Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Proiecte si activitati educationale
Duminică, 08 Aprilie 2012 23:03

PROIECTE ŞI ACTIVITĂŢI EDUCAŢIONALE

 

Profesor Lazar Mihaiela

Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău

 

Sistemul educaţional din România este în plin proces de reformă. În ultimii ani, se pune tot mai mult accentul pe activităţile educaţionale extraşcolare şi extracurriculare. Implicarea în astfel de activităţi contribuie la creşterea calităţii actului educaţional şi a caracterului inovativ, iar paleta de acţiune este vastă. Educaţia de bună calitate presupune aplicarea modelului diversităţii prin abordarea diferenţiată, iniţierea de proiecte  în care să fie implicaţi elevi, cadre didactice de diferite specialităţi, parteneri educaţionali, pornind de la părinţi, societatea civilă, media şi comunitate.

Orice tip de activitate extraşcolară se cere a fi anticipată, iar demersul său trebuie să facă obiectul unui proiect. În acest proiect se prezintă succesiunea evenimentelor, raportate la unitatea de timp propusă şi la obiectivele acţiunii (N. Ilinca, 2007). Se facilitează contactul elevilor cu profesorii, urmărindu-se eficientizarea, comunicarea, colaborarea, schimbul de idei.

Activităţile extracurriculare oferă posibilităţi mai largi de cunoaştere nemijlocită a realităţii, stimulează spiritul de iniţiativă, îmbogăţesc experienţa, iar implicarea frecventă în organizarea şi desfăşurarea lor determină supunerea de bună voie regulilor, asumarea responsabilităţii, autodisciplina.

Abordarea educaţională complementară formal – non-formal asigură plus valoarea sistemului educaţional. Activităţile trebuie să corespundă particularităţilor de vârstă şi individuale ale copiilor, să ţină seama de nivelul de cunoştinţe al elevilor, de posibilităţile lor fizice şi psihice pentru a asigura stimularea intereselor, a înclinaţiilor şi aptitudinilor individuale ale copiilor de o anumită vârstă. Factorii care condiţionează reuşita organizării şi derulării activităţilor educative extraşcolare şi extracurriculare desfăşurate fac referire la precizarea cu claritate a obiectivului general urmărit şi a obiectivelor specifice, la stabilirea celui mai bun loc de desfăşurare, proiectarea structurii activităţii în raport cu obiectivele acesteia, asigurarea legăturii cu procesul didactic realizat în clasă, cu obiectivele instructiv-educative ale acestuia.

În cadrul proiectului educaţional „Rădăcini şi muguri”, coordonat de profesor Lazar Mihaiela, s-au desfăşurat o serie de activităţi care au avut scop cunoaşterea unor datini şi obiceiuri specifice poporului nostru, formarea virtuţilor creştine şi cultivarea comportamentului moral-spiritual al copilului.

Impact:

- stimularea ataşamentului afectiv faţă de tradiţiile populare româneşti;

- creşterea sentimentului de mândrie naţională;

- educarea copiilor în spiritul valorilor morale şi sociale;

- legarea unor prietenii între copiii implicaţi în proiect care să dureze şi după finalizarea lui.

Activităţi:

„În lumea portului popular”       

„De la lume adunate şi-napoi la lume date”

„Colinde, colinde”

„Icoana - fereastră spre cer”

„Să învârtim hora împreună”

 

În cadrul proiectului educaţional „Uniţi în diversitate!” s-au desfăşurat activităţi care au avut drept scop promovarea dialogului intercultural şi creşterea gradului de conştientizare asupra diversităţii culturale bazată pe valori culturale comune şi asupra importanţei dialogului intercultural în rândul copiilor, tinerilor şi adulţilor.

Activităţile au fost realizate de profesorii Lazar Mihaiela, Ardelean Simona, Ardelean Cătălin, Ardelean Elena, Onaci Mariana.

Activităţi:

- realizarea unui panou cu statele Uniunii Europene;

- alegerea unor ţări europene, căutarea unor informaţii despre ţările respective, în special ţările incluse în proiectul Comenius: Polonia, Turcia, Portugalia, România;

- fixarea pe o hartă virtuală a ţării pe care o studiază;

- dezbateri în baza informaţiilor culese despre ţările europene, prezentarea tradiţiilor şi realizarea unor materiale Power Point sugestive;

- organizarea şi prezentarea unor programe cultural-artistice şi dezbateri privind exprimarea în diversitate prin muzica cultă şi poezie;

- sesiuni de informare pe această temă;

- realizarea unor pliante/afişe/lucrări artistice, plastice individuale şi colective despre unitatea europeană şi diversitate culturală;

- organizarea de activităţi artistice pe această temă – cântece şi poezii  - în română şi engleză.

- realizarea unui panou cu statele Uniunii Europene;

- alegerea unor ţări europene, căutarea unor informaţii despre ţările respective, în special ţările incluse în proiectul Comenius: Polonia, Turcia, Portugalia, România;

- fixarea pe o hartă virtuală a ţării pe care o studiază;

- dezbateri în baza informaţiilor culese despre ţările europene, prezentarea tradiţiilor şi realizarea unor materiale Power Point sugestive;

- organizarea şi prezentarea unor programe cultural-artistice şi dezbateri privind exprimarea în diversitate prin muzica cultă şi poezie;

- sesiuni de informare pe această temă;

- realizarea unor pliante/afişe/lucrări artistice, plastice individuale şi colective despre unitatea europeană şi diversitate culturală;

- organizarea de activităţi artistice pe această temă - cântece şi poezii - în română şi engleză.

