Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Dezvoltarea competentelor cheie citit scris invatamantul primar
Miercuri, 08 August 2012 17:13

DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR CHEIE CITIT-SCRIS PRIN DISCIPLINELE DE STUDIU DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR

Competenţe cheie cadrul European

 

Profesor Rodica Stan

 

Prezentare generală

Reprezintă prima încercare la nivel european de a oferi o listă completă şi echilibrată de competenţe cheie necesare pentru dezvoltarea personală, incluziunea socială si ocupare. Factorii de decizie şi cei implicaţi în dezvoltarea politicilor (proiecte legislative, documente strategice etc.) sunt încurajaţi să folosească acest cadru de referinţa în vederea includerii competenţelor cheie în toate activităţile care vizează educatia de-a lungul întregii vieţi. Evident, acest cadru trebuie adaptat la contextul socio-profesional şi la nevoile beneficiarilor de educaţie şi formare.

 

1.      Relevanţa competenţelor cheie

Competenţa este înţeleasă drept o combinaţie de aptitudini, cunostinţe şi atitudini, care include de asemenea motivaţia de a învăţa. Competenţele cheie reprezintă un pachet transferabil şi multifuncţional de cunoştinţe, aptitudini şi atitudini, necesar tuturor indivizilor în vederea dezvoltării personale şi a incluziunii lor sociale şi profesionale. Ele ar trebui să fie dobândite la sfârşitul învăţământului obligatoriu, pentru a funcţiona ca bază a activităţilor ulterioare de învăţare/formare.

·         Competenţele cheie sunt esenţiale pentru:

·         Dezvoltarea personală de-a lungul întregii vieţi (capital cultural),

·         Incluziunea socială şi cetăţenia activă (capital social),

·         Ocupare şi dezvoltare profesională (capital uman).

 

2.      Masurarea/evaluarea competenţelor

Competenţele cheie:

o        Au un caracter transversal (sunt trans-sectoriale),

o        Sunt transferabile (în contexte noi),

o        Sunt multifuncţionale (pot fi utilizate pentru a atinge mai multe obiective sau pentru a realiza mai multe sarcini simultan),

o        Reprezintă o precondiţie a unei dezvoltări personale adecvate şi a unui parcurs educaţional şi de formare eficient.

 

3.      Comunicarea în limba maternă

·         Abilitatea de a exprima şi interpreta gânduri, sentimente şi fapte, atât oral cât şi în scris (ascultare, vorbire, citire şi scriere);

·         Capacitatea de a interacţiona lingvistic într-un mod adecvat, într-o diversitate de contexte sociale şi culturale – educaţie şi formare, profesie, familie, timp liber

 

4.      Competenţe în matematică şi competenţe elementare în stiinţe şi tehnologie

·         Alfabetizarea matematică este capacitatea de a folosi operaţiile matematice de bază pentru efectuarea unor calcule (mental sau în scris), în vederea rezolvării unei diversităţi de probleme cotidiene;

·         Se pune accent pe proces în raport cu rezultatul şi pe activitate în raport cu informaţiile/cunoştinţele;

·         Alfabetizarea stiinţifica se referă la abilitatea şi motivaţia de a utiliza cunoştinţele şi metodologia ştiinţelor pentru a explica universul natural;

·         Competenţa în tehnologie se referă la capacitatea de a înţelege şi aplica cunoştinţele tehnologice şi metodologia respectivă pentru a modifica mediul natural în funcţie de nevoile sau dorinţele subiectului.

 

5.      Competenţele IT

·         Competenţele IT presupun folosirea eficientă a mijloacelor electronice de comunicare, în viaţa personală sau la muncă;

·         Presupun abilităţi cognitive (gândire logică şi critică, capacitatea de a administra eficient un volum mare de informaţii) şi abilităţi de comunicare bine dezvoltate;

·         La nivelul de bază, competenţele IT presupun utilizarea tehnologiilor multimedia în vederea obţinerii, analizării şi schimbului de informaţii, şi pentru a comunica şi participa la reţele şi forumuri constituite pe internet.

