Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Studiu privind efectele negative ale calculatorului asupra copiilor
Miercuri, 08 Decembrie 2010 19:35

STUDIU PRIVIND EFECTELE NEGATIVE

ALE CALCULATORULUI ASUPRA COPIILOR

 

Prof. Copaciu Georgeta Cătălina

Şcoala Generală Moeciu de Jos, Jud. Braşov

 

În lumea occidentală, cercetătorii din domeniul educaţiei au constatat că acei copii care dedică cel mai mult timp  vizionării tv, calculatorului au cele mai slabe rezultate şcolare, cel mai redus interes faţă de şcoală, cu alte cuvinte, insuccesul şcolar este direct proporţional cu timpul alocat vizionarii tv şi utilizăriii calculatorului.Deasemenea, calculatorul poate determina apariţia a diferite boli. Astfel, copiii pot sta ore întregi în faţa calculatorului, uitând de sine, făcând prea puţine pauze. Această activitate prelungită poate crea probleme oculare prin focalizarea atenţiei asupra unui singur punct şi prin efort îndelungat.

 

Calculatorul, ca şi televizorul, indiferent de utilizarea sa,constituie un important factor de stres pentru creierul uman. Pe parcursul folosirii computerului,ecranul acestuia, ca şi cel al televizorului, inhibă activitatea emisferei stângi, a cortexului prefrontal şi slăbeşte comunicarea interemisferică realizată prin puntea corpului calos. În schimb, favorizează deschiderea porţilor subconştientului şi înscrierea cu putere a imaginilor transmise în adâncurile acestuia.

În cazul computerului, analiza trebuie particularizată în funcţie de modul în care este utilizat. De exemplu, nu acelaşi lucru este să citeşti un text pe ecran cu a uita de sine, lăsându-te absorbit în spaţiul virtual al jocurilor video. Fenomenele descrise anterior pot avea o intensitate mai mică decât în cazul televizorului atunci când calculatorul este folosit, spre exemplu, pentru tehnoredactare sau pot fi  mult mai proeminente când sunt apelate jocurile video sau anumite locaţii pe internet. De fapt, factorii agravanţi sunt schimbarea rapidă a cadrelor şi suscitarea cu putere a emoţiilor şi instinctelor. 

În mod obişnuit, un copil stă în faţa calculatorului între una şi trei ore pe zi, ocupat cu diverse activităţi: teme pentru şcoala, discuţii on-line cu prietenii sau jocuri. Iar părinţii îşi încurajează copiii să stea la computer chiar de la vârste mici - 2-3 ani.

În urma cercetărilor desfăşurate în ultimii ani, nu mai rămâne nici o îndoială: vizionarea tv şi calculatorul dăunează dezvoltării şi funcţionării creierului uman.

Experimentele realizate demonstrează că fiecare oră petrecută zilnic în faţa televizorului şi a calculatorului în perioada de vârstă 1-3 ani creşte cu 28% probabilitatea apariţiei problemelor de atenţie în perioada de vârstă 1-7 ani.

Iată nişte date statistice valabile in Statele Unite ale Americii, unde rata de folosire a calculatorului personal a atins nişte cifre impresionante:

 1. 90% din copiii cu vârstă şcolară au acces la computer acasă ori la şcoală.

 2. 54 de milioane de copii americani au acces la un computer, fie acasă, fie in instituţiile de învăţământ.

Aceste informaţii sunt importante în primul rând pentru că ele oferă date despre utilizarea masivă a computerului în rândul celor mici. De aceea, mulţi pediatri avertizează asupra riscului de miopie timpurie în rândurile copiilor. Atunci când fac aceste afirmaţii, ei se bazează pe o serie de studii care au demonstrat că statul la computer poate avea un impact negativ asupra vederii copiilor. Iată o parte dintre concluziile cercetărilor:

1. Între 25% si 30% dintre copii au nevoie de ochelari de corecţie a vederii din cauza calculatorului, arată un studiu efectuat la Catedra de Optometrie Berkley din cadrul Universităţii California;

 2. Procentul copiilor de clasa întâi care sufera de miopie s-a mărit de la 12,1% în 1995 la 20,4%, potrivit Departamentului pentru Sănătate din Taiwan;

3. Un studiu similar, efectuat în Singapore, a arătat că în doar trei ani, procentul de copii cu miopie la vârste de 7-9 ani s-a dublat, ajungând la 34%. Statul la computer pentru ore întregi are un efect negativ asupra vederii celui mic, pentru că această activitate forţează muşchii oculari şi necesită o concentrare mai mare decât oricare alta.

             Acum douăzeci de ani copiii se jucau în mare parte în aer liber, iar vederea la distanţă era pentru ei mai importantă. Astăzi, din cauza privitului constant în ecranul computerului, copiii au probleme de vedere care nu erau cunoscute acum câţiva ani. Părinţii trebuie să ia în calcul toate aceste probleme cauzate de computer. Calculatorul necesită nişte abilităţi motorii foarte specializate, pe care ochii tineri încă nu le-au dezvoltat. Abia atunci când sistemul vizual este complet matur poate suporta mai bine stresul implicat de calculator.

            Mulţi pediatri cred că "lumea interioară" este cea care provoacă miopia la copii, nu ereditatea. Activitatea la computer este periculoasă dacă nu este supravegheată de părinţi sau dacă este efectuată cu lipsă de moderaţie. O problemă importantă ce vizează sănătatea publică este "sindromul privitului la computer", ce afectează în special copiii, care nu au capacitatea oculară suficient dezvoltată pentru a putea lucra la computer.

