Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Eficienta fiselor cu continut geometric pentru insusirea diferitelor notiuni matematice
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Februarie 2016 12:42

STUDIU PRIVIND EFICIENŢA FIŞELOR CU CONŢINUT GEOMETRIC PENTRU ÎNSUŞIREA DIFERITELOR NOŢIUNI MATEMATICE

Prof. ȋnv. primar Andrei Alexandra,

Şcoala Gimnazială Nr. 1 Cobeni, Comuna Corbeni

Obiectivele studiului:

Ȋn acest studiu mi-am propus urmǎtoarele obiective:

a. Stabilirea eficienței fișelor cu conținut geometric, pentru asimilarea cȃt mai rapidǎ a diferitelor noțiuni matematice;

b. Identificarea nivelului de dezvoltare al imaginației precum și al creativitǎții la copii, prin utilizarea fișelor cu conținut geometric.

Ipoteza:

Ȋn acest studiu am pornit de la presupunerea conform cǎreia prin utilizarea unor fișe ȋn care sunt folosite figurile geometrice, ȋnvăţătorul realizeazǎ mult mai repede și mai eficient obiectivele sale.

Ipoteza acestui proiect este urmǎtoarea: Presupunem cǎ fișele cu conținut geometric pot ajuta la asimilarea mult mai rapidǎ a diferitelor noțiuni matematice de cǎtre copiii din clasele pregătitoare.

Definirea variabilelor

Ȋn cadrul oricǎrei cercetǎri de tip experimental ȋntȃlnim douǎ categorii de variabile: variabila independentǎ și variabila dependentǎ. Variabila independentǎ este redatǎ ȋn mod voit prin manipularea și controlarea directǎ de cǎtre cercetǎtor. Aceasta este reprezentǎ ȋn studiu de mijloacele de folosire a figurilor geometrice. Al doilea tip de variabilă depinde de variabila independentǎ, deoarece este reprezentatǎ de reacțiile și rǎspunsurile externe ale subiecților la acțiunea acestei variabile. Ȋn cazul studiului meu, variabila dependentǎ este reprezentatǎ de acțiunea elevilor de la grupa pregǎtitoare, care se identificǎ ȋn modul de utilizare al figurilor geometrice de către elevi.

Eşantionul de subiecţi

Studiul se realizeazǎ pe un eșantion de 24 de subiecți, copiii de la grupa pregǎtitoare din cadrul Şcolii Primare Oestii-Pământeni. Colectivul de 24 de copii este alcǎtuit din 14 bǎieți și 10 fete.

Metodele utilizate ȋn cadrul studiului au fost: metoda experimentului şi metoda testului docimologic. Metoda experimentului produce datele, furnizeazǎ fapte provocate special pentru raționamentul experimental al cercetǎrii. Experimentul reprezintǎ, de fapt, o observație provocatǎ, o producere sau modificare intenționatǎ a fenomenului, cu scopul de a-l studia ȋn condiții mai favorabile. Ȋn schimb, metoda testului docimologic reprezintǎ un instrument de evaluare complex, format dintr-un ansamblu de sarcini de lucru, ce permit mǎsurarea și aprecierea nivelului de pregǎtire al copiilor, precum și a nivelului de formare și dezvoltare a unor capacitǎți și competențe de diverse naturi. Rezultatul testului pune ȋn evidențǎ progresul sau regresul ȋnregistrat de copil ȋntr-o perioadǎ de timp.

Desfǎșurarea cercetǎrii

Cercetarea se va desfǎșura astfel:

a) se verificǎ nivelul de ȋnțelegere al noțiunilor de forme geometrice prin aplicarea unui prim test (testul inițial);

b) se vor desfǎșura activitǎți de predare-ȋnvǎțare prin diferite tipuri de exerciții sub formǎ de fișe și jocuri logico-matematice pentru ȋnsușirea și consolidarea noțiunilor de forme geometrice, precum și pentru dezvoltarea creativitǎții, pe parcursul primului semestru al anului școlar;

c) se verificǎ confirmarea ipotezei prin aplicarea unui test de evaluare sumativǎ (test final).

La testul inițial s-au obținut urmǎtoarele rezultate:

- Calificativul F. B. = 10 elevi (dintre care 5 bǎieți și 5 fete);

- Calificativul B. = 9 elevi (dintre care 6 bǎieți și 3 fete);

- Calificativul S. = 4 elevi (dintre care 3 bǎieți și 1 fatǎ);

- Calificativul I. = 1 elev (1 fatǎ).

Tabel 1: interpretarea rezultatelor testului inițial

Calificativul final obținut

F.B.

B.

S.

I.

Numǎrul de elevi

10 elevi

9 elevi

4 elevi

1 elev

Procentul

41,66 %

37,5 %

16,66 %

4,16 %

Prin analizarea rezultatelor s-a constatat cǎ nu toți elevii stǎpȃnesc bine noțiunile de figuri geometrice, și de asemenea, aceştia nu au spiritul de creativitate bine dezvoltat. Nu au bine definite noțiunile de pǎtrat, dreptunghi, triunghi, iar drept consecințǎ, necunoscȃnd figurile, nu au putut rezolva sarcinile din fișa de lucru. Creativitatea copiilor este puțin sesizabilǎ la unii copii, aceasta certificȃndu-se prin rezultatele de la ultima sarcinǎ. Aceștia nu au reușit sǎ construiascǎ obiectele destul de explicit,ele fiind greu sesizabile, uneori acestea neexistȃnd. Ȋn continuare s-au folosit o diversitate de fișe și jocuri atractive pentru a-i ajuta pe copii sǎ asimileze mai ușor noțiunile de figuri geometrice, precum și ca imaginația și creativitatea acestora sǎ sporeascǎ ȋn mod evident. Astfel, la sfȃrșitul semestrului se va aplica un nou test elevilor pentru confirmarea sau infirmarea ipotezei. Obiectivele vizate in cadrul acestui test final au fost: sǎ coloreze ȋn mod corect fiecare formǎ geometricǎ folosind culoarea cerutǎ; sǎ identifice corect figurile geometrice din care sunt formate desenele; sǎ realizeze cȃt mai multe obiecte din figuri geometrice.

