Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Programa optionala pentru invatamantul primar educatie interculturala
Scris de administrator   
Duminică, 08 Ianuarie 2017 20:09

PROGRAMĂ OPŢIONALĂ PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR

EDUCAŢIE INTERCULTURALĂ

Prof. înv. primar Miron Simona Petronela

Şcoala Gimnazială Chicerea, Iaşi

Această propunere de programa şcolară pentru Educaţie interculturală reprezintă o ofertă curriculară centrală de disciplină opţională pentru învăţământul primar, proiectată pentru un buget de timp de 1 oră/săptămână, pe durata unui an şcolar. Disciplina se poate preda în clasa a III-a şi a IV-a, avându-se în vedere adecvarea demersului didactic la particularităţile de vârstă ale elevilor

Cuvinte cheie: stereotip, discriminare, toleranţă, diversitate culturală

Argument

Orice cultură plăteşte tribut evoluţiei sale istorice: pierde unele trăsături şi câştigă altele. Acest proces trebuie acceptat deoarece, culturile sunt vii, iar diversitatea se dovedeşte a fi un câştig, reprezentând un factor de dinamism şi de eficienţă.

Interculturalul este un fenomen actual care se manifestă tot mai pregnant şi care trebuie să fie înţeles ca o formă de apropiere şi cunoaştere reciprocă.

Şcoala este după familie principalul agent de socializare prin care elevii primesc nu numai o educaţie academică, ci învaţă mult din propriul cod cultural care trebuie să fie deschis şi altor culturi.

În acest sens, şcoala trebuie să dezvolte programe deschise schimbărilor şi care să le permită copiilor înţelegerea codului cultural al societăţii în care trăiesc şi să le formeze abilităţi pentru dezvoltarea autonomiei personale şi a încrederii în sine.

Educaţia interculturală permite copiilor să respecte şi să celebreze diversitatea, să promoveze egalitatea şi să conteste discriminarea neloială. Aceasta sensibilizează elevul să înţeleagă că oamenii au dezvoltat în mod natural o gamă de moduri diferite de viaţă, obiceiuri şi viziuni asupra lumii şi că această amploare a vieţii umane ne îmbogăţeşte pe noi toţi.

Obiective cadru

1. Cunoaşterea şi utilizarea termenilor specifici educaţiei interculturale

2. Dezvoltarea de deprinderi legate de viaţă într-o societate multiculturală/ interculturală

3. Formarea de atitudini interculturale (respectul pentru diversitatea culturală, pentru identitatea culturală proprie şi a celorlalţi, refuzul discriminării şi intoleranţei)

4. Interiorizarea şi respectarea drepturilor copilului

Obiective de referinţă şi exemple de activităţi de învăţare

  1. Cunoaşterea şi utilizarea termenilor specifici educaţiei interculturale

Obiective de referinţă Exemple de activităţi de învăţare

1.1. să utilizeze adecvat termenii

specifici educaţiei interculturale

1.2. să-şi dezvolte vocabularul, utilizând corect termenii specifici educaţiei interculturale

1.3. să se familiarizeze cu noţiunile specifice

- exerciţii de completare a unor texte lacunare;

- utilizarea de dicţionare, liste de cuvinte, texte pentru desprinderea noţiunilor specifice;

- găsirea termenilor adecvaţi pentru anumite imagini;

- alcătuirea de minidicţionare de termeni specifici domeniului;

- rezolvarea unor rebusuri pe teme interculturale;

  1. Dezvoltarea de deprinderi sociale într-un mediu multicultural/ intercultural

Obiective de referinţă Exemple de activităţi de învăţare

1.1. să identifice stereotipuri şi prejudecăţi la cei din jur

1.2. să evalueze cu obiectivitate propria cultură şi alte culturi

1.3. să dezvolte abilităţi de comunicare şi relaţionare cu minorităţile

1.4. promovarea unor relaţii frăţeşti, de toleranţă, încredere şi respect reciproc cu celelalte minorităţi din zona

1.5. să descrie şi să compare tipuri de relaţii şi atitudini sociale (colaborare, competiţie, solidaritate, toleranţă, intoleranţă) pornind de la situaţii concrete

- exerciţii de recunoaştere a stereotipurilor şi prejudecăţilor în imagini, poveşti, (în ceea ce vad, aud, citesc); stereotipuri de animale

- joc de rol ,,De unde vin stereotipurile?” ,,Jos cu stereotipurile ”!

