Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Organizarea si desfasurarea unei activitati de proiect
Joi, 08 Noiembrie 2012 11:04

ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA UNEI ACTIVITĂŢI DE  PROIECT

 

                                                                               Prof. Mihalcea Carla

                                                                                  Scoala nr. 1, Pantelimon - Ilfov

 

Proiectul este deopotrivă activitate de învăţare şi modalitate de evaluare, cu un profund caracter formativ.

Avantajele proiectului:

Proiectul permite:

- folosirea achiziţiilor dobândite, într-un context nou, relevant pentru învăţare;

- descoperirea de aspecte noi şi integrarea lor în structurile cognitive deja formate;

- abordarea pragmatică a învăţării: proiectul este ceva; pe parcursul desfăşurării activităţii de proiect se produce ceva, în funcţie de tema aleasă, ceea ce induce elevului sentimentul utilităţii acţiunilor sale; în acest sens, este de preferat a propune elevilor teme a căror realizare se concretizează în ceva palpabil care să le ofere, la final, satisfacţia lucrului împlinit.

 

PLANUL PROIECTULUI

 

Tema: Viaţa şi opera lui Tudor Arghezi

Clasa: a VII-a

Durata: ultimele şase săptămâni ale anului şcolar

Competenţe specifice:

- exprimarea orală sau în scris a propriilor reacţii şi opinii privind textele receptate;

- redactarea unor diverse texte;

- aplicarea conceptelor de specialitate în analiza şi discutarea textelor literare studiate;

- utilizarea corectă şi adecvată a formelor exprimării orale şi scrise în diverse situaţii de comunicare.

 

Etape:

I. Stabilirea unor criterii de apreciere a proiectului – prima oră;

II. Lecturi din creaţia argheziană, exersări pe texte, lecturi despre opera argheziană – 2-3 ore (şi teme de muncă independentă acasă);

III. Excursie literară  la casa memorială Mărţişor – la sfârşitul primei săptămâni a proiectului;

IV. Realizarea unor pagini de carte cu ilustraţii – prima oră din săptămânile 2-5 ale proiectului;

V. Prezentarea paginilor elaborate (ultima oră din săptămâna a şasea a proiectului).

Organizarea clasei: primele trei ore – individual şi frontal; următoarele ore – activităţi în grup.

Cerinţe pentru elevi: (sunt enunţate cerinţe pentru fiecare dintre etape)

 

I. Vom realiza un volum al clasei despre viaţa şi opera lui Tudor Arghezi. În acest scop vom organiza şi o excursie la casa memorială Mărţişor. Volumul va cuprinde şase secţiuni (elaborate şi finalizate, fiecare de către un grup de elevi):

1. O relatare despre viaţa lui T. Arghezi (3 pagini);

2. O colecţie ilustrată cu cele mai frumoase versuri argheziene (3 pagini);

3. O descriere a locurilor unde a trăit şi a compus T. Arghezi (2 pagini + 1 pagină ilustrată);

4. Un portret al lui Tudor Arghezi (2 pagini + 1 pagină ilustrată);

5. Un jurnal al excursiei  (3 pagini);

6. O colecţie de interviuri despre excursie (3 pagini).

Pentru a aprecia obiectiv aceste pagini va trebui să stabilim o serie de criterii pe care le vom aplica la finalul proiectului. Vă rog să avansaţi idei pentru o listă de criterii.

 

II. Veţi consulta un volum de poezii de Arghezi, dicţionarul enciclopedic (Arghezi, Tudor).

a. Analizaţi o poezie la alegere, identificaţi figurile de stil şi elementele de versificaţie.

b. Redactaţi o fişă biografică în care să punctaţi principalele evenimente din viaţa poetului.

În drum spre Bucureşti, veţi avea, fiecare, două minute la dispoziţie, în care să prezentaţi colegilor ce vi s-a părut interesant pe parcursul documentării.

c. Veţi pregăti recitarea expresivă a 12-20 de versuri. Vom face un concurs de recitări la casa memorială Mărţişor.

 

III. Cerinţe pentru grupuri (pentru pregătirea excursiei literare)

Cunoscând cele şase secţiuni ale volumului, vă rog să vă alegeţi grupul din care veţi face parte (Atenţie! Grupul care redactează secţiunea a doua va realiza şi coperta volumului, precum şi ilustraţiile acestuia).

Grupa 1. Pe parcursul vizitei la casa Mărţişor veţi strânge cât mai multe informaţii despre Tudor Arghezi. Luaţi-vă notiţe după explicaţiile ghidului. În timpul deplasării spre casă schimbaţi notiţele între voi şi discutaţi despre informaţiile notate.

