INTUIŢIA ÎN CICLUL GIMNAZIAL
Andrei Roxana, profesor
Grup Şcolar “Gheorghe Asachi”, Galaţi
Odată cu trecerea la gimnaziu, intuiţia evoluează către abstract, adică obiectele se pot înlocui cu desene sau scheme, materialul intuitiv venind numai să concretizeze noţiunile formale. La această vârstă au apărut demonstraţiile şi intuiţia are rolul de a mări încrederea în demonstraţii. Treptat, intuirea se bazează pe reprezentări, pe imagini din ce în ce mai schematice sau pe imagini convenţionale.
Etimologic, “intuire” înseamnă “a vedea în” (tuere = a vedea). Înţelesul este că “vederea” nu se opreşte la detalii ce ar putea fi nesemnificative, ci caută aspecte esenţiale. În vorbirea curentă, “intuitiv” are două sensuri:
ü Neabstract, neriguros, plauzibil;
ü Integrativ (opus lui detaliat, analitic).
Aceste sensuri permit includerea în cadrul principiului caracterului intuitiv al învăţământului a
unor identificări ale lui R cu axa reală, a unei funcţii prin graficul său, a unui punct prin coordonatele sale (sau invers). În continuare, sunt prezentate două exemple în care intuiţia verifică sau ajută la conturarea raţionamentului demonstrativ:
1. Formula de calcul prescurtat: (a+b)2 = a2 +2ab+b2 , cu a,b Î R, a fost introdusă prin calcul algebric.
Verificarea ei se poate face intuitiv folosind reprezentarea din figura 1. Aria pătratului de latură a+b se poate determina ca sumă a ariilor pătratului de latură a, pătratului de latură b si a celor două dreptunghiuri, având lungimile laturilor egale cu a si respectiv b.
2. Inegalitatea mediilor: Daca a,b≥0, atunci a+b/2 >/radical ab.
Se va demonstra intuitiv plecând de la faptul ca lungimea înălţimii corespunzătoare unui triunghi dreptunghic este media geometrică a lungimilor proiecţiilor catetelor pe ipotenuză. De asemenea, se foloseşte faptul că lungimea înălţimii este cea mai mică distanţă dintre vârful drept şi un punct al ipotenuzei unui triunghi dreptunghic (de exemplu, lungimea înălţimii este mai mica sau egală cu lungimea medianei).
Bibliografie:
1. D. Brânzei, Metodica predării matematicii, Editura Paralela 45, Piteşti, 2007.
2. M. Postolache, Metodica predării matematicii în liceu, Editura Fair Partners, Bucuresti, 2008.
Articole asemanatoare relatate:
|