Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Tehnici de predarea comunicarii orale in limba engleza
Scris de mihaiela lazar   
Duminică, 08 Septembrie 2019 00:00

TEHNICI DE PREDAREA COMUNICĂRII ORALE ÎN LIMBA ENGLEZĂ

Prof. Manda Simona-Cristina

Liceul Constantin Brancoveanu, Horezu

Articolul este adresat cadrelor didactice care predau limbi moderne, mai exact limba engleză și are drept scop stabilirea unor tehnici utile în predarea comunicarii orale, aceasta fiind ținta finală a studiului unei limbi străine

Toți profesorii de limbi moderne își doresc ca elevii lor să devină producatori activi în viitor și să partcipe în mod voluntar la orice tip de comunicare. Pentru a se atinge acest scop, profesorul trebuie să implice elevii in activități antrenante, să creeze oportunități de comunicare, să ghideze și să încurajeze elevii să partcipe la actvităti, în special pe cei mai timizi.

În acest sens, o oră întreagă de comunicare orală poate fi utilă, oră în care putem implica toti elevii clasei însă, pe de altă parte poate oferi puțin timp pentru comunicare fiecărui elev. Prin urmare, ideal ar fi să organizăm activitatea în perechi sau grupuri, fără ca profesorul să intervină sau să întrerupă elevii în procesul de comunicare deoarece poate duce la frustrare sau blocaj. Profesorul poate nota greșelile facute de către elevi în timpul activitatii, care pot fi discutate la finalul activității.

Există două tipuri de activități de comunicare: interacțiunea (care implică dialogul) și producerea (care implică monologul)

Interactiunea este o modalitate comunicativă care are ca scop schimbul de idei, replici dintre doi sau mai multi participanți, receptorul și transmițătorul schimbă rolurile. Interacțiunea este spontană, nu necesită pregatire anterioară deoarece nu putem anticipa conversația. Profesorul poate organzia activități in care elevii interactionează direct, cum ar fi: brainstorming, conversația, întrebare si răspuns, joc de rol, dezbateri, improvizații etc.

Brainstorming and întrebare-răspuns sunt două tehnici care ajută elevii să folosească propriile cunoștințe de limbă sau legate de o anumită temă. Jocul de rol începe de obicei de la un text scris pe care l-au studiat, elevii primind roluri, similară acestuia fiind și improvizația care pornește de la o anumită situație, fără pregătire anterioară. Această tehnică poate fi folosită pentru elevii mai avansați deoarece necesită un nivel mai ridicat de limbă.

Producerea înseamnă exprimarea independentă a unui elev pe o anumită temă, flosirea unor propoziții complexe fără support. Acest tip de activitate se poate folosi pentru elevii cu nivel de limba ridicat și care sunt capabili să vorbească liber.

O altă tehnică pe care o putem menționa este expunerea prin care elevii se prezintă, descriu o persoane, un obiect sau un loc, își exprimă opinii etc. Comunicarea cu pregatire anterioară permite elevilor să îsi noteze ceea ce vor să spună, să îsi organizeze materialul , să utilizeze diferite strategii de transmitere a mesajului. O altă tehnică este discursul, care este un gen de activitate organizată care permite elevilor să transmită un mesaj, să își controleze emoțiile și chiar să adapteze discursul în urma reacțiilor primite.

Dezbaterea este o altă tehnică care combină dialogul și monologul, dar este o tehnică competitivă. Există două echipe, care îsi susțin opiniile în fața unei audiențe, ambele echipe dorind să câștige cazul. Această tehnică necesită solide cunoștințe de limbă, tehnici oratorice, strategii de comunicare si abilitate de a schimba strategia pe baza intervenției echipei adverse.

Discuția piramidă este o alta tehnică care este potrivită pentru discuții pe baza unei probleme, ea oferind elevilor timp de pregatire și chiar repetiție în grupuri mici înainte de a se adresa întregii clase.

Există avantaje și dezavantaje ale comunicării orale, printre avantaje putând aminti încurajează interactiunea elev-elev. De asemenea, elevii sunt implicați în situații reale de comunicare, cum ar fi conversații ipotetice în magazine, hoteluri, aeroport etc. Pe de altă parte, există și dezavantaje cum ar fi dificultate în antrenarea elevilor timizi sau a celor cu nivel scăzut de cunoștințe.

