MECANISME DE ASIGURARE A CALITATII LA NIVELUL SCOLII
La nivelul fiecarei organizatii furnizoare de educatie din Romania se infiinteaza Comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii.
Organizatia furnizoare de educatie elaboreaza si adopta propria strategie si propriul regulament de functionare a Comisiei.
Conducatorul organizatiei este direct responsabil de calitatea educatiei furnizate. Comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii este formata din 3-9 membri. Conducerea ei operativa este asigurata de conducatorul organizatiei sau de un coordonator desemnat de acesta.
Componenta Comisiei pentru evaluarea si asigurarea calitatii in unitatile din invatamantul preuniversitar cuprinde, in numar relativ egal:
a) reprezentanti ai corpului profesoral,
b) reprezentanti ai parintilor, in cazul invatamantului prescolar, primar sau gimnazial sau ai elevilor, in cazul invatamantului profesional, liceal si postliceal,
c) reprezentanti ai consiliului local.
Politica de asigurare a calitatii va preciza Cadrul National de Asigurare a Calitatii (CNAC) in conformitate cu Cadrul Comun de Asigurare a Calitatii (CCAC) in EFP, precum si cu Ghidul European privind Autoevaluarea Furnizorilor de EFP, elaborate de catre Grupul Tehnic de Lucru pentru Asigurarea Calitatii in EFP organizat la nivelul Comisiei Europene. Racordarea sistemului de IPT (Invatamant Profesional si Tehnic) romanesc la cel european se va realiza conform unor indicatori de performanta pusi la dispozitie de catre CNAC.
Sunt necesare dezvoltarea unui cadru national de asigurare a calitatii, acreditarea unui organism de acordare a calificarilor profesionale si de certificare a rezultatelor invatarii, identificarea unui cod unic al competentelor acreditate, monitorizarea si evaluarea externa a calitatii si standardelor din EFP. Toti furnizorii de EFP trebuie sa efectueze o autoevaluare anuala pe baza tuturor cerintelor CNAC, valorificand punctele tari si incercand sa rezolve punctele slabe.
CNAC din Romania include cinci elemente intercorelate, fiecare avand criterii cheie de calitate:
- Planificare
- Implementare
- Evaluare
- Analiza si schimbare
- Metodologie.
Aplicarea acestora la sistemul de invatamant profesional din Romania, in reteaua de 22 de scoli cu rol de centre de resurse ale Ministerului Educatiei si Cercetarii demonstreaza progresul realizat in crearea unui CNAC pentru educatia si formarea profesionala in ansamblu. Acest cadru a fost definitivat in etapa pilot a implementarii politicii de AC. Se asteapta ca aceasta etapa sa conduca la dezvoltarea unor planuri de imbunatatire a proceselor de predare si invatare si la familiarizarea altor furnizori de EFP cu abordarea bazata pe autoevaluare.
ARACIPUL este institutie publica de interes national, in subordinea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu personalitate juridica si cu buget propriu de venituri si cheltuieli, infiintata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei, aprobata prin Legea nr. 87/2006.
A.R.A.C.I.P. realizeaza:
- evaluarea externa a calitatii educatiei oferite de institutiile de invatamant preuniversitar si de alte organizatii furnizoare de educatie,
- autorizarea, acreditarea si evaluarea periodica a unitatilor de invatamant preuniversitar,
Activitatile ARACIP-ului sunt:
- realizeaza activitatea de evaluare si acreditare a furnizorilor de educatie din invatamantul preuniversitar,
- efectueaza, pe baze contractuale, la solicitarea ministrului educatiei si cercetarii, evaluarea calitatii educatiei din invatamantul preuniversitar,
- realizeaza, impreuna cu inspectoratele scolare si directiile de resort din Ministerului Educatiei si Cercetarii activitatea de monitorizare si control al calitatii,
- efectueaza, cel putin o data la 3 ani, evaluarea organizatiilor furnizoare de educatie acreditate,
- propune Ministerului Educatiei si Cercetarii infiintarea si acreditarea, prin ordin, a institutiilor de invatamant preuniversitar pentru fiecare nivel de invatamant, program de studii si calificare profesionala, dupa caz,
- elaboreaza standardele, standardele de referinta si indicatorii de performanta, metodologia de evaluare institutionala si de acreditare, manuale de evaluare interna a calitatii, ghiduri de bune practici, un raport anual cu privire la propria activitate, analize de sistem asupra calitatii invatamantului preuniversitar din Romania, recomandari de imbunatatire a calitatii invatamantului preuniversitar, codul de etica profesionala a expertilor in evaluare si acreditare.
Pentru orice alta organizatie furnizoare de educatie, Comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii cuprinde urmatoarele categorii:
a) reprezentanti ai furnizorului,
b) reprezentanti ai beneficiarilor directi,
c) reprezentanti ai angajatorilor.
Atributiile Comisiei pentru evaluarea si asigurarea calitatii sunt:
a) elaboreaza si coordoneaza aplicarea procedurilor si activitatilor de evaluare si asigurare a calitatii, aprobate de conducerea organizatiei furnizoare de educatie,
b) elaboreaza, anual, un raport de evaluare interna privind calitatea educatiei in organizatia respectiva. Raportul este adus la cunostinta tuturor beneficiarilor prin afisare sau publicare si este pus la dispozitia evaluatorului extern,
c) elaboreaza propuneri de imbunatatire a calitatii educatiei,
d) coopereaza cu agentia romana specializata pentru asigurarea calitatii, cu alte agentii si organisme abilitate sau institutii similare din tara sau strainatate, potrivit legii.
Autoevaluarea este un proces continuu si se bazeaza pe dovezi solide colectate de furnizorii de EFP, rezultatele fiind evidentiate intr-un raport anual. Pentru ca dovezile sa fie solide, acestea trebuie sa fie: valide, cuantificabile, suficiente, actuale, exacte.
Jucand un rol central in procesul de asigurare a calitatii ofertei de educatie si formare profesionala, autoevaluarea are multiple beneficii concrete pentru elevi, angajatori, autoritati publice, cat si pentru furnizorii de EFP.
Beneficii pentru elevi:
- standarde ridicate pentru invatarea individuala,
- capacitate de ocupare a unui loc de munca,
- egalitatea sanselor,
- buna informare privind oferta educationala,
- implicarea activa in programul de invatare,
- responsabilizarea privind propria evolutie academica si profesionala,
- satisfactie cu privire la rezultate.
Beneficii pentru angajatori:
- numar mare de angajati cu competente de baza solide,
- cresterea nivelului de competenta al angajatilor din posturi specializate,
- aport la profitabilitatea organizatiei,
- incredere in calitatea invatamantului si a competentelor dobandite.
Beneficii pentru autoritatii publice:
- abilitati sporite si cresterea sanselor de angajare,
- standarde mai ridicate in oferta de invatamant,
- competente de baza mai bune,
- un nivel mai ridicat al abilitatilor pentru atragerea investitiilor interne,
- incredere in calitatea invatamantului si a competentelor dobandite.
Beneficii pentru furnizorii de EFP:
- informatii privind practici si experiente de succes,
- comparatia cu alti furnizori de EFP,
- incredere in propria oferta si in capacitatea de a promova programele de invatare in mod corespunzator,
- maximizarea potentialului de angajare al elevilor,
- dovezi privind calitatea ofertei pentru organismele finantatoare,
- contributie la dezvoltarea regionala si a comunitatii locale,
- legitimitate si recunoastere sporita.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|