Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Rolul modernizator al natiunii
Scris de mihaiela lazar   
Duminică, 08 Mai 2016 20:22

ROLUL MODERNIZATOR AL NAŢIUNII

Profesor Petcu Camelia

Liceul Tehnologic Măneciu, Judeţul Prahova

Herder era de părere că adevăratele culturi se nasc nu pentru a se îneca în oceanele cosmopolite, ci ca să înflorească pe un sol autohton, din propriile rădăcini.

“Plus claire la lumière, plus sombre l'obscurité... Il est impossible d'apprécier correctement la lumière sans connaître les ténèbres.” De Jean-Paul Sartre

Cuvinte cheie: cultură, naţionalism/ naţionalism german, mentalitate romantică, înclinaţii revoluţionare, autodeterminare, gândire occidentală, ideal comun, modernizare.

Exista convingerea că naţionalismul era produsul efemer al frustrării aspiraţiilor oamenilor către autodeterminare, iar teoreticienii presupuneau că fenomenul naţionalismului dispare odată cu cauzele lui. Concepţia vieţii politice a naţiunii ca expresie a vieţii colective este esenţa romantismului politic - adică naţionalismul.

Conversia, transformarea mentalităţii romantice într-una naţionalistă a fost bruscă şi neprevăzută. Există o serie de teorii care susţin rolul modernizator al naţiunii în secolul al XIX-lea. Naţionalismul german este naţionalismul romantic. Filosofia naţională germană este o filozofie romantică, iar caracterul naţional german este un caracter romantic.

În timp ce romantismul a lăsat o amprentă permanentă asupra caracterului naţionalismului german, la rândul său, naţionalismul a reacţionat în raport cu romantismul. El a rupt cercul îngust al vieții personale și agitației pur expresive, care au constrâns expresiile şi înclinaţiile revoluţionare ale spiritului romantic spre inutila furie îndreptată către sine, acesta fiind lăsat liber. Ultima treime a secolului al XX-lea va fi dominată de o creştere mondială a naţionalismului, de întronarea voinţei indivizilor sau claselor şi de respingerea raţiunii şi ordinii, considerate ca „închisori ale spiritului”.

Naţionalismul promovează ideologia organismului, loialităţii, Volk-ului, ca adevăratul purtător al valorilor naţionale, integralismului, rădăcinilor istorice, la terre et les morts, a voinţei naţionale. Pornind de la ideea că fiecare naţiune are ”geniul” ei specific exprimat într-o formă de gândire şi comunicare proprie şi limbajul este expresia autentică a spiritului unui popor (Volk), Herder a creat un foarte influent şi original naţionalism cultural. Limba, spunea Herder, este mai mult decât un simplu instrument de reprezentare a lumii exterioare, ea este creatoare de realitate, este elementul esenţial în construcţia (Bildung) personalităţii umane, sursa construcţiei fiecărei naţiuni. Indivizii îşi exercitau libertatea şi îşi realizau misiunea în desăvârşirea idealului comun, umanitatea.

Acest gen de naţionalism, denumit şi romantic-colectivist, era compatibil cu universalismul şi cosmopolitismul liberal. Credinţele culturii liberale moderne îşi au rădăcina într-o profundă şi radicală revoltă împotriva tradiţiei centrale a gândirii occidentale, care a căpătat o expresie clară în anii din urmă ai secolului al XVIII-lea, mai ales în Germania, când vom afla un dispreţ violent pentru reguli.

Mişcarea Sturm und Drang, furtună şi imbold, este considerată a fi precursorul Romantismului în Germania, iar Lenz, glasul cel mai autentic al Sturm und Drang-ului. Apărarea libertăţii morale, susţinută de Kant, şi pledoaria lui Herder pentru unicitatea culturilor au zguduit stâlpii principalei tradiţii a Occidentului. Fichte este adevăratul părinte al romantismului, conceptul sinelui al lui Fichte este un spirit etern, divin, în afara timpului şi spaţiului, ale cărui euri empirice sunt doar nişte emanaţii tranzitorii.

