Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Parteneriatul educational
Sâmbătă, 08 Decembrie 2012 00:00

PARTENERIATUL EDUCAŢIONAL

 

                                                               Profesor, Ivan Daniela

                                                                 Liceul Tehnologic

                                                                Virgil Madgearu, Constanța

 

 

Articolul de față își propune o anliză a unor aspecte ale managementului proiectelor în învățământ, factorii care asigură succesul unui parteneriat educațional: promotorul/ coordonatorul proiectului, partenerii, experții și/ sau prestatorii de servicii.

Cuvinte-cheie: parteneriat, rezultate, activități.

 

Managementul proiectelor este un proces evolutiv, derulat în mod științific, care organizează și folosește resurse corespunzătoare pentru a realiza obiectivele stabilite, având ca scop generic reducerea deficiențelor la zero prin creșterea eficienței activităților, organizarea echipelor de management și implementarea proiectului.

            Managementul proiectelor are caracteristici proprii, care asigură succesul acestora. Una dintre trăsăturile principale este multilateralitatea, deoarce implică, pe lângă cunoștințe de specialitate, din domeniul specific fiecărui proeict, o gamă largă de cunoștințe și aptitudini organizatorice, astfel încât să realizeze în paralel organizarea optimă a timpului, conducerea echipei, precum și administrarea resurselor.

         Un proiect poate face parte dintr-o structură de program/ proiecte mai amplă. Activitățile se grupează în mulțimi logice "subprograme sau pachete de lucru” cu subdiviziunea fiecăruia în „activități sau faze”. Fiecare activitate are următoarele caracteristici principale: rol bine determinat; consumă resurse fizice și umane într-un timp bine determinat; un moment de început și un moment de încheiere.

     Proiectul  se desfășoară în cadrul unei forme de organizare care se creează doar pe durata existenței proiectului. Structura de organizare nou-creată se numște „consorțiu” sau „parteneriat”. Performanța parteneriatului se măsoară în funcție de capacitatea de realizare a obiectivelor proiectului. Finalizarea proiectului conduce la desființarea parteneriatului proiectului respectiv.

      Partenerii pot fi selectați din rândul unor instituții sau entități care prin activitățile desfășurate pot completa și extinde serviciile și activitățile propuse prin proiect. În cadrul unui parteneriat sau consorțiu de proiect pot fi distinse câteva roluri:

1. promotorul/ coordonatorul proiectului este acea entitate care are inițiativa scrierii și implementării proiectului și îndeplinește următoarele roluri: realizează coordonarea și supervizarea științifică, financiară, administrativă a proiectului; menține legătura cu instituția finanțatoare, realizează și înaintează raportările periodice și finale presupuse de derularea proiectului; are drepturi depline asupra rezultatelor proiectului.

2. partenerii sunt entități selectate de către promotor în scopul unei cât mai judicioase derulări a proiectului, situație în care joacă următoarele roluri: semnează proiectul, dar, din punct de vedere tehnic, se află în relație directă cu promotorul proiectului, și nu cu finanțatorul; răspund numai de partea de proiect care le-a fost încredințată în mod specific sau numai de anumite faze ale proiectului; au drepturi limitate asupra rezultatelor generale ale proiectului.

3. experții și/ sau prestatorii de servicii pot fi persoane sau entități ofertante de servicii necesare pentru derularea proiectului, limitate ca volum sau timp; se mai numesc subcontractanți și îndeplinesc următoarele roluri: oferă servicii care nu pot asigurate de membrii parteneriatului; răspunde direct față de contractantul principal.

Astfel, în anul școlar 2011-2012, între elevii Liceului Tehnologic „Virgil Madgearuși elevii Colegiului Național „Mihai Eminescu”, Constanța, s-a încheiat un parteneriat educațional, Parte de carte, în cadrul căruia s-a urmărit atingerea principalelor obiective, fiecare dintre factorii implicați cunoscându-și bine rolul în cadrul proiectului. Acest parteneriat și-a propus să îi familiarizeze pe elevi cu valori autentice ale literaturii naționale și universale, oferindu-le posibilitatea ca, prin metode alternative, să își cultive propria creativitate și sensibilitate. Elevii au fost invitați să își petreacă o parte din timpul liber în afara mediului viciat pe care îl promovează diversele mijloace mass-media.

            În cadrul activităţilor desfăşurate sub titlul Parte de carte,  elevii au avut posibilitatea de a socializa, de a comunica şi de a se comunica, realizându-se astfel o punte de legătură între  cele două licee, atât la nivelul relației elev-elev cât și între profesorii liceelor implicate în parteneriat. Dintre activitățile pe care le-am desfașurat enumerăm: Invitație  la lectură, Hai să ne-ntâlnim în bibiliotecă!, Cărți celebre- ecranizări celebre, Concurs literar, Donează o carte, Lansare de carte.