 

6.      Competenţe de învăţare

·         Learning-to-learn – presupune abilitatea şi motivaţia de a-ţi administra procesul de învăţare, individual şi în cadrul grupurilor;

·         Include capacitatea de a-ţi administra timpul în mod eficient, de a rezolva probleme, de a obţine, analiza şi a evalua cunostinţe noi, de a aplica cunostinţele într-o varietate de contexte – în viaţa personală, la locul de muncă, în contexte educaţionale, etc.;

·         Contribuie într-o măsură esenţială la capacitatea de administrare eficientă a parcursului profesional.

 

7.      Competenţe interpersonale şi civice

·         Cuprind toate acele comportamente care îi permit subiectului să participe în mod eficient şi constructiv la viaţa socială, şi să aplaneze conflicte acolo unde este cazul;

·         Sunt esenţiale pentru o interacţiune socială eficientă – fie că e vorba de grupuri mici sau comunităţi extinse, de viaţă personală sau de cea publică.

 

Spirit antreprenorial

·         Cuprinde o componentă activă şi una pasivă:

o        Capacitatea de a introduce inovaţii;

o        Abilitatea de a accepta şi sprijini inovaţiile datorate unor factori externi, şi de a se adapta la ele.

·         Presupune:

o        Capacitatea de a-ţi asuma răspunderea pentru propriile acţiuni, pozitive sau negative;

o        Abilitatea de a dezvolta un plan strategic de dezvoltare, de a stabili obiective şi de a le atinge;

o        Motivaţia de a reuşi.

 

8. Competenţe cultural

Presupun capacitatea de a evalua şi aprecia importanţa formelor creative de exprimare a ideilor, experienţelor şi emoţiilor, în cadrul unei varietăţi de medii culturale – incluzând muzica, teatrul şi dansul, literatura şi artele plastice.

 

Comunicarea in limba materna

Comunicarea este abilitatea de a exprima si interpreta gânduri, sentimente şi fapte atât pe cale orală cât şi scrisă (ascultare, vorbire, citire şi scriere), şi de a interacţiona intr-un mod adecvat în cadrul întregii game a contextelor sociale şi culturale – educaţie şi instruire, la serviciu, acasă sau în timpul liber.

 

Comunicare în limbi străine

Comunicarea într-o limba străină are aceleaşi dimensiuni ca şi comunicarea în limba maternă: se bazează pe abilitatea de a înţelege, de a exprima şi de a interpreta gânduri, sentimente şi fapte atât pe cale orală cât şi în scris (ascultare, vorbire, citire şi scriere) într-o gamă potrivită de contexte sociale – la serviciu, acasă, în educaţie şi instruire – conform cu dorinţele sau nevoile individului. Comunicarea într-o limbă străină de asemenea apelează la abilităţi de mediere şi înţelegere culturală. Nivelul performanţei va varia între cele patru dimensiuni, între diferitele limbi şi conform cu moştenirea şi cadrul lingvistic al individului.

 

Competenţe în matematică şi competenţe elementare în ştiinţe şi tehnologie

Alfabetizarea matematică este abilitatea de a aduna, scădea, înmulţi şi împărţi mental sau în scris pentru a rezolva o gamă de probleme în situaţiile vieţii de fiecare zi.

Accentul se pune maiales pe proces decât pe rezultat, mai degrabă pe activitate decâtpe cunoaştere.

Alfabetizarea ştiinţifică se referă la abilitatea şi dorinţa de a utiliza cunoştinţele şi metodologia menită să explice lumeanaturală. Competenţa în tehnologie e văzută ca înţelegerea şiutilizarea acelor cunoştinţe şi metode care pot modifica cadrul natural ca răspuns la nevoile şi dorinţele oamenilor.

 

Competenţe în utilizarea noilor tehnologii informaţionale şi de comunicaţie

Competenţa digitală implică utilizarea critică şi cu încredere a mijloacelor media electronice la muncă, în timpul liber şi pentru comunicare. Aceste competenţe se referă la gândirea logică şi critică, la abilităţile de management a informaţiei la standarde înalte, si la abilităţi de comunicare dezvoltate.

La nivelul de baza, abilităţile TIC cuprind utilizarea tehnologiei multimedia pentru a primi, evalua, stoca, produce, prezenta şi schimba informaţii, şi pentru a comunica şi a participa în reţele prin intermediul Internetului.

