SISTEMUL DE INVATAMANT DIN ROMANIA
Sistemul de invatamant reprezinta principalul subsistem al sistemului de educatie, care se refera la organizarea institutionala a invatamantului.
In cadrul sistemului de invatamant sunt reunite institutiile specializate implicate in procesul de educatie, cercetare si cultura, responsabile de realizarea in mod organizat, planificat si metodic a dezideratelor educative.
Sistemul de invatamant, in sens larg, cuprinde “ansamblul institutiilor care participa la organizarea arhitecturii scolare, adica la derularea generala a studiilor pe cicluri, orientari, filiere.”
Privit din aceasta perspectiva, sistemul de invatamant are un caracter deschis incluzand pe langa institutiile scolare si universitare cu caracter formal si institutiile specializate in instruire nonformala, cum ar fi centrele de pregatire profesionala, cluburile, taberele scolare, programele de radio / televiziune scolara / universitara, pe de o parte si pe de alta parte, diferiti agenti sociali cu care scoala stabileste relatii de tip contractual (scolile militare, scolile profesionale, biserica) sau consensuale (familia, comunitatea locala).
In sens restrans sistemul de invatamant cuprinde institutiile scolare (scoala primara, gimnaziul, liceul, invatamantul profesional si superior), organizate pe trepte, cicluri si ani de studii. Privit din acest punct de vedere, sistemul de invatamant este definit ca sistem scolar, “specializat in realizarea functiilor pedagogice ale sistemului de educatie la nivelul procesului de instruire, in cadrul concret al activitatii didactice / educative.”
STRUCTURA
Principalele niveluri de structurare a sistemului de invatamant sunt:
1. Nivelul invatamantului primar:
· treapta invatamantului prescolar
· treapta invatamantului primar (clasele I-IV)
2. Nivelul invatamantului secundar:
1. treapta invatamantului secundar inferior (clasele V-IX)
2. treapta invatamantului secundar superior:
I. liceal (clasele X-XII)
II. profesional: - scoli profesionale de 1-2 ani/profesii simple
- scoli profesionale de 2-3 ani/profesii complexe
3. Nivelul invatamantului superior:
· treapta invatamantului superior de scurta durata (2-3 ani)
· treapta invatamantului superior de lunga durata (4-6 ani)
· treapta invatamantului superior post-universitar (studii aprofundate, masterat, doctorat);
Specificul diverselor niveluri de organizare ale invatamantului este urmatorul:
· nivelul invatamantului primar este axat pe dobandirea culturii generale de factura instrumentala (dobandirea deprinderilor de scriere, citire, de calcul, initierea in limbaje specifice);
· nivelul invatamantului secundar inferior / gimnazial urmareste dobandirea culturii generale de baza (cunostinte fundamentale din principalele domenii ale cunoasterii);
· nivelul invatamantului secundar superior / liceal vizeaza orientarea culturii generale spre anumite domenii de cunoastere (stiinta, socio-uman, tehnologie, economie), cu deschidere spre cultura optionala de specialitate;
· nivelul invatamantului profesional inglobeaza orientarea inspre dobandirea culturii de specialitate necesare practicarii unei anumite profesii;
· nivelul invatamantului superior / universitar este axat pe aprofundarea teoretico-practica specializata a unui anumit domeniu de cunoastere.
Articole asemanatoare mai vechi:
|