|
Depeizarea egoului in romanul superrealist |
|
Marţi, 08 Noiembrie 2011 00:00 |
|
DEPEIZAREA EGOULUI ÎN ROMANUL SUPERREALIST
de Ştefan Lucian MUREŞANU
Cuvinte cheie: superrealism, romancier, privaţiuni, mafie, drogat, aurolac, egoul, fiind, cerc strâmt, teluric, energii, cosmic, stigmat, real.
Romanul superrealist este creaţia literară a secolului al XXI-lea, un început cu traume care şi-a pus amprenta pe omul creator, dând la iveală nerealizările materiale şi sentimentale ale societăţii care se supranumeşte super ok. Este noua entitate a furiei introvertite, a eşecului cu înăbuşiri viciate, a celui ce crede că niciodată nu va mai avea vreo scăpare de a se vedea împlinit. Este un timp bolnav al celor ce cred că toţi trebuie să se privatizeze, să-şi caute o meserie de rob în amăgirea existenţei şi a fiindului debusolat. Câţiva, care au luat din fugă totul, fiind reali în dospirea unui aluat clăbucit şi smuls din faţa celor mulţi, cu mâinile lor murdare, de la cei ce aşteptau cuminţi o lege normală de convieţuire umană, fac legi ejectate şi toaletizate în intimităţi improprii, cu care de altfel gândesc.
Romanul superrealist necesită o analiză atentă asupra actului de desfăşurare a acţiunii dar şi un studiu caricatural al personajelor. Acestea sunt limitate la cuvinte simple, vulgare, un dialog excremental, din care lesne deduci potenţialul de exprimare, la care sunt folosite puţine cuvinte, aparent banale însă cu un substrat din care tragi concluzia unei existenţe închise. Existenţa închisă este un eu fără viitor, un cerc strâmt, închis, care sufocă egoul survenind dispariţia umbrei nocturne. Odată pierdută apare stafiizarea egoului, pentru că el, ca entitate, nu poate părăsi teluricul, fiind reţinut de profani în realizarea planului deusian, pe care îl avea de îndeplinit aici, pe Pământ.
Romanul superrealist macină de multe ori cuvinte absurde, le scămoşează şi le întinde ca pe nişte intestine de capră, pe gardul văruit al fiindului, pentru că, de acolo, cel pornit să irumpă realul cititorului, în realitate, îl secătuieşte de imagini. Cine se doreşte umbrit de trivial tânjeşte la exhibiţionism, care nu este un păcat netolerat însă dorit în intimitatea fiecăruia, pentru a nu cădea în ridicol. Vorbele sunt exprimări sonore, şir de cuvinte cu sau fără înţeles care, dacă nu ar avea intensitate şi denivelări accentuale, nu ar însemna nimic pentru auditorul avid de informaţie. Informaţia se transmite pentru a impresiona, pentru a atinge dimensiunile existenţiale ale furiei fiindului. Scrise, cuvintele absorb interesul cititorului şi, de multe ori, rămân doar semne imprevizibile observate vizual însă insuficient conştientizate. Creaţia superrealistă trezeşte interese, de multe ori meschine pentru că termenii sunt triviali şi excitanţi în mintea absorbită de sărăcie a diluatului. Romancierul superrealist, trăitor în vremuri vitrege de lumină, sădeşte sămânţa în întunericul spinos al termenilor triviali, dătători de foame pseudointelectuală profanilor, care o acceptă şi o îngurgitează lacomi, nu citind-o, ci auzind-o înăbuşit, în coclaurile personale, ridicate la rang de birou şi funcţie, tapisate cu diplome a căror stemă este banul.