Jocurile de comunicare reprezintă o altă tehnică prin care putem determina elevii să vorbească cât mai mult posibil. Aici putem menționa:

· Jocurile de televiziune sau radio sunt activități utile. Un exemplu îl reprezintă ‘Twenty questions’ care este de fapt este un joc yes/no. Un elev se gândește la un cuvânt și spune echipei dacă este animal, legumă etc. Echipa pune întrebări la care el răsounde cu yes sau no.

· ‘Acvariul’ este o tehnică în care doi elevi vorbesc pe o anumită temă. Când se dă semnalul unul dintre ei scoate o hârtie din acvariu dintre multele puse de către elevi pe care au scris întrebări și propoziții afirmative. Elevul trebuie să folosească propoziția imediat într-o conversație.

· Chestionarele reprezintă o altă tehnică conversațională, care încurajeaza utilizarea unui anumit limbaj și sunt alcătuite de catre elevi sau profesor pe orice subiect.

Bilbiografie:

1. Vizental, Adriana- Metodica predării limbii engleze, Ed. Polirom, Iași, 2012;

2. Harmer, Jeremy- The Practice of Language Teaching, Ed. Pearson, 2015;

3. Thornbury, Scott- How to Teach Speaking, Ed. Longman, 2012;

4. https://www.teachingenglish.org.uk/article/teaching-speaking-skills-1

5. https://www.researchgate.net/publication/312538107_Teaching_Speaking_Skills


Articole asemanatoare relatate:

 

Revista cu ISSN

Traditii si obisnuinte nutritionale

TRADIŢII ŞI OBIŞNUINŢE NUTRIŢIONALE   Maistru instructor Zuleam Eugenuia C.N.E. “Gh. Chiţu” Craiova, judeţul Dolj     Bucătăria românească este apreciată astăzi ca una din cele mai bogate bucătării, atât pentru varietatea preparatelor cât mai ales...

Read more

Experiente de lucru europene pentru o bu…

Experiente de lucru europene pentru o buna integrare pe piata muncii Life Long Learning Program Educatie pe tot parcursul vietii

“EXPERIENṬE DE LUCRU EUROPENE PENTRU O BUNĂ INTEGRARE PE PIAṬA MUNCII” “Life Long Learning Program”/“Educaţie pe tot parcursul vieţii”     Drd. prof. ing.  LILIANA CÎMPAN Colegiul Tehnic “Iuliu Maniu” Şimleu Silvaniei, Sălaj   Rezumat Un cadru propice...

Read more

Campuri lexico-semantice

CÂMPURI LEXICO-SEMANTICE STUDIU DE SPECIALITATE Profesor Andra Elena Diaconu Profesor de limba și literatura română, Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea Termenul câmp a fost introdus în lingvistică în prima parte a secolului al...

Read more

Pamantul - Ziua Pamantului - Earth Day -…

Ziua de 22 aprilie a fost declarată Ziua Pământului - Earth Day. Aceasta a fost fondată de senatorul american Gaylord Nelson, în 1970, cu scopul de a atrage interesul politicienilor...

Read more

Elevi cu tulburari de invatare

ELEVI CU TULBURĂRI DE ÎNVĂŢARE   Învăţător Radu Emilia Rodica Şcoala cu clasele I –VIII Nr. 19 „Avram Iancu” Timişoara              Sintagma „tulburări de învăţare” este cunoscută în literatura de specialitate sub diverse denumiri:...

Read more

Reguli impuse copiilor

De ce trebuie să ţinem cont când impunem reguli copiilor?   Ce puteţi face pentru a evita „alunecările de teren” din viaţa de familie?     -         Fixaţi reguli adaptate vârstei copilului. -         Aveţi grijă ca...

Read more

Rolul comunicarii in procesul de invatam…

ROLUL COMUNICÃRII ÎN PROCESUL DE ÎNVÃŢÃMÂNT   Institutor Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2 Vorniceni, Judetul Botosani     Schimbarea conceptiei comunicative promovatã în scoalã pune în mod acut problema educãrii cu si...

Read more

Demersul analogic in predarea cauzalei

DEMERSUL ANALOGIC ÎN PREDAREA CAUZALEI   Prof. drd. Florina Țermure, Școala Gimnazială, localitatea Dobric. Jud. Bistrița-Năsăud   Rezumat: Prezenta lucrare își propune să abordeze unul din cele patru demersuri didactice, demersul analogic, care constă...

Read more