Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Eficienta fiselor cu continut geometric pentru insusirea diferitelor notiuni matematice
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Februarie 2016 12:42

STUDIU PRIVIND EFICIENŢA FIŞELOR CU CONŢINUT GEOMETRIC PENTRU ÎNSUŞIREA DIFERITELOR NOŢIUNI MATEMATICE

Prof. ȋnv. primar Andrei Alexandra,

Şcoala Gimnazială Nr. 1 Cobeni, Comuna Corbeni

Obiectivele studiului:

Ȋn acest studiu mi-am propus urmǎtoarele obiective:

a. Stabilirea eficienței fișelor cu conținut geometric, pentru asimilarea cȃt mai rapidǎ a diferitelor noțiuni matematice;

b. Identificarea nivelului de dezvoltare al imaginației precum și al creativitǎții la copii, prin utilizarea fișelor cu conținut geometric.

Ipoteza:

Ȋn acest studiu am pornit de la presupunerea conform cǎreia prin utilizarea unor fișe ȋn care sunt folosite figurile geometrice, ȋnvăţătorul realizeazǎ mult mai repede și mai eficient obiectivele sale.

Ipoteza acestui proiect este urmǎtoarea: Presupunem cǎ fișele cu conținut geometric pot ajuta la asimilarea mult mai rapidǎ a diferitelor noțiuni matematice de cǎtre copiii din clasele pregătitoare.

Definirea variabilelor

Ȋn cadrul oricǎrei cercetǎri de tip experimental ȋntȃlnim douǎ categorii de variabile: variabila independentǎ și variabila dependentǎ. Variabila independentǎ este redatǎ ȋn mod voit prin manipularea și controlarea directǎ de cǎtre cercetǎtor. Aceasta este reprezentǎ ȋn studiu de mijloacele de folosire a figurilor geometrice. Al doilea tip de variabilă depinde de variabila independentǎ, deoarece este reprezentatǎ de reacțiile și rǎspunsurile externe ale subiecților la acțiunea acestei variabile. Ȋn cazul studiului meu, variabila dependentǎ este reprezentatǎ de acțiunea elevilor de la grupa pregǎtitoare, care se identificǎ ȋn modul de utilizare al figurilor geometrice de către elevi.

Eşantionul de subiecţi

Studiul se realizeazǎ pe un eșantion de 24 de subiecți, copiii de la grupa pregǎtitoare din cadrul Şcolii Primare Oestii-Pământeni. Colectivul de 24 de copii este alcǎtuit din 14 bǎieți și 10 fete.

Metodele utilizate ȋn cadrul studiului au fost: metoda experimentului şi metoda testului docimologic. Metoda experimentului produce datele, furnizeazǎ fapte provocate special pentru raționamentul experimental al cercetǎrii. Experimentul reprezintǎ, de fapt, o observație provocatǎ, o producere sau modificare intenționatǎ a fenomenului, cu scopul de a-l studia ȋn condiții mai favorabile. Ȋn schimb, metoda testului docimologic reprezintǎ un instrument de evaluare complex, format dintr-un ansamblu de sarcini de lucru, ce permit mǎsurarea și aprecierea nivelului de pregǎtire al copiilor, precum și a nivelului de formare și dezvoltare a unor capacitǎți și competențe de diverse naturi. Rezultatul testului pune ȋn evidențǎ progresul sau regresul ȋnregistrat de copil ȋntr-o perioadǎ de timp.

Desfǎșurarea cercetǎrii

Cercetarea se va desfǎșura astfel:

a) se verificǎ nivelul de ȋnțelegere al noțiunilor de forme geometrice prin aplicarea unui prim test (testul inițial);

b) se vor desfǎșura activitǎți de predare-ȋnvǎțare prin diferite tipuri de exerciții sub formǎ de fișe și jocuri logico-matematice pentru ȋnsușirea și consolidarea noțiunilor de forme geometrice, precum și pentru dezvoltarea creativitǎții, pe parcursul primului semestru al anului școlar;

c) se verificǎ confirmarea ipotezei prin aplicarea unui test de evaluare sumativǎ (test final).

La testul inițial s-au obținut urmǎtoarele rezultate:

- Calificativul F. B. = 10 elevi (dintre care 5 bǎieți și 5 fete);

- Calificativul B. = 9 elevi (dintre care 6 bǎieți și 3 fete);

- Calificativul S. = 4 elevi (dintre care 3 bǎieți și 1 fatǎ);

- Calificativul I. = 1 elev (1 fatǎ).

Tabel 1: interpretarea rezultatelor testului inițial

Calificativul final obținut

F.B.

B.

S.

I.

Numǎrul de elevi

10 elevi

9 elevi

4 elevi

1 elev

Procentul

41,66 %

37,5 %

16,66 %

4,16 %

Prin analizarea rezultatelor s-a constatat cǎ nu toți elevii stǎpȃnesc bine noțiunile de figuri geometrice, și de asemenea, aceştia nu au spiritul de creativitate bine dezvoltat. Nu au bine definite noțiunile de pǎtrat, dreptunghi, triunghi, iar drept consecințǎ, necunoscȃnd figurile, nu au putut rezolva sarcinile din fișa de lucru. Creativitatea copiilor este puțin sesizabilǎ la unii copii, aceasta certificȃndu-se prin rezultatele de la ultima sarcinǎ. Aceștia nu au reușit sǎ construiascǎ obiectele destul de explicit,ele fiind greu sesizabile, uneori acestea neexistȃnd. Ȋn continuare s-au folosit o diversitate de fișe și jocuri atractive pentru a-i ajuta pe copii sǎ asimileze mai ușor noțiunile de figuri geometrice, precum și ca imaginația și creativitatea acestora sǎ sporeascǎ ȋn mod evident. Astfel, la sfȃrșitul semestrului se va aplica un nou test elevilor pentru confirmarea sau infirmarea ipotezei. Obiectivele vizate in cadrul acestui test final au fost: sǎ coloreze ȋn mod corect fiecare formǎ geometricǎ folosind culoarea cerutǎ; sǎ identifice corect figurile geometrice din care sunt formate desenele; sǎ realizeze cȃt mai multe obiecte din figuri geometrice.

