi fiecare activitate didactică să fie autentică, specifică, orientată către o aplicaţie care îl va atrage pe elev.
Învăţarea centrată pe elev în studiul fizicii a pus în evidenţă dezvoltarea de către profesori a proiectelor didactice în funcţie de tipul lecţiei. Strategia didactică constă în dezvoltarea subiectului într-o manieră logică elevul fiind direcţionat prin conversaţia euristică de către profesor. Întrebările sunt adresate întregii clase, iar elevii organizaţi în grupe valorice sau individual caută răspunsul; acesta este drumul spre învăţare şi aplicare în cadrul lecţiei centrate pe elev.
Potenţialul educaţional al internetului precum şi programele educaţionale au determinat impulsionarea activităţii metodico-ştiinţifice la nivelul învăţământului universitar şi preuniversitar. Astfel, putem remarca o caracteristică esenţială a învăţământului preuniversitar şi anume adaptarea la nevoile timpului prezent. La baza strategiilor didactice interactive trebuie să se regăsească principiul - elevii construiesc propriile înţelesuri şi interpretări ale instruirii, iar scopurile instruirii sunt discutate, negociate, nu impuse.
Interactivitatea presupune creativitate, fiind asociată unei învăţări de tip superior, care implică eforturile comune profesor și elev. Strategia cea mai convenabilă pentru o învățare participativă poate să înceapă prin formarea unor echipe profesori – elevi care să realizeze produse multimedia ce pot fi utilizate în cadrul lecțiilor asistate de calculator. O astfel de echipă trebuie să aibă cunoştinţele IT şi cunoştinţele ştiinţifice necesare realizării produselor IT, având în componența sa elevi ce doresc să participe la realizarea de lecţii sau momente didactice ale lecţiilor asistate de calculator.
Pentru a asimila noile tehnologii, pentru a le utiliza eficient, pentru a creşte accesul la resursele educaţionale digitale şi pentru a crea noi medii virtuale de învăţare, elevii sunt antrenați în realizarea de produse informatice care să constituie instrumente IT de predare a cunoştinţelor. Echipa de proiect va realiza următoarele:
-
alegerea metodele didactice capabile să stimuleze creativitatea elevilor;
-
alegerea metodelor prin care să ofere elevului posibilitatea autoevaluării, deci a autoreglării;
-
să stârnească curiozitatea elevului, astfel încât fiecare moment didactic să devină o provocare. Ceea ce se așteaptă ca urmare a muncii de echipă este un produs multimedia care să îndeplinească următoarele condiţii:
-
-
evaluarea iniţială;
-
activităţi didactice de predare-învăţare mulate pe obiectivele operaţionale;
-
activităţi didactice de autoevaluare/evaluare.
Prin utilizarea soft-urilor educaţionale se constată următoarele:
-
elevul poate lucra individual sau în grupe, acesta învaţă ce înseamnă munca în echipă;
-
simulările fenomenelor fizice şi chimice atrag după sine dezvoltarea creativităţii fiecărui elev în parte;
-
profesorul urmăreşte fiecare elev în parte, obţinând un feed-back continuu, fapt care îl ajută pe profesor să-şi modeleze strategia didactică, în vederea obţinerii eficienţei lecţiei;
-
acest gen de abordare interdisciplinară permite elevilor să-şi restructureze cunoştinţele şi să dobândească mai uşor altele;
-
procesul de predare-învăţare-evaluare tradiţional nu poate realiza, decât în mică măsură, modelarea unor fenomene fizice;
-
profesorul trebuie să nu ignore experimentul real, care are rolul său specific; perimentul virtual ajută elevul să vadă cu ochii minţii fenomenele interne fizice;
-
modelarea virtuală însoţită de explicaţiile interdisciplinare conduce la creşterea calităţii procesului de predare-învăţare-evaluare.
Dintre aprecierile pentru o lecție realizată în această manieră se pot enumera:
-
lecţia interactivă realizată cu ajutorul instrumentelor didactice IT determină elevul să reuşească o concentrare maximă (80% din timpul lecţiei);
-
elevul se integrează în munca în echipă în proporţie de 75%;
-
peste 50% din conţinuturile ştiinţifice sunt însuşite în lecţiile interactive;
-
45% dintre elevi apreciază evaluarea continuă şi semnificaţia ei.