- exerciţii de identificare a elementelor caracteristice ale culturii româneşti;

- prezentarea unor tablouri ale pictorilor europeni;

- identificarea elementelor specifice culturii regionale: tradiţii şi obiceiuri, mancarea specifică zonei;

- exerciţii de identificare a minorităţilor din regiunea Moldovei;

- exerciţii de identificare a obiceiurilor şi tradiţiilor altor minorităţi naţionale;

- joc de rol - ,,Să cunoaştem pe cei de langă noi”

- audiţii muzicale: asemănări şi diferenţe dintre muzica romanească şi cea a altor minorităţi;

- şezătoare ,,Diferiţi dar asemănători”

- exerciţii de comunicare pe email, şi faţă în faţă; corespondenţa şcolară,

- exerciţii de lucru în echipe;

- accesarea unor surse de documentare electronice, audio- vizuale;

- invitarea în şcoală a unor persoane- resursă din exterior;

- participarea la activităţi extracurriculare ,,Seara Rusească”- participarea tinerilor ruşi- lipoveni din Iaşi;

- alegerea grupului etnic şi realizarea unui studiu de caz;

- utilizarea centelor de documentare interculturală;

- înfrăţirile cu elevii din comunitatea lipovenilor din Iaşi;

- vizionarea unor filme, imagini care prezintă realităţi culturale diferite, faţă de care se incearcă apropierea elevilor;

- imaginarea unor situaţii faţă de care să precizeze cum ar acţiona dacă ar face parte din diferite grupuri de minorităţi;

- analiza unor cazuri mediatizate.

  1. Formarea de atitudini interculturale (respectul pentru diversitatea culturală,

pentru identitatea culturală proprie şi a celorlalţi, refuzul discriminării şi

intoleranţei)

Obiective de referinţă Exemple de activităţi de învăţare

1.1 să-şi dezvolte sentimentul propriei identităţi în raport cu cea a familiei proprii

1.2. să recunoască situaţii de discriminare în viaţa de zi cu zi

1.3. să manifeste toleranţă şi respect pentru valorile şi convingerile altora

1.4. să manifeste interes pentru cunoaşterea unor aspecte ale culturii românilor şi a altor etnii

1.5. să conştientizeze că diversitatea este o parte normală a vieţii umane

- exerciţii de identificare ,,Cine sunt eu?

( baieţel sau fetiţă, frate mai mic, locuitor al comunei Tomeşti, judeţul Iaşi, România)

- prezentarea obiceiurilor, mâncărilor sau a altor lucruri care arată originile familiei;

- realizarea unui album al familiei;

- mini studiu de caz;

- să exploreze sentimente de discriminare prin jocuri de rol;

- exerciţii de identificare a situaţiilor de discriminare;

- cunoaşterea autorităţii de stat pentru combaterea discriminarii CNCD

- joc de rol ,,Sa-i respectam pe cei din jur”

- prezentarea şi discutarea diferitelor obiceiuri şi tradiţii;

- joc de rol ,,De-a bucătarii” prepararea unor produse specifice bucătăriei diferitelor minorităţi;

- realizarea de serbări cu specific etnic; dans românesc, dans ţigănesc, rusesc; ,,Voi sărbătoriţi într-un fel, la noi e diferit!”

- prezentarea diferitelor articole de port şi costume de sărbătoare ale minorităţilor din comunitate

- exerciţii de observare a diversităţii de către elevi şi construirea elementelor de comparare;

- explicarea asemănărilor şi deosebirilor dintre oameni;

- desene ,,Fiecare copil e frumos! (diversitate de culori ale pielii, părului,ochilor)

- exerciţii de identificare a atributelor fizice şi culturale;

- exerciţii de acceptare a diferenţelor şi valorizarea lor;

- descoperirea diferenţelor de gen, rasă, etnicitate;

- interpretarea unor melodii în mai multe limbi ( O, brad frumos! O Christmas Tree! O Tannenbaum! Mon bon sapin! pentru înţelegerea diversităţii.

  1. Cunoaşterea şi respectarea drepturilor copilului

Obiective de referinţă Exemple de activităţi de învăţare

1.1. să identifice drepturile copilului

1.2. să identifice reguli cu privire la raporturile persoanei cu “ceilalţi oameni”

- recunoaşterea după imagini a situaţiilor de respectare şi de încălcare a drepturilor copilului;

- imaginarea unor povestiri, ghicitori privind raporturile persoanei cu ceilalţi oameni;

- jocuri de rol pe teme date.

Conţinuturile învăţării

1. Identitate şi apartenenţă

Cine sunt eu? Arborele familiei

Tradiţii şi obiceiuri ale familiei Specificul familiei

Comunitatea noastră ( sat, drum, vecini, grup, comunitate)Satul meu. Grupuri din care facem parte

Cultura noastră şi a altora ,,Voi sărbătoriţi într-un fel, la noi e diferit!”

2. Similaritate şi diferenţă

Mame şi copii (asemănări, deosebiri, moştenire, etnie)

Cu cine semăn?

