Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Metode de interactiune educationala
Luni, 24 Ianuarie 2011 18:21

METODE DE INTERACŢIUNE EDUCAŢIONALĂ

 

                                                                                           Prof. Laura Herman

                                                                                   Şcoala “Nicolae Iorga” Baia Mare

 

Dincolo de accentul informaţional care devine tot mai puţin monopol al şcolii, aspectul formativ şi motivaţional al acesteia se poate regândi şi prin metodele de interacţiune educaţională. Astăzi, la toate nivelurile şi într-o mulţime de moduri, comunicarea şi interacţiunea sunt prezente în experienţa cotidiană a fiecăruia; de aceea cultivarea spiritului de cooperare adus de aceste metode devine un factor favorizant în inserţia socială a persoanei.

 

Exerciţii de ingeniozitate practică

          Elevii trebuie să exerseze în a produce, în scris, timp de câteva minute, maximul de idei, de propuneri, de situaţii, de lucruri diverse, în vederea dezvoltării capacităţilor vizând fluiditatea, flexibilitatea şi originalitatea, în legatură cu unul sau mai multe elemente.

a). “Ce se poate face cu….”

o cutie de conserve, o cărămidă, o radieră, o foaie de hârtie, un pian, un câine, nişte sticle goale, o rachetă, etc.

b).”Cum te poţi lipsi de ….”

pantofi, scaune, ceas, telefon, televizor, masă, pantaloni, etc.

c). Modelare si strivire

          Este vorba de propunerea ca, pornind de la nişte obiecte sau situaţii, să se efectueze unele operaţii de augmentare, diminuare, inversare, suprimare sau adăugare de elemente, modificare de forme sau de materii, decorare, senzualizare, transfer al unor domenii de folosinţă, multiplicare sau reducere a cantităţilor, distorsionare a calităţilor, alterare a proporţiilor asupra obiectelor următoare: umbrelă, stilou, masă, chiuvetă, oglindă, vacanţă, închisori, etc.

d). Distanţarea

          Se propune tratarea unora sau a mai multor evenimente: accident, pierderea stiloului, vesela spartă, plecare în concediu, începerea anului şcolar, eşec sau reuşită la un examen, în mod succesiv, în mai multe registre:  liric, comic, tragic, scandalizat, solemn, admirativ, emoţional, înspăimântat, etc.

e). În locul altuia

           Se cere intrarea în pielea altei persoane sau într-un rol obişnuit, pentru a le percepe în mod diferit (elev, profesor în vârstă, cap de familie, avocat, librar, pictor, etc.) şi pentru a explica modul în care vede lucrurile respectiva persoana, care sunt principalele patru calităţi ale ei şi defectele ei specifice.

f). “Scopul scuză mijloacele”

          Elevii trebuie să gasească mijloace originale pentru a învăţa engleza, a nu fi bolnav, a te face cunoscut, a câştiga bani, a traversa un râu, a cumpăra un ziar, a ruga ceva pe cineva.

g). Compararea

           Li se propune elevilor să formuleze comparaţii pentru a descrie: copiii ieşind de la şcoală, ploaia peste oraş, fiecare anotimp, chipul unui boxer, muzica dată la maxim.

h). “Eroii noştri”

           Fiecărui participant i se cere să caute în amintirile sale persoane reale sau imaginare care l-au impresionat în copilărie. Indivizii vor putea apoi să dialogheze apoi pe acest subiect grupându-se câte doi sau trei.

i). Parabola

           Se pune problema inventării, în cadrul unor mici grupuri sau în mod individual, a unor naraţiuni sub formă de fabulă, de poveste, de mit, de aventură extraordinară, cu referire la teme pregnante ale activităţii elevilor: “Unele animale au hotărât să reformeze modul de a învăţa. Un viezure a fost desemnt pentru…”,  “Un peşte şi un ied au dorit să comunice. Ei …..”,  “O clasă este ca o ….”, “ Albinele se hotărâră să schimbe stilul de viaţă în stup. Pentru aceasta, ele …..”.

j). Evenimentele-şoc

            Fiecăruia i se cere ca, în mod individual, să amintească un eveniment sau o situaţie, din trecutul îndepărtat sau foarte apropiat, care l-a marcat, jalonându-i existenţa sau exercitând asupra lui o acţiune formatoare, uşor atenuată acum sau încă eficientă. 

 

Bibliografie:

Leroy, G., Dialogul în educaţie, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1974

Lohisse, J., Comunicarea. De la transmiterea mecanică la interacţiune, Ed. Polirom, Iaşi, 2002

Pânişoara, I., Comunicarea eficientă: metode de interacţiune educaţională, Ed. Polirom, Iaşi, 2003

de Peretti, A., Legrand, J., Boniface, J., Tehnici de comunicare, Ed. Polirom, Iaşi, 2001

 

 

Ultima actualizare în Miercuri, 02 Februarie 2011 10:06
 

Revista cu ISSN

Prearea limbii si literaturii romane abo…

PREDAREA LIMBII ŞI LITERATURII ROMÂNE – ABORDARE INTEGRATĂ Prof. Bejan Oana Școala Gimnazială nr. 1 Santa Mare     În cadrul orelor de limba și literatura română, integrarea se realizează între cele trei compartimente...

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri - metadona

10. Metadona   Metadona este un opioid produs pe cale sintetică, cu efect similar morfinei, elaborată în anul 1942 de fabrica de vopsele Hoechster. A fost patentată în anul 1953 şi...

Read more

inscrierea candidatilor si disciplinele …

   CAPITOLUL II  Inscrierea candidatilor si disciplinele de concurs      Art. 3. -    (1) Cererile de inscriere la concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar, potrivit...

Read more

The critical period in language learning

THE CRITICAL PERIOD IN LANGUAGE LEARNING Prof. Chirilă Ana-Maria Şcoala Gimnazială ,,Iustin Pîrvu’’ Poiana Teiului The critical period hypothesis states that there is a period of life (between birth and puberty)...

Read more

Tulburari de invatare dislexia disgrafia…

DISEMINARE – MOBILITĂȚI INDIVIDUALE COMENIUS „TULBURĂRI DE ÎNVĂȚARE” (Dislexia, Disgrafia, Discalculia) Prevenție și intervenție în context educațional   Profesor Petric Anamaria Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Alba Iulia   ACTIVITATE DE DISEMINARE   În luna ianuarie a acestui...

Read more

Instruirea programata

INSTRUIREA PROGRAMATÃ   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     Predarea-învãtarea constituie un flux continuu de informatii dirijat si controlat în permanentã prin intermediul unei conexiuni inverse. Datoritã acestui mecanism devine posibilã...

Read more

Educatia formala

EDUCATIA FORMALA   O definitie a  educatiei formale a fost data de  catre Philip Coombs, conform careia educatia formala este “sistemul educational structurat ierarhic si gradat cronologic, pornind de la scoala primara...

Read more

Strategii de adaptare curriculara pentru…

 STRATEGII DE ADAPTARE CURRICULARĂ PENTRU COPIII CU ADHD   Prof. consilier Petric Anamaria Şcoala cu clasele I-VIII Săsciori       ADHD nu este o problemă doar pentru cei care suferă de această tulburare ci şi pentru...

Read more