Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Albert Camus studiu
Vineri, 08 Aprilie 2011 00:00

ALBERT CAMUS – STUDIU

Prof. Alexie Cristina

Colegiul Tehnic «Ion Mincu», Slatina

Albert Camus s-a născut la data de 7 noiembrie 1913 în Algeria, având un tată de origine alsaciană și o mamă de origine spaniolă. Familia sa era de condiție modestă. Este al doilea copil al cuplului, având un frate cu patru ani mai mare decat el.

Tatăl său este mobilizat în septembrie 1914 și rănit la Marna, moare la Saint – Briene, în octombrie, acelasi an. Camus nu și-a cunoscut tatăl. Mama sa, Catherine și cei doi copiii se stabilesc în Algeria, la Belcourt. Alert și Lucien vor fi educați de bunica lor, mama acestora fiind aproape surdă și având o dificultate în vorbire.

La școală, Louis Germain, îl ajută să promoveze concursul burselor și astfel Albert Camus poate urma studii liceale și universitare. Profesorului lui, Camus îi va fi profund recunoscător, astfel încat, în momentul primirii Premiului Nobel pentru Literatură, îi va scrie o scrisoare.

Jurnalist, scriitor, om de teatru, Camus va marca viața culturală franceză din 1936 până în 1960.

Se căsătorește în 1933, divorțează în 1935, dată la care se înscrie în partidul comunist, ale cărui luări de poziție față de arabi, îl fac să demisioneze în 1936.

Fondează “le Theatre du Travail” și își scrie lucrarea de diplomă despre raporturile elenismului si creștinismului conform operelor lui Plotin si ale Sfântului Augustin. Citește Pascal, Malraux, Montherlant, Kierkegaard și parcurge Algeria cu trupa de teatru a Radio – difuziunii algeriene. Vizitează Spania, Italia, Cehoslovacia, în acest timp citind Albert Sorel, Nietzsche și Spengler.

Se recăsătorește în 1940, merge la Paris unde este jurnalist, se reîntoarce apoi în Algeria și revine in Franța în 1942. În această perioadă citește Tolstoi, Marc Aureliu, Alfred de Vigny, și tot acum apare și creația sa, “Străinul”. Intră în mișcarea de rezistență “Combat”, motiv pentru care este trimis la Paris în 1943, unde lucreză ca jurnalist. În 1944 apare“Neînțelegerea”, apoi “Caligula”. În 1946 merge in Statele Unite ale Americii și în 1947 publică “Ciuma”. Vizitează America de Sud, apoi în 1951, apare “Omul revoltat”, apariție ce va fi urmată de un conflict cu Jean – Paul Sartre, care pune punct relației dintre cei doi. În 1952, demisionează de la UNESCO, care admisese în sânul său, Spania franchistă. În iunie 1953, pledează în favoarea muncitorilor omorâți în cursul revoltelor din Berlinul de Est. În 1955 călătorește în Grecia și apoi lansează un apel la pace comunitaților musulmane din Algeria.

În 1975 primeste Premiul Nobel pentru Literatură și moare în 1960 într- un accident de mașină.

Jean – Paul- Sartre definea motivele influenței exercitate de Camus asupra publicului ca o urmare a unei admirabile legături și concordanțe între o persoană, opera și acțiunile sale. Nu putem vorbi de o adevărată filosofie camusciană, ci mai degrabă de gândul unui om care mulează perfect în jurul unor cuvinte precum: absurd, sau revoltă.

Opera sa cuprinde două părți: cea a absurdului (“Caligula”, “Străinul”, “Mitul lui Sisif” și “Neînțelegerea”) - opera cuprinse între anii 1942 – 1944 și cea a revoltei (“Ciuma”, “Drepții” și “Omul revoltat”) – publicate între 1947 – 1950.

“Străinul” concretizeză absurdul. “Mitul lui Sisif” aprofundeză noțiunea de absurd. Merită oare viața trăită într-o lume care nu vede și nu aude adevarul? Să fie sinuciderea o soluție, un răspuns la această întrebare? Camus ne îndeamnă să trăim, dar să fim conștienți totuși de această absurditate a vieții.

“Caligula” este împăratul care învață că în viață soarta este una singură: omul se naște , moare, dar nu poate fi fericit.

“Neînțelegerea” este drama lipsei de comunicare. Camus a înțeles că absurdul poate duce la excese ucigătoare, tocmai de aceea a încercat să găsească un sens acestei vieți. Nihilismului, acesta îi opune revolta. Camus este omul care strigă că nu crede nimic și că totul este absurd, dar nu se poate îndoi însă de strigătul său care îl face să creadă cel puțin în puterea revoltei, a protestului. Prin revolta sa, omul implică întreaga sa comunitate. Camus spunea: “ Mă revolt, deci suntem”.

“Ciuma” este o alegorie a nazismului, conține un număr mare de personaje exemplare ce se găsesc în fața morții și totuși sunt capabile să ia măsuri și să lupte. Este o carte a asurdului, dar și a revoltei și solidarității umane.

“Drepții” pune în valoare responsabilitatea individuală. Un om poate ucide un altul spre binele comunității?

“Omul revoltat” este lucrarea care consfințește ruperea lui Camus de existențialism (lucru bine stabilit între Camus și Sartre, care recunoșteau că ori de câte ori se întâlneau, nu înțelegeau de ce toată lumea îi găsea pe amândoi “existențialiști”, când Camus își nega hotărât apartenența la acest curent).

