PARTEA V
Sugestii pentru utilizarea filmului, multimedia, şi a tehnologiilor Web 2.0
Natura multimedia a instrumentelor noastre contemporane permite implicarea mai multor simţuri, vizând stiluri de învăţare multiple. Natura lor multi-modală implică faptul că informaţia este stocată în mai mult de un singur mod. Informaţia vizuală, verbală şi auditivă poate fi incorporată în asemenea sisteme. Reprezentarea informaţiei în moduri multiple poate îmbunătăţi învăţarea şi retenţia, numai atunci când există o suprapunere între diferitele modalităţi.
Altă caracteristică importantă a instrumentelor contemporane este nivelul mărit de interacţiune care facilitează colaborarea şi comunicarea.
Folosirea materialelor video şi a filmului in educaţie
Filmul şi materiale video pot ajuta la dezvoltarea abilitaților de alfabetizare ale elevilor şi le permit să cunoască lumi pe care altfel nu ar avea cum să le cunoască. Filmul şi media sunt parte a culturii iar copii ar trebui să înveţe să le folosească, să le critice, să le de-compună şi să dezvolte abilităţi de alfabetizare media critică în şcoală. Folosirea filmului şi materialelor video în curriculum poate ajuta copiii să devină spectatori, consumatori şi producători de mesaje media mai critici.
Câteva căi posibile pt. folosirea filmului în clasă sunt:
- Încurajaţi copii să dezvolte cluburi de film în şcoli şi să vizioneze şi să dezbată filme.
- Alegeţi filme care se potrivesc cu obiectivele din curiculum şi folosiţi-le ca introducere la lecţie şi la temele ce urmează a fi discutate.
- Proiectaţi activităţi care să angajeze copiii în producerea de filme şi materiale video pt. scopuri specifice.
Folosirea tehnologiei pentru a introduce şi a susţine ştiintifico-fantasticul în educaţie
Dintre avantajele educaţionale ale multimedia, se pot identifica:
- Flexibilitatea
- Uşurinţa în utilizare/acces
- Impactul vizual
- Conectivitatea
- Diversitatea posibilităţilor/contextelor de utilizare pt. scopuri educaţionale
- Interactivitatea
- Learning by doing (în loc de a privi pur şi simplu)
Folosirea tehnologiei pentru a introduce şi a susţine ştiinţifico-fantasticul în educaţie
Câteva sugestii practice despre cum se poate folosi tehnologia pt. a susţine introducerea SF-ului în educaţie sunt prezentate mai jos.
· Selectarea unor filme comerciale (sau artistice), căutând căi de a extrage avantaje educaţionale din ele, şi concentrarea asupra limbajului audio-vizual pentru a realiza dacă filmele respective sunt capabile să comunice cu elevii.
· Concentrarea asupra conţinutului ştiinţific prezentat în scene din film.
· Concentrarea asupra modului în care cunoaşterea ştiinţifică este prezentată, făcând verificări pt. a depista posibile erori şi pt. a gândi cum poate fi ştiinta contextualizată în sala de clasă pt. ştiinţele reale.
· Selectarea şi editarea de secvenţe scurte cât mai potrivite pt. utilizarea în predarea şi învăţarea ştiinţei.
· Folosirea acestor episoade pt. a organiza activităţile de la clasă în baza unor episoade selectate ale filmului, ca instrument cultural de contextualizare a conţinutului ştiinţific şi de motivare a elevilor la orele de ştiinţe reale.
http://www.youtube.com/watch?v=ELwPSiBtqUQ&list=PL6dOrbWBmgRp-vV71rJoFhtAUMlsZfYHL
http://www.youtube.com/watch?v=K5dS8hu-_W4
http://www.youtube.com/watch?v=FfOqqEj_ip0
http://www.youtube.com/watch?v=9ZuhXwhoLKY
http://www.youtube.com/watch?v=XyXSCURYb8s&list=PL0B3F8A3DC72F152A
http://www.youtube.com/watch?v=CaVLaD4vfBc&list=PL039358C257A90097
Site-uri de internet
http://www.teachwithmovies.org/index.html
http://www.ucalgary.ca/hic/issues/vol6/4
http://blogs.plos.org/scied/2013/10/07/science-education-through-science-fiction/
http://www.teachthought.com/literacy-2/30-storytelling-tips-for-teachers/
http://www.filmclub.org/
Articole asemanatoare mai vechi:
|