 

Competenţe de relaţionare interpersonală şi competenţe civice

Competenţele de relaţionare interpersonală cuprind toate formele comportamentale care trebuie stăpânite pentru ca un individ să fie capabil să participe într-un mod eficient şi constructiv la viaţa socială, şi să rezolve conflictele, dacă e cazul.

Abilităţile interpersonale sunt necesare pentru interacţiunea efectivă, individual şi în grupuri şi sunt utilizate atât în domenii private, cât şi în domenii publice.

 

Spirit de iniţiativă şi antreprenoriat

Antreprenoriatul are o componentă activă şi una pasivă: cuprinde atât capacitatea de a induce schimbări cât şi abilitatea de a le primi, sprijini şi adapta la inovaţia adusă de către factorii externi. Antreprenoriatul implică asumarea responsabilităţii pentru acţiunile cuiva, pozitive şi negative, dezvoltarea unei viziuni strategice, stabilirea obiectivelor şi realizarea lor, precum şi motivarea de a reuşi.

 

Sensibilizare culturală şi exprimare artistică

Exprimarea culturală cuprinde aprecierea importanţei exprimării creative a ideilor, experienţelor şi emoţiilor prin intermediul diferitelor medii, incluzând muzica, expresia corporală, literatura şi artele plastice.

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

L approche communicative Quelques defini…

L’APPROCHE COMMUNICATIVE. QUELQUES DEFINITIONS   Ilie MINESCU Universitatea de Vest din Timişoara   Le français est une langue vivante; on ne l'enseignera donc pas comme une langue morte. Enseigner le français consiste à apprendre aux...

Read more

Integrarea copiilor cu CES in scoala de …

INTEGRAREA COPIILOR CU CES ÎN ŞCOALA DE MASĂ Profesor învăţământ primar Marşeu Rodica Lavinia Şcoala cu clasele I – VIII Dudeştii Noi, Judeţul Timiş     Problematica educaţiei copiilor cu CES a...

Read more

Rolul motivatiei in reusita invatarii li…

ROLUL MOTIVAŢIEI ÎN REUŞITA ÎNVĂŢĂRII LIMBILOR STRĂINE   Prof. înv. preşcolar Dan Florina Grădiniţa cu program prelungit nr. 19, Braşov              Studiul limbilor străine, însuşirea şi cunoaşterea lor se dovedesc a fi astăzi mult...

Read more

Influenta statului socio economic si ati…

INFLUENŢA STATUTULUI SOCIO-ECONOMIC ŞI ATITUDINII FAŢĂ DE EDUCAŢIE A FAMILIEI ÎN REUŞITA ŞCOLARĂ   Şeptelean Florina Elvira, doctorand Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca     Reuşita şcolară este influenţată de o multitudine de factori, cei mai importanţi...

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri - opiacee

1. Opiacee   Opiumul şi substanţe înrudite: Cultivarea macului (din care se extrage opiumul) se face pe suprafeţe întinse, cu precădere în Orientul apropiat, mijlociu şi îndepărtat. După perioada de înflorire,...

Read more

DESPRE SARBATOAREA MUZICII

DESPRE SÃRBÃTOAREA MUZICII   Profesor Maria Dinu C.N.E. “Gh.Chitu”, Craiova     Începând din anul 1982, în Franta, a fost organizatã, în prima zi a verii, 21 iunie, Sãrbãtoarea Muzicii. Astãzi, Sãrbãtoarea Muzicii este prezentã...

Read more

Perceptia autoeficacitatii in munca a ti…

PERCEPŢIA AUTOEFICACITĂŢII ÎN MUNCĂ A TINERILOR DIN ORGANIZAŢIILE VIRTUALE Psih. Pop Petronica Profesor consilier şcolar/CJRAE Cluj Rezumat Studiul de faţă încearca să patrundă în lumea organizaţiilor virtuale (virtual organizaţion), un domeniu deosebit...

Read more

Titu Maiorescu si I L Caragiale consonan…

TITU MAIORESCU ŞI I. L. CARAGIALE CONSONANŢE SPIRITUALE    Prof.drd.GABRIELA IONESCU Colegiul Tehnic Nr.2, Târgu-Jiu, Gorj   Rezumat: Dintre iluştrii contemporani ai lui T. Maiorescu, acela care a rezonat cel mai profund cu teoriile şi...

Read more