Grupa 2. Pe parcursul excursiei literare, veţi strânge cât mai multe materiale (este de dorit să cumpăraţi şi câteva vederi de la muzeu) care să vă amintească de locul vizitat şi să poată fi folosite ca ilustraţii pentru volumul „Un muzeu într-o carte” ce va fi realizat de întreg colectivul clasei. Nu uitaţi că această „carte” va reflecta aspecte ale creaţiei unui mare poet, momente importante ale vieţii sale, precum şi impresii ale voastre despre toate acestea.

Grupa 3. Pe parcursul excursiei literare veţi fi atenţi la peisaj, la natură, la arhitectura casei. Strângeţi impresii despre toate acestea. Urmează să realizaţi o descriere  (în grup) care va fi inspirată de cele văzute. O veţi ilustra, apoi, cu ajutorul unui coleg din grupa a doua pentru volumul „Un muzeu într-o carte”.

Grupa 4. Pe parcursul excursiei de la casa Mărţişor, veţi privi cu atenţie toate imaginile care îl reprezintă pe Tudor Arghezi. Veţi fi, de asemenea, atenţi la explicaţiile ghidului şi veţi lua notiţe despre tot ceea ce priveşte persoana marelui poet. La întoarcere veţi realiza un portret al lui Arghezi pe care îl veţi ilustra cu ajutorul colegilor de la grupa a doua.

Grupa 5. Pe parcursul excursiei ,veţi consemna principalele momente ale acesteia, notând aspectele semnificative. De asemenea, consemnaţi şi diverse întâmplări în care sunt implicaţi colegi din alte grupuri, inclusiv remarci ale acestora. La întoarcere, va trebui să realizaţi jurnalul de grup al excursiei.

Grupa 6. În timpul excursiei , veţi realiza mai multe interviuri cu colegii, pe care le veţi include, apoi, în revista şcolii şi în volumul „Un muzeu într-o carte”. Pentru a realiza aceste interviuri veţi pregăti mai multe întrebări pe care toţi membrii grupului vostru urmează să le cunoască, pentru a le putea adresa colegilor. Notaţi-vă aceste întrebări şi reţineţi-le. Veţi face interviuri atât pe drumul către Bucureşti, cât şi la întoarcere. În primul caz, veţi încerca să aflaţi ce gândesc colegii despre excursie şi semnificaţiile ei, în al doilea, veţi încerca să culegeţi cât mai multe impresii despre cele văzute.

 

IV. Cerinţe pentru grupuri (pentru perioada realizării paginilor de carte):

Grupa 1.

a. Pornind de la notiţele luate , faceţi un plan de redactare a unui text cu tema: Viaţa lui Tudor Arghezi.

b. Realizaţi redactarea pe baza ideilor planului.

c. Revedeţi textul redactat. Confruntaţi-l cu planul. Aveţi grijă la exprimare, la respectarea semnelor de punctuaţie. Folosiţi-vă cunoştinţele de gramatică pentru a obţine un text clar şi coerent.

d. Elaboraţi cele trei pagini de text, completându-le cu sugestii pentru ilustraţii.

Grupa 2.

a. Delegaţi 1-2 participanţi la discuţiile grupurilor 3 şi 4. Aceştia urmează să ilustreze câte o pagină pentru fiecare dintre aceste grupuri.

b. Ceilalţi membri ai grupului urmează să facă patru schiţe preliminare ale coperţilor volumului.

c. Realizaţi schiţele de copertă şi de ilustraţie (pentru grupurile 3 şi 4). Ilustraţiile vor fi discutate cu colegii de la grupurile 3 şi 4, înainte de a fi finalizate.

d. Realizaţi coperta volumului şi ilustraţiile acestuia.

Grupa 3.

a. Întocmiţi o listă  elementelor pe care consideraţi că trebuie să le cuprindă descrierea.

b. Găsiţi un titlu sugestiv pentru descrierea voastră. Redactaţi descrierea.

c. Confruntaţi textul obţinut cu lista iniţială. Refaceţi anumite pasaje, dacă este cazul. Aveţi grijă la exprimare, la respectarea semnelor de punctuaţie. Folosiţi-vă cunoştinţele de gramatică pentru a obţine un text clar şi coerent.

d. Elaboraţi cele două pagini pentru volum.

Pe parcursul tuturor discuţiilor, aveţi grijă să fie de faţă şi colegul de la grupa 2 care va face ilustraţia. În momentul prezentării schiţei, spuneţi-vă părerea.

Grupa 4.

a. Faceţi o listă a elementelor pe care consideraţi că trebuie să le cuprindă portretul poetului T. Arghezi. Reflectaţi atât asupra calităţilor fizice, cât şi a celor de caracter.

b. Redactaţi o primă variantă a portretului. Găsiţi un titlu sugestiv pentru acesta.

c. Confruntaţi textul obţinut cu lista iniţială. Refaceţi anumite pasaje, dacă este cazul. Aveţi grijă la exprimare, la selectarea vocabularului adecvat şi la punctuaţie. Folosiţi-vă cunoştinţele de gramatică pentru a obţine un text clar şi coerent.

