Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Metoda cubului folosita in predarea gramaticii
Marţi, 08 Februarie 2011 00:00

METODA CUBULUI

FOLOSITĂ ÎN PREDAREA GRAMATICII

 

                                                                                    Prof. LAURA HERMAN

                                                                            Şcoala  “Nicolae Iorga” Baia Mare

                                                                                                       

 

Cubul este o strategie de predare care ajută la studierea unei teme din mai multe perspective, în scopul lărgirii viziunii elevilor şi a aprofundării acesteia. Ea presupune utilizarea unui cub din lemn sau carton pe feţele căruia este scrisă câte o sarcină de lucru sub forma unei întrebări sau a unei instrucţiuni care va cere elevilor să execute următoarele sarcini de lucru!:

Descrie: culori, forme, mărimi

Compară: Cu ce se aseamănă? Cu ce nu seamănă?

Asociază: La ce te face să te gândeşti? De ce îţi aminteşte? Ce asociaţii poţi face?

Analizează: Spune cum e făcut? Din ce se compune? În ce se descompune?

Aplicaţi: Ce puteţi face cu ele? Din ce se compun? În ce se descompun?

Argumentaţi pro sau contra: Adoptă un punct de vedere! Foloseşte argumentele care ţi se par cele mai consistente în a-ţi susţine punctul de vedere.

 

Sugestii metodice:

-         Ordinea în care vor răspunde elevii la întrebările de pe cub va fi cea dată de numerotarea întrebărilor de pe feţele cubului sau nu se va indica nicio ordine. Dacă întrebările sunt formulate în aşa fel încât să conducă prin răspunsul formulat la o anumită relaţie de ordine, atunci este indicat a fi parcurse în ordinea de pe cub;

-         se împarte clasa în grupuri de 5 – 6 elevi, fiecărui dintre aceştia stabilindu-i-se un rol (sportivul va aduce cubul de pe catedră şi va citi o întrebare, apoi va duce cubul înapoi, secretarul va nota întrebarea citită, cronometrorul va atenţiona asupra timpului rămas, încurajatorul va stimula colegii, creând o bună dispoziţie în timpul activităţii). Dacă e cazul se stabilesc şi alte roluri;

-         li se cere elevilor să formuleze individual un răspuns pe care să-l comunice grupului, care să selecteze cel mai potrivit răspuns, iar dacă nici un răspuns nu a întrunit o majoritate de opinii se formulează unul care să fie reprezentativ pentru grup. Fiecare din membrii grupului să-l noteze pe acesta;

-         strategia cubului se foloseşte sub forma unui joc / concurs între grupuri;

-         se cere grupurilor să noteze pe tablă sau pe o foaie de flipchard răspunsurile pentru a putea analiza împreună cu elevii asemănările şi deosebirile, precum şi calitatea răspunsurilor induse prin conţinut, formă şi logica formularii.

 

Aplicaţii

 

SUBSTANTIVUL

 

1.            Analizează substantivele din următorul text, precizând : felul, genul, numărul şi funcţia în propoziţie:

„Odată, vara, pe-aproape de Moşi, mă furişez din casă şi mă duc, ziua amiaza-mare, la moş Vasile, fratele tatei mai mare, să fur nişte cireşe, căci numai la dânsul era un cireş văratic care se cocea-pălea de Duminica Mare”. (I. Creangă – „Amintiri din copilărie”)

2.      Explică de ce următoarele substantive se scriu întotdeauna cu litera iniţială mare:

         Maria _ _ _ _ _

         România _ _ _ _

         Iaşi _ _ _ _ _

         Someş _ _ _ _

         Azor _ _ _ _ _

         Lacul Roşu _ _ _ _ _

         Anul Nou _ _ _ _ _

3.      Compară cele trei răspunsuri şi încercuieşte numele elevului care şi-a învăţat foarte bine lecţia:

RADU: Substantivul este partea de vorbire care denumeşte fiinţe şi fenomene ale naturii.

MIHAI: Substantivul este partea de vorbire care denumeşte lucruri.

COSMIN: Substantivul este partea de vorbire care denumeşte lucruri, fenomene ale naturii, acţiuni, stări sufleteşti şi însuşiri.

4.      Argumentează de ce următoarele substantive nu sunt scrise corect. Scrie alături forma corectă:

românia - _ _ _ _ _

chibrite - _ _ _ _ _

Elev - _ _ _ _ _ _

înbrăcăminte - _ _  _ _ _

binefacere - _ _ _ _ _ _

steademare - _ _ _ _ _ _

Unicef - _ _ _ _ _ _

m-ac - _ _ _ _  _

5.      Descrie în cel mult zece propoziţii o dimineaţă din ziua ta, folosind următoarele substantive: pat, săpun, apă, părinţi, şcoală, lecţii, caiete.