Rezultatele testului final au fost urmǎtoarele:

- Calificativul final F.B. = 14 elevi (7 bǎieți si 7 fete);

- Calificativul final B. = 8 elevi (5 bǎieți si 3 fete);

- Calificativul final S = 2 elevi (1 bǎiat si 1 fatǎ);

- Calificativul final I = nici un elev

- Tabel 2: centralizarea rezultatelor finale

-

Calificativul final obținut

F.B.

B.

S.

I.

Numǎrul de elevi

14 elevi

8 elevi

2 elevi

0 elev

Procentul

58,33 %

33,33 %

08,33 %

0 %

Ȋn urma celor douǎ teste aplicate elevilor s-a constatat faptul cǎ numǎrul elevilor care au obținut calificativul F.B. a crescut de la 10 elevi la 14 elevi, iar numǎrul elevilor care au obținut calificativul S. a scǎzut de la 4 elevi la 2 elevi. Ȋn ceea ce privește calificativul I. s-a remarcat un procentaj destul de bun. S-a micșorat procentul ajungȃnd la 0.

Concluziile studiului:

Prin datele obținute de la ambele teste se constatǎ cǎ prin desfǎșurarea experimentului se confirmǎ ipoteza formulatǎ și anume utilizarea fișelor cu figuri geometrice pentru dezvoltarea creativitǎții la preșcolari.

Am putut constata urmǎtoarele date ȋn urma metodelor utilizate ȋn acest proiect de cercetare:

Ø Creativitatea elevilor se poate dezvolta prin desenarea de figuri geometrice reprezentȃnd obiecte, lucruri etc, reale sau imaginare, de către copii;

Ø Fișele cu figuri geometrice ajută și la dezvoltarea imaginației copiilor,

Ø Copiii sunt mult mai motivați dacǎ sunt ȋmpǎrțiți pe grupuri decȃt dacǎ ar lucra individual;

Ø Jocurile logico-matematice combinate cu fișele care cuprind exerciții cu figuri geometrice conferă o eficiențǎ mult mai mare pentru reținerea noțiunilor de bazǎ.

Bibliografie:

1. Ionescu M. Radu, [coord.], Didactica modernă, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2007

2. Dinuţă, Nicolae, Metodica activităţilor matematice ȋn grădiniţă, Editura Universităţii, Piteşti, 2007

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Peste 100.000 de elevi participa anul ac…

Bucuresti, 10 octombrie 2011: Programul este  implementat de Junior Achievement Romania (JAR) in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, iar din anul 2000 pana astazi, peste 1.500.000 de...

Read more

Sarbatori si obiceiuri taranesti Cununa

Sarbatori si obiceiuri taranesti Cununa

Sarbatori si obiceiuri taranesti - Cununa Dintre numeroasele obiceiuri legate de muncile agricole face parte si cel numit “Cununa”, “Buzduganul” sau “Crucea”, care marcheaza sfarsitul secerisului. Dainuie din vechime, in forme...

Read more

Geografi de seama din judetul Vrancea

GEOGRAFI DE SEAMĂ DIN JUDEŢUL VRANCEA   Prof. Ciobotaru Ana-Maria Şcoala Gimnazială Măicăneşti   Rezumat: Ţinutul Vrancei este situat în partea de sud-est a României. Aceste ţinuturi şi-au adus contribuţia la înfrumuseţarea şi îmbogăţirea fondului...

Read more

Intuitia in ciclul gimnazial

Intuitia in ciclul gimnazial

INTUIŢIA ÎN CICLUL GIMNAZIAL Andrei Roxana, profesor Grup Şcolar “Gheorghe Asachi”, Galaţi   Odată cu trecerea la gimnaziu, intuiţia evoluează către abstract, adică obiectele se pot înlocui cu desene sau scheme, materialul intuitiv venind...

Read more

Educatia pentru toleranta necesara in in…

EDUCAŢIA PENTRU TOLERANŢĂ NECESARĂ ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR   Prof. înv. primar Tőes Dumitrița-Nicoleta, Școala Gimnazială Răstolița, jud. Mureș               Referatul conține necesitatea integrării educației pentru toleranță în școală, educarea elevilor în spiritul toleranței...

Read more

Planificare model pentru educatie fizica…

Planificare model pentru educatie fizica si sport invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari...

Read more

Rolul scolii in formarea morala a elevil…

ROLUL ŞCOLII ÎN FORMAREA MORALĂ A ELEVILOR   Prof. înv. primar Vaida Ioana-Alina Şcoala Gimnazială Fodora, com. Gâlgău   Inima copilului este un pământ ce nu poate fi lăsat necultivat. Familia, școala și alte...

Read more

Despre terapia prin joc si eficienta ace…

DESPRE TERAPIA PRIN JOC ŞI EFICIENŢA ACESTEIA ÎN OBŢINEREA UNOR COMPORTAMENTE DEZIRABILE LA COPII   Profesor psihopedagog Ştefănescu Adreana Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională ”Speranţa” Timişoara, judeţul Timiş   Acest articol evidenţiază tehnici eficiente...

Read more