Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Parteneriatul educational
Sâmbătă, 08 Decembrie 2012 00:00

PARTENERIATUL EDUCAŢIONAL

 

                                                               Profesor, Ivan Daniela

                                                                 Liceul Tehnologic

                                                                Virgil Madgearu, Constanța

 

 

Articolul de față își propune o anliză a unor aspecte ale managementului proiectelor în învățământ, factorii care asigură succesul unui parteneriat educațional: promotorul/ coordonatorul proiectului, partenerii, experții și/ sau prestatorii de servicii.

Cuvinte-cheie: parteneriat, rezultate, activități.

 

Managementul proiectelor este un proces evolutiv, derulat în mod științific, care organizează și folosește resurse corespunzătoare pentru a realiza obiectivele stabilite, având ca scop generic reducerea deficiențelor la zero prin creșterea eficienței activităților, organizarea echipelor de management și implementarea proiectului.

            Managementul proiectelor are caracteristici proprii, care asigură succesul acestora. Una dintre trăsăturile principale este multilateralitatea, deoarce implică, pe lângă cunoștințe de specialitate, din domeniul specific fiecărui proeict, o gamă largă de cunoștințe și aptitudini organizatorice, astfel încât să realizeze în paralel organizarea optimă a timpului, conducerea echipei, precum și administrarea resurselor.

         Un proiect poate face parte dintr-o structură de program/ proiecte mai amplă. Activitățile se grupează în mulțimi logice "subprograme sau pachete de lucru” cu subdiviziunea fiecăruia în „activități sau faze”. Fiecare activitate are următoarele caracteristici principale: rol bine determinat; consumă resurse fizice și umane într-un timp bine determinat; un moment de început și un moment de încheiere.

     Proiectul  se desfășoară în cadrul unei forme de organizare care se creează doar pe durata existenței proiectului. Structura de organizare nou-creată se numște „consorțiu” sau „parteneriat”. Performanța parteneriatului se măsoară în funcție de capacitatea de realizare a obiectivelor proiectului. Finalizarea proiectului conduce la desființarea parteneriatului proiectului respectiv.

      Partenerii pot fi selectați din rândul unor instituții sau entități care prin activitățile desfășurate pot completa și extinde serviciile și activitățile propuse prin proiect. În cadrul unui parteneriat sau consorțiu de proiect pot fi distinse câteva roluri:

1. promotorul/ coordonatorul proiectului este acea entitate care are inițiativa scrierii și implementării proiectului și îndeplinește următoarele roluri: realizează coordonarea și supervizarea științifică, financiară, administrativă a proiectului; menține legătura cu instituția finanțatoare, realizează și înaintează raportările periodice și finale presupuse de derularea proiectului; are drepturi depline asupra rezultatelor proiectului.

2. partenerii sunt entități selectate de către promotor în scopul unei cât mai judicioase derulări a proiectului, situație în care joacă următoarele roluri: semnează proiectul, dar, din punct de vedere tehnic, se află în relație directă cu promotorul proiectului, și nu cu finanțatorul; răspund numai de partea de proiect care le-a fost încredințată în mod specific sau numai de anumite faze ale proiectului; au drepturi limitate asupra rezultatelor generale ale proiectului.

3. experții și/ sau prestatorii de servicii pot fi persoane sau entități ofertante de servicii necesare pentru derularea proiectului, limitate ca volum sau timp; se mai numesc subcontractanți și îndeplinesc următoarele roluri: oferă servicii care nu pot asigurate de membrii parteneriatului; răspunde direct față de contractantul principal.

Astfel, în anul școlar 2011-2012, între elevii Liceului Tehnologic „Virgil Madgearuși elevii Colegiului Național „Mihai Eminescu”, Constanța, s-a încheiat un parteneriat educațional, Parte de carte, în cadrul căruia s-a urmărit atingerea principalelor obiective, fiecare dintre factorii implicați cunoscându-și bine rolul în cadrul proiectului. Acest parteneriat și-a propus să îi familiarizeze pe elevi cu valori autentice ale literaturii naționale și universale, oferindu-le posibilitatea ca, prin metode alternative, să își cultive propria creativitate și sensibilitate. Elevii au fost invitați să își petreacă o parte din timpul liber în afara mediului viciat pe care îl promovează diversele mijloace mass-media.

            În cadrul activităţilor desfăşurate sub titlul Parte de carte,  elevii au avut posibilitatea de a socializa, de a comunica şi de a se comunica, realizându-se astfel o punte de legătură între  cele două licee, atât la nivelul relației elev-elev cât și între profesorii liceelor implicate în parteneriat. Dintre activitățile pe care le-am desfașurat enumerăm: Invitație  la lectură, Hai să ne-ntâlnim în bibiliotecă!, Cărți celebre- ecranizări celebre, Concurs literar, Donează o carte, Lansare de carte.

