Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Situatia deseurilor in municipiul Brasov
Sâmbătă, 08 Mai 2010 18:08

STUDIU PRIVIND SITUAŢIA DEŞEURILOR ÎN MUNICIPIUL BRAŞOV

 

Constantin Elena Mădălina

Prof Geografie -  Şcoala Generală nr. 6 Iacob Mureşianu

 

 

Rezumat: Odată cu dezvoltarea economică a oraşului Braşov începută în a doua jumatate a secolului trecut, a dus la apariţia unor noi probleme printre care creşterea cantităţii deşeurilor menajere produse de populaţie . În ultimii 20 ani pe plan mondial şi naţional s-a accentuat interesul pentru colectarea selectivă şi reciclarea deşeurilor menajere produse de oameni.

Cuvinte cheie: deşeuri, colectare selectivă,  reciclare 

 

 

Explozia industrială, demografică şi urbanistică au făcut din deşeuri, de orice natură fi ele sursa şi cauza principală de poluare a factorilor de mediu, iar din om principalul producător de deşeuri, deci principalul factor de polare.

            Efectele nocive ale deşeurilor, dar mai ales cele determinate de depozitele de deşeuri necorespunzătoare amenajate sunt determinate de emanaţiile de gaze nocive generate de procesul descompunerii deşeurilor (poluarea aerului) curgerilor şi infiltarţiile din precipitaţii (poluarea apelor şi solurilor)

            Pentru a ne alinia la legislaţia europeană cu privire la colectarea, sortarea şi reciclarea deşeurilor, este necesară dobândirea unor atitudini şi comportamente corecte faţă de mediul ambiant al oraşului Braşov.

            Dorim să subliniem neconcordanţa dintre situaţia de pe teren şi cea de pe hârtii existentă în municipiul Braşov.

            Primele forme organizate de cunoaştere a mediului înconjurător aparţine grădiniţei, în acest context, educatorilor le revine sarcina şi obligaţia de ai învăţa pe copii să înţeleagă şi să iubească natura iar apoi pe parcursul întregii educaţii şcolare să cadrele didactice să-i facă pe copii să protejeze natura şi să urmărească formarea şi dezvoltarea conştiinţei ecologice a copiilor.

Pâna în anul 2007 când a început programul de colectare selectivă şi a fost construită noua rampă ecologică datele statistice pentru diferitele categorii de deşeuri erau pe nivel de judeţ, dar începând din 2007 s-a putut face o statistică doar pentru municipiul Braşov.

 

 

 

 

 

Fig.4 Evoluţia principalelor tipuri de deşeuri din Municipiul Braşov

 

 

Tab. 3 Evoluţia principalelor tipuri de deşeuri din Municipiul Braşov

Anii

Pet(t)

Plastic(t)

Sticla(t)

Hartie(t)

Total(t)

2007

17,993

52,548

104,337

370,778

545,656

2008

165,78

119,302

225,49

951,931

1463,703

În urma unei campanii intense de coştientizare, informare, amenajare a locurilor speciale de colectare selectivă se observă o creştere semnificativă a cantităţii de deşeuri pentru fiecare categorie în parte pentru cei doi ani de colectrare selectivă în municipiul Braşov.

Se poate observa din graficul de mai sus că pentru plastic, sticlă cantitatea de deşeuri colectate s-a dublat din 2007 în 2008 iar pentru categoaria pet se observă o creştere semnificativă de peste nouă ori iar pentru hârtie o creştere de trei ori mai mare în 2008 faţă de 2007.

Braşovul este oraş-pilot în campania de conştientizare a populaţiei asupra importanţei colectării selective a deşeurilor de echipamente electrice şi electrocasnice (DEEE). Deşeuri de echipamente electrice şi electronice sau DEEE – echipamentele electrice şi electronice care constituie deşeuri, inclusiv toate componentele, subansamblele şi produsele consumabile, parte integrantă a echipamentului în momentul în care acestea devin deşeuri.

Pentru a ne alinia la legislaţia europeană cu privire la colectare, sortare şi reciclarea deşeurilor este necesară dobândirea unor atitudini şi comportamente corecte faţă de mediul ambient al Braşovului.

