Managerul scolar om specialist si educator |
Scris de mihaiela lazar
|
Sâmbătă, 08 Octombrie 2016 11:48 |
MANAGERUL ȘCOLAR - OM, SPECIALIST ȘI EDUCATOR
Prof. Aanei Genilia
Școala Gimnazială Lunca Pripor, Orașul Nehoiu, județul Buzău
,,Cel mai bun educator este acela care cunoaşte mai bine vremea în care trăieşte, care percepe cu fineţe marile trăsături caracteristice ale vieţii contemporane şi care se bucură şi suferă din cauza acestei vieţi.’’- Ernest Louis
În condiţiile unei evoluţii rapide a societăţii, mai mult ca oricând, educaţia tinde să se centreze pe cei 4 piloni menţionaţi în Raportul Comisiei UNESCO-1996(23) :,,a învăţa să ştii (să cunoşti), a învăţa să faci, a învăţa să fii şi a învăţa să trăieşti împreună cu alţii’’.
Pentru a forma acea personalitate autonomă, creativă, capabilă să anticipeze viitorul şi să transforme prezentul în direcţia anticipărilor sale, responsabilă şi deschisă pentru interacţiune şi schimb de idei, școala trebuie să creeze situaţii variate care să ofere elevilor posibilitatea să înveţe mai mult şi în mai multe moduri şi să-şi formeze capacităţi de a aplica în viaţă cele învăţate.
Ori aceste personalități autonome vizate de idealul educațional nu pot fi formate decât de către profesori cu același profil: personalități autonome, capabile să se adapteze permanent la nou.
Prin urmare, și directorul unei instituții școlare de succes trebuie să îndeplinească aceleași cerințe:
- să achiziționeze, prin experiență proprie sau din experiența altora, informații necesare în activitatea de management ( ,,a învăța să știi”)
- să posede diverse aptitudini de a transforma cunoștințele asimilate în acțiuni cu randament scontat (,,a învăţa să faci”)
- să adopte comportamentul sau atitudinea potrivită eficientizării unui proces managerial (,,a învăţa să fii”)
- să se adapteze la orice context, colaborând cu toți factorii implicați pentru rezolvarea unei situații problemă (,,a învăţa să trăieşti împreună cu alţii’’).
Astfel, calități precum inteligența, memoria, spiritul de observație, capacitatea de concentrare, capacitatea de creație, spiritul de inițiativă, capacitatea de a decide și de a acționa, capacitatea de a comunica și de a lucra în echipă devin obligatorii în conturarea profilul de succes al unui manager școlar.
Un conducător își pune amprenta asupra mediului prin felul personal de a fi, prin bagajul de cunoștințe pe care îl posedă și îl utilizează în viața de zi cu zi din școală și din afara ei, căutând cele mai bune soluții pentru rezolvarea numeroaselor probleme cu care se confruntă școala. Astfel, putem afirma că ,,dincolo de teorie, managementul este și practică, și artă.”
În activitatea complexă desfășurată în școală, directorul îndeplinește numeroase roluri interpersonale, informaționale și decizionale, pentru ca viziunea și misiunea școlii să fie atinse prin munca colectivă a întregului personal din unitate. Modul în care managerul reușește să-și formeze echipa și o orientează în obținerea performanțelor, garantează succesul în acea instituție.
În concluzie, capacitatea de comunicare, puterea de convingere, participarea efectivă a managerului în activitatea din școală și modul în care deleagă sarcini pentru îndeplinirea obiectivelor asigură succesul unui manager de școală.
