Univers de copil

A+ R A-


Secretele memoriei

Secretele memorieiUn baiat dintr-a cincea mi s-a plans ca are o slaba tinere de minte si de aceea nu poate raspunde la lectie asa cum trebuie. Parca s-ar fi trecut cu un burete peste mintea lui si uita totul desi, cu o seara inainte, urmarind cartea, se incredintase ca stie, ca va sti.

Am stat putin de vorba cu el si mi-am dat seama ca este detul de istet, ca poate intelege unele lucruri complicate, grele pentru varsta lui de 12-12 ani. Si apoi am incercat sa aflu de la el de unde-i vine incredintarea ca stie, ca si-a insusit lectiile. Mi-a spus ca el citeste in gand, ca se tot uita in carte pana i se pare ca toate cele de acolo ii sunt foarte apropiate, cum ar fi textul unei povestiri de mult stiute.

- Nu cumva te inseli? i-am spus. Este bine sa inchizi cartea si sa incerci sa redai cu voce tare sau in scris materialul lectiei de invatat. Altfel, multe din cele pe care le recunoastem ca fiind vazute sau auzite de noi – de pilda o melodie sau o poezie – ni se par a fi stiute, dar incearca singur, fara nici un ajutor, sa intonezi melodia sau sa reciti poezia. Esti sigur ca vei putea? Una este “a recunoaste”, de exemplu, o persoana, cand te reintalnesti cu ea, si alta (un fapt mult mai dificil si complex) este sa o reproduci n minte fara s-o mai vezi. Ori, a recunoaste este numai pe jumatate cunoastere, de abia atunci cunosti sau stii cand poti reproduce independent, fara a mai consulta cartea sau a primi ajutor e la profesor, din soaptele colegilor.

- Nu-mi place sa invat pe de rost, este prea multa bataie de cap! mi-a raspuns cel cu “slaba” memorie.

- Atunci de ce te mai plangi de memorie slaba cand de vina este slabul ffort de a memora? Poti ajunge sa inoti sau sa mergi pe bicicleta fara a exersa? Poti sa-ti insusesti mai multe cunostinte fara repetitii sistematice, intai pe fragmente mici si apoi pe bucati tot mai mari, pana cand, impartindu-ti efortul pe zile si saptamani, cuprinzi intregul? Nu! Anticii spuneau ca repetitia este mama invataturii si daca este nevoie de repetitii trebuie facute in fel si chip, prin citire in gand sau cu voce tare, prin redare rezumativa in scirs, prin scoaterea ideilor principale si alcatuirea planului unei bucati, etc. Totul este ca sa te intereseze materialul pe care il ai de invatat si sa-ti dezvolti vointa de a invata pana la capat, adica temeinic. Neindoielnic, uitarea te pune in situatii neplacute. Si atunci trebuie procedat la reinvatare. Dar cine ti-a spus ca totul trebuie invatat pe de rost, asa cum e in carte sau cum expune porfesorul? Unele lucruri, special indicate, trebuie intr-adevar stiute aidoma, doar n-ai sa schimbi tu anii domniei unui voievod sau versurile lui Cosbuc! Sunt multe altele insa care nu necesita decat sa fie stiute in continut, este chiar mai bine daca le spui cu cuvinte proprii si le imbogatesti cu alte exemple, le resistematizezi s.a.m.d. Cel mai important lucru este intelegerea deplina a materialului. Daca te concentrezi si cauti sa prinzi sensul cunostintelor de gramatica, matematici, stiintele naturii, etc., adica sa le intelegi profund si clar, atunci ai parcurs si o buna bucata din calea grea a memorarii. Nu mai este nevoie de asa multe repetitii pentru ca intelegerea presupune sa faci legaturi logice intre cunostinte, sa le scoti pe unele din altele, cu un cuvant, sa lucrezi sistematic, nu la intamplare.

- Asadar, dumneavoastra sustineti ca memoria se reazama pe ordinea si organizarea din mintea omului, ceea ce inseamna ca efortul cel mai mare trebuie sa fie facut pentru a intelege si a sistematiza.

- Exact, imi pare bine ca ai inteles … intelegerea si sper sa n-o uiti niciodata. Trebuie sa inveti a invata. Nu e deloc simplu. De tehnica invatarii depinde eficienta ei si pana la urma depinde stilul tau de a cunoaste si de a actiona pe tot parcursul vietii.

- Va referiti si la aplicarea in practica a cunostintelor?

- Ai pus punctul pe i. Aceasta este legatura cea mai inalta. Desigur, pentru a face aplicatii trebuie sa ai cunostinte clare si profunde. Dar esential este sa le aplici si, prin aceasta, sa le verifici si imbogatesti. De aceea, in zilele noastre se revizuieste dictonul antic si se spune ca repetitia este doar o temporara doica a invatarii, adevarata mama este aplicarea cunostintelor in practica, in viata. Trebuie deci sa invatam in perspectiva vietii si in legatura stransa cu viata de toate zilele.

 

Paul Popescu Neveanu


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Citate despre Mihai Eminescu d…

Citate despre Mihai Eminescu de Titu Maiorescu

Citate despre Mihai Eminescu de Titu Maiorescu    “Cu totul dosebit in felul sau, om al timpului modern, deocamdata blazat in cuget, iubitor de antiteze cam exagerate, reflexiv mai peste marginile iertate...

Flori pentru mama

Flori pentru mama

Flori pentru mama   Cântecul “Flori pentru mama” – versuri şi varianta audio   Am cules cu bucurie Busuioc şi iasomie, Stânjenei şi albăstrele Să le dau măicuţei mele.  

Toamna Demostene Botez

Toamna Demostene Botez

Toamna - Demostene Botez   Toţi acei ce-ntreaga varăAu lucrat din zori în seară,Toamna au roade bogateAu şi fructe, şi bucate,

Sa confectionam bradutul de Cr…

Sa confectionam bradutul de Craciun

Sa confectionam bradutul de Craciun Va prezentam spre confectionare un model simplu de bradut de Craciun. Pentru a confectiona bradutul de Craciun avem nevoie de un carton tare, de culoare verde,...

Din lumea celor care nu cuvant…

Din lumea celor care nu cuvanta

Din lumea celor care nu cuvanta Este cunoscut faptul ca animalele sunt inzestrate cu o memorie prodigioasa. Imbolnavindu-se, dupa ce a stat zece ani intr-o mina, un cal a fost scos...