Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Predarea fizicii cu instrumente didactice it
Scris de mihaiela lazar   
Duminică, 08 Mai 2016 20:36

PREDAREA FIZICII CU INSTRUMENTE DIDACTICE IT

Prof. Mihaela Butoi

Colegiul Tehnic “Petru Poni” Onești

Experienţa implemetării în ultimele decenii a diverselor forme de TIC în sălile de clasă şi în alte formule de instruire demonstrează că realizarea deplină a beneficiilor oferite de TIC pentru educaţie nu va fi automată. O integrare eficientă a TIC în sistemul educaţional este un proces complex, care implică nu doar tehnologiile, ci şi aspectele curriculare şi pedagogice, de organizare instituţională, competenţe ale cadrelor didactice, etc.

Instruirea modernă nu se reduce doar la cunoaşterea TIC – tehnologia în sine nu modifică structura procesului educaţional. O educaţie de calitate poate fi obţinută doar în cazul integrării tehnologiilor digitale, conceptelor şi metodologiilor pedagogice moderne, universalizării formelor de instruire şi a conţinuturilor, cooperării şi colaborării atât a celor instruiţi, cât şi a celor care gestionează procesul de instruire.

Cuvinte cheie: fizică, TIC, soft educaţional.

Schimbarea de la învăţarea tradiţională la cea centrată pe elev se face treptat. Experienţa didactică arată că profesorul trebuie să fie focalizat pe experienţa şi interesele elevilor, indiferent de disciplina studiată. Elevii nu vor memora informaţiile, ci vor înţelege şi vor aplica aceste noţiuni fiind consideraţi cocreatori în procesul de predare-învăţare-evaluare.

Elevul nu primeşte informaţia ştiinţifică, ci o procesează prin activităţi didactice create de profesor. Elevul este implicat în rezolvarea, aplicarea prin eforturi proprii. Atributul învăţării centrate pe elev este “succesul” echipei profesor-elev.

Care este rolul profesorului în învăţarea centrată pe elev?

Profesorul conduce procesul de predare-învăţare-evaluare, proiectează lecţia, ajutând elevul să folosească capacitatea sa de a “privi cum să înveţe”. Procesul de predare-învăţare trebuie să se realizeze în echipa profesor-elev, trebuie să fie activ şi fiecare activitate didactică să fie autentică, specifică, orientată către o aplicaţie care îl va atrage pe elev.

Învăţarea centrată pe elev în studiul ştiinţelor (fizică, chimie) a pus în evidenţă dezvoltarea de către profesori a proiectelor didactice în funcţie de tipul lecţiei. Strategia didactică constă în dezvoltarea subiectului într-o manieră logică elevul fiind direcţionat prin conversaţia euristică de către profesor. Întrebările sunt adresate întregii clase, iar elevii organizaţi în grupe valorice sau individual caută răspunsul- acesta este drumul spre învăţare şi aplicare în cadrul lecţiei centrate pe elev.

Potenţialul educaţional al internetului precum şi programele educaţionale începute în anul 2001 au determinat impulsionarea activitaţii metodico-ştiinţifice la nivelul învăţământului universitar şi preuniversitar. Astfel, putem remarca o caracteristică esenţială a învăţământului preuniversitar şi anume adaptarea la nevoile timpului prezent.

La nivelul fiecărei şcoli a apărut motivaţia implementării noilor tehnologii informatice în procesul educaţional, în vederea dezvoltării creativităţii fiecărui elev.

Profesorul este solicitat astăzi, în mod continuu, să promoveze învăţarea eficientă. Şi nu orice învăţare eficientă, ci una participativă, activă, creativă. La baza strategiilor didactice interactive trebuie să se regăsească câteva principii:

  • elevii construiesc propriile înţelesuri şi interpretări ale instruirii;

  • scopurile instruirii sunt discutate, negociate, nu impuse;

  • sunt promovate alternativele metodologice de predare-învăţare-evaluare;

  • sarcinile de învăţare vor solicita informaţii transdisciplinare şi analize multidimensionale ale realităţii;

  • integrarea de metode complementare de evaluare.

    Interactivitatea presupune creativitate, fiind asociată unei învăţări de tip superior, care implică eforturile comune profesor și elev. Rolul profesorului, din această perspectivă se modifică în sensul: pedagog, proiectant, moderator, meditator, partener, strateg, coevaluator.

    Strategia cea mai convenabilă pentru o învățare participativă poate să înceapă prin formarea unor echipe care să realizeze produse multimedia ce pot fi utilizate în cadrul lecțiilor asistate de calculator. Această echipă trebuie să aibă cunoştinţele IT şi cunoştinţele ştiinţifice necesare realizării produselor IT. Aceasta se poate realiza print-un curs optional la nivelul mai multor arii curriculare (informatică, matematică şi ştiinte), care să se adreseze elevilor ce doresc să participe la realizarea de lecţii sau momente didactice ale lecţiilor asistate de calculator din cadrul ariei curriculare Matematică şi Știinţe.

    Cursul trebuie să ofere profesorilor şi elevilor posibilitatea de a valorifica experienţa didactică şi cunoştinţele în domeniul IT prin realizarea de soft educaţional. Pentru a asimila noile tehnologii, pentru a le utiliza eficient, pentru a creşte accesul la resursele educaţionale digitale şi pentru a crea noi medii virtuale de învăţare, cursul să-şi propună antrenarea elevilor în realizarea de produse informatice care să constituie instrumente IT de predare a cunoştinţelor.