Stigmat al aurolacului cuvântul din romanul superrealist se coboară la nivelul de stradă, de putreziciune şi dezgust din partea literatului, de snobism şi agresiune din partea profanului. Personajele sunt entităţi ce îşi doresc să trăiască, nu cunosc cum însă fără să aibă o activitate sau un succes al fiindului în nefiind decât să aibă banul, care să îl facă stăpân viciat, puternic peste toţi cei care sunt obligaţi să i se închine, slugi amorfe din acelaşi aluat cretin de dezvoltare cu al său, rupţi în permanenţă de mijloc, un embrion greşit genetic. Literatul surprinde viaţa aşa cum se extinde din mentalitatea entităţii-om fie că este european, american sau de oricare altă spaţialitate continentală. Parcurgem un secol instabil din toate punctele de vedere: mental şi aici aş menţiona spiritual, moral, conceptual. Toate sunt, pentru cei mulţi şi lipsiţi de cultură, stări ce favorizează, din partea profanilor aflaţi pe scaunul înalt al puterii, manipularea, decesul sumbru a ceea ce ne-am dorit şi am suferit din cauza lipsei de cultură, o degradare continuă a civilizaţiei omeneşti. Şi aceasta nu numai în societatea noastră românească, ci în toate societăţile, care au rămas pur şi simplu vii, pe mapamond. Cădem încet şi sigur într-un abis dorit de cineva, care cunoaşte că sfârşitul gândirii noastre se apropie. Totuşi, vor fi puţini cei care vor putea rezista transferului de la ceea ce suntem, în momentul de faţă, la ceea ce s-ar putea să devenim, într-un viitor foarte apropiat. Literatul superrealist atrage atenţia prin scrisul său că omul, în viaţa de dincolo, nimic nu ia, ca element material, decât ceea ce materia lui cenuşie a cuprins ca stare superioară de detaşare de teluric. Elementele chimice ale corpului uman se vor uni, cu elementele active ale pământului, refăcând unitatea care a produs facerea.
Se constată în romanul superrealist o luptă între două situaţii: vulgaritate şi ascensiune. Ascensiunea este o dorinţă a eului care dispare în vulgaritate, compătimit de literat şi succedat de profani. Răul se poate naşte şi dintr-un bine însă greul este în voinţa celui căzut de a se mai putea ridica spre lumea cosmică, pe care o repugnă şi nu are încredere în ea, pentru că această lume nu îi oferă mirosul sodomic al gloatei de insuficienţi. Personajele sunt trăiri reale ale unor segmente de viaţă negative, posedate de energii viciate insuficient de realizate, cu gândiri întunecate şi străfulgerări nervoase umbrite de oboseala permanentă a trupului. Romancierul îl prezintă ca om, mergător şi doritor de viaţă dar el, personajul, se smulge către o lume greu de identificat, fuge de tot ceea ce se poate identifica în persoana lui ca o entitate spre un neînţeles absurd, respingând ajutorul propriei conştiinţe. În romanul secolului XXI personajul, care nu are vârstă atunci când singur îşi vinde capacităţile sau când, pur şi simplu, este luat şi vândut pentru alţii ca un obiect este sclavul, drogatul, mafiotul, sceleratul, sodomistul, împricinatul unui altuia, care are banul, pistolul, într-un cuvânt puterea nelimitată asupra fiindului său. Fiindul nu este altceva decât perioada pe care entitatea-om o are de trăit pe pământ, bine sau rău prins în cercurile energiilor de care singur are puterea să şi le aleagă. Nu i se impune să se drogheze, decât dacă doreşte. Nimeni nu îl trimite în lanţul subjugării sexuale, decât dacă slăbiciunea lui este foarte mare şi îndreptată spre un astfel de viciu, ca de altfel şi cel al consumului exagerat de alcool. Nimeni nu îl târăşte în bandele mafiote decât dacă impulsul său energetic nu îşi găseşte veriga înrobitoare într-o astfel de rocadă infecţioasă a fiindului. Suntem stăpâni pe propria noastră conştiinţă şi avem puterea, numai dacă vrem să spunem nu energiilor amăgitoare ale răului. Din această existenţă a realului lumii secolului al XXI-lea, romancierul, trăitor de vremuri forţate privaţiunilor materiale şi spirituale, îşi alege exponatele, le dă viaţă în creaţia sa superrealistă, şi îi lasă în libertatea deplină a rostului lor jignitor asupra egoului fiind.