El se ridica împotriva divinizării istoriei. Revolta care vizează restabilirea dreptății, dacă degenerează în revoluție instaurează terorismul. “Omul revoltat” a atras de partea sa multe proteste ale progresiștilor.

Războiul Algeriei devine o dramă sufleteasca penru Camus. Își încetează o perioadă de timp creația, convins că orice cuvânt i-ar fi înțeles greșit.

După revolt și absurd, Camus voia să creeze o a treia parte a operei sale, care ar fi înfățișat “măsura”. Se găsea în această privință confruntat cu o mare contradicție: dacă istoria este o dimensiune unde omul trebuie să trăiască, el nu trebuie să se piardă în ea. Opera de artă este cea care rezolvă această dilemă; artistul prin creația sa presimte și poate schimba cursul istoriei. Arta corectează realul fară a-l îndepărta, îl face comunicabil nouă, ne incită la dialog, și ne eliberează.

Dincolo de “măsură“, Camus își dorea să scrie cea de-a patra parte a operei sale, dedicate dragostei. Să fi fost oare romanul “ Primul om“, căruia îi alesese deja titlul, cel care ar fi inaugurat romanul de dragoste al lui Camus?

Noi știm doar că un adolescent născut în Algeria, care visa să fie fotbalist și actor de teatru (și nu e o întâmplare că trupa sa de teatru s-a numit “Echipa“) și căruia îi placea interpretarea teatrală în stilul lui Goethe a fost cel care de-a lungul timpului și-a modelat opera, arta sa de a spune adevărul simțit, încât noi, reușim azi să-l percepem atât de aproape de noi, să ne regăsim în sentimentul absurdului, de atâtea ori (poate chiar permanent) simțit, pentru ca apoi să ne ridicăm cu un gust amar, prin dorința noastră de solidaritate și să trăim mai departe, dând vieții sens, tocmai prin căutarea acestuia.

Bibliografie:

1.Virginia Baciu, Albert Camus et la condamnation a mort, Editura Junimea, Iași, 1998

2. Roger Grenier, Albert Camus, soleil et ombre (une biographie intellectuelle), Éditions Gallimard, Paris, 1987

Ultima actualizare în Miercuri, 13 Aprilie 2011 08:04
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Niveluri ale limbajului si conceptul de …

NIVELURI ALE LIMBAJULUI ŞI CONCEPTUL DE COMPETENŢĂ LINGVISTICĂ Profesor Andra Elena Diaconu Profesor de limba și literatura română, Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea Limba este un mijloc de comunicare între membrii...

Read more

Schimbari in programa de invatamant din …

SCHIMBĂRI ÎN PROGRAMA DE ÎNVĂțĂMÂNT DIN TOAMNĂ MEN aduce schimbări privind programa de învățământ pentru anul școlar 2014-2015. Se pare că cei mai afectați vor fi elevii din clasele I-IV. Astfel, Ministerul...

Read more

Model de fisa de lectura pentru opera ep…

FIŞĂ  DE  LECTURĂ Opera epică (model)   Am început lectura (data) __________                      Am terminat lectura (data) ___________ Titlul operei literare: ___________________ Autorul:______________________________ Opera face parte din volumul: _____________________________________ Editura:______________________________ Anul apariţiei volumului: _______________ Date importante din viaţa şi activitatea criitorului:...

Read more

Optional istorie locala intre actualitat…

OPŢIONAL ISTORIE LOCALĂ ÎNTRE ACTUALITATE ŞI NECESITATE                                                                                                                                                                          Prof. Delescu Claudia Şcoala Gimnazială Adam, Galaţi   Istoria locală este o realitate a şcolii româneşti din zilele noastre, este de actualitate, dar este şi...

Read more

Bacalaureat 2011

Bacalaureat 2011     Ordin 4799 din 2010 Metodologia bacalaureat 2011 Metodologia examenului de bacalaureat 2011 Calendarul examenului de Bacalaureat 2011   ORDIN nr. 4.800/31.08.2010 privind disciplinele şi programele pentru examenul de bacalaureat 2011 Lista disciplinelor la care...

Read more

Scopul si importanta activitatilor extra…

SCOPUL ŞI IMPORTANŢA ACTIVITĂŢILOR EXTRAŞCOLARE Prof. Mihaela Marian Colegiul Tehnic ‘‘Constantin Brâncuși’’   Rezumat: Acţiunile educative desfășurate în cadrul acestui tip de educaţie sunt flexibile şi vin în întâmpinarea diferitelor interese ale elevilor, care...

Read more

Proiect didactic O scrisoare pierduta e …

Proiect didactic O scrisoare pierduta e I L Caragiale

Îndărătul oricărei comedii se ascunde în fond, o tragedie... PROIECT DIDACTIC O SCRISOARE PIERDUTĂ DE I. L. CARAGIALE Profesor Marincaș Marinela Adriana, Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan” ...

Read more

Ordinul 6866 din 2012 privind aprobarea …

Ordinul 5866 din 26 septembrie 2012 (Ordinul 5866/2012) Ordinul privind aprobarea programelor scolare de Limba si literatura italiana materna pentru clasele a IX-a si a X-a   Afla ordinul privind aprobarea programelor scolare...

Read more