Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Metode de interactiune educationala
Luni, 24 Ianuarie 2011 18:21

METODE DE INTERACŢIUNE EDUCAŢIONALĂ

 

                                                                                           Prof. Laura Herman

                                                                                   Şcoala “Nicolae Iorga” Baia Mare

 

Dincolo de accentul informaţional care devine tot mai puţin monopol al şcolii, aspectul formativ şi motivaţional al acesteia se poate regândi şi prin metodele de interacţiune educaţională. Astăzi, la toate nivelurile şi într-o mulţime de moduri, comunicarea şi interacţiunea sunt prezente în experienţa cotidiană a fiecăruia; de aceea cultivarea spiritului de cooperare adus de aceste metode devine un factor favorizant în inserţia socială a persoanei.

 

Exerciţii de ingeniozitate practică

          Elevii trebuie să exerseze în a produce, în scris, timp de câteva minute, maximul de idei, de propuneri, de situaţii, de lucruri diverse, în vederea dezvoltării capacităţilor vizând fluiditatea, flexibilitatea şi originalitatea, în legatură cu unul sau mai multe elemente.

a). “Ce se poate face cu….”

o cutie de conserve, o cărămidă, o radieră, o foaie de hârtie, un pian, un câine, nişte sticle goale, o rachetă, etc.

b).”Cum te poţi lipsi de ….”

pantofi, scaune, ceas, telefon, televizor, masă, pantaloni, etc.

c). Modelare si strivire

          Este vorba de propunerea ca, pornind de la nişte obiecte sau situaţii, să se efectueze unele operaţii de augmentare, diminuare, inversare, suprimare sau adăugare de elemente, modificare de forme sau de materii, decorare, senzualizare, transfer al unor domenii de folosinţă, multiplicare sau reducere a cantităţilor, distorsionare a calităţilor, alterare a proporţiilor asupra obiectelor următoare: umbrelă, stilou, masă, chiuvetă, oglindă, vacanţă, închisori, etc.

d). Distanţarea

          Se propune tratarea unora sau a mai multor evenimente: accident, pierderea stiloului, vesela spartă, plecare în concediu, începerea anului şcolar, eşec sau reuşită la un examen, în mod succesiv, în mai multe registre:  liric, comic, tragic, scandalizat, solemn, admirativ, emoţional, înspăimântat, etc.

e). În locul altuia

           Se cere intrarea în pielea altei persoane sau într-un rol obişnuit, pentru a le percepe în mod diferit (elev, profesor în vârstă, cap de familie, avocat, librar, pictor, etc.) şi pentru a explica modul în care vede lucrurile respectiva persoana, care sunt principalele patru calităţi ale ei şi defectele ei specifice.

f). “Scopul scuză mijloacele”

          Elevii trebuie să gasească mijloace originale pentru a învăţa engleza, a nu fi bolnav, a te face cunoscut, a câştiga bani, a traversa un râu, a cumpăra un ziar, a ruga ceva pe cineva.

g). Compararea

           Li se propune elevilor să formuleze comparaţii pentru a descrie: copiii ieşind de la şcoală, ploaia peste oraş, fiecare anotimp, chipul unui boxer, muzica dată la maxim.

h). “Eroii noştri”

           Fiecărui participant i se cere să caute în amintirile sale persoane reale sau imaginare care l-au impresionat în copilărie. Indivizii vor putea apoi să dialogheze apoi pe acest subiect grupându-se câte doi sau trei.

i). Parabola

           Se pune problema inventării, în cadrul unor mici grupuri sau în mod individual, a unor naraţiuni sub formă de fabulă, de poveste, de mit, de aventură extraordinară, cu referire la teme pregnante ale activităţii elevilor: “Unele animale au hotărât să reformeze modul de a învăţa. Un viezure a fost desemnt pentru…”,  “Un peşte şi un ied au dorit să comunice. Ei …..”,  “O clasă este ca o ….”, “ Albinele se hotărâră să schimbe stilul de viaţă în stup. Pentru aceasta, ele …..”.

j). Evenimentele-şoc

            Fiecăruia i se cere ca, în mod individual, să amintească un eveniment sau o situaţie, din trecutul îndepărtat sau foarte apropiat, care l-a marcat, jalonându-i existenţa sau exercitând asupra lui o acţiune formatoare, uşor atenuată acum sau încă eficientă. 