Dintre activitățile pe care le-am desfășurat enumerăm: Invitație  la lectură, Hai să ne-ntâlnim în bibiliotecă, Cărți celebre- ecranizări celebre, Iubirea în literatură, Concurs literar, Lansare de carte (Cristina Tamaș), Donează o carte!, Medalion literar.

Proiectul a avut ecouri pozitive, de aceea în acest anul şcolar am propus spre desfăşurare Proiectul educaţional interdisciplinar Lectura şi provocările TIC. O caracteristică a proiectului rezidă în  faptul că   acesta reprezintă o metodă  didactică modernă, prin care elevii sunt îndemnaţi într-o manieră plăcută, atractivă să valorizeze lectura şi procesul redactării de texte. Astfel, elevii vor utiliza calculatorul pentru a-şi redacta în formă finală textul, dezvoltându-şi competenţe, comportamentele subordonate disciplinei informatică, contribuind astfel la asigurarea coerenţei acţiunilor educative între diversele discipline şcolare. Scopul proiectului este acela de a descoperi că lectura trebuie să fie o activitate relaxantă şi atunci când un elev îşi petrece timpul  lucrând pe calculator, nu va mai simți nimic deosebit atunci când va citi o carte bună tot pe calculator. Toate cărţile au un miros special şi sunt mulţi oamenii cărora le place să simtă parfumul lor, să inspire profund și să intuiască  ce se ascunde  în paginile lor.

 

Bibliografie:

Alois Gherguț, Ciprian Ceobanu, „Elaborarea și managementul proiectelor în serviciile educaționale”, Editura Polirom, 2009

 

Ultima actualizare în Duminică, 09 Decembrie 2012 20:42
 

Revista cu ISSN

Proiect Comenius multilateral mobilitate…

PROIECT COMENIUS MULTILATERAL MOBILITATE ÎN BURSA - TURCIA   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău   În perioada 17-21 aprilie 2012 a avut loc o nouă reuniune în cadrul proiectului multilateral Comenius...

Read more

Motivatia initiativa elevului si atitudi…

MOTIVAȚIA - INIȚIATIVA ELEVULUI  ȘI ATITUDINEA PROFESORULUI   Stan Rodica, Profesor, Viile Galați   Acest articol trage un semnal de alarmă asupra faptului ca niciunul din elevi nu va avea inițiativă dacă nu este modivat...

Read more

Strategii didactice interactive evaluati…

STRATEGII DIDACTICE INTERACTIVE EVALUATIVE UTILIZATE ÎN CADRUL LECŢIILOR DE GEOGRAFIE   Profesor MIRON STELUŢA OTILIA Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila     Rezumat: Lucrarea prezintă exemple de stategii didactice interactive evaluative şi metode interactive...

Read more

L etude de la litterature dans l enseign…

L’ÉTUDE DE LA LITTÉRATURE DANS L’ENSEIGNEMENT SECONDAIRE EN ROUMANIE SILVIA NICOLETA BALTĂ Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti L’enseignement de la littérature dans le système d’enseignement secondaire roumain devrait être mis...

Read more

Mijloace de invatamant folosite in proce…

MIJLOACE DE ÎNVĂŢĂMÂNT FOLOSITE ÎN PROCESUL DIDACTIC AL PREDĂRII BIOLOGIEI Prof. Dobrin Valentina Colegiul Naţional “ Calistrat Hogaş “ Tecuci Rezumat: Mijloacele de învăţământ ajută la transmiterea unor cunoştinţe, la formarea...

Read more

Sistemul de asigurare a calitatii inspec…

CAPITOLUL II  Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar    SECTIUNEA a 7-a Sistemul de asigurare a calitatii inspectiei la nivelul ISJ/ISMB   Art. 54. -     Managementul calitatii inspectiei scolare consta in crearea unor sisteme si...

Read more

Alaturi de scoala

STUDIU- ALĂTURI DE ŞCOALĂ Prof.inv.primar Gligor Dana Școala Gimnaziala Cîmpeni Împreunã cu pãrinţii,şcoala îşi are rolul ei bine stabilit, intervenind în dezvoltarea primarã a copilului. În acest context, educarea pãrinţilor...

Read more

Efectul Prometeu si deficientele unei cu…

EFECTUL PROMETEU ŞI DEFICIENŢELE UNEI CULTURI POPULARE   Prof. Maghiar Adina S08 „Arany Janos”, Salonta               În lumea istorică există o ortogeneză a culturilor care se constituie într-o teorie a culturilor şi care...

Read more