Rezultatele testului final au fost urmǎtoarele:

- Calificativul final F.B. = 14 elevi (7 bǎieți si 7 fete);

- Calificativul final B. = 8 elevi (5 bǎieți si 3 fete);

- Calificativul final S = 2 elevi (1 bǎiat si 1 fatǎ);

- Calificativul final I = nici un elev

- Tabel 2: centralizarea rezultatelor finale

-

Calificativul final obținut

F.B.

B.

S.

I.

Numǎrul de elevi

14 elevi

8 elevi

2 elevi

0 elev

Procentul

58,33 %

33,33 %

08,33 %

0 %

Ȋn urma celor douǎ teste aplicate elevilor s-a constatat faptul cǎ numǎrul elevilor care au obținut calificativul F.B. a crescut de la 10 elevi la 14 elevi, iar numǎrul elevilor care au obținut calificativul S. a scǎzut de la 4 elevi la 2 elevi. Ȋn ceea ce privește calificativul I. s-a remarcat un procentaj destul de bun. S-a micșorat procentul ajungȃnd la 0.

Concluziile studiului:

Prin datele obținute de la ambele teste se constatǎ cǎ prin desfǎșurarea experimentului se confirmǎ ipoteza formulatǎ și anume utilizarea fișelor cu figuri geometrice pentru dezvoltarea creativitǎții la preșcolari.

Am putut constata urmǎtoarele date ȋn urma metodelor utilizate ȋn acest proiect de cercetare:

Ø Creativitatea elevilor se poate dezvolta prin desenarea de figuri geometrice reprezentȃnd obiecte, lucruri etc, reale sau imaginare, de către copii;

Ø Fișele cu figuri geometrice ajută și la dezvoltarea imaginației copiilor,

Ø Copiii sunt mult mai motivați dacǎ sunt ȋmpǎrțiți pe grupuri decȃt dacǎ ar lucra individual;

Ø Jocurile logico-matematice combinate cu fișele care cuprind exerciții cu figuri geometrice conferă o eficiențǎ mult mai mare pentru reținerea noțiunilor de bazǎ.

Bibliografie:

1. Ionescu M. Radu, [coord.], Didactica modernă, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2007

2. Dinuţă, Nicolae, Metodica activităţilor matematice ȋn grădiniţă, Editura Universităţii, Piteşti, 2007

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Calitatea in educatie

CALITATEA IN EDUCATIE   Conform Cadrului National de Calificari Profesionale, calitatea reprezinta nivelul de satisfactie pe care il ofera eficacitatea ofertei educationale din domeniul invatamantului si formarii profesionale, stabilit prin atingerea unor...

Read more

Nebunia dansului in romanul Ciuleandra

NEBUNIA DANSULUI ÎN ROMANUL „CIULEANDRA”   Prof. Didin Florentina Gabriela Şcoala gimnazială Nr. 1 Vulpeşti, Argeş   Liviu Rebreanu, prin geniul său artistic, va traduce viaţa pintr-o luptă aprigă şi indisolubilă a măcinărilor de forţe. Pornind...

Read more

Datele examenelor pentru gradul II la UB…

Datele examenelor pentru gradul II la UBB Cluj   Vezi datele probelor pentru obţinerea gradului didactic II la Universitatea Babeş-Bolyai Cluj-Napoca.

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

12. Alcoolul     Alcoolul nu este considerat întotdeauna un drog, fiind acceptat de societate. Cu toate astea, alcoolul este într-adevar un drog, iar folosirea lui abuzivă a crescut, până la a deveni,...

Read more

Colindam colind strabun

Colindam colind strabun

Colindam colind strabun  

Read more

Evaluarea formala si evaluarea informala

EVALUAREA FORMALĂ ȘI EVALUAREA INFORMALĂ   Prof. Nuți Gălețeanu Școala Gimnazială specială pentru Deficienți de auz „Sfânta Maria”- București   Evaluarea școlară este un act de valorizare ce intervine în viața elevilor. Dar așa cum...

Read more

Studiul compatibilitatii electromagnetic…

Studiul compatibilitatii electromagnetice in sisteme electrice

STUDIUL COMPATIBILITĂŢII ELECTROMAGNETICE ÎN SISTEME ELECTRICE     Prof. Drd. Ing. LILIANA CÎMPAN, Colegiul Tehnic „Iuliu Maniu” Şimleu Silvaniei     Rezumat             Activităţile umane, dar în mod special activitatea industrială, dau naştere la numeroase forme de poluare a...

Read more

Le projet en classe de fle

LE PROJET EN CLASSE DE FLE Bondoc Mihaela, profesor de limba franceză Colegiul Național I.L.Caragiale Ploiești Motto: “ J’entends et j’oublie, Je vois...

Read more