Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Proiect de programa curriculum la decizia scolii stilistica
Scris de mihaiela lazar   
Marţi, 08 Septembrie 2020 09:34

PROIECT DE PROGRAMĂ CURRICULUM LA DECIZIA ŞCOLII: STILISTICĂ


Prof. Simona Crainic,

Şcoala Gimnazială Sarmizegetusa

Articolul de faţă este rezultatul nevoii de modele în alcătuirea unui proiect de opţional şi se adresează celor care doresc să aprofundeze cu elevii studiul poeziei.Opţionalul este gândit pentru elevii clasei a XI-a pentru o oră pe săptămână.

Cursul opţional propus este proiectat a se derula pe parcursul unui an şcolar (o oră pe săptămână) şi se adresează elevilor de clasa a XI-a sau a XII-a.

Cursul îşi propune o iniţiere în stilistică a elevilor care studiază poezia şi pe cei mai reprezentativi poeţi ai literaturii române.Ideea de la care am pornit este aceea că nu este suficient a identifica tema, structura, şi semnificaţiile existente într-o poezie pentru a o asuma la nivel de sensibilitate.Or, în cele din urmă, poezia nu se adresează raţiunii, ci sufletului. Acest opţional vine deci în sprijinul elevilor care , prin studiu stilistic, pot recepta altfel poezia.Îmi propun prin acest opţional o altă deschidere asupra poeziei , deschidere care rareori se poate realiza în orele de curs datorită lipsei de timp, dar şi datorită supraîncărcării programei şcolare.

Acest opţional nu se doreşte a fi un studiu exhaustiv al stilisticii, ci doar a acelor elemente care pot uşura receptarea operelor poetice. În decursul unui an şcolar toate noţiunile teoretice legate de semn lingvistic şi semn poetic, figuri de stil şi elemente de prozodie îşi vor găsi aplicabilitatea pe texte poetice.

Competenţe specifice:

1.Identificarea diferitelor figuri de stil în vederea relevării semnificaţiei lor stilistice

2.Analiza semnificaţiei sunetelor într-un text poetic în scopul receptării la un alt nivel al acestuia

3.Aplicarea metodei statistice de cercetare a limbajului poetic în vederea extragerii semnificaţiei acestuia în diferite texte poetice

4.Interpretarea elementelor de prozodie şi a rolului acestora în procesul semnificării

5.Diferenţierea dintre informaţia semnatică şi cea stilistică în vederea receptării textului poetic.

Activităţi de învăţare:

- Studiul de caz, problematizarea, exerciţii diverse de interpretare, învăţarea prin descoperire, punerea în contrast,etc

Modalităţi de evaluare: probe orale, portofoliul, proiectul

Conţinuturi propuse:

1.Definirea conceptelor de stil şi stilistică

2.Semn lingvistic şi semn poetic: motivarea semnelor lingvistice şi a celor poetice.

3.Semnificaţia sunetelor

4.Metafora: coalescentă şi implicaţie

5.Gramatica metaforică

6.Semantica metaforei

7.Elemente de prozodie : ritm, rimă, măsură, strofă şi clasificarea lor

8.Epitetul şi categoriile sale estetice

9.Comparaţie, hiperbolă, sinecdocă, metonimie

10.Informaţia semantică şi stilistică a unui text

11.Metoda stilistică de cercetare a limbajului poetic (aplicare sub aspect lexical, gramatical, fonetic şi prozodic)

12. Aplicaţii pe texte

Bibliografie:

1.Şt. Munteanu, Stil şi expresivitate poetică, Bucureşti, Editura Ştiinţifică, 1972

2.Solomon Marcus, Poetica matematică, Bucureşti, Editura Academiei, 1970

3.Hugo Friedrich, Structura liricii moderne, bucureşti, Editura pentru literatura universală, 1969

4.Tudor Vianu, Problemele metaforei şi alte studiide stilistică, Bucureşti, Editura de stat pentru literatură şi artă, 1978

 

 

Ultima actualizare în Sâmbătă, 24 Octombrie 2020 11:45
 

Revista cu ISSN

Ideea franceza de civilizatie

IDEEA FRANCEZĂ DE CIVILIZAŢIE   Maghiar Adina, prof. de limba şi literatura română S08 „Arany Janos”, Salonta        Fiecare civilizaţie este legată de un spaţiu, cu limite aproape stabile, existând pentru fiecare dintre ele...

Read more

METODE DE REZOLVARE A PROBLEMELOR

METODE DE REZOLVARE A PROBLEMELOR     Inst. Aftinescu Dorina Florina Şcoala cu Clasele I-VIII, Galicea Mare, Dolj     Introducerea organizatorului cognitiv, ca metodã, ilustreazã principiul diferentierii progresive si serveste aceastã functie în raport cu orice...

Read more

Calatorie prin lumea intreaga

Călătorie prin lumea-ntreagă   Fiind la Constantine, în a doua perioadă de lucru în Algeria, Luciana Stănilă face o excursie în Egipt. Fascinată de miturile faraonilor, dornică să viziteze Egiptul cu vestita...

Read more

Jocuri geografice utilizate in studierea…

JOCURI GEOGRAFICE UTILIZATE ÎN STUDIEREA GEOGRAFIEI ÎN GIMNAZIU   Profesor Miron Steluţa Otilia Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila               Rezumat: Articolul îşi propune exemplificarea câtorva jocuri geografice care pot fi aplicate in cadrul...

Read more

Scopul si importanta activitatilor extra…

SCOPUL ŞI IMPORTANŢA ACTIVITĂŢILOR EXTRAŞCOLARE Prof. Mihaela Marian Colegiul Tehnic ‘‘Constantin Brâncuși’’   Rezumat: Acţiunile educative desfășurate în cadrul acestui tip de educaţie sunt flexibile şi vin în întâmpinarea diferitelor interese ale elevilor, care...

Read more

Transilvania s-a unit cu Romania

TRANSILVANIA S-A UNIT CU ROMÂNIA Mamalaucă Mariana, professor Şcoala Gimnazială ,,George Tutoveanu” Bârlad Articolul de pe prima pagină a ziarului Izbânda care informează cititorii asupra marelui eveniment...

Read more

Capitol IV

Capitolul IV. Dispozitii finale Art. 18 Modificarea statutului · Modificãrile sau completãrile la prezentul statut se fac prin hotãrâri ale AG prin votul a cel putin 2/3 din membrii asociatiei.  Art. 19...

Read more

Horoscopul carierei 2015

Horoscopul carierei 2015   Descopera horoscopul carierei pe 2015 pentru toate zodiile. Citeste principalele previziuni astrologice pe plan profesional pentru anul 2015. Informatii detaliate pentru fiecare zodie pentru 2015 in ceea ce...

Read more