Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Studiu privind impactul utilizarii calculatorului si televizorului asupra conduitei adolescentilor
Vineri, 08 Aprilie 2011 00:00

STUDIU PRIVIND IMPACTUL UTILIZĂRII CALCULATORULUI ŞI TELEVIZORULUI ASUPRA CONDUITEI ADOLESCENŢILOR

Andrei Roxana, profesor

Grup Şcolar “Gheorghe Asachi” Galaţi

Studiul de faţă abordează problematica impactului utilizării calculatorului/TV asupra conduitei elevilor. Deşi le împiedică dezvoltarea, gândirea liberă, reflexivitatea, slăbeşte creativitatea şi oboseşte până la epuizare, ecranul este căutat şi iubit de copii şi adulţi. Copiii sunt mai puţin vinovaţi, neconştientizând efectele negative ale acestuia. Ramâne ca noi, părinţii şi profesorii lor, să încercăm să-i păzim de tentaţia evaziunii în spaţiul realităţii virtual, iar aceasta până nu este prea târziu.

SCOP:

Scopul acestui studiu este unul constatativ şi vizează conştientizarea asupra efectelor în plan comportamental datorate consumului necontrolat de timp liber în faţa televizorului/calculatorului.

OBIECTIVE:

- sondarea motivaţiei elevilor pentru alegerea televizorului/calculatorului ca modalităţi de petrecere a timpului liber;

- cuantificarea numărului de ore alocat interacţiunii cu TV/calculatorul în medie, într-o zi;

- identificarea gradului de conştientizare a efectelor în plan comportamental al consumului necontrolat de timp liber în faţa TV/calculatorului;

- identificarea altor modalităţi agreate de petrecere a timpului liber, altele decat folosirea tv/computerului;

METODOLOGIE:

Instrumentul utilizat în investigaţie a fost un chestionar pentru exprimarea atitudinilor si opiniilor, administrat elevilor din clase diferite, aparţinând unor categorii sociale diferite şi provenind din medii diferite. Pentru o mai bună evidenţiere a datelor, acestea au fost grupate pe două categorii de vârstă:14 ani si 17 ani.

Chestionarul a cuprins 15 itemi.

Alegerea elevilor pentru eşantion s-a realizat prin selecţie simplă aleatoare.

Au fost chestionaţi 40 de elevi ai Grupului Şcolar “Gheorghe Asachi” Galati.

PREZENTAREA ŞI INTERPRETAREA DATELOR

Chestionarul a cuprins un set de întrebari menit să evidenţieze factorul de conştientizare a efectelor utilizării calculatorului/tv de către elevi. Din acesta a reieşit, că deşi sunt conştienţi de diferitele efecte negative (oboseală, neatenţie, dependenţă), timpul alocat utilizării computerului/tv în medie, pe zi, nu este unul limitat, conform următoarei reprezentări:


Majoritatea elevilor afirmă că motivele care îi determină să utilizeze televizorul/calculatorul sunt:

Ø Înving plictiseala -14 ani – 55%

Ø Se relaxează – 17 ani – 55%


Utilizarea chat-ului şi messengerului se situează pe primul loc în interesele elevilor privind calculatorul (85% - 17 ani; 75% - 14 ani), fiind urmată de căutarea informaţiilor (35%-17 ani, 40%- 14 ani), pe ultimele locuri, în ordinea preferinţelor, numărându-se rezolvarea sarcinilor pentru şcoală (10%-17 ani, 20%-14 ani) sau desfaşurarea altor activitati(15%-17 ani, 0%-14 ani).

Reacţia familiei faţă de utilizarea computerului/tv este prezentată în următoarea diagramă:

 


CONCLUZII

Timpul liber petrecut de elevi n-ar trebui sa fie exclusiv problema lor; drept urmare, părinţii ar trebui să intervină şi să supravegheze cum şi cu cine îşi petrec copii lor timpul liber. De asemenea, în cazul în care profesorii identifică anumite activităţi care n-ar trebui să se numere printre preocupările lor, este indicat să existe o comunicare între părinte şi elev, în vederea rezolvării acestor probleme.

Părinţii tind să considere că folosirea computerului reprezintă o modalitate pozitivă pentru tineri de a-şi petrece timpu l- şi poate fi aşa , dacă este folosit judicious. Totuşi mulţi părinţi nu cunosc cum funcţionează un computer. Spre deosebire de alte forme de distracţie ale copiilor, care deseori sunt supravegheate de părinţi, internetul,de exemplu nu este.