Bibliografie:
-
Oprea Crenguţa-Lăcrămioara – Strategii didactice interactive, Editura Didactică şi Pedagogică, București, 2012
-
Neacşu Ioan – Instruirea şi învăţarea, Editura Polirom, București, 2008
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
ALEXANDRU MACEDONSKI,
PROMOTOR AL ÎNNOIRII POEZIEI ROMÂNEŞTI
Prof. Cojocaru Iuliana
Şcoala cu clasele I-VIII, Nr. 9 „Petreche Poenaru”, Craiova
Poet, prozator, dramaturg, publicist, Macedonski a fost un promotor al înnoirii poeziei: o literaturã... Read more
BREAKING OLD STORYTELLING
STEREOTYPES – RESEARCH STUDY
Profesor limba engleză Cristina Lungan
Școala Gimnazială ,,Sfânta Vineri” Ploiești, Prahova
The consuming society has left its... Read more
AUTOBSERVAREA ŞI AUTONOTAREA ZILNICĂ LA PURTARE A ELEVILOR,
O CALE PENTRU A ELIMINA INDISCIPLINA ÎN ŞCOALĂ
Virgil Beceru, profesor pensionar, Iaşi,
Şcoala şi familia se află într-un... Read more
CREATIVITATEA LA ELEVI
Prof. Surlaru Daniela
Colegiul Agricol “Dr. C. Angelescu” Buzău
Creativitate, şcoală, cunoaştere, stimulare, capacitate creativă, învăţământ primar, învăţare creativă, cadru didactic, aptitudine, metode, educaţie, experiment formativ, activităţi extracurriculare, activităţi şcolare,... Read more
EDUCATIA NONFORMALA
Educatia nonformala a fost definita de catre J. Kleis drept “orice activitate educationala, intentionata si sistematica, desfasurata de obicei in afara scolii traditionale, al carei continut este adaptat nevoilor individului ... Read more
Datele examenelor pentru gradul II la UBB Cluj
Vezi datele probelor pentru obţinerea gradului didactic II la Universitatea Babeş-Bolyai Cluj-Napoca.
Read more
CREATIVITATEA LA ELEVI
Prof. Bota Maria Gabriela
Liceul Teoretic “Ioan Buteanu” Șomcuta Mare
Prin creativitate se înțelege capacitatea sau aptitudinea de a realiza ceva nou, original. Actul creator este însă un proces de... Read more
CÂMPURI LEXICO-SEMANTICE
STUDIU DE SPECIALITATE
Profesor Andra Elena Diaconu
Profesor de limba și literatura română,
Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea
Termenul câmp a fost introdus în lingvistică în prima parte a secolului al... Read more
TROIS TYPES DE JEUX
Prof. Negru Simona-Solomia
Liceul Teoretic ,,Eftimie Murgu,, Bozovici, Caraș-Severin
La classification des jeux pédagogiques que nous voulons proposer dans les lignes qui suivent n’à pas…
Corpul national de experti
in management educational
sesiunea 2012 seria 3
Se organizeaza si cea de-a treia serie din sesiunea 2012 pentru concursul de selectie a cadrelor didactice pentru constituirea Corpului…
MÃRŢIŞORUL, TRADIŢIE ŞI LEGENDÃ
Prof. Laura Mihaela Herman
Şcoala cu clasele I-VIII „ Nicolae Iorga” Baia Mare
Mãrtisorul, un obicei pãgân de pe vremea dacilor si romanilor
Descoperirile arheologice aratã…
CALOIANUL – FAPT ŞI ACT FOLCLORIC
Prof. Iorga Violeta
Şcoala 16 ,,Nicolae Bãlcescu”, Galati
Ca majoritatea textelor populare, Caloianul trebuie interpretat din dublã perspectivã: ca act si fapt folcloric. Textul…
NUMERELE ÎNTREGI NEGATIVE, APARIȚIE ȘI MOTIVAȚIA NECESITĂȚII LOR
Profesor: Vasilache Paraschiva
Școala Gimnazială „ Șt. O. Iosif ” Tecuci
Rezumat: Istoria matematicii ne fascinează, ne dezvăluie aspecte inedite legate de…
PARTENERIATUL EDUCAŢIONAL
Profesor, Ivan Daniela
Liceul Tehnologic
Virgil Madgearu, Constanța
Articolul de față își propune o anliză a unor aspecte ale managementului proiectelor în învățământ, factorii care asigură succesul unui parteneriat…
DESPRE VÂRSTĂ ȘI ÎMBĂTRÂNIRE
Prof. Arjoca Mihaela
Colegiul Tehnic “Ion Minu”, Timisoara
Rezumat: Îmbătrânirea celulară este un proces care interesează știinta.
Cuvinte cheie: celulă, gene, metabolism, îmbătrânire
Viața! Timpul!… PARENTIGUL ȘI STILUL DE COMUNICARE LA ADOLESCENȚI
Măcăneață Anca Cristina
Psiholog școlar principal, C.J.R.A.E. Argeș/Liceul Tehnologic „Dacia” Pitești
Familia a fost şi reprezintă în continuare un mediu de formare atât a…
ROLUL PROFESORULUI LA CLASÃ
Institutor Anton Simona Marinela
Şcoala cu clasele I - VIII nr. 2 Vorniceni, Judetul Botosani
Oricare ar fi latura din care privim clasa de elevi, rolul profesorului este proeminent,…
|
|