Univers de copil

A+ R A-


Dificultati scolare si intelectul de limita

Dificultati scolare si intelectul de limitaCopiii cu intelect liminar (de granita) sunt aceia care se adapteaza doar la limita inferioara a cerintelor activitatii scolare, motiv pentru care sunt numiti si copii cu inteligenta scolara de limita. Chiar in pofida unor particularitati afectiv-motivationale si volitionale pozitive, ei nu pot rezolva sarcinile scolare decat pana la un anumit nivel de complexitate si abstractizare. Prin urmare, inteligenta scolara de limita exprima acel grad de activitate intelectuala care permite elevului sa faca fata la limita, dar alaturi de marea masa de copii, sarcinilor scolare, in conditii optime de motivatie, atitudine, perseverenta si de organizare a lectiei, de metode si cerinte etc. Exista deci un prag al adaptabilitatii scolare, dincolo de care mecanismele intelectuale ale acestor elevi devin deficitare.

Literatura de specialitate si cercetarile noastre confirma de ce conduitele dezadaptative ale copilului cu inteligenta scolara de limita, in special in clasa I, se manifesta printr-o simptomologie deseori comuna cu imaturitatea scolara. Diagnosticul diferential fata de acesta se evidentiaza prin caracterul prioritar al nivelului de dezvoltare intelectuala, care se intercaleaza deasupra debilitatii mintale, dar la limita inferioara a dezvoltarii intelectuale. Simptomatologia care insoteste inteligenta de limita poate fi consecinta acestei limitari care se repercuteaza din sfera intelectual-cognitiva si asupra celei afectiv-motivationale si volitive, perturband astfel intreaga personalitate.

La varsta scolara copiii cu inteligenta de limita prezinta o simptomatologie mai specifica, fiind mai usor de delimitat de debilitatea mintala, cu care prezinta unele particularitati comune.

Spre deosebire de debilii mintali – care, datorita potentialitatilor lor mintale handicapate, nu sunt capabili in ontogeneza lor sa depaseasca stadiul operator concret al inteligentei – elevii cu intelect de limita, caracterizati prin rationamente progresive, ajung, de obicei – in urma inlaturarii factorilor individuali (afectivi) sau interindividuali (psiho-sociali), inhibativi ai dezvoltarii gandirii – la stadiul operator formal al dezvoltarii inteligentei. Toti prezinta, in schimb, inteligenta generala slab dezvoltata, fluctuatii in performantele progresive descrise de B. Inhelder si observate si de T. Kulcsar.

Acesti copii intampina dificultati in realizarea activitatilor de analiza si sinteza, comparatie si abstractizare, clasificare cu continut semnatic si simbolic. La nivelul verbal-abstract al activitatii, operatiile mintale ale acestor elevi devin imprecise, nesigure si inerte (rigiditatea structurii – inertia mintala).

Lipsa de stapanire, de autocontrol, autoreglarea nesigura si insuficienta sunt trasaturi care caracterizeaza elevii cu inteligenta de limita.

Elevii cu intelect liminar prezinta frecvent reactii de opozitie (indisciplina, reactii de evadare), atitudine negativa fata de activitatea scolara. In ceea ce priveste atitudinea acestor elevi fata de sarcina intelectuala, initial ei se antreneaza mai greu.

Depistarea formei de inteligenta liminara la prescolarii grupei mari este practic imposibila de realizat, fiind usor suprapusa cu unele simptome ale debilitatilor mintale si in acelasi timp in mai mare masura ii sunt caracteristice unele conduite specifice copilului normal. Numai in conditiile scolarizarii ne-a fost posibil sa ne pronuntam pentru diagnosticul de intelect de limita in situatia in care am stabilit o concordanta intre reusita scolara de limita (note de 5 si 6, mai rar cate un 7 la disciplinele teoretice, respectiv calificative de suficient si insuficient), performantele la testele psihologice si la probele de verificare a cunostintelor.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Legenda gladiolei

Legenda gladiolei

Legenda gladiolei   Numele gladiolei deriva din cuvantul latin "Gladius", insemnand "spada", numele referindu-se la forma frunzei. "Gladius" este si radacina cuvantului gladiator, soldat roman. De aici provine porecla gladiolei, de "Floare...

Fulgii aviatori ori fulgii de …

Fulgii aviatori ori fulgii de papadie

Fulgii aviatori ori fulgii de papadie Va oferim spre lectura poezia „Fulgii aviatori” scrisa de Florin Costinescu, cuprinsa in volumul „Cele patru pasari ale zilei”. ...

Criza de opozitie la copilul m…

Criza de opozitie la copilul mic I

Criza de opozitie la copilul mic I Aproape ca nu exista familie care sa nu constate cu nedumerire, neliniste si chiar iritare schimbarea radicala care se produce in comportamentul copilului dupa...

Mos Nicolae 2017

Mos Nicolae 2017

Mos Nicolae 2017 Mos Nicolae soseste an de an in noaptea de 5 spre 6 decembrie, copiii il asteapta cu nerabdare si stiu ca trebuie sa isi lustruiasca ghetutele...

Aspiratii si atitudini in adol…

Aspiratii si atitudini in adolescenta Desi fiecare etapa de varsta isi are valoarea ei in evolutia fiintei umane – deoarece este consecinta celei dinainte si o pregateste pe cea...