Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Parteneriatul educational
Sâmbătă, 08 Decembrie 2012 00:00

PARTENERIATUL EDUCAŢIONAL

 

                                                               Profesor, Ivan Daniela

                                                                 Liceul Tehnologic

                                                                Virgil Madgearu, Constanța

 

 

Articolul de față își propune o anliză a unor aspecte ale managementului proiectelor în învățământ, factorii care asigură succesul unui parteneriat educațional: promotorul/ coordonatorul proiectului, partenerii, experții și/ sau prestatorii de servicii.

Cuvinte-cheie: parteneriat, rezultate, activități.

 

Managementul proiectelor este un proces evolutiv, derulat în mod științific, care organizează și folosește resurse corespunzătoare pentru a realiza obiectivele stabilite, având ca scop generic reducerea deficiențelor la zero prin creșterea eficienței activităților, organizarea echipelor de management și implementarea proiectului.

            Managementul proiectelor are caracteristici proprii, care asigură succesul acestora. Una dintre trăsăturile principale este multilateralitatea, deoarce implică, pe lângă cunoștințe de specialitate, din domeniul specific fiecărui proeict, o gamă largă de cunoștințe și aptitudini organizatorice, astfel încât să realizeze în paralel organizarea optimă a timpului, conducerea echipei, precum și administrarea resurselor.

         Un proiect poate face parte dintr-o structură de program/ proiecte mai amplă. Activitățile se grupează în mulțimi logice "subprograme sau pachete de lucru” cu subdiviziunea fiecăruia în „activități sau faze”. Fiecare activitate are următoarele caracteristici principale: rol bine determinat; consumă resurse fizice și umane într-un timp bine determinat; un moment de început și un moment de încheiere.

     Proiectul  se desfășoară în cadrul unei forme de organizare care se creează doar pe durata existenței proiectului. Structura de organizare nou-creată se numște „consorțiu” sau „parteneriat”. Performanța parteneriatului se măsoară în funcție de capacitatea de realizare a obiectivelor proiectului. Finalizarea proiectului conduce la desființarea parteneriatului proiectului respectiv.

      Partenerii pot fi selectați din rândul unor instituții sau entități care prin activitățile desfășurate pot completa și extinde serviciile și activitățile propuse prin proiect. În cadrul unui parteneriat sau consorțiu de proiect pot fi distinse câteva roluri:

1. promotorul/ coordonatorul proiectului este acea entitate care are inițiativa scrierii și implementării proiectului și îndeplinește următoarele roluri: realizează coordonarea și supervizarea științifică, financiară, administrativă a proiectului; menține legătura cu instituția finanțatoare, realizează și înaintează raportările periodice și finale presupuse de derularea proiectului; are drepturi depline asupra rezultatelor proiectului.

2. partenerii sunt entități selectate de către promotor în scopul unei cât mai judicioase derulări a proiectului, situație în care joacă următoarele roluri: semnează proiectul, dar, din punct de vedere tehnic, se află în relație directă cu promotorul proiectului, și nu cu finanțatorul; răspund numai de partea de proiect care le-a fost încredințată în mod specific sau numai de anumite faze ale proiectului; au drepturi limitate asupra rezultatelor generale ale proiectului.

3. experții și/ sau prestatorii de servicii pot fi persoane sau entități ofertante de servicii necesare pentru derularea proiectului, limitate ca volum sau timp; se mai numesc subcontractanți și îndeplinesc următoarele roluri: oferă servicii care nu pot asigurate de membrii parteneriatului; răspunde direct față de contractantul principal.

Astfel, în anul școlar 2011-2012, între elevii Liceului Tehnologic „Virgil Madgearuși elevii Colegiului Național „Mihai Eminescu”, Constanța, s-a încheiat un parteneriat educațional, Parte de carte, în cadrul căruia s-a urmărit atingerea principalelor obiective, fiecare dintre factorii implicați cunoscându-și bine rolul în cadrul proiectului. Acest parteneriat și-a propus să îi familiarizeze pe elevi cu valori autentice ale literaturii naționale și universale, oferindu-le posibilitatea ca, prin metode alternative, să își cultive propria creativitate și sensibilitate. Elevii au fost invitați să își petreacă o parte din timpul liber în afara mediului viciat pe care îl promovează diversele mijloace mass-media.

            În cadrul activităţilor desfăşurate sub titlul Parte de carte,  elevii au avut posibilitatea de a socializa, de a comunica şi de a se comunica, realizându-se astfel o punte de legătură între  cele două licee, atât la nivelul relației elev-elev cât și între profesorii liceelor implicate în parteneriat. Dintre activitățile pe care le-am desfașurat enumerăm: Invitație  la lectură, Hai să ne-ntâlnim în bibiliotecă!, Cărți celebre- ecranizări celebre, Concurs literar, Donează o carte, Lansare de carte.