    Cursul va fi susţinut de trei profesori având specialitățile: informatică, chimie și fizică, iar echipa de proiect va realiza următoarele:

  • alegerea metodele didactice capabile să stimuleze creativitatea elevilor;

  • alegerea metodelor prin care să ofere elevului posibilitatea autoevaluării, deci a autoreglării;

  • să stârnească curiozitatea elevului, astfel încât fiecare moment didactic să devină o provocare.

    Ceea ce se așteaptă ca urmare a muncii de echipă este un produs multimedia care să îndeplinească următoarele condiţii:

  • structura lecţiei virtuale să corespundă curriculum-ului naţional;

  • pentru o lecţie de sinteză/recapitulare să cuprindă momente ce pot depăşi 20 de minute;

  • scenariul lecţiei de predare-învăţare-evaluare să cuprindă următoarele momente specifice lecţiei:

    • evaluarea iniţială;

    • activităţi didactice de predare-învăţare mulate pe obiectivele operaţionale;

    • activităţi didactice de autoevaluare/evaluare.

      Prin utilizarea soft-urilor educaţionale se constată următoarele:

  • elevul poate lucra individual sau în grupe, acesta “învaţă” ce înseamnă munca în echipă;

  • simulările fenomenelor fizice şi chimice atrag după sine dezvoltarea creativităţii fiecărui elev în parte;

  • profesorul “urmăreşte“ fiecare elev în parte, obţinând un feed-back continuu, fapt care îl ajută pe profesor să-şi modeleze strategia didactică, în vederea obţinerii eficienţei lecţiei;

  • acest gen de abordare interdisciplinară permite elevilor să-şi restructureze cunoştinţele şi să dobândească mai uşor altele;

  • procesul de predare-învăţare-evaluare tradiţional nu poate realiza, decât în mică măsură, modelarea unor fenomene fizice şi chimice;

  • profesorul trebuie să nu ignore experimentul real, care are rolul său specific;

  • modelarea virtuală însoţită de explicaţiile interdisciplinare conduce la creşterea calităţii procesului de predare-învăţare-evaluare.

    Dintre aprecierile pentru o lecție realizată în această manieră se pot enumera:

  • lecţia interactivă realizată cu ajutorul instrumentelor didactice IT determină elevul să reuşească o concentrare maximă (80% din timpul lecţiei);

  • elevul se integrează în munca în echipă în proporţie de 75%;

  • peste 50% din conţinuturile ştiinţifice sunt însuşite în lecţiile interactive;

  • 45% dintre elevi apreciază evaluarea continuă şi semnificaţia ei.

    Bibliografie:

  1. Oprea Crenguţa-Lăcrămioara – Strategii didactice interactive, București, Editura Didactică și Pedagogică, 2012

  2. Neacşu Ioan – Instruirea şi învăţarea, București, Editura Polirom,2009

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Instrumente interactive in matematica

INSTRUMENTE INTERACTIVE ÎN MATEMATICĂ Prof. Buzea Gabriela, ȘcoalaGimnazială Nr. 56, București Rezumat : Articolul evidenţiază un exemplu prin care profesorii pot influenţa performanţele elevilor  pe care îi îndrumă, prin folosirea unor...

Read more

METODE DE REZOLVARE A PROBLEMELOR

METODE DE REZOLVARE A PROBLEMELOR     Inst. Aftinescu Dorina Florina Şcoala cu Clasele I-VIII, Galicea Mare, Dolj     Introducerea organizatorului cognitiv, ca metodã, ilustreazã principiul diferentierii progresive si serveste aceastã functie în raport cu orice...

Read more

Documente consilierul educativ coordonat…

Documentele consilierului educativ / coordonatorului de proiecte  si programe educative scolare si extrascolare   Afla care sunt documentele necesare pentru consilierul educativ / coordonatorul de proiecte si programe educative scolare si extrascolare.   Documente necesare pentru...

Read more

Sanatatea mintala si educatia rutiera

SĂNĂTATEA MINTALĂ ŞI EDUCAŢIA RUTIERĂ Prof. educator Mureşan-Chira Gabriel Şcoala Gimnazială Specială Centru de Resurse şi Documentare privind Educaţia Incluzivă/ Integrată, Cluj- Napoca Rezumat: Condiţiile mediului psihosocial s-au schimbat...

Read more

Introducere in stiintifico-fantastic si …

Partea II Introducere în Ştiinţifico-fantastic şi subgenurile lui   Ce este ştiinţifico-fantasticul? O caracteristică definitorie a modului SF este fascinaţia pe care o reprezintă referitor la ştiinţă şi tehnologie. Literatura şi ştiinţa, sau ştiinţa...

Read more

Studiu rolul educatiei in formarea de va…

STUDIU - ROLUL EDUCAŢIEI ÎN FORMAREA DE VALORI ŞI PRINCIPII MORAL – CIVICE înv. Marc Aurica Şcoala Gimnazială Cîmpeni Motto: ”Pentru a trăi între oameni, trebuie să ştii să te porţi...

Read more

Capitol I

Capitolul I. Reglementãri generale Art. 1 APR Denumirea organizatiei este „Asociatia Profesorilor din România" denumitã în continuare APR. APR este organizatia profesorilor din România. În consecintã, APR reprezintã si apãrã drepturile cadrelor didactice...

Read more

Programa scoala limba si literatura ital…

  ANEXA Nr. 1   PROGRAMA SCOLARA Limba si literatura italiana materna Clasa a IX-a      NOTA DE PREZENTARE Curriculumul de Limba si literatura italiana materna destinat studierii acestei discipline de catre elevii apartinand minoritatii...

Read more