 

În cadrul proiectului educaţional umanitar “Dăruind, vei dobândi”, coordonat de profesoarele Cosma Camelia, Ilea Ioana şi Lazar Mihaiela s-au derulat diverse activităţi ce au avut ca scop trezirea unor sentimente de toleranţă şi apreciere faţă de unele persoane cu dizabilităţi auditive şi verbale, dezvoltarea abilităţilor practice ale elevilor, încurajarea acţiunilor de toleranţă ale elevilor, formarea personalităţii elevilor, deprinderilor de comportare şi pictură. Finalitatea constă în oferirea icoanelor de sărbători persoanelor mai sus amintite şi unor bolnavi de la spital.

 

În cadrul proiectului multilateral Comenius “You can’t teach an old dog new tricks, or can you …?” sunt implicaţi profesori ai liceului (Man Felicia – director, Ardelean Simona – coordonator, Cosma Camelia, Lazar Mihaiela, Onaci Mariana – membri ai echipei de proiect, restul colegilor implicaţi - colaboratori) şi elevi. Proiectul se întinde până în anul 2013, pe parcursul său fiind programate nenumărate vizite şi activităţi de lucru. Proiectul se desfăşoară în parteneriat cu Polonia, ţara coordonatoare, reprezentată de prof. Agnieszka Czemny, cu Turcia (prof. Hatice Arslan) şi cu Portugalia (prof. Nuno Albano). Acest proiect reprezintă pentru toţi cei implicaţi o oportunitate grozavă, cadrul inedit şi direct de a lua contact cu alte sisteme educaţionale, de a face comparaţii, de a folosi cunoştinţele de limba engleză, dar şi de a se împrieteni. Astfel de proiecte permit deschiderea către o lume nouă a comunicării rapide şi a permanentei adaptări la o lume într-o continuă schimbare. Trebuie să ţinem pasul, să ne mobilizăm, să cooperăm, să învăţăm permanent. Conform proiectului, “an old dog” sunt persoanele trecute de prima tinereţe, dar care vor să înveţe să folosească calculatorul, cardul de credit, vor să înveţe cunoştinţe minimale de limba engleză, vor să înveţe să cânte la un instrument muzical, toate acestea sub supravegherea elevilor noştri, deveniţi “profesori” pentru o vreme.

 

Apreciind just contribuţia acestor activităţi şi îmbinând într-un sistem unic formele, metodele şi evidenţa activităţilor în afară de clasă şi de şcoală, activităţile se transformă într-un puternic instrument al educaţiei elevilor, fiind o formă de sprijinire şi de întregire a pregătirii şcolare. Efectul educativ al acestor activităţi este cu atât mai mare, cu cât ele reuşesc să-i pună pe elevi în situaţia de a munci mai bine, în toate formele de activitate şi în orice etapă de desfăşurare a lor.

 

Ultima actualizare în Luni, 09 Aprilie 2012 00:00
 

Revista cu ISSN

Satira sociala in Tiganiada lui Ion Buda…

SATIRA SOCIALĂ ÎN ȚIGANIADA LUI ION BUDAI – DELEANU   Prof. Drd. Miron Costina Violeta Școala cu clasele I-VIII Tălpaș, Dolj   Mots-clés: satire, intertextualité, société, politique, Tsiganes   Resumé Auteur satirique par excellence, la réponse de...

Read more

Rolul si importanta jocurilor logico mat…

ROLUL ŞI IMPORTANŢA JOCURILOR LOGICO-MATEMATICE ÎN ACTIVITĂŢILE INSTRUCTIV- EDUCATIVE DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR Prof. înv. primar si preşcolar Niţu Florina Grădiniţa cu program normal „Lumea copiilor”...

Read more

Zicerea in folclor sub semnul formalizar…

  ZICEREA ÎN FOLCLOR – SUB SEMNUL FORMALIZĂRII Zicerea în folclor este guvernată de fenomenologia faptelor (oralitatea, caracterul colectiv, tradiţional, sincretismul limbajelor), care imprimă textului popular coordonate specifice, modalităţi structurale şi...

Read more

Cat de sanatos ne hranim chestionar

CÂT DE SĂNĂTOS NE HRĂNIM?! – CHESTIONAR – Florea Mihaela- Ramona, prof. înv. primar, Școala Gimnazială „Andrei Șaguna” Deva Pentru a putea limita efectele negative ale alimentației haotice pe care...

Read more

Specializari invatamantul special

   ANEXA Nr. 12   la metodologie   SPECIALIZARI care confera dreptul de a ocupa posturi didactice/catedre in invatamantul special, fara sa mai fie necesar un stagiu atestat de pregatire teoretica si practica...

Read more

Etude concernant l ambiguite d interpret…

ÉTUDE CONCERNANT L’AMBIGUÏTE D’INTERPRETATION DES TEXTES prof. Drăgian Ana-Elena Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea La langue du droit est pleine d’ambiguïtés, cela ne fait pas de doute. Citons...

Read more

Stilistica si problematica stilului

STILISTICA ŞI PROBLEMATICA STILULUI Profesor Andra Elena Diaconu Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea Prin analogie cu dihotomia langue – parole a lui Ferdinand de Saussure, discipolul acestuia, Charles Bally, dezvoltă distincţia...

Read more

Actul folcloric in interpretarea semioti…

ACTUL FOLCLORIC – ÎN INTERPRETAREA SEMIOTICĂ   Prof. Bentz Teodora Col. Nat. “Al. I. Cuza “, Focşani     A doua jumătate a secolului al XX-lea a produs exemple strălucite de construcţii teoretice dedicate sistemului limbii, ca...

Read more