Articole asemanatoare relatate:
|
|
Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2011 19:04 |
|
ROLUL FAMILIEI MODERNE ÎN EDUCAȚIE
Prof. înv.primar Abaza Maria
Școala Gimnazială Nr.1 Tîrgu Ocna, județul Bacău
Familia este primul mediu în care copilul se dezvoltă, de unde acesta împrumută obiceiuri și deprinderi... Read more
CUM NE RAPORTĂM LA TENTAȚIILE CULINARE
Prof. educator Mureșan- Chira Gabriel
Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse
și Documentare privind Educația Incluzivă/ Integrată, Cluj-Napoca
Prof. educator Ioviță Daniela
Școala Gimnazială Specială Centru... Read more
UTILIZAREA PRESEI SCRISE ÎN EDUCAŢIE
Prof. Chiţac Mihaela
Şcoala ,,Constantin Brâncoveanu” Constanţa
Tema în discuţie ,,Utilizarea presei scrise în educaţie” cautǎ sǎ surprindǎ în linii mari aspectele pe care elevii trebuie sǎ... Read more
Model raport al comisiei de mobilitate
pentru restrangere sau pretransfer – 2014
Vezi modelul pentru raport al comisiei de mobilitate a personalului didactic contrituite la nivelul unitatii de invatamant, referiotr la... Read more
MANUALELE ALTERNATIVE – MIJLOACE DIDACTICE ALE PROFESORULUI DE AZI
Prof. Budurean Corina
Colegiul Tehnic „Traian Vuia”, Oradea
Articolul urmăreşte o prezentare a rolului pe care îl are manualul, ca mijloc didactic,... Read more
DEZVOLTAREA LA ELEVI A COMPETENŢELOR DE CULTURĂ GENERALĂ PRIN PROIECTE EDUCAŢIONALE INTERDISCIPLINARE
Prof. Saizescu Cristina-Alexandra
Colegiul Tehnic Energetic “Regele Ferdinand I” Timişoara
Dezideratul formării caracterului... Read more
ASIGURAREA CALITĂŢII ÎN EDUCAŢIE
Prof. Gălăţan Daniela
Colegiul Tehnic Regele Ferdinand I, Timişoara
Învăţământul este considerat ca un furnizor de servicii în care se includ învăţarea, evaluarea şi orientarea elevilor. În acest context,... Read more
Izvoarele istorice şi arheologice certe atestă cu multe secole înainte de Hristos obiceiul de a face cadou ouă colorate la marile sărbători sezoniere, în special la Anul Nou. Apariţia frecventa... Read more
IMPORTANŢA STRATEGIILOR DIDACTICE DE ÎNVǍŢARE
INTERACTIV-CREATIVǍ ÎN GRǍDINIŢĂ
Prof. înv. preşcolar Bălăşoiu Flaminia
Grădiniţa P.N. Vălişoara
Rezumat
Didactica modernă, spre deosebire de cea „tradiţională” pune în centrul acţiunii didactice copilul. Acesta nu mai este… EVOLUŢIA FENOMENULUI TURISTIC PE LITORALUL ROMÂNESC
Carmen Camelia Rădulescu, profesor,
Grup Şcolar ,,C. A. Rosetti” Constanţa
Rezumat: Litoralul românesc al Mării Negre reprezintă o zonă de importanţă majoră pentru turismul din România.… DOCUMENTS AUTHENTIQUES ORAUX
Lector univ. Ilie MINESCU
Universitatea de Vest TIMIŞOARA
Origine et Classement
Les documents authentiques ont fait leur entrée en didactique des langues au cours de la décennie… MUZICALITATEA SONETELOR LUI VASILE VOICULESCU
Prof. Simona Crainic
Liceul de Arte Plastice, Timişoara
O analiză a modalităţii în care se realizează muzicalitatea sonetelor lui V.Voiculescu în ciuda rigorilor impuse de forma fixă de… Ordin privind aplicarea programului “A doua sansa”. Metodologia privind organizarea procesului de invatamant in cadrul programului “A doua sansa” pentru invatamantul preuniversitar
ANEXA Nr. 8
la regulament
CHESTIONAR PENTRU PARINTI*)
___________
*)Raspunsurile la acest chestionar au caracter confidential.
- model -
Cunoasteti numele invatatorului/dirigintelui clasei in care invata fiul/fiica dvs., precum si… PARTICULARITĂŢI PSIHOLOGICE ALE ŞCOLARULUI
ÎN PROCESUL ÎNSUŞIRII CITIRII ŞI SCRIERII
Herczeg Monica-Institutor
Şcoala cu clasele I-VIII Dudestii Noi
Procesul citirii la copiii începători se deosebeşte calitativ de procesul citirii unui cititor cu experienţă.…
DOVLEACUL
prof. Arjoca Mihaela
Colegiul Tehnic ‘’ Ion Mincu”, Timișoara
Rezumat: Dovlecul și nucul, plante cu simbolistică spirituală și importanță în viața omului.
Cuvinte cheie: doveleac,… “FRUMUSEŢILE” SATULUI BORZA
Profesor Camelia Veronica Cosma
Liceul de Artă “Ioan Sima”, Zalău
Satul Borza face parte din comuna Creaca, judeţul Sălaj. Această comună este aşezată în partea centrală a judeţului, ocupă partea…
|