|
|
|
|
|
Invatarea prin folosirea metodelor interactive in ciclul primar |
|
Scris de mihaiela lazar
|
|
Luni, 08 Iunie 2015 09:40 |
|
ÎNVĂŢAREA PRIN FOLOSIREA METODELOR INTERACTIVE
ÎN CICLUL PRIMAR
Prof. înv. primar GLIGOR DANA
Școala Gimnazială Vidra, Jud. Alba
Învăţarea este una dintre cele patru activităţi umane fundamentale, alături de joc, muncă şi creativitate. Ea poate fi gândită ca un produs sau ca un proces.Din punct de vedere pedagogic, ne interesează mai mult procesul învăţării. O bună cunoaştere a acestea ne ajută în luarea deciziilor necesare pe parcursul unei lecţii.
În fiecare clasă elevii reprezintă o sursă bogată de experienţe,inspiraţie,provocări şi sprijin, care,dacă este utilizată, poate aduce un plus de energie în îndeplinirea sarcinilor şi activităţilor stabilite la clasă. Toate acestea depind de abilitatea învăţătorului de a canaliza această energie. Este o chestiune de atitudine, care depinde de recunoaşterea capacităţii copiilor de a contribui la procesul de învăţare şi a faptului că învăţarea este într-o mare măsură un proces social. Aceste cosiderente ne determină să avem în vedere crearea în clasă a unui mediu de lucru orientat spre includerea tuturor elevilor: improvizarea, sau,astfel spus, abilitatea de a modifica planurile şi activităţile în timpul desfăşurării lor, ca răspuns la reacţia elevilor din clasă. Astfel putem încuraja implicarea activă a elevilor în lecţii, dar şi să contribuim în egală măsură la personalizarea lecţiilor în funcţie de nevoile fiecărui individ.
Unul din obiectivele fundamentale ale educaţiei este îmbunătăţirea puterii de înţelegere a copilului şi cultivarea dorinţei acestuia de a învăţa.
Învăţarea este una dintre cele patru activităţi umane fundamentale,alături de joc, muncă şi creativitate. Ea poate fi gândită ca un produs sau ca un proces.Din punct de vedere pedagogic, ne interesează mai mult procesul învăţării. O bună cunoaştere a acestea ne ajută în luarea deciziilor necesare pe parcursul unei lecţii.
În fiecare clasă elevii reprezintă o sursă bogată de experienţe, inspiraţie, provocări şi sprijin, care, dacă este utilizată, poate aduce un plus de energie în îndeplinirea sarcinilor şi activităţilor stabilite la clasă. Toate acestea depind de abilitatea învăţătorului de a canaliza această energie. Este o chestiune de atitudine, care depinde de recunoaşterea capacităţii copiilor de a contribui la procesul de învăţare şi a faptului că învăţarea este într-o mare măsură un proces social. Aceste cosiderente ne determină să avem în vedere crearea în clasă a unui mediu de lucru orientat spre includerea tuturor elevilor: improvizarea, sau, astfel spus, abilitatea de a modifica planurile şi activităţile în timpul desfăşurării lor, ca răspuns la reacţia elevilor din clasă. Astfel putem încuraja implicarea activă a elevilor în lecţii, dar şi să contribuim în egală măsură la personalizarea lecţiilor în funcţie de nevoile fiecărui individ.
Trecerea la o metodologie mai activǎ, centratǎ pe elev implicǎ elevul în procesul de învǎţare şi îl învaţǎ aptitudinile învǎţǎrii, precum şi aptitudinile fundamentale ale muncii alǎturi de alţii şi ale rezolvǎrii de probleme. Metodele centrate pe elev implicǎ individul în evaluarea eficacitǎţii procesului de invǎţare şi în stabilirea obiectivelor pentru dezvoltarea viitoare. Este adevǎrat cǎ acela care învaţǎ trebuie sǎ îşi construiascǎ cunoaşterea prin intermediul propriei înţelegeri şi cǎ nimeni nu poate face acest lucru în locul sǎu. Dar, nu este mai puţin adevǎrat cǎ aceastǎ construcţie personalǎ este favorizatǎ de interacţiunea cu alţii care la rândul lor învaţǎ. Adevǎrata învǎţare este aceea care permite transferul achiziţiilor în contexte noi. Ea este interactivǎ.
Principiile care stau la baza învăţării eficiente centrate pe elev sunt:
Accentul activităţii de învăţare trebuie să fie pe persoana care învaţă;
Rolul profesorului este acela de a administra procesul de învăţare al elevilor;
Recunoaşterea faptului că procesul de predare în sensul tradiţional al cuvântului nu este decât unul dintre instrumentele care pot fi utilizate pentru a-i ajuta pe elevi să înveţe.
Înţelegerea procesului de învăţare nu trebuie să aparţină doar profesorului – ea trebuie împărtăşită şi elevilor. Lecţia pleacă de la experienţele elevilor şi cuprinde întrebări care să îi implice.
Elevii sunt lăsaţi să aleagă singuri modul cum se informează pe o anumită temă şi cum prezintă rezultatele studiului lor.
Pe lângă învăţarea specifică disciplinei respective, li se oferă elevilor ocazia de a dobândi aptitudini fundamentale transferabile, cum ar fi aceea de a lucra în echipă.
Învăţarea trebuie să cuprindă activităţi de prelucrare a noii materii învăţate, care trebuie legată de ceea ce elevul ştie deja. Sarcinile trebuie să fie autentice, legate de viaţa reală. Ele nu trebuie să implice doar repetarea unor lucruri, deoarece acest lucru duce la învăţarea “de suprafaţă” şi nu la învăţarea “de profunzime”.