Diferiţi dar asemănători (diferențe de gen, rasă, etnicitate)

Diversitatea – parte normală vieţii

Să-i respectăm pe cei din jur! Relaţii între copii

3. Discriminare şi egalitate

Situaţii de discriminări întîlnite în viaţa de zi cu zi

Formele discriminării

Stereotipuri şi prejudecăţi

Promovarea egalităţii

4. Cunoaşterea şi respectarea drepturilor copilului

,,Şi copiii au drepturi”

Drepturile copilului

Modalităţi de evaluare:

§ Probe orale

§ Probe practice

§ Observarea sistematică a elevilor

§ Portofoliul (exemplu de temă - Costume populare) va cuprinde:

- fotografii reprezentând costume populare aparţinând diverselor grupuri etnice;

- fotografii cu motive care apar în cusături;

- părţi componente ale unui costum popular;

- note şi observaţii dintr-ovizită la muzee, care expun costume populare;

- înregistrări în scris ale discuţiilor cu persoane din familie în legătură cu semnificţii ale motivelor care apar în cusături;

- desene realizate de elevi ale unor costume populare pe care le-au vazut;

- liste în care să descrie elemente componente ale diferitelor porturi.

Evaluarea se realizează pe tot parcursul anului şcolar, întrucât acest curs urmăreşte să dezvolte valori şi atitudini.

  • Proiectul

Exemple de sarcini de învăţare pentru proiecte:

Realizarea unui album al familiei care să includă:

- un arbore al familiei;

- fotografii cu membrii familiei, bunici, străbunici;

- evenimente semnificative din istoria familiei;

- o hartă cu călătorii întreprinse de familie;

- tradiţii ale familiei;

- povestea numelor membrilor familiei.

Bibliografie:

Anca Nedelcu - ,,Fundamentele educaţiei interculturale Diversitate, minorităţi, echitate , Editura Polirom, Iaşi, 2008;

Constantin Cucoş - ,, Educaţia Dimensiuni culturale şi interculturale „ Editura Polirom, 2000;

Butnaru Simona – Curriculum intercultural: structura şi strategii de dezvoltare, Editura Sedcom Libris, Iaşi, 2009.

 

Revista cu ISSN

Utilizarea computerului in cadrul orelor…

UTILIZAREA COMPUTERULUI ÎN CADRUL ORELOR DE LITERATURĂ   Profesor Safta Mariana Alina Școala Gimnazială Tudor Vadimirescu În predare-evaluare este foarte important să se utilizeze mijloace moderne...

Read more

Lecturi obligatorii pentru clasa a VI-a

Lecturi obligatorii pentru clasa a VI-a   Literatura română *** Toma Alimos *** Novac si corbul Octavian Goga Poezii( selectiv) Grigore Alexandrescu Fabule( selectiv) George Cosbuc Poezii( selectiv) V. Alecsandri Pasteluri Mihai Eminescu Poezii Tudor Arghezi Cărticică de seară, Ce-ai cu mine, vântule? I. L. Caragiale Momente şi schiţe Ion Creanga Prostia...

Read more

Particularitati psihologice ale scolarul…

PARTICULARITĂŢI PSIHOLOGICE ALE ŞCOLARULUI ÎN PROCESUL ÎNSUŞIRII CITIRII ŞI SCRIERII   Herczeg Monica-Institutor Şcoala cu clasele I-VIII Dudestii Noi          Procesul citirii la copiii începători se deosebeşte calitativ de procesul citirii unui cititor cu experienţă....

Read more

Relatia profesor elev

RELAȚIA PROFESOR-ELEV   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov   Rezumat: Articolul “Relația profesor-elev” pornește de la cunoscuta afirmație a lui Ion Creangă, ce are drept idee meseria de dăscăl. M-am...

Read more

Planificare model pentru cultura civica …

Planificare model pentru cultura civica invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Competentele cheie si geografia scolara

Competenţele - cheie şi geografia şcolară       Competenţele - cheie sugerate de Comisia Europeană      Comisia Europeană, prin directoratul general pentru educaţie şi cultură, a realizat un demers derulat pe mai mulţi ani (2002...

Read more

Conceptul de prostie in viziunea filosof…

CONCEPTUL DE PROSTIE ÎN VIZIUNEA FILOSOFULUI ERASMUS   de Marian DRAGOMIR   Nu ştim dacă Erasmus din Rotterdam a fost primul european conştient aşa cum îl numeşte Stefan Zweig, dar cu siguranţă a fost...

Read more

Pitagora printre numere prime si divizib…

PITAGORA PRINTRE NUMERE PRIME ŞI DIVIZIBILITATE   Prof. Popp Loredana Liceul Pedagogic „Carmen Sylva” Timişoara   Am să încep povestea mea cu un citat al lui Emerson, în eseul "Despre prietenie" unde acesta spune...

Read more