Ca primi naţionalişti adevăraţi, germanii constituie un exemplu de mândrie culturală rănită. Nici una dintre ideologiile secolului al XIX-lea nu a anticipat creşterea sentimentului naţional. Naţionalismul modern s-a născut pe pământ german, dar s-a dezvoltat oriunde condiţiile s-au asemănat suficient cu efectul modernizării asupra societăţii tradiţionale germane.

Sentimentul naţional izvora din ambele părţi ale diviziunii dintre lumină şi întuneric: pe de o parte, puterile întunericului: Biserica, tradiţia, capitalismul, autoritatea, ierarhia, exploatarea, privilegiul; pe de alta, les lumieres, lupta pentru raţiune, pentru cunoaşterea şi distrugerea barierelor dintre oameni, drepturile omului la libertate socială şi individuală, reducerea mizeriei, a opresiunii, a brutalităţii.

Bibliografie:

Isaiah Berlin, Adevăratul studiu al omenirii, Editura Meridiane, Bucureşti, 2001

 

Revista cu ISSN

Metodologie de evaluare externa a calita…

Metodologie de evaluare externa a calitatii educatiei in invatamantul preuniversitar   Vezi Metodologia de evaluare externa a calitatii educatiei in invatamantul preuniversitar, publicata in Monitorul Oficial 11 din 8 ianuarie 2013 (M....

Read more

Violenta argumente si contra argumente p…

VIOLENŢA ARGUMENTE ŞI CONTRA-ARGUMENTE PENTRU SANCŢIUNE   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalãu     Aplicarea de sancţiuni reprezintă o măsură eficientă de prevenire şi combatere a violenţei în şcoală.   Argumente pro: §         elaborarea prin colaborare...

Read more

Rolul imaginii de televiziune in influen…

ROLUL IMAGINII DE TELEVIZIUNE ÎN INFLUENŢAREA COMPORTAMENTULUI ELEVILOR   Prof. CIUCĂ (STAN) CRISTINA Şcoala cu clasele I-VIII Basca-Chiojdului, Chiojdu, jud. Buzău     Lumea se schimbă cu o rapiditate extraordinară, mass-media pătrunde în viaţa fiecăruia dintre...

Read more

Poezii si cantece folosite la festivitat…

POEZII ȘI CÂNTECE FOLOSITE LA FESTIVITATEA DE ABSOLVIRE A CLASELOR A VIII-A Prof. Șomcutean Crina Ramona Liceul Tehnologic Traian-Vuia Tăuții Măgherăuș, Maramureș În acest articol doresc să fac...

Read more

O educatie de calitate prin inovatie si …

STUDIU- O EDUCAŢIE DE CALITATE PRIN INOVAȚIE ȘI DIVERSIFICARE înv. Marc Aurica Școala Gimnazială Cîmpeni "Viitorul unei naţiuni este hotărât de modul în care aceasta îşi pregăteşte tineretul", afirma încă...

Read more

Cultura organizatiei scolare

CULTURA ORGANIZAȚIEI ȘCOLARE (STUDIU DE CAZ)   Mirela Frunzeanu, profesor pentru învăţământul primar, Mark Twain International School, loc. Voluntari, jud. Ilfov     Rezumat Performanţele oricărei organizaţii depind, într-o mare măsură, de randamentul individual al membrilor...

Read more

Programa scolara la limba si literatura …

ANEXA NR. 2   PROGRAMA SCOLARA Limba si literatura italiana materna Clasa a X-a      NOTA DE PREZENTARE Curriculumul de Limba si literatura italiana materna destinat studierii acestei discipline de catre elevii apartinand etniei...

Read more

Dezvoltarea socio-emotionala

DEZVOLTAREA SOCIO-EMOȚIONALĂ Prof. înv. primar Almaș Andreea-Ioana Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău Obiectivul primordial al adulţilor care se ocupă de creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor este dezvoltarea abilităţilor socio-emoţionale....

Read more