 

Bibliografie:

Leroy, G., Dialogul în educaţie, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1974

Lohisse, J., Comunicarea. De la transmiterea mecanică la interacţiune, Ed. Polirom, Iaşi, 2002

Pânişoara, I., Comunicarea eficientă: metode de interacţiune educaţională, Ed. Polirom, Iaşi, 2003

de Peretti, A., Legrand, J., Boniface, J., Tehnici de comunicare, Ed. Polirom, Iaşi, 2001

 

 

Ultima actualizare în Miercuri, 02 Februarie 2011 10:06
 

Revista cu ISSN

Desfasurarea concursului pentru ocuparea…

CAPITOLUL IV  Desfasurarea concursului      Art. 18. -    (1) Dupa validarea dosarelor de concurs si afisarea listei candidatilor admisi pentru sustinerea probelor de concurs, comisia de organizare si desfasurare a concursului afiseaza...

Read more

Integrarea experimentului in orele de fi…

INTEGRAREA EXPERIMENTULUI ÎN ORELE DE FIZICĂ ŞI CHIMIE                                                     Profesor Tudorache Maria, Şcoala Gimnazială ,,P. H. Zangopol” Buzău   Prin predarea fizicii şi chimiei se urmăreşte raportarea copilului la mediul în care trăieşte. Experimentul este...

Read more

Programul Sa stii mai multe sa fii mai b…

Programul „Să ştii mai multe, să fii mai bun!" 2013   Programul „Să ştii mai multe, să fii mai bun!” apare ca şi ANEXA la ordinul MECTS nr. 5635/31.08.2012 privind structura anului...

Read more

Cunoasterea de sine prin intalnirea cu d…

CUNOAŞTEREA DE SINE PRIN ÎNTÂLNIREA CU DUBLUL ÎN ROMANUL FEMEIE, IATĂ FIUL TĂU DE SORIN TITEL                                                                                                                                                                                                                                   Prof. dr. Ramona Nedea Colegiul Tehnic Buzău   Articolul de faţă îşi propune să evidenţieze tema...

Read more

Chestionar aplicat elevilor CLIL LESSON …

CHESTIONAR   Discuţie condusă de prof. Ofelia Cornelia POPA 20 elevi chestionaţi; 2 absenţi   Ţi-a plăcut lecţia CLIL?   a)      Da: 20 elevi (100%)             b) Nu: 0 elevi   Argumentează răspunsul dat la intrebarea precedentă.   “Mi-am dorit să facem...

Read more

Invatarea prin cooperare

INVATAREA PRIN COOPERARE                                                                                                                 Prof. Stan Cristina Scoala Gimnaziala Basca-Chiojdului, jud. Buzau   Una dintre temele abordate frecvent de catre teoreticienii si practicienii educatiei o reprezinta invatarea prin cooperare.            Propunem aceasta tema de reflectie ca...

Read more

STRATEGII ACTIV-PARTICIPATIVE IN PREDARE…

STRATEGII ACTIV-PARTICIPATIVE ÎN PREDARE-ÎNVÃtARE Institutor Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr.2 Vorniceni, Judetul Botosani - rezumat - Procesul didactic al studierii limbii...

Read more

Acquisition de l expression orale

ACQUISITION DE L’EXPRESSION ORALE   Ilie MINESCU Universitatea de Vest din Timişoara     L’acquisition de la compétence de communication orale est tout à fait déroutante pour ceux qui apprennent une langue étrangère. Il s’agit probablement...

Read more