UTILIZAREA COMPUTERULUI
ÎN CADRUL ORELOR DE LITERATURĂ
Profesor Safta Mariana Alina
Școala Gimnazială Tudor Vadimirescu
În predare-evaluare este foarte important să se utilizeze mijloace moderne care să îi determine pe elevi să privească noțiunile ca o bază de formare în viitor. Evoluția societății ne impune să schimbăm metodele și să le adaptăm nevoilor, intereselor elevului, deoarece se spune că el se află în centrul procesului educativ. Este recomandată predarea și evaluarea cu ajutorul computerului în timpul orelor. Se poate utiliza și în alcătuirea proiectelor cu succes, deoarece elevul este pus în fața mai multor solicitări: să caute informații, să le sintetizeze, să le prezinte.Prin această metodă el se pregătește să facă față cerințelor viitoare.
Odată cu evoluția societății, profesorul trebuie să fie creativ și să utilizeze mijloacele moderne în cadrul orelor de specialitate. Dacă elevii sunt atrași de computer, și petrec foarte mult timp căutând diferite informații, profesorii trebuie să profite și să le insereze în teme diferite aplicații, în care ei sunt puși să se documenteze on line.
În situațiile de învățare cu ajutorul computerului și multimedia, comunicarea liniară elev-profesor este înlocuită cu secvențe didactice în care profesorul, în calitate de mediator, își pierde statutul de unic deținător și transmițător de cunoștințe și îl dobândește pe cel de organizator al întâlnirii dintre cunoaștere și subiectul care învață. Profesorul este cel care trebuie să îl îndrume în selectarea informației.
Ca profesor de limba română, am utilizat deseori computerul în cadrul orelor atât în predare-învățare cât și în evaluare.
Pentru a înțelege personalitatea și contextul în care a scris marele nostru poet național Mihai Eminescu, elevii au fost puși să caute informații despre marele poet, multe de pe internet. Le-am dat ca puncte de pornire următoarele site-uri: https://ro.wikipedia.org/wiki/Mihai_Eminescu,
ziarulunirea.ro/mihai-eminescu-date-biografice-viata-si-opera-poetului-n, www.romanianvoice.com/poezii/poeti/eminescu.php.
Plecând de la informațiile prezentate în clasă, de la informațiile culese de pe site-urile indicate, elevii au de alcătuit un proiect tematic, în care să țină cont de anumite puncte importante: locul și data nașterii și morții; debutul; scriitorii prieteni ai poetului; citate critice; selectarea unei poezii; recitarea ei și interpretarea mesajului.
Pot realiza portofolii tematice și în alte limbi, plecând de la informațiile de pe site-urile indicate.
Pentru a îi îndruma să organizeze informațiile și să le prelucreze, elevii sunt sfătuiți să realizeze portofolii electronice, utilizând formatul word, power-point, movie-maker, în care ei să insereze imagini semnificative din viața marelui poet.
Este indicat ca elevii să lucreze pe grupe și să realizeze prezentări comune.
După această prezentare a portofoliilor electronice, elevii pot vota cea mai frumoasă prezentare, o pot posta și pe un blog al clasei sau site-ul școlii.
După această activitate, se urmărește o înregistrare cu poeziile marelui poet recitate de actori cunoscuți, elevii sunt puși să interpreteze și ei.
O altă etapă importantă este cum interpretează fiecare, sub formă de concurs și se poate nota cea mai bună recitare. Tot sub formă de concurs, elevii pot completa un test on line în care sunt evaluate cunoștințele asimilate de aceștia.
În acest mod, elevii învață unii de la ceilalți, ca și cum ei ar fi experții și transmit informațiile.
O altă activitate poate avea în centru latura creativă a elevului, el fiind pus să scrie versuri pornind de la anumite imagini preluate de pe internet în care sunt redate secvențe din creațiile eminesciene.
Maurice Debesse și Gaston Mialaret (1974, vol.5, p 146) accentuau faptul că: ,,mijloacele audio-vizuale nu sunt aparate de transmitere și difuzare de informații; atitudinea individuală nu trebuie să fie menținută pasivă, ea trebuie să fie activă și creativă. Trebuie dezvoltată o pedagogie a creativității în ceea ce privește mijloacele audio-vizuale."
De aceea, elevii pot fi încurajați să realizeze teste on line utilizând programe specifice. ( de exemplu, Hot Potatoes...). Fiind pus să alcătuiască teste în echipă, elevul trebuie să caute informații, să le selecteze, să știe răspunsul și să reușească să încadreze întrebările și răspunsurile în rigorile cerute de program. Lucrând în echipă, elevii învață să se respecte, să fie toleranți, să își expună ideile, să fie creativi.
Mușata –Dacia Bocoș, Instruirea interactivă, POLIROM , Iași, 2013
Site-uri –internet:
https://ro.wikipedia.org/wiki/Mihai_Eminescu,
ziarulunirea.ro/mihai-eminescu-date-biografice-viata-si-opera-poetului-n, www.romanianvoice.com/poezii/poeti/eminescu.php.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|