Colectarea selectivă şi reciclarea sunt soluţii la îndemâna tuturor, cu efecte imediate: protejarea naturii şi economisirea consumului de resurse naturale prin refolosirea unor materiale, reducerea poluării solului, aerului, economisirea energiei electrice.

Deşi legislaţia în vigoare prevede obligativitatea colectării selective, acestea nu se realizează eficient deşi în statistici încercăm să “facem pe plac” Uniunii Europene care ne-a impus anumite ţinte (în ceea ce priveşte cantitatea de deşeuri colectate pe cap de locuitor şi cantitatea de deşeuri ce trebuie reciclată ) pe care trebuie să le atingem, iar dacă aceste ţinte nu sunt atinse, aurorităţile locale sunt pasibile de amenzi şi pierderea unor bani care vin de la Uniunea Europeană pentru protecţia mediului.

Pentru a ne alinia la legislaţia europeană cu privire la colectare, sortare şi reciclarea deşeurilor este necesară dobândirea unor atitudini şi comportamente corecte faţă de mediul ambient al Braşovului.

 

Bibliografie

·        Activitatea Fin Eco, Braşov, 2007

  • Raport privind starea mediului înconjurător în judeţul Braşov, Braşov 2007

·        Studiu de soluţie - Închiderea rampei pentru depozitarea deşeurilor menajere - Argif Proiect, Braşov, 2008

 

Ultima actualizare în Sâmbătă, 08 Mai 2010 19:54
 

Revista cu ISSN

Literary devices_the vane sisters_Vladim…

LITERARY DEVICES IN “THE VANE SISTERS”, BY VLADIMIR NABOKOV Huniadi Lorina Manuela Colegiul Economic “Emanuil Gojdu” Hunedoara Nabokov’s short story ‘The Vane Sisters’ (March 1951)...

Read more

Rolul educatiei in combaterea violentei

ROLUL EDUCAŢIEI ÎN COMBATEREA VIOLENŢEI Prof. Saizescu Cristina-Alexandra Colegiul Tehnic Energetic “Regele Ferdinand I” Timişoara Scopul educaţiei este de a forma, contura, configura sau definitiva...

Read more

Chestionar pentru elevi privind implicar…

ANONIM   CHESTIONAR PENTRU ELEVI IMPLICAREA FAMILIEI  ÎN EDUCAŢIA COPILULUI   Am dori să cunoaştem cateva aspecte referitoare la implicarea  familiei în educaţia copiilor şi a relaţiilor dintre familie şi şcoală. Răspunsurile pe care le vom obţine...

Read more

Experiente de invatare generate de jocul…

EXPERIENȚE DE ÎNVĂȚARE GENERATE DE JOCUL DIDACTIC MATEMATIC LA ȘCOLARII MICI, ABORDATE DIN TREI PERSPECTIVE DIFERITE Marinescu Gabriela, Prof. învățământ primar Școala Gimnazială „Romulus Cioflec”Araci, jud. Covasna ...

Read more

Studiu comparativ intre educatia formala…

STUDIU COMPARATIV ÎNTRE EDUCAŢIA FORMALĂ, INFORMALĂ ŞI NONFORMALĂ prof. Mihaela Butoi Colegiul Național ”Grigore Moisil”, Onești „Educația există pe întreg parcursul vieții și nu are o destinație finală” - John...

Read more

Ganduri - Profesor in Romania

„Fiecare zi ne învatã ceva nou.” (Euripides) Ce mare adevãr! Mai mult de atât, e util si necesar a recunoaste cã fiecare zi ne oferã noi si noi experiente, experiente ce...

Read more

Definitivat 2013 modele subiecte

Definitivat 2013 modele subiecte   Ministerul Educatiei Nationale, prin CNEE – Centrul National de Evaluare si Examinare, a finalizat modelele de subiecte si bareme pentru Examenului national pentru definitivarea in invatamant - ...

Read more

Metoda flippe classroom si instrumentele…

Metoda flippe classroom si instrumentele tic

METODA FLIPPED CLASSROOM ŞI INSTRUMENTELE TIC Prof. Cecilia Nicolae, Colegiul Tehnic, Buzău „Flipped Classroom” este o metodă nouă de predare centrată pe elev şi care foloseşte instrumentele TIC. Sistemul actual...

Read more