Bibliografie:
Proiectul pentru Învăţământul Rural -,,Predarea interactivă centrată pe elev,,, Bucureşti, 2005
Păcurari, O.( coord.) -,,Învăţarea activă – Ghid pentru formatori,,, M.E.C., 2001
Păcurari, O. ( coord.) -,,Strategii didactice inovative,,, Ed. Sigma, 2003
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
Calendarul înscrierii copiilor în învăţământul primar 2013
Vă prezentăm calendarul înscrierii copiilor în învăţământul primar pentru anul școlar 2013-2014.
Read more
Fişă de evaluare a activităţii didactice în inspecţia curentă/specială
pentru acordarea gradului didactic II
Vezi noua fişă de evaluare a activităţii didactice în cadrul inspecţiei curente/speciale pentru acordarea gradului didactic II. Această... Read more
INTEGRAREA COPIILOR CU DEFICIENȚE
ÎN ȘCOALA ROMÂNEASCĂ, REALITATE SAU FICȚIUNE?
Prof. de psihopedagogie specială Martinconi Noemi,
Centrul Școlar Pentru Educație Incluzivă ,,Alexandru Roșca Lugoj”
Societatea este în continuă schimbare, totul evoluează într-un ritm mai... Read more
PLURAL OF NOUNS – CONTROVERSIAL ASPECTS
Prof. Dumitru Maria Magdalena
Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși- Pitești
Collective nouns when used in singular can take either a singular form to refer to the whole... Read more
UN POET UNIVERSAL – MIHAI EMINESCU
Învăţătoare: Nevodenszki Sorina,
,,Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei”, Jud. Timiş
,,Geniul lui Eminescu a intrat definitiv în Panteonul culturii naţionale, şi figura lui este privită asemenea unui ... Read more
SUFLET GÂRBOV ÎN PREAJMA LUMINII
Prof. educator Mureșan-Chira Gabriel
Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse
și Documentare privind Educația Incluzivă/ Integrată, Cluj-Napoca
Rezumat: Despre Dumnezeu nu trebuie să taci.... Read more
ROLUL MOTIVAŢIEI ÎN REUŞITA ÎNVĂŢĂRII LIMBILOR STRĂINE
Prof. înv. preşcolar Dan Florina
Grădiniţa cu program prelungit nr. 19, Braşov
Studiul limbilor străine, însuşirea şi cunoaşterea lor se dovedesc a fi astăzi mult... Read more
EDUCAȚIA DIGITALĂ ÎN ȘCOALA ROMÂNEASCĂ
Profesor Magaz Vasilica Georgeta
Liceul Teoretic “ Callatis”, Mangalia
Rezumat - Acest secol este fără îndoială, secolul culturii digitale. Educaţia digitală este una din preocupările de bază... Read more
COMUNICARE ŞI DISCURS DIDACTIC
Prof. Surdu Alina-Daniela
Liceul Tehnologic Alexandru Vlahuță Șendriceni
Nimic nu poate fi cunoscut cu adevărat înainte de a trece în semne; nu există cunoaştere fără semne şi nici semne…
STUDIU-MODALITĂŢI EFICIENTE DE INTEGRARE ÎN COLECTIVUL CLASEI
A ELEVILOR CU C.E.S.
înv. Gligor Dana
Şcoala Gimnazială Cîmpeni
Dezideratul actual al societăţii în care trăim este acela de a oferi posibilitatea… STUDIU ASUPRA PROBLEMEI LIBERTĂȚII LA DOSTOIEVSKI
Profesor Andone Crenguța
Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov
Problema libertății apare în opera lui Dostoievski în “Frații Karamazov” și presupune posibilitatea personajului de a acționa după propria…
ȘCOALA - FACTOR IMPORTANT AL DEZVOLTĂRII
CONȘTIINTEI ȘI CONDUITEI MORALE A ELEVILOR
Prof. înv. primar Vaida Ioana
Liceul Tehnologic Gâlgău
… Actele necesare pentru înscrierea la examen
DEFINITIVAT - sesiunea august 2011
1. Cerere de înscriere, adresata conducerii I.S.J (se vor preciza: unitatea şcolară, vechimea la catedră, disciplina înscrisă pe diplomă la care…
Graficul desfasurarii concursului
pentru acordarea gradatiilor de merit 2014
Vezi graficul desfasurarii concursului pentru acordarea gradatiilor de merit - sesiunea 2014, anexa nr. 1 la metodologie.
VIOLENŢA ÎN ŞCOALĂ. Agresiunea.
Profesor: Teodorescu Lăcrămioara
Şcoala cu clasele I-VIII Faraoanele
,, Atâta timp cât oamenii vor folosii violenţa pentru a combate violenţa, aceasta va exista întotdeauna printre noi ,, Michael…
INTEGRAREA SOCIALĂ A COPIILOR CU CES
Prof.înv.primar MARŞEU RODICA LAVINIA
Şcoala Gimnazială Nr. 24 Timişoara
În vederea creării condiţiilor optime pentru dezvoltarea copiilor cu nevoi speciale este necesar ca şcoala ,… Ziua de 22 aprilie a fost declarată Ziua Pământului - Earth Day.
Aceasta a fost fondată de senatorul american Gaylord Nelson, în 1970, cu scopul de a atrage interesul politicienilor…
|
|