              Calculatorul, televizorul, jocurile video fură somnul tuturor. Cu mic, cu mare suntem tentaţi să stăm până la ore târzii din noapte pentru a naviga pe Internet sau pentru a urmări emisiunile preferate. Potrivit unor psihiatri francezi s-a ajuns chiar la aşa-numita fobie de somn. Tot mai mulţi oameni consideră ca a dormi şapte-opt ore pe noapte înseamnă a irosi timp, aşa că se mulţumesc doar cu patru-cinci. Ceea ce nu este suficient pentru refacerea organismului, mai ales în cazul tinerilor, care au nevoie de opt-nouă ore de somn. Studiile arată că majoritatea tinerilor pierd, în medie, două-trei ore de somn pe noapte din cauza calculatorului, televizorului, jocurilor video. Pe lângă atracţia exercitată de acestea, mai există un factor ce fură somnul: lumina ecranului, în special cea a ecranului calculatorului. Această lumină blochează secreţia de melatonina, hormonul somnului şi împiedică adormirea. De asemenea, 30-40 % dintre cei care stau mult timp cu ochii în ecran se plâng de oboseală oculară: înroşirea ochilor, senzaţie de ochi uscat, vedere înceţoşată, clipiri frecvente, dureri de cap. Este de ajuns să petrecem peste patru ore în faţa ecranului pentru ca primele simptome ale oboselii oculare să se manifeste. Mai mult, majoritatea copiilor şi tinerilor au obiceiul de a ronţăi chipsuri, alune, dulciuri când stau în faţa televizorului sau a calculatorului, iar acest lucru face ca tot mai mulţi tineri să devină obezi, să aibă carii, să sufere de tulburări digestive.

            În lumea occidentală, cercetătorii din domeniul educaţiei au constatat că acei copii care dedică cel mai mult timp  vizionării tv, calculatorului au cele mai slabe rezultate şcolare, cel mai redus interes faţă de şcoală, cu alte cuvinte, insuccesul şcolar este direct proporţional cu timpul alocat vizionarii TV şi utilizăriii calculatorului.

 

Bibliografie:

Virgiliu Gheorghe, Efectele televiziunii asupra minţii umane , Ed. Evanghelismos, Bucureşti,2006
 

 

Comentarii 

 
0 # Kovacs Stefania 23-12-2010 16:17
Generatia "nativilor digitali", a copiilor care au aceeasi varsta cu word wide web, incontestabil gandesc in mod diferit de predecesorii lor, din cauza influentei mijloacelor IT, a internetului, mediului online. Dar oare "altfel" este univoc negativ? Cred ca ramane de vazut...
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-1 # Nikoletta 09-02-2014 11:35
chiar imi trebuie aceasta informatie ...multumescc celor care o pus-o ................ ;-) ;-) ;-) :-)
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Dezvoltarea gandirii critice

DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE                                                                               Prof. Alina Preduț, Turda, Județul Cluj               În societatea contemporană, invazia tehnologiei  si multitudinea activităţilor extraşcolare reprezintă un impediment în calea actului de lectură. Aceasta reprezintă pentru mulţi...

Read more

La francophonie aujourd hui

LA FRANCOPHONIE AUJOURD’HUI Elisabeta Gheorghe, Liceul cu Program Sportiv Brăila Enseigner la civilisation ce sera étudier les réalités du monde actuel. Apprendre une langue étrangère «c’est apprendre une culture nouvelle, des...

Read more

Eficienta pedepselor si recompenselor in…

EFICIENȚA PEDEPSELOR ȘI RECOMPENSELOR ÎN REZOLVAREA SITUAȚIILOR CONFLICTUALE Prof. Maria-Lavinia Moldovan Liceul Tehnologic Băicoi Rezumat Pedepsele și recompensele au rolul „de a regla” conflictele școlare ce intervin în momentul refuzului elevului de...

Read more

Inscrierea in clasa pregatitoare si clas…

Inscrierea in clasa pregatitoare si clasa intai informatii pentru parinti   Incepand de marti, 2 aprilie 2013, in scolile din Romania incep inscrierile in invatamantul primar: inscrierile la clasa pregatitoare si clasa...

Read more

Comunicare si relationare interpersonala…

COMUNICARE ŞI RELAŢIONARE INTERPERSONALĂ LA VÂRSTA PREȘCOLARĂ Prof. Elena Oana NECHITA Grădinița cu Program Prelungit ”Micul Prinț” Baia Mare Relaţiile interpersonale reprezintă cadrul, contextul...

Read more

Structura anului scolar 2012-2013 prin o…

Structura anului şcolar 2012-2013 prin ordin 3794 din 2012     MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI ORDIN Nr. 3.794/2012 privind structura anului şcolar 2012–2013 M.Of. nr. 296 din 5.5.2012   În temeiul art. 94 alin. (2)...

Read more

Metoda looking through the key hole

Metoda looking through the key hole

METODA ”LOOKING THROUGH THE KEY- HOLE” Profesor: Enache Beatrice- Ionela Școala Gimnazială „Al. Piru”, com. Mărgineni, jud. Bacău Învățarea limbii engleze presupune parcurgerea și însușirea a numeroase teme legate de gramatică,...

Read more

Saptamana Educatiei Globale

EDUCAŢIA GLOBALĂ  - REPERE METODOLOGICE -       1.      CONTEXT - SCOP ŞI OBIECTIVE     2.      CUNOŞTINŢE, ABILITĂŢI, ATITUDINI ŞI VALORI     3.      PERSPECTIVE ŞI METODE     4.      ACTIVITĂŢI – PLANIFICARE, ORGANIZARE ŞI EVALUARE     5.      REPREZENTAREA ROMÂNIEI  ÎN CADRUL PROIECTULUI       6.      RESURSE INFORMAŢIONALE  

Read more