Prezentăm mai jos câteva sugestii pentru părinţi pentru a-l ajuta pe adolescent să se “depărteze” de computer:

v Solicitaţi un program al orelor petrecute pe internet

v Stabiliţi limite clare in privinţa numărului de ore pe care elevul îl poate petrece on-line

v Ţineţi computerul într-o zonă comună şi treceţi pe acolo de mai multe ori în timp ce copilul e on-line, pentru ca el să ştie că e supravegheat

v Încurajaţi activităţile în timp real

v Vorbiţi cu profesorii copilului – aceştia pot fi de ajutor prin urmărirea oricăror modificări ale comportamentului copilului, prin ţinerea parintelui la current cu orice lecţii sau teme pentru acasă ce necesită folosirea computerului, prin îndrumarea către psihologul şcolar în anumite cazuri.

Bibliografie:

1. Gheorghe Virgiliu, Efectele micului ecran asupra minţii copilului, Editura Prodromos, Bucureşţi, 2007.

2. Jinga Ioan, Manual de pedagogie, Editura All

3. Nicola Ioan, Tratat de pedagogie şcolara, Editura Aramis, Bucureşti, 2003


Ultima actualizare în Miercuri, 06 Aprilie 2011 17:21
 

Revista cu ISSN

Demersul analogic in predarea cauzalei

DEMERSUL ANALOGIC ÎN PREDAREA CAUZALEI   Prof. drd. Florina Țermure, Școala Gimnazială, localitatea Dobric. Jud. Bistrița-Năsăud   Rezumat: Prezenta lucrare își propune să abordeze unul din cele patru demersuri didactice, demersul analogic, care constă...

Read more

Impreuna prin arta

ÎMPREUNĂ PRIN ARTĂ   Iosim Daniela Cristina, Profesor învăţământ primar Şcoala Gimnazială Nr. 4 ,,Fraţii Popeea” Săcele   Arta este în esență cea mai profundă expresie a creativității umane. Pe cât de dificil de definit, pe atât...

Read more

Proiecte educative interne

PROIECTE EDUCATIVE INTERNE INFORMARE SINTETICĂ    1. DIFERENŢIERI TERMINOLOGICE Proiect educativ intern = orice proiect/activitate în domeniul nonformal (extracurricular, extraşcolar), iniţiat şi desfăşurat de către unitatea de învăţământ şi care să vizeze una sau...

Read more

Studiul compatibilitatii electromagnetic…

Studiul compatibilitatii electromagnetice in sisteme electrice

STUDIUL COMPATIBILITĂŢII ELECTROMAGNETICE ÎN SISTEME ELECTRICE     Prof. Drd. Ing. LILIANA CÎMPAN, Colegiul Tehnic „Iuliu Maniu” Şimleu Silvaniei     Rezumat             Activităţile umane, dar în mod special activitatea industrială, dau naştere la numeroase forme de poluare a...

Read more

Seminar limba engleza

Seminar limba engleza Profesorii de limba engleza din Romania pot fi instruiti gratuit de catre profesori britanici, in cadrul unui seminar organizat de Mirunette International Education. Mirunette International Education organizeaza seminarul "Fresh...

Read more

Exploatarea didactica media in ora de li…

EXPLOATAREA DIDACTICĂ MEDIA ÎN ORA DE LIMBA FRANCEZĂ Prof. Aruștei Dana Marinela, Colegiul Tehnic „Miron Costin” Roman, jud. Neamț Rezumat: Învățământul este un proces complex care transmite în principal cunoștințe și...

Read more

Practica studenteasca in constructii

Proiectul "Practica Studentilor Facultãtii de Constructii" a vizat dezvoltarea pregãtirii profesionale a studentilor, fiind realizat ca parteneriat între Universitatea Tehnicã din Cluj-Napoca, Facultatea de Constructii si Instalatii - Catedra de...

Read more

Validarea concursului si repartizarea ca…

   CAPITOLUL V  Validarea concursului si repartizarea candidatilor pe posturi didactice/catedre in unitati de invatamant particular din invatamantul preuniversitar      Art. 21. -    (1) In invatamantul particular, validarea concursurilor si angajarea pe post...

Read more