Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Inovarea si modalitati de valorificare a ei in activitatea didactica
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Februarie 2016 12:02

INOVAREA ŞI MODALITĂŢI DE VALORIFICARE A EI

ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ

Prof. Saizescu Cristina-Alexandra

Colegiul Tehnic Energetic „Regele Ferdinand I” Timişoara

Secolul XXI impune ca formatorii să adopte o atitudine corespunzătoare noilor coordonate ale realităţii, aflate într-o continuă schimbare, preocupându-se de formarea lor continuă, pentru ca ulterior să poată utiliza ceea ce au învăţat şi să poată selecta acele competenţe care să inducă elevilor capacitatea de a aplica în viaţa cotidiană cât mai multe din noţiunile predate în cadrul disciplinelor din trunchiul comun al curriculei şcolare.

Educaţia pe tot parcursul vieţii a devenit o prioritate a sistemelor de învăţământ la nivel global. Chiar dacă rolul educaţiei de bază, formale, rămâne esenţial, învăţarea permanentă, împreună cu educaţia nonformală, vin să personalizeze şi să dezvolte aptitudini cât mai apropiate de cerinţele pieţei şi ale societăţii actuale. Comisia Europeană a reunit iniţiativele sale de formare sub o singură umbrelă - programul de învăţare pe tot parcursul vieţii, iar acesta conţine patru subprograme: Comenius, Erasmus, Leonardo da Vinci şi Grundtvig.

Prioritatea centrală a programului de învăţare pe tot parcursul vieţii este să întărească contribuţia adusă de educaţie şi formarea profesională în atingerea obiectivului Lisabona de transformare a Uniunii Europene „în cea mai competitivă economie bazată pe cunoaştere din lume, capabilă de o creştere economică durabilă însoţită de o creştere cantitativă şi calitativă a numărului locurilor de muncă şi de o mai mare coeziune socială”, potrivit Comisiei Europene.

Ideea formării pe tot parcursul vieţii îşi pune amprenta şi asupra resursei umane din sistemul educaţional, iar cadrele didactice, mai mult poate decât alte categorii de intelectuali, pot fructifica în mod eficient competenţele inovative în procesul de învăţământ prin eficientizarea activităţilor cu elevii. Astfel, profesorii pot realiza legături interdisciplinare în cadrul demersurilor didactice la diverse nivele, create din necesitatea de a explica în cadrul vreunei lecţii un fenomen, o noţiune, o proprietate, sau pot fi planificate şi pot fi legate prin definirea unor concepte de utilizare a unor metode şi instrumente noi.

Activitățile de inovare sunt acțiunile cu caracter novator, care au ca bază funcţională procesul creativ specific uman de genera idei sau concepte noi, noi asocieri între idei sau concept pre-existente şi presupun parcurgerea unor etape: analiza surselor de oportunități de inovare, implementarea lor şi crearea modalităţii de a optimiza ulterior produsul realizat.

Interdisciplinaritatea constituie un mod inovativ de abordare a activităţii didactice, realizată pe fondul unei atitudini favorabile cretivităţii şi cultivate la cadrele didactice prin intermediul programelor de formare continuă la care aceştia participă periodic. Astfel, activităţile susţinute de profesori în medii formale sau informale vor fi mai apropiat de experienţele reale ale elevilor şi de nevoile lor de cunoaştere, iar premisa o constituie capacitatea inovativă a cadrului didactic de a crea asocieri între diverse discipline. Astfel, demersul interdisciplinar se revarsă peste limitele materiilor strict delimitate de curriculă, conlucrând la formarea personalităţii elevului, dar într-un mod integrator şi mult mai eficient. Dar pentru un astfel de demers, capacitatea de inovare a cadrelor didactice reprezintă cheia şi nucleul de la care pot pleca aceste asocieri interdisciplinare.

Cultivarea şi promovarea capacităţii de inovare a cadrelor didactice prin programe de formare continuă cât mai adecvate are efecte benefice asupra abordării ulterioare a procesului instructiv-educativ, iar capacitatea profesorilor de a realiza şi aplica asocieri interdisciplinare aduce un plus de eficienţă, o manieră didactică mai apropiată de nevoile reale de formare ale elevilor şi de noile coordonate ale realităţii.

Bibliografie

1. Creţu Eugen şi colectiv, „Inovarea în învăţământul de masă”, Editura Aramis, Bucureşti, 2014;

2. Morton Samuel, „Ingeniozitate în şcoala mileniului III”, Editura Eurobit, Timişoara, 2015;

3. *** Declaraţia Statutară a Comisiei pentru Învăţământ a Uniunii Europene.

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Calendarul de desfasurare corpul nationa…

Calendarul de desfasurare corpul national de experti in management educational sesiunea 2012 seria 3     CALENDARUL desfasurarii concursului de selectie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului national de experti in management educational,...

Read more

Felul complementului in noua gramatica a…

FELUL COMPLEMENTULUI ÎN NOUA GRAMATICĂ ACADEMICĂ Profesor Ciobanu Elena-Corina Liceul Teoretic Buziaș, Timiș Noua gramatică academică[1], lansată la începutul anului 2006, ne prezintă fenomenele lingvistice care aparţin gramaticii cuvântului...

Read more

Metode si tehnici de evaluare in invatam…

METODE ŞI TEHNICI DE EVALUARE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR   Prof. înv. primar Doamna Nicoleta-Ionela, Clasa pregătitoare C Step by step, Şcoala Gimnazială „Diaconu Coresi” Fieni  Prof. înv. Primar Istrate Elena, Clasa pregătitoare C...

Read more

Biserica Sfantul Nicolae Dorohoi judetul…

BISERICA ,,SFÂNTUL NICOLAE’’ DORHOI, JUDEŢUL BOTOŞANI   Profesor Adrian Şulic Grup Şcolar ,,Regina Maria’’, Dorohoi, Botoşani     Prima mențiune documentară a oraşului Dorohoi datează din 6 octombrie 1407. Când boierii moldoveni reînnoiesc în oraşul Liov...

Read more

Regulamentul cadru pentru organizarea si…

Ordin privind aprobarea Regulamentului-cadru pentru organizarea si functionarea consortiilor scolare

Read more

Planificare model pentru limba italiana …

Planificare model pentru limba italiana invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Evaluarea nationala 2011

   Evaluarea nationala 2011  ORDIN nr. 4.801/31.08.3010 cu privire la organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a, în anul şcolar 2010-2011 Calendarul de desfăşurare a Evaluării Naţionale pentru elevii...

Read more

Eliberarile si numirile in functie de in…

Situaţia privind eliberările/numirile în funcţiile de inspector şcolar general/inspector şcolar general adjunct şi director al Casei Corpului Didactic   MECTS are în vedere organizarea de concursuri pentru ocuparea funcţiilor de inspector şcolar...

Read more