Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Studiu privind importanta aplicarii metodelor active in orele de istorie la clasa a IV a
Marţi, 08 Februarie 2011 00:00

STUDIU PRIVIND IMPORTANŢA APLICĂRII METODELOR ACTIVE ÎN ORELE DE ISTORIE, LA CLASA A IV-A

Liliana Damian, institutor

Şcoala cu clasele I-VIII Vădeni, jud. Brăila

La începutul clasei a IV-a s-a realizat o evaluare predictivă pentru a testa cunoştinţele elevilor dobândite în anii anteriori, în cadrul textelor narative cu conţinut istoric şi nu numai, cu privire la fapte, eroi, evenimente din istoria neamului, elevii obţinând următoarele rezultate:

Reprezentarea areolară a rezultatelor obţinute în urma testării iniţiale

După cum se poate observa din analiza prezentată anterior 2 dintre elevi au obţinut calificativul insuficient, iar 4 calificativul suficient. Pentru ameliorarea şi înlăturarea acestor situaţii mi-am propus experimentarea la clasă a metodelor activ-participative(jocul didactic, dramatizări, cvintetul, ciorchinele, proiectul, etc.) pentru a-i atrage şi pe aceşti elevi în învăţarea istoriei.

Evaluarea în cadrul acestei discipline am realizat-o prin proiect, astfel, fiecare unitate de învăţare parcursă s-a finalizat cu realizarea de către elevi a unor proiecte, după planuri stabilite. Prezint în continuare planurile a două proiecte pe unităţi de învăţare:

Unitatea: „Călători şi călătorii”

Titlul proiectului: „Un vestit călător român/străin”

Plan de lucru: 1.Originea acestuia;

2.Călătorii importante la care a participat;

3.Scopul călătoriilor;

4.Descrierea acestor călătorii;

5.Contribuţia lor la progresul omenirii;

6.Impresiile voastre despre acest călător;

7.Alte aspecte.

Unitatea: „Castele, oraşe, cetăţi”

Titlul proiectului: „Castelul Bran”

Plan de lucru: 1.Locul unde este situat;

2.Istoricul castelului;

3.Înfăţişarea în trecut;

4.Legende legate de acest castel;

5.Personalităţile care au trăit acolo;

6.Înfăţişarea în prezent;

7.Importanţa;

8.Acţiuni prin care se protejează aceste locuri;

9. Alte aspecte.

Aplicând această metodă de învăţământ am putut constata că elevii s-au antrenat mai bine în realizarea sarcinilor, acest lucru conducând la atingerea obiectivelor stabilite şi la obţinerea unor rezultate bune, fiind eliminat calificativul „Insuficient”.

Fişele de lucru care au însoţit desfăşurarea fiecărei lecţii prin metode activ-participative mi-au dovedit încă o dată importanţa utilizării lor.De exemplu, am procedat astfel: am prezentat un citat însoţit de imagine. Elevii au avut ca sarcină să recunoască personalitatea istorică, să precizeze ţara în care a domnit, perioada, trei trăsături care se desprind din citat, să realizeze o caracterizare diamant, un cvintet,etc.

Această perioadă de cercetare s-a finalizat cu o evaluare sumativă, în urma căreia elevii au obţinut următoarele rezultate:

Tabel reprezentând rezultatele evaluării finale

 

Reprezentarea areolară a rezultatelor

Din interpretarea rezultatelor se observă înregistrarea unui progres în performanţele de învăţare ale elevilor. Se poate aprecia că metodele activ-participative folosite şi-au dovedit eficienţa şi în formarea caracterului şcolarului, nu doar în dobândirea cunoştinţelor, aceasta deoarece aceste metode au presupus respectarea unor reguli, cooperarea între copii, contribuind la formarea conduitei.

Bibliografie:

Buduroi, A., Pârâială,D., „Istorie-Auxiliar al manualelor alternative, clasa a IV-a”, editura Euristica, Iaşi

Dragu, A., „Psihologia educaţiei”, Editura „Ovidius University Press” Constanţa, 2001

Ion, Al., D., „Dezvoltarea gândirii critice şi învăţarea eficientă”, Editura de Vest, Timişoara, 2000

Scheau, I.,(coord.), „Gândire critică.Metode active de predare-învăţare”, Editura Dacia, Cluj Napoca, 2004

Ultima actualizare în Marţi, 08 Februarie 2011 08:58
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Cuvinte dominante in limbajul poetic al …

CUVINTE DOMINANTE ÎN LIMBAJUL POETIC AL LUI VASILE VOICULESCU   Prof. Simona Crainic, Liceul De Arte Plastice, Timişoara   Lucrarea de faţă îşi propune un studiu statistic al vocabularului poetic al lui V.Voiculescu....

Read more

Copiii de azi parintii de maine

COPIII DE AZI, PĂRINŢII DE MÂINE - studiu - prof.înv.preşcolar Cristina Antal Şcoala Gimnazială "Sf. Ilie" Topliţa, Harghita Mass-media propagă uneori violenţa prin publicaţii, emisiuni şi filme care prezintă amănunţit situaţii violente,...

Read more

Mitul lui Sisif

MITUL LUI SISIF Prof. Lorincz Cristina profesor C.T. Iosif Şilimon, Braşov   Articolul de faţă este un studiu asupra operei camusiene „Mitul lui Sisif”, aducând în discuţie tema principală a absurdului. Întregul studiu se...

Read more

MUZICA SECOLULUI AL XX-LEA. DIVERSITATEA…

MUZICA SECOLULUI AL XX-LEA DIVERSITATEA STILURILOR ÎN CREAŢIA MUZICALÃ Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     La sfârsitul secolului al XIX-lea, când influenta muzicii lui...

Read more

Tabel nominal cuprinzand candidatii repa…

   ANEXA Nr. 11   la metodologie   Tabel nominal cuprinzand candidatii repartizati   Unitatea de invatamant/Centrul .................................................  

Read more

inscrierea candidatilor si disciplinele …

   CAPITOLUL II  Inscrierea candidatilor si disciplinele de concurs      Art. 3. -    (1) Cererile de inscriere la concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar, potrivit...

Read more

Costume intalnite in zona moldovei

COSTUME ÎNTÂLNITE ÎN ZONA MOLDOVEI   Prof.Vacaru Mariana, Colegiul Tehnic „Danubiana”Roman     Costumul naţional femeiesc din Moldova are o structură unitară, fiind constituit în toate satele din aceleaşi elemente: cămaşa (ia), poalele, catrinţa, brâul şi...

Read more

Romanii de peste hotare

ROMÂNII DE PESTE HOTARE - studiu de caz -   Prof. Dimitriu Alina Grup Şcolar Agricol Alexandria, jud. Teleorman     Câti români stiu cã alfabetul latin a fost folosit mai întâi într-o lucrare în aromânã?...

Read more