Dintre activitățile pe care le-am desfășurat enumerăm: Invitație  la lectură, Hai să ne-ntâlnim în bibiliotecă, Cărți celebre- ecranizări celebre, Iubirea în literatură, Concurs literar, Lansare de carte (Cristina Tamaș), Donează o carte!, Medalion literar.

Proiectul a avut ecouri pozitive, de aceea în acest anul şcolar am propus spre desfăşurare Proiectul educaţional interdisciplinar Lectura şi provocările TIC. O caracteristică a proiectului rezidă în  faptul că   acesta reprezintă o metodă  didactică modernă, prin care elevii sunt îndemnaţi într-o manieră plăcută, atractivă să valorizeze lectura şi procesul redactării de texte. Astfel, elevii vor utiliza calculatorul pentru a-şi redacta în formă finală textul, dezvoltându-şi competenţe, comportamentele subordonate disciplinei informatică, contribuind astfel la asigurarea coerenţei acţiunilor educative între diversele discipline şcolare. Scopul proiectului este acela de a descoperi că lectura trebuie să fie o activitate relaxantă şi atunci când un elev îşi petrece timpul  lucrând pe calculator, nu va mai simți nimic deosebit atunci când va citi o carte bună tot pe calculator. Toate cărţile au un miros special şi sunt mulţi oamenii cărora le place să simtă parfumul lor, să inspire profund și să intuiască  ce se ascunde  în paginile lor.

 

Bibliografie:

Alois Gherguț, Ciprian Ceobanu, „Elaborarea și managementul proiectelor în serviciile educaționale”, Editura Polirom, 2009

 

Ultima actualizare în Duminică, 09 Decembrie 2012 20:42
 

Revista cu ISSN

Relatia de independenta dintre educatia …

RELAŢIA DE INDEPENDENŢĂ DINTRE EDUCAŢIA FIZICĂ ŞI CELELALTE LATURI ALE EDUCAŢIEI   Prof. Antonie Iustin-Marius Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” Bacău   Rezumat: O societate sănătoasă nu se poate construi fără a înţelege rolul educaţiei fizice în...

Read more

Gheorghe Asachi si revolutia de la 1848

  GHEORGHE ASACHI ŞI REVOLUŢIA DE LA 1848 Mamalaucă Mariana, profesor Şcoala Gimnazială ,,George Tutoveanu” Bârlad Dezvoltarea unei țări se face prin efortul oamenilor, iar dintre aceștia se evidențiază cei care...

Read more

Importanta strategiilor didactice de inv…

IMPORTANŢA STRATEGIILOR DIDACTICE DE ÎNVǍŢARE INTERACTIV-CREATIVǍ ÎN GRǍDINIŢĂ   Prof. înv. preşcolar Bălăşoiu Flaminia Grădiniţa P.N. Vălişoara   Rezumat Didactica modernă, spre deosebire de cea „tradiţională” pune în centrul acţiunii didactice copilul. Acesta nu mai este...

Read more

Calendarul admiterii in invatamantul lic…

Calendarul admiterii in invatamantul liceal de stat 2013   Vezi Calendarul admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2013-2014, anexa la OMECTS nr. 5608/2012.  

Read more

Metode interactive pentru un invatamant …

METODE INTERACTIVE PENTRU UN ÎNVĂŢĂMÂNT EFICIENT   Prof. Gabriela Gorgan, Şcoala Gimnazială Petriş, jud. Bistriţa Năsăud   MOTTO: « Dacă îmi spui o să uit, dacă îmi arăţi o să ţin minte, dar dacă mă implici o...

Read more

Jocul didactic integrat terapiei educati…

JOCUL DIDACTIC INTEGRAT TERAPIEI EDUCAȚIONALE COMPLEXE ȘI INTEGRATE Prof. Educator Mureșan- Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și Documentare privind Educația...

Read more

Conceptul de prostie in viziunea filosof…

CONCEPTUL DE PROSTIE ÎN VIZIUNEA FILOSOFULUI ERASMUS   de Marian DRAGOMIR   Nu ştim dacă Erasmus din Rotterdam a fost primul european conştient aşa cum îl numeşte Stefan Zweig, dar cu siguranţă a fost...

Read more

Structura anului scolar 2012 2013

Structura anului şcolar 2012-2013   Anul şcolar 2012-2013 începe pe 17 septembrie 2012, luni. Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a anunţat sâmbătă, 1 septembrie 2012, că anul şcolar 2012-2013 va începe în data de 17...

Read more