Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Utilizarea instrumentului fishbone in activitatea didactica
Scris de mihaiela lazar   
Duminică, 08 Mai 2016 20:29

UTILIZAREA INSTRUMENTULUI FISHBONE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ

Profesor Bușcă Laura

Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari

Rezumat: Instrumentul Fishbone permite realizarea de resurse educaționale interactive. În acest articol este prezentat modul de utilizare a sa în cadrul orelor de curs, precum şi modul de realizare a resurselor cu ajutorul său.

Cuvinte cheie: resurse, interactive, educaționale, evaluare, jocuri

Profesorii de diferite specializări găsesc în instrumentul Fishbone un ajutor de nădejde în realizarea resurselor educaționale interactive. Cu ajutorul acestor resurse, învățarea nu mai este o corvoadă. Elevii învață mai mult, mai ușor și totuși distractiv.

Instrumentul educaţional Fishbone se găseşte la adresa http://www.classtools.net/education-games-php/fishbone și face parte din colecția ClassTools.

Această aplicație conține următoarele zone:

1. Factor 1, Factor 2, Factor 3, Factor 4 – zone în care profesorul specifică factorii;

2. Detail / Example (Detaliu / Exemplu) (câte trei pentru fiecare factor în parte) – zone în care elevii specifică detalii / exemple pentru factorul corespunzător;

3. Key Question (Întrebare cheie) – zonă în care profesorul specifică cerința.

Instrumentul Fishbone poate fi utilizat în activitatea de predare-învățare-evaluare. Testul-joc realizat cu această aplicație conține itemi de completare. Profesorul completează factorii, iar elevii detaliile sau exemplele din diagrama respectivă. De asemenea, Fishbone pot fi utilizat pentru prezentarea unei secvenţe de lecţii sub forma unei scheme. În acest caz profesorul completează de la început toată schema, urmând ca împreună cu elevii să poarte o discuție pe baza ei, fiind utilizată astfel pentru realizarea unor clasificări. Un avantaj al utilizării acestei aplicaţii prin testul aplicat în evaluare este evitarea ghicirii răspunsului de către elevi. Un alt avantaj este faptul că produsul obţinut de profesor poate fi utilizat şi la predare şi la învăţare. Consider că este util pentru cei al căror stil de învățare este cel vizual. Un dezavantaj este notarea greoaie a unui astfel de test, iar un dezavantaj al aplicaţiei consider că este numărul limitat de factori (patru) și de exemple pentru fiecare factor în parte (trei).

Realizarea unui test-joc cu ajutorul aplicației Fishbone presupune parcurgerea următoarelor etape:

Etapa 1. Apelăm aplicația utilizând URL-ul http://www.classtools.net/education-games-php/fishbone.

Etapa 2. Introducem cerința în zona corespunzătoare Key Question (Întrebare cheie).

Etapa 3. Introducem cei patru factori Factor 1, Factor 2, Factor 3, Factor 4 (dacă avem mai puțini factori de introdus, vor rămâne rămâne factori necompletați).

Etapa 4. Dacă dorim să realizăm un test-joc cu această aplicație vom lăsa detaliile/exemplele libere, urmând ca acestea să fie completate de elevi Detail / Example (Detaliu / Exemplu).

Etapa 5. Putem salva testul-joc ca pagină web, folosind pentru aceasta butonul „Save as Web Page” (Salvează ca Pagină Web), buton aflat în cadrul ferestrei în partea dreaptă-jos.

Etapa 6. Putem să încorporăm testul-joc în cadrul unui site / blog, folosind pentru aceasta butonul „Embed into blog / webpage” (Încorporează în blog / pagină web), buton aflat în dreapta butoului „Save as Web Page”.

Etapa 7. Elevii vor salva rezultatele făcând print screen-uri, pe care le vor insera fie într-un fișier Paint, fie într-un fișier Word. Fișierele vor fi adunate de către profesor de la elevi.

Elevilor de la clasa a XI-a le-am dat spre rezolvare testul-joc „Fractali” la sfârșitul lecției de predare a noțiunilor introductive despre fractali. Lor li s-a părut distractiv, util, interesant testul-joc pe care l-au avut de rezolvat. Le-a plăcut faptul că era interactiv. Au considerat că învățarea cu ajutorul resurselor educaționale interactive este mult mai ușoară. Și-au exprimat dorința de a mai realiza astfel de lecții interactive cu ei.

