Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Managerul scolar om specialist si educator
Scris de mihaiela lazar   
Sâmbătă, 08 Octombrie 2016 11:48

MANAGERUL ȘCOLAR - OM, SPECIALIST ȘI EDUCATOR

Prof. Aanei Genilia

Școala Gimnazială Lunca Pripor, Orașul Nehoiu, județul Buzău

,,Cel mai bun educator este acela care cunoaşte mai bine vremea în care trăieşte, care percepe cu fineţe marile trăsături caracteristice ale vieţii contemporane şi care se bucură şi suferă din cauza acestei vieţi.’’- Ernest Louis

În condiţiile unei evoluţii rapide a societăţii, mai mult ca oricând, educaţia tinde să se centreze pe cei 4 piloni menţionaţi în Raportul Comisiei UNESCO-1996(23) :,,a învăţa să ştii (să cunoşti), a învăţa să faci, a învăţa să fii şi a învăţa să trăieşti împreună cu alţii’’.

Pentru a forma acea personalitate autonomă, creativă, capabilă să anticipeze viitorul şi să transforme prezentul în direcţia anticipărilor sale, responsabilă şi deschisă pentru interacţiune şi schimb de idei, școala trebuie să creeze situaţii variate care să ofere elevilor posibilitatea să înveţe mai mult şi în mai multe moduri şi să-şi formeze capacităţi de a aplica în viaţă cele învăţate.

Ori aceste personalități autonome vizate de idealul educațional nu pot fi formate decât de către profesori cu același profil: personalități autonome, capabile să se adapteze permanent la nou.

Prin urmare, și directorul unei instituții școlare de succes trebuie să îndeplinească aceleași cerințe:

- să achiziționeze, prin experiență proprie sau din experiența altora, informații necesare în activitatea de management ( ,,a învăța să știi”)

- să posede diverse aptitudini de a transforma cunoștințele asimilate în acțiuni cu randament scontat (,,a învăţa să faci”)

- să adopte comportamentul sau atitudinea potrivită eficientizării unui proces managerial (,,a învăţa să fii”)

- să se adapteze la orice context, colaborând cu toți factorii implicați pentru rezolvarea unei situații problemă (,,a învăţa să trăieşti împreună cu alţii’’).

Astfel, calități precum inteligența, memoria, spiritul de observație, capacitatea de concentrare, capacitatea de creație, spiritul de inițiativă, capacitatea de a decide și de a acționa, capacitatea de a comunica și de a lucra în echipă devin obligatorii în conturarea profilul de succes al unui manager școlar.

Un conducător își pune amprenta asupra mediului prin felul personal de a fi, prin bagajul de cunoștințe pe care îl posedă și îl utilizează în viața de zi cu zi din școală și din afara ei, căutând cele mai bune soluții pentru rezolvarea numeroaselor probleme cu care se confruntă școala. Astfel, putem afirma că ,,dincolo de teorie, managementul este și practică, și artă.”

În activitatea complexă desfășurată în școală, directorul îndeplinește numeroase roluri interpersonale, informaționale și decizionale, pentru ca viziunea și misiunea școlii să fie atinse prin munca colectivă a întregului personal din unitate. Modul în care managerul reușește să-și formeze echipa și o orientează în obținerea performanțelor, garantează succesul în acea instituție.

În concluzie, capacitatea de comunicare, puterea de convingere, participarea efectivă a managerului în activitatea din școală și modul în care deleagă sarcini pentru îndeplinirea obiectivelor asigură succesul unui manager de școală.

Bibliografie:

,,Managementul în instituțiile de învățământ”, Editura Art, 2008

John C. Maxwell, ,,Totul despre lideri, atitudine, echipă, relații”, Editura Amaltea, 2005

John C. Maxwell, ,,Dezvoltă liderul din tine”, Editura Amaltea, 2003


Articole asemanatoare relatate:

Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2016 22:01
 

Revista cu ISSN

PASI IN CERCETAREA PEDAGOGICA

STUDIEREA ,,PAŞILOR” ÎN CONCEPEREA, ELABORAREA, PERFECŢIONAREA ŞI EVALUAREA CERCETÃRII PEDAGOGICE, ŞTIINtIFICO-METODICE   Inst. Pãsat Mic Elena Corina Şcoala cu clasele I-VIII, Galicea Mare, Dolj     Plecând de la ,,teoria”, ,,practica educationalã”, ,,inovatia procesului de învãtãmânt”,...

Read more

Planificare model pentru istorie gimnazi…

Planificare model pentru istorie gimnaziu   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model de...

Read more

Importanta orei de folclor in scoala

IMPORTANȚA OREI DE FOLCLOR ÎN ȘCOALĂ Profesor educație muzicală: Șomcutean Crina Ramona Liceul Tehn. ”Traian Vuia”, Tăuții Măgherăuș, jud. Maramureș “Ceea ce contează este nașterea entuziasmului creator, care...

Read more

Proiectul educational Prietenie fara fro…

PROIECTUL EDUCAŢIONAL “PRIETENIE FĂRĂ FRONTIERE” Prof. Piticariu Simona Nicoleta Liceul Tehnologic Dorna Candrenilor, Suceava Summary Education in the spirit of European values ​​can be considered a component of the "new education",...

Read more

Droguri - scurt istoric

Scurt istoric     Încă din cele mai vechi timpuri oamenii au cunoscut proprietăţile drogurilor. Acestea erau folosite în cadrul ceremoniilor religioase, al ritualurilor mistice, în scopuri terapeutice, dar şi pentru a induce...

Read more

Metodologia de organizare si functionare…

Ordin privind aprobarea Metodologiei de organizare si functionare a claselor cu frecventa redusa in invatamantul preuniversitar obligatoriu

Read more

Drepturile omului si ale copilului in sc…

  DREPTURILE OMULUI ŞI ALE COPILULUI ÎN SOCIETATEA CONTEMPORANĂ, DIN PERSPECTIVĂ TEOLOGICĂ prof. Butnărașu Constanța Camelia, Liceul Teoretic ,, Emil Racoviță,, Galați Conştiinţa creştină vede în viaţă un dar divin...

Read more

Carmen Sylva aspecte din activitatea lit…

CARMEN SYLVA - ASPECTE DIN ACTIVITATEA LITERARĂ Prof. Mihaela Melinte, Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Galaţi Regina Elisabeta a României este considerată drept una dintre...

Read more