Univers de copil

A+ R A-


Memoria senzatiilor

Exercitiile simturilor trebuie sa produca amintiri senzoriale exacte. Intrucat amintirile din prima copilarie sunt cele mai vii si mai durabile, e necesar ca memoria copiilor sa pastreze numai imagini exacte si complete.

De aceea, copiii, care n-au invatat niciodata sa pipaie, sa vada si sa auda – in intelesul vederilor lui Rousseau – n-au in memoria lor decat imagini confuze, in parte gresite si peste tot rau plasate. Ei vor avea de indreptat mai tarziu multe din primele lor greseli, care se interpun ca un val intre obiecte si simturile lor.

Iata un exemplu curios in istoria picturii: multi nu recunosteau in tablourile lui Rembrandt acele efecte de clar-obscur pe care le puteau observa in propriile lor case.

Pictorii si sculptorii au dezvoltat memoria culorilor si formelor, pe care si-au exercitat-o din copilarie. Ei deosebesc astfel nuantele de colorat si diferentele de forma, acolo unde ochiul profan nu gaseste nicio deosebire.

Nu putem sti care dintre copii sunt sortiti sa devina mari artisti, dar, fara a ezita sa pregatim pentru viitor pictori si sculptori, trebuie sa invatam copiii sa vada exact si sa se bucure de spectacolele frumoase, pe care natura le desfasoara inaintea ochilor nostri.

In toate meseriile, in toate muncile cu mainile, memoria pipaitului si memoria miscarilor isi au importanta lor. Ea nu de dezvolta decat prin exercitiu. Vechea disciplina presupunea copiii ca infirmi, atunci cand le cerea “sa stea cu mainile nemiscate”, cu bratele incrucisate “sa nu puna mana pe nimic”.

Dorinta launtrica a unui copil este de a invata sa faca ceea ce vede ca se face. Ambitia sa instinctiva este de a fi la randul sau creator. Cautand sa transforme unele materii (hartie, strofa, ata, scandurele, plastilina) in obiecte noi pe care le viseaza, copilul afla calitatile si proprietatile esentiale ale acestor materiale. Memoria lui inregistreaza greutatea, componenta, conditiile echilibrului, rezistenta la incercarea de a le indoi, de a le rupe, de a le faramita, de a le modela cu mainile. In felul acesta el nu inregistreaza numai calitatile vizuale privite de la distanta, ci si calitatile specifice ale corpurilor dupa experientele sale practice.

Exercitiile simturilor, bine oranduite, indeplinesc rolul de furnizori harnici ai memoriei concrete si procura baza cunoasterii lumii din afara.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Timiditatea sentimentele si pr…

Timiditatea sentimentele si prima iubire adevarata

Timiditatea, sentimentele si prima iubire adevarata Ca stare sufleteasca, timiditatea isi are radacina adanc infipta intr-un sentiment careia ii este caracteristica iubirea. Asemenea tulpinei unei plante agatatoare care inconjoara...

Pictorul versuri

Pictorul versuri

Pictorul - versuri   Va oferim spre lectura poezia „Pictorul”, scrisa de Florin Costinescu.   Stiti de un pictor, Care nu-si termina niciodata culorile, Pe care le da, cum se topeste zapada, pe camp Ierbii si florilor?  

Hipopotamul animal de apa

Hipopotamul animal de apa

Hipopotamul - animal de apa In marile lacuri si fluviile ce se imbulzesc in inima „continentului negru”, Africa, paladuiesc, in toata voia cele mai curioase animale, iesite din nesecata bogatie...

Samanta bucuriei

Samanta bucuriei

Samanta bucuriei   Va oferim spre lectura poezia “Samanta bucuriei” scrisa de Katia Nanu.   Calatorim pe harta tarii, Ce aventura de rod si lumina! Cu ochii mintii larg deschisi Privim patria – o dimineata senina.

Cum sa comunici cu pisica ta

Cum sa comunici cu pisica ta

Cum sa comunici cu pisica ta Micuta ta felina, pisica ta, vorbeste tot timpul, iar “miau” nu este singura modalitate prin care comunica. Pisica ta toarce, maraie, sasaie, da din coada...