Testul-joc realizat pentru disciplina informatică, la clasa a XI-a constă în completarea exemplelor de fractali existenţi în natură, în organismul uman, în artă, precum şi pe calculator (virtuali). Testul-joc se află la adresa http://www.classtools.net/widgets/fishbone_6/vbbQO.htm.

Pentru utilizarea la clasă a testului-joc realizat cu Fishbone profesorul are nevoie de un laborator de informatică dotat cu calculatoare şi de conexiune la Internet. Fişa în acest caz este în format electronic.

Diagrama Fishbone poate fi utilizată cu succes şi în Managementul Proiectelor. Cu ajutorul său se stabilesc principalele cauze ce stau la baza apariţiei unei probleme. Fiecare cauză are la rândul ei subcauze. Cauzele sunt analizate şi îndepărtate, rând pe rând de către membrii grupului. Cu ajutorul acestei diagrame problema este mai bine înţeleasă.

Fishbone. este util atât în predare, cât și în învățare și evaluare. Resursele educaționale realizate cu ajutorul său pot fi utilizate la majoritatea disciplinelor. Designul testului-joc realizat cu Fishbone este atractiv, sugestiv şi totodată sintetic.

Bibliografie

  1. http://www.classtools.net/_SEARCH/index.php?template=fishbone Accesat 14 aprilie, 2016

  2. http://www.deklausen.ro/articol.aspx?aid=54&cid=2 Accesat 14 aprilie, 2016

 

Revista cu ISSN

Peste 100.000 de elevi participa anul ac…

Bucuresti, 10 octombrie 2011: Programul este  implementat de Junior Achievement Romania (JAR) in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, iar din anul 2000 pana astazi, peste 1.500.000 de...

Read more

Curs ejournalism educational collaborati…

DISEMINARE CURS - eJOURNALISM 2.0 – EDUCATIONAL COLLABORATION ACROSS BORDERS USING WEB BASED TOOLS   Alexie Cristina, Prof. limba franceză, Colegiul Tehnic Ion Mincu, Slatina/ Șc. cu cls. I-VIII, Slătioara     În perioada 10-16...

Read more

Competentele expresie a rezultatelor sco…

COMPETENȚELE – EXPRESIE A REZULTATELOR ȘCOLARE   Vultur Daniela Maria, profesor  învățământ primar Școala cu clasele I-VIII, Dudeștii Noi, Timiș                 În sistemul românesc de învățământ, conceptul de competență este relativ nou, preluarea și...

Read more

Cat de sanatos ne hranim chestionar

CÂT DE SĂNĂTOS NE HRĂNIM?! – CHESTIONAR – Florea Mihaela- Ramona, prof. înv. primar, Școala Gimnazială „Andrei Șaguna” Deva Pentru a putea limita efectele negative ale alimentației haotice pe care...

Read more

Le projet en classe de fle

LE PROJET EN CLASSE DE FLE Bondoc Mihaela, profesor de limba franceză Colegiul Național I.L.Caragiale Ploiești Motto: “ J’entends et j’oublie, Je vois...

Read more

Mecanismele naratiunii in romanele lui C…

MECANISMELE NARAŢIUNII ÎN ROMANELE LUI CAMIL PETRESCU prof. Ghiţă Valentin-Viorel Şcoala Gimnazială Nr. 200, Bucureşti Prin prezenta lucrare încercăm să ilustrăm instanţele comunicării narative, având ca text suport două...

Read more

Invatamantul simultan o problema frecven…

ÎNVĂȚĂMÂNTUL SIMULTAN-O PROBLEMĂ FRECVENTĂ A SATELOR ROMÂNEȘTI DE AZI Prof. Bota Maria Gabriela Liceul Teoretic Ioan Buteanu Somcuta Mare, Județul Maramureș Predarea simultană se...

Read more

Aproape de o atmosfera electromagnetica

  APROAPE DE O ATMOSFERĂ ELECTROMAGNETICĂ prof. Mihaela Butoi Liceul tehnologic “Petru Poni” Onești Atmosfera Pământului a devenit, treptat, aproape una electromagnetică, constituită dintr-un ansamblu dezordonat de unde, provenite dintr-o mulțime de...

Read more