Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


TARAMURI MIORITICE: SUNTEM ROMANI!
Vineri, 09 Ianuarie 2009 02:00

TÃRÂMURI MIORITICE: SUNTEM ROMÂNI!

 

Prof. Popescu Ileana - Alina

Şcoala „Arhitect T. T. Socolescu”, com Pãulesti, jud. Prahova

 

 

Profesorul de limba si literatura românã se izbeste de cele mai multe ori, din partea elevilor, de refuzul de a lectura. Ce e de fãcut?

Am recurs la o strategie: m-am gândit cã o expeditie într-un spatiu în care mai întâlnesti, pe drumuri înguste, carul cu boi, condus, de jug, de bãtrânul ce poartã, cu mândrie, cãmasa albã strânsã la mijloc cu brâu lat de piele si serpar, ar putea fi de folos.

Asadar, la sfârsit de iulie 2008, am descins cu „batalionul” meu de elevi gimnazisti, pe peronul gãrii din Sângeorz-Bãi, Bistrita-Nãsãud, în tabãrã.

 

Bineînteles, nu am gãsit aici carul cu boi, dar pe bãtrân l-am gãsit alãturi de femeia sa: purtau opinci de piele legate cu nojite peste ciorapi grosi de lânã, împletiti de sotie la ceas de liniste si de searã, îmbrãcati în portul românesc, mostenit din bãtrâni. ªi locul era de poveste: am ascultat povesti! Am si cãlãtorit: la 7 km, la Maieru unde a copilãrit marele Liviu Rebreanu- la „Cuibul Visurilor”, cum l-a botezat însusi scriitorul, în Maramures( pânã la Sãpânta) si în Moldova, pânã la Vatra Dornei.

La Maieru, un bãrbat trecut de 70 de ani „ne-a împrietenit” cu Liviu. Se numea Sever Ursa si era mândru cã era finul familiei Rebreanu. Uimea prin modestie.

Spre Maramures, ne-am oprit la George Cosbuc. Aici, într-o casã foarte bine gospodãritã, a trãit numeroasa familie a poetului, fecior de preot. Camerele erau nu foarte înalte, pentru cã nici George nu era „mare de stat”.

Am vizitat Muzeul satului, din Sighet, si am putut urmãri transformãrile în arhitectura caselor (gospodãriilor) din zona Maramuresului si din cea a Bistritei-Nãsãud, de la sfârsit de secol XVII, pânã în secolul XVIII; am aflat de ce era atât de importantã zestre fetelor ce urmau sã se mãrite: dovedea hãrnicie, mãiestrie si avea sã fie podoabã în casã!

De acum drumul ne-a purtat cãtre Mânãstirea Bârsana, colt „de rai” pe pãmânt, liniste si pace în suflet.

În Moldova, mai exact la Vatra-Dornei, am fost martori ai paradei participantilor la Festivalul Cântecului si Portului Românesc( Olt, Bistita, Vatra-Dornei, Bihor). Elevii au rãmas muti în fata costumelor populare ce li se perindau prin fata ochilor, fermecati fiind de cântecele populare si de jocul românesc. Parte din costume le vãzusem si în muzeul Mânãstirii Bârsana...

Dar ce sã mai lungesc vorba? Ea nu poate cuprinde atâta bogãtie câtã este pe aceste minunate meleaguri! E certitudine cã, ai mei copii- dependenti de calculatoare - au uitat cã existã o astfel de inventie, s-au certat mai rar, au zâmbit mai des, si, sper, odatã ajunsi acasã ... se vor repezi sã citeascã!

 

- Borsa, Cascada Cailor (aprox. 1800 m altitudine)

- Perspectiva din telescaun: sã fi fost oare unul din ciobanii din”Miorita”, ori Nechifor Lipan ... cel din” Baltagul”?

Vã invitãm sã cãlãtoriti si sã descoperiti!

 

 

 

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 18:57
 

Revista cu ISSN

Combaterea violentei provocate de sistem…

    COMBATEREA VIOLENŢEI PROVOCATE DE SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT                                                            prof. Cristina Stan                                                           Şcoala Gimnazială “C. Giurescu” Chiojdu   Dorinţa unanimă a tuturor comunităţilor educative şi a tuturor ministerelor educaţiei din lumea întreagă este...

Read more

The direct object a study on traditional…

THE DIRECT OBJECT - A STUDY ON TRADITIONAL AND MODERN APPROCHES prof. Drăgian Ana-Elena Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea In pre-theoretical grammars the direct object was frequently...

Read more

Relatia scoala comunitate

RELATIA SCOALA-COMUNITATE   Scoala si familia urmaresc acelasi scop educativ formarea copiilor spre a deveni oameni multilateral dezvoltati. Pentru realizarea acestui scop unic este necesara unitatea de actiune, concordanta dintre mijloacele specifice de...

Read more

Relatia pofesor elev in context modern

Relatia pofesor elev in context modern

RELAȚIA POFESOR – ELEV ÎN CONTEXT MODERN   Rotariu Corina - Daniela Liceul Tehnologic „Alexandru VlahuȚă” Șendriceni   Rezumat             Relaţia profesor - elev a constituit un obiect de reflecţie pentru teoreticienii tuturor timpurilor. Ea...

Read more

Recuperarea ramanerii in urma la matemat…

RECUPERAREA  RĂMÂNERII ÎN URMĂ LA MATEMATICĂ   Profesor Copaciu Georgeta Cătălina Şcoala Generală Moeciu de Jos, Jud. Braşov                   Cum putem proceda cu elevii care manifestă dificultăţi în învăţare la matematică şi au...

Read more

Oportunitati de studiu in Marea Britanie…

Oportunităţi de studiu în Marea Britanie prin  programul HMC – Projects in Central and Eastern Europe     Din anul 2009, Junior Achievement România, împreună cu Headmasters’ and Headmistress’ Conference (asociaţie de şcoli...

Read more

Glanda pineala si al treilea ochi Secret…

GLANDA PINEALĂ ȘI ’’AL TREILEA OCHI’’. SECRETE ALE OMENIRII Prof. Arjoca Mihaela Maria Colegiul tehnic ‘’Ion Mincu” Timișoara Rezumat: Glanda pineală reprezintă încă o necunoscută pentru...

Read more

Desenul mijloc de cunoastere a copiilor

DESENUL -  MIJLOC DE CUNOAŞTERE A COPIILOR    Institutor Herczeg Monica, Şcoala cu clasele I-VIII Dudeştii Noi                         Asemeni muzicii şi dansului, desenul permite omului să se exprime fără cuvinte, să dea...

Read more