Univers de copil

A+ R A-


Memoria senzatiilor

Exercitiile simturilor trebuie sa produca amintiri senzoriale exacte. Intrucat amintirile din prima copilarie sunt cele mai vii si mai durabile, e necesar ca memoria copiilor sa pastreze numai imagini exacte si complete.

De aceea, copiii, care n-au invatat niciodata sa pipaie, sa vada si sa auda – in intelesul vederilor lui Rousseau – n-au in memoria lor decat imagini confuze, in parte gresite si peste tot rau plasate. Ei vor avea de indreptat mai tarziu multe din primele lor greseli, care se interpun ca un val intre obiecte si simturile lor.

Iata un exemplu curios in istoria picturii: multi nu recunosteau in tablourile lui Rembrandt acele efecte de clar-obscur pe care le puteau observa in propriile lor case.

Pictorii si sculptorii au dezvoltat memoria culorilor si formelor, pe care si-au exercitat-o din copilarie. Ei deosebesc astfel nuantele de colorat si diferentele de forma, acolo unde ochiul profan nu gaseste nicio deosebire.

Nu putem sti care dintre copii sunt sortiti sa devina mari artisti, dar, fara a ezita sa pregatim pentru viitor pictori si sculptori, trebuie sa invatam copiii sa vada exact si sa se bucure de spectacolele frumoase, pe care natura le desfasoara inaintea ochilor nostri.

In toate meseriile, in toate muncile cu mainile, memoria pipaitului si memoria miscarilor isi au importanta lor. Ea nu de dezvolta decat prin exercitiu. Vechea disciplina presupunea copiii ca infirmi, atunci cand le cerea “sa stea cu mainile nemiscate”, cu bratele incrucisate “sa nu puna mana pe nimic”.

Dorinta launtrica a unui copil este de a invata sa faca ceea ce vede ca se face. Ambitia sa instinctiva este de a fi la randul sau creator. Cautand sa transforme unele materii (hartie, strofa, ata, scandurele, plastilina) in obiecte noi pe care le viseaza, copilul afla calitatile si proprietatile esentiale ale acestor materiale. Memoria lui inregistreaza greutatea, componenta, conditiile echilibrului, rezistenta la incercarea de a le indoi, de a le rupe, de a le faramita, de a le modela cu mainile. In felul acesta el nu inregistreaza numai calitatile vizuale privite de la distanta, ci si calitatile specifice ale corpurilor dupa experientele sale practice.

Exercitiile simturilor, bine oranduite, indeplinesc rolul de furnizori harnici ai memoriei concrete si procura baza cunoasterii lumii din afara.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Coronita de flori aromate

Coronita de flori aromate

Coronita de flori aromate De cand au contenit ploile de primavara, doua-trei zile la rand Rodica iesea dis-de-dimineata in cerdacul casei cu cartea in mana, asteptand parca ceva dintre crangurile de...

Sfantul Nicolae imagini animat…

Sfantul Nicolae imagini animate

Sfantul Nicolae - imagini animate   Sfantul Nicolae este cel mai darnic personaj religios si este ocrotitorul copiilor. Traditiile si obiceiurile legate de Sfantul Nicolae - Mos Nicolae sunt diferite, aici puteti...

Sablon masca cu Mos Craciun de…

Sablon masca cu Mos Craciun de colorat si decupat

Sablon masca cu Mos Craciun de colorat si decupat        Daca doriti sa jucati rolul lui Mos Craciun sau sa realizati o decoratiune speciala va oferim un sablon masca cu Mos...

Fabula de Esop Uliul care nech…

Fabula de Esop Uliul care necheaza

Fabulă de Esop - Uliul care nechează   Având, odinioară, un glas mai ascuţit, Se socotea un uliu profund nedreptăţit. Dar auzind o dată un nechezat de cal, Voi ca să-l imite pe mândrul Ducipal, Şi...

Reguli de baza pentru o relati…

Reguli de baza pentru o relatie trainica

Reguli de baza pentru o relatie trainica In timp ce multe “mituri” comune despre casatorie sunt false, iar “legaturile” pot sa creeze probleme relatiei, prospectarea scopurilor pozitive si realiste...