Bibliografie:
,,Managementul în instituțiile de învățământ”, Editura Art, 2008
John C. Maxwell, ,,Totul despre lideri, atitudine, echipă, relații”, Editura Amaltea, 2005
John C. Maxwell, ,,Dezvoltă liderul din tine”, Editura Amaltea, 2003
Articole asemanatoare relatate:
|
Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2016 22:01 |
|
COMBATEREA ABSENTEISMULUI ŞCOLAR
Profesor Păduraru Constantin Eugen
Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău
Rezumat
Fenomenul de absenteism conduce la insuccesul şcolar şi constituie un pas important spre abandonul şcolar. Pentru a putea... Read more
TEATRALITATEA ÎN ROMANELE LUI SORIN TITEL
Prof. Ramona Nedea
Colegiul Tehnic Buzău
Teatralitatea desemnează prezenţa clară a teatrului într-un text, care poate fi pus astfel în scenă. În articolul de faţă mi-am propus... Read more
ACQUISITION DE L’EXPRESSION ORALE
Ilie MINESCU
Universitatea de Vest din Timişoara
L’acquisition de la compétence de communication orale est tout à fait déroutante pour ceux qui apprennent une langue étrangère. Il s’agit probablement... Read more
CARTEA - PRIETENUL NEPREȚUIT
Înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Cîmpeni
Cine nu ştie citi, nu se poate instrui, nu poate realiza nici un progres care să-l conducă spre autoinstruire şi autoeducaţie.... Read more
AUTOOBSERVAREA ŞI AUTONOTAREA ZILNICĂ
LA PURTARE A ELEVILOR, O CALE PENTRU
A ELIMINA INDISCIPLINA DIN ŞCOALĂ
(PROIECT EDUCAŢIONAL)
Virgil Beceru, profesor pensionar, E-mail: virgil.beceru@gmail.com
Rezumat
Şcoala şi... Read more
TRISTAN TZARA ŞI EXPERIENŢA DADA
Învăţătoare: Nevodenszki Sorina
,Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, Judeţul Timiş
„Luaţi un ziar. / Luaţi nişte foarfeci. / Alegeţi din acest ziar un... Read more
ANEXA Nr. 1
la metodologie
Lista posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate
Lista care se afiseaza va contine urmatoarele informatii:
Specialitatea ........................... (Nr. de posturi didactice/catedre vacante/rezervate pentru ocupare prin concurs)
Read more
SATISFACȚIA FAȚA DE VIAȚĂ A ELEVILOR
DE LA ȘCOALA SANITARĂ POSTLICEALĂ ”CAROL DAVILA” PETROȘANI
Prof. Bălan Anca
Școala Sanitară Postliceală ”Carol Davila ” Petroșani
În lumina cercetărilor efectuate pe tema calității vieții în... Read more
ÎNVĂȚAREA ACTIVĂ
Prof. înv. primar Vaida Ioana-Alina,
Liceul Tehnologic nr 1 Gîlgau
Învățarea activă este metoda cea mai utilizată de către cadrele didactice în activitatile centrate pe elevi.
Cuvinte cheie: Învățare,…
EVALUAREA REZULTATELOR ŞCOLARE
METODA CUBULUI
Inst. DOBREA MONICA
Şcoala cu cls. I-VIII „Înv. N. Pâslaru” Casin
Se pot folosi metode moderne chiar si în tratarea marilor teme din pedagogie.…
SFINȚII ÎN ZEGHE LA ÎNVIEREA DOMNULUI ȘI
MÂNTUITORULUI NOSTRU IISUS HRISTOS
Profesor educator Mureșan- Chira Gabriel
Școala Gimnazială Specială Centrul de Resurse și Documentare… PARTEA IV
Linii directoare şi idei pentru încorporarea SF-ului în diverse domenii educaţionale
Proiectul SciFiEd pune accentul pe (1) furnizarea de instrumente, formare şi consiliere pentru profesori, care să-i asiste în îmbunătăţirea…
PROIECTUL
METODĂ DE ÎNVĂŢARE ŞI EVALUARE
Ciobănescu Petruţa, profesor
Gr. Şc. Industrial Construcţii de Maşini Nr. 2, Craiova
Rezumat:
În acest articol voi prezenta câteva repere teoretice despre o metodă alternativă de invăţare/ evaluare-…
Concursul de selecţie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului naţional de experţi
în management educaţional, sesiunea 2012, seria a 2-a
OMECTS 4171 / 24.05.2012
Publicat in M.Of. nr.362 din 29.05.2012
În baza prevederilor…
DREPTUL COPILULUI LA EDUCAŢIE
ŞI RESPONSABILITĂŢILE ÎNVĂŢĂTORULUI
Instit. Frăţilescu Mihaela-Ramona
Şc. Gen. Ghe. Tătărăscu,Tg-Jiu
„Numai un iubitor de copii poate fi şi un bun învăţător”
( Simion Mehedinţi)
În practica educaţională ne punem deseori întrebarea:… FIŞĂ DE LECTURĂ
Opera epică (model)
Am început lectura (data) __________ Am terminat lectura (data) ___________
Titlul operei literare: ___________________
Autorul:______________________________
Opera face parte din volumul:
_____________________________________
Editura:______________________________
Anul apariţiei volumului: _______________
Date importante din viaţa şi activitatea criitorului:…
MUZICA SECOLULUI AL XX-LEA
DIVERSITATEA STILURILOR ÎN CREAŢIA MUZICALÃ
Profesor Lazar Mihaiela
Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu
La sfârsitul secolului al XIX-lea, când influenta muzicii lui…
|