Dintre activitățile pe care le-am desfășurat enumerăm: Invitație  la lectură, Hai să ne-ntâlnim în bibiliotecă, Cărți celebre- ecranizări celebre, Iubirea în literatură, Concurs literar, Lansare de carte (Cristina Tamaș), Donează o carte!, Medalion literar.

Proiectul a avut ecouri pozitive, de aceea în acest anul şcolar am propus spre desfăşurare Proiectul educaţional interdisciplinar Lectura şi provocările TIC. O caracteristică a proiectului rezidă în  faptul că   acesta reprezintă o metodă  didactică modernă, prin care elevii sunt îndemnaţi într-o manieră plăcută, atractivă să valorizeze lectura şi procesul redactării de texte. Astfel, elevii vor utiliza calculatorul pentru a-şi redacta în formă finală textul, dezvoltându-şi competenţe, comportamentele subordonate disciplinei informatică, contribuind astfel la asigurarea coerenţei acţiunilor educative între diversele discipline şcolare. Scopul proiectului este acela de a descoperi că lectura trebuie să fie o activitate relaxantă şi atunci când un elev îşi petrece timpul  lucrând pe calculator, nu va mai simți nimic deosebit atunci când va citi o carte bună tot pe calculator. Toate cărţile au un miros special şi sunt mulţi oamenii cărora le place să simtă parfumul lor, să inspire profund și să intuiască  ce se ascunde  în paginile lor.

 

Bibliografie:

Alois Gherguț, Ciprian Ceobanu, „Elaborarea și managementul proiectelor în serviciile educaționale”, Editura Polirom, 2009

 

Ultima actualizare în Duminică, 09 Decembrie 2012 20:42
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Zicerea in folclor sub semnul formalizar…

  ZICEREA ÎN FOLCLOR – SUB SEMNUL FORMALIZĂRII Zicerea în folclor este guvernată de fenomenologia faptelor (oralitatea, caracterul colectiv, tradiţional, sincretismul limbajelor), care imprimă textului popular coordonate specifice, modalităţi structurale şi...

Read more

Profesorul principalul agent educational…

PROFESORUL - PRINCIPALUL AGENT EDUCAŢIONAL ÎN REALIZAREA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI DE CALITATE Profesor Constantinescu Rozica Liceul Tehnologic Economic ”Elina Matei Basarab” Rm. Sărat Motto: A fi împreună este un început. A rămâne...

Read more

Tematica activitatilor de educatie rutie…

TEMATICA ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE RUTIERĂ ABORDARE DIDACTICĂ   În vederea realizării unei educaţii rutiere eficiente, continue şi coerente a preşcolarilor şi elevilor, educatorilor li se recomandă: - abordarea transdisciplinară (utilizarea contextelor rutiere ca studii...

Read more

Organizarea si defasurarea admiterii la …

Ordin privind organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2013-2014   Vezi Ordinul privind organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal de stat, pentru anul scolar 2013-2014  

Read more

Utilizarea instrumentului topgrade in ac…

UTILIZAREA INSTRUMENTULUI TOPGRADE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Profesor Bușcă Laura Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Instrumentul Topgrade este util profesorilor deoarece le permite să realizeze teste și lecții online. Acest articol...

Read more

Stimularea creativitatii in cadrul orelo…

STIMULAREA CREATIVITĂŢII ÎN CADRUL ORELOR DE ISTORIE (METODA FISHBOWL ŞI STARBURSTING)   Profesor Adrian Şulic Grup Şcolar „Regina Maria”, Dorohoi, Botoşani     Formele organizate de instrucţie îşi aduc în mod diferenţiat aportul în dezvoltarea...

Read more

Aderare membri

Un candidat la calitatea de membru al Asociatiei Profesorilor din România trebuie sã ia cunostintã mai întâi de prevederile Statutului Asociatiei, publicat pe site, sã fie de acord cu Statutul...

Read more

Modalitati de gestionare a situatiilor d…

MODALITĂŢI DE GESTIONARE A SITUAŢIILOR DE AGRESIVITATE LA VÂRSTA ŞCOLARĂ MICĂ   Prof. înv. primar DINESCU LAURA MAGDALENA Şcoala cu clasele I-VIII, Nr. 31, Constanţa, jud. Constanţa   Cuvinte – cheie: stadii de dezvoltare- perioada şcolară...

Read more