Pe parcursul tuturor discuţiilor, aveţi grijă să fie de faţă şi colegul de la grupa 2 care va face ilustraţia. În momentul prezentării schiţei, spuneţi-vă părerea.

Grupa 5.

a. Confruntaţi notiţele adunate pe parcursul excursiei. Selectaţi-le pe acelea care consemnează momentele semnificative.

b. Este interesant dacă aveţi două perspective asupra aceluiaşi eveniment. Vedeţi cum aţi putea integra în jurnal asemenea relatări diferite. Ordonaţi cronologic întâmplările.

c. Redactaţi jurnalul.

d. Elaboraţi cele trei pagini pentru volum.

 

Grupa 6.

a. Schimbaţi între voi notiţele realizate cu ocazia interviurilor. Selectaţi interviurile care par interesante.

b. Scrieţi interviurile în întregime, incluzând şi întrebările pe care le-aţi adresat colegilor.

c. Revizuiţi textele. Discutaţi despre calitatea redactării. Fiţi atenţi la semnele de punctuaţie şi la exprimare. Nu modificaţi, însă, ideile exprimate de colegi.

d. Elaboraţi paginile pentru volum, după ce aţi mai revizuit a dată textele.

Atenţie! Pe tot parcursul activităţilor, ţineţi seama de criteriile de apreciere formulate în prima oră, astfel încât să realizaţi produse de calitate.

 

V. Cerinţe pentru raportare:

Prezentaţi paginile şi coperţile realizate. Fiecare grup va fi evaluat de colegi pe baza criteriilor enunţate în prima oră.

Posibile criterii de evaluare:

- conformitatea produsului cu structura stabilită;

- originalitatea produsului;

- coerenţa textului produs/adecvarea imaginii (colajului) produs;

- claritatea textului/claritatea graficii;

- corelarea text-grafică.

 

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Vineri, 09 Noiembrie 2012 11:11
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Principalele dimensiuni ale managementul…

                       PRINCIPALELE  DIMENSIUNI ALE MANAGEMENTULUI                                                         CLASEI DE ELEVI   Institutor  Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2, Vorniceni, Judeţul Botoşani               Dimensiunile centrale ale managementului clasei de elevi, identificate la...

Read more

Evaluarea randamentului scolar al elevil…

EVALUAREA RANDAMENTULUI ŞCOLAR AL ELEVILOR ÎN CADRUL DISCIPLINEI  MATEMATICĂ                                                                                                      Prof. Petruţ Steliana                                                          Grup Şcolar “M. Eminescu” Jimbolia Timiş   1.1. Evaluarea activităţii didactice marchează calitatea operaţionalizării obiectivelor pe un an de...

Read more

La traduction ecole de tolerance

LA TRADUCTION – ÉCOLE DE TOLÉRANCE                                                                                              Prof. Cipriana-Manuela NICHITA,                                                                                     Colegiul Economic "Ion Ghica" Brăila   "La traduction est, au mieux, un écho."George Borrow                                                               Avant-propos   Abstract La traduction ne peut pas se réduire au...

Read more

Avaritia - un vechi motiv literar

AVARIŢIA - UN VECHI MOTIV LITERAR                                                                                                     prof. Rodica Ioana Obreja  Colegiul de Ştiinţe „Grigore Antipa” Braşov     Acest articol prezintă un vechi motiv literar, avariţia,din clasicisam până la realism, prin prezentarea câtorva personaje...

Read more

Fisa de evaluare a activitatii didactice…

Fişă de evaluare a activităţii didactice în inspecţia curentă/specială pentru acordarea gradului didactic I   Vezi noua fişă de evaluare a activităţii didactice în cadrul inspecţiei curente/speciale pentru acordarea gradului didactic II. Această...

Read more

Tie cat iti pasa de scoala?

Tie cat iti pasa de scoala?

ŢIE CÂT ÎŢI PASĀ DE ŞCOALĀ? Institutoare Teodora Pereni Nacov Liceul Teoretic ”J. L. Calderon” Timişoara Nouā, da, ne pasā de şcoalā. Cât? Sā vedem: am fost copii, elevi...

Read more

Violenta in scoala

VIOLENŢA ÎN ŞCOALĂ - MODALITĂŢI DE PREVENIRE                                 Profesor Aurelia Nae Şcoala „George Poboran”, Slatina, Olt   Violenţa în şcoală este o realitate pe care n-o putem nega şi nici neglija. Lucrul cel...

Read more

Comunicare si discurs didactic

COMUNICARE ŞI DISCURS DIDACTIC   Prof. Surdu Alina-Daniela Liceul Tehnologic Alexandru Vlahuță Șendriceni   Nimic nu poate fi cunoscut cu adevărat înainte de a trece în semne; nu există cunoaştere fără semne şi nici semne...

Read more