6. Aplică pluralul ori singularul pentru următoarele substantive:

     singular                                                                               plural

palton                                                                                       _ _ _ _ _

_ _ _ _ _                                                                                  ghete

câmpie                                                                                     _ _ _ _ _

_ _ _ _ _                                                                                  copii

patină                                                                                       _ _ _ _ _

zăpadă                                                                                     _ _ _ _ _

_ _ _ _ _                                                                                  cioburi

 

 

NUMERALUL

 

1.      Analizează numeralele din textul următor:

         Matei şi-a numerotat cărţile din bibliotecă. El are optzeci de cărţi. A patra carte de pe primul raft e ilustrată. Mircea, elevul din banca întâi, l-a rugat să-i aducă a cincea carte de pe-al doilea raft al bibliotecii pentru a o citi.

2.      Asociază fiecare răspuns cu punctajul pe care consideri că-l merită:

         a) Numeralul e partea de vorbire care exprimă un număr.              10 p

         b) Numeralul e partea de vorbire care exprimă un nume.                5 p

         c) Numeralul e partea de vorbire care exprimă un număr sau

            ordinea obiectelor.                                                                                0 p

3.      Compară cele două forme şi taie-o pe cea greşită:

         treizecişişapte                                                      trei zeci şi şapte

         clasa întâia                                                           clasa întâi

         un spre zece                                                        unsprezece

         doisprezece                                                         douăsprezece

         întâia bancă                                                         banca întâi

4.      Argumentează utilizarea formelor diferite pentru numeralele a treia, al treilea.

         În semestrul al doilea din clasa a treia, Cosmina a obţinut locul al treilea la un concurs şcolar.

5.      Aplică în următoarele exerciţii numeralele potrivite pentru a obţine rezultatul corect:

         __________ x __________ = 36

         __________ x __________ = 36

         __________ x __________ = 24

         __________ x __________ = 24

         Scrie cu litere toate numerele.

6.      Descrie o zi de şcoală, folosind numeralele care să exprime atât un număr cât şi ordinea obiectelor.

 

 

BIBLIOGRAFIE:

  1. Vasile Flueraş, Paideia şi gândirea critică, Editura Nemira, Bucureşti, 2002.

 

Ultima actualizare în Luni, 07 Februarie 2011 18:49
 

Revista cu ISSN

Familia primul educator Rolul familiei i…

FAMILIA - PRIMUL EDUCATOR ROLUL FAMILIEI ÎN ACTIVITATEA DE ÎNVĂŢARE   Prof. înv. primar Bukszar Daniela Școala Gimnazială Lunca Bradului, Jud. Mureș   Rezumat: Familia este matrice de viaţă fundamentală pentru existenţa şi formarea personalităţii elevului, ca...

Read more

Le jardin monument vivant pedagogie du p…

LE JARDIN MONUMENT VIVANT. PÉDAGOGIE DU PATRIMOINE DES JARDINS EN EUROPE.    Profesor Alexie Cristina Colegiul Tehnic Ion Mincu, Slatina     Entre 21 et 25 Février 2012, j'ai eu la chance de participer à un...

Read more

Scoala Altfel activitati pentru clasele …

ACTIVITATEA NR. 1 CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!   1.     Grupa de vârstă: copiii din clasele V-VIII 2.     Ariile de dezvoltare: fizic, intelectual, caracter, emoţional, social, spiritual 3.     Denumirea activităţii: CERCETĂŞIA ESTE...

Read more

Studiu privind importanta aplicarii meto…

Studiu privind importanta aplicarii metodelor active in orele de istorie la clasa a IV a

STUDIU PRIVIND IMPORTANŢA APLICĂRII METODELOR ACTIVE ÎN ORELE DE ISTORIE, LA CLASA A IV-A Liliana Damian, institutor Şcoala cu clasele I-VIII Vădeni, jud. Brăila La începutul clasei a IV-a s-a...

Read more

Solutii de umbrire exterioara pentru sco…

Solutii de umbrire exterioara pentru scoli licee si universitati

Solutii de umbrire exterioara pentru scoli, licee si universitati Protectia solara nu ar trebui sa lipseasca in mediile academice, cu atat mai mult cu cat spatiul pentru studiu trebuie sa ofere...

Read more

Educatia pentru toleranta necesara in in…

EDUCAŢIA PENTRU TOLERANŢĂ NECESARĂ ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR   Prof. înv. primar Tőes Dumitrița-Nicoleta, Școala Gimnazială Răstolița, jud. Mureș               Referatul conține necesitatea integrării educației pentru toleranță în școală, educarea elevilor în spiritul toleranței...

Read more

Studiu privind evaluarea perceptiei elev…

STUDIU PRIVIND EVALUAREA PERCEPŢIEI ELEVILOR REFERITOR LA RELAŢIA LOR CU PROFESORUL   Blejan Maria Liliana, Profesor Psiholog Liceul de Arte Plastice “Hans Mattis Teutsch” Braşov     Studiul urmăreşte cinci dimensiuni psihopedagogice: limbajul folosit de către...

Read more

Metode interactive in procesul instruct…

Metode interactive  in procesul instructiv-educativ la biologie

METODE INTERACTIVE ÎN PROCESUL INSTRUCTIV-EDUCATIV LA BIOLOGIE DURNEA ANCUŢA-OANA COLEGIUL NAŢIONAL „MOISE NICOARĂ” ARAD Sinonime pentru Pentru învățământul modern metodele interactive constituie un instrument de organizare și conducere a activității...

Read more