Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Igiena alimentatiei
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Ianuarie 2016 18:59

IGIENA ALIMENTAŢIEI

Prof. Camelia Cosma

Liceul de Artă ”Ioan Sima”, Școala Gimnazială ”Corneliu Coposu„, Zalău

Alimentaţia este unul din factorii importanţi care influenţează starea de sănătate. Se ştie că o alimentaţie necorespunzătoare poate determina o serie de boli. Aşa de exemplu: o alimentaţie săracă în produse lactate (bogate în calciu ) poate duce la apariţia rahitismului, insuficienţa produselor de origine animală favorizează apariţia unor anemii, lipsa legumelor şi fructelor provoacă avitamonoze. Îmbolnăvirile pot să apară nu numai din cauza insuficienţei alimentare ci şi datorită unei alimentaţii excesive sau dezechilibrate. De exemplu: alimentaţia excesivă şi mai ales consumul exagerat de slănină şi untură favorizează apariţia aterosclerozei ; excesul de dulciuri duce la apariţia nevralgiilor şi cariilor dentare.

Pentru a fi raţională, alimentaţia trebuie să asigure toţi factorii nutritivi necesari (plastici, energetici, vitamine) în cantităţi şi proporţii optime. Dintre sărurile minerale o atenţie deosebită trebuie acordată: calciului, fosforului, fierului. O primă cerinţă în legătură cu regimul alimentar este de a lua masa zilnic la ore fixe; în caz contrar pot să apară: gastrita, ulcerul gastric şi duodenal.

Referitor la numărul meselor se consideră raţional regimul cu 3 mese pentru adulţi şi 4 mese pe zi pentru copii şi adolescenţi: dimineaţa, o gustare în cursul dimineţii (la ora 10-11), prânzul şi masa de seară.

Trebuie renunţat la practica greşită de a reduce masa de dimineaţă la o ceaşcă de ceai sau de cafea, deoarece în cursul dimineţii efortul fizic şi intelectual este mai mare, ceea ce necesită o masă mai consistentă.

Masa de seară trebuie alcătuită din alimente uşor digerabile (făinoase, lactate) care trebuie consumate cu 1,5-2 ore înainte de culcare. Cunoscând nevoile în factori nutritivi în fucţie de vârstă şi activitatea oamenilor se pot stabili cu ajutorul tabelelor de compoziţie a alimentelor, combinaţiile alimentare capabile să acopere aceste trebuinţe.

În stabilirea meniurilor raţionale trebuie să se aibă în vedere acţiunea alimentelor asupra proceselor metabolice (exemplu: toate alimentele cu excepţia legumelor şi produselor lactate, cresc procesele metabolice din organism) precum şi acţiunea lor asupra secreţiei gastrice. Astfel, legumele fierte în ciorbe, murăturile, carnea sunt excitanţi puternici ai secreţiei gastrice; făinoasele sunt excitanţi moderaţi; laptele este excitant slab iar grăsimile inhibă puternic secreţia gastrică. Abuzul de condimente, cafea, alcool sau alţi excitanţi ai secreţiei gastrice favorizează apariţia gastritelor şi ulcerelor.

IGIENA ALIMENTELOR

Alimentele sunt supuse înainte de consumare la numeroase manipulări legate de recoltarea, transportul, depozitarea, comercializarea lor precum şi la diverse prelucrări culinare sau industriale (spălare, mărunţire, fierbere, coacere). Aceste operaţiuni trebuie executate corect din punct de vedere igienico-sanitar, pentru a evita contaminarea lor cu diferiţi agenţi patogeni, care pot duce la grave îmbolnăviri ale consumatorilor.

Calitatea igienico-sanitară a alimentelor depinde în esenţă de următorii factori:

  • numărul de microorganisme care ajung în produsele alimentare în circuitul lor de la producător la consumator;

  • posibilităţile de înmulţire a microorganismelor în alimente;

  • posibilităţile de distrugere a microorganismelor din alimente;

  • păstrării valorii nutritive a produselor alimentare.

    Pe măsură ce creşte numărul microbilor dint-un aliment, scade calitatea sa, survine mai repede alterarea şi creşte riscul de îmbolnăviri în urma consumului.

    De aceea se impun cu necesitate o serie de reguli igienice care trebuie respectate. Amintim în acest sens următoarele:

  • asigurarea unei curăţenii perfecte a încăperilor, ustensilelor, vaselor, ambalajelor, mijloacelor de transport, mâinilor care vin în contact cu alimentele;

  • păstrarea alimentelor uşor alterabile în frigidere, răcitoare sau pivniţe răcoroase, la o temparatură de 4-10 ° C;

  • prelucrarea termică a alimentelor prin fierbere, prăjire pentru distrugerea microbilor, care nu rezistă la temperaturi ridicate;

  • păstrarea şi prelucrarea tehnologică şi culinară în condiţii corespunzătoare menţinerii valorii nutritive a alimentelor.

    În caz contrar alimentele se depreciază, aşa de exemplu păstrarea grăsimilor în contact cu aerul sau la soare duce la râncezire şi la distrugerea vitaminei A; mediul acid favorizează distrugerea vitaminei A iar cel alcalin distruge vitaminele C şi B₁.

    Igiena apei

    Apa este un „ aliment „ indispensabil vieţii. În medie omul consumă zilnic între 1-3 l apă. Nu orice apă se poate consuma fără riscuri, ci numai apa potabilă deoarece unele ape pot conţine microbi patogeni, substanţe chimice toxice. Astfel prin apă se pot transmite boli ca: dizenteria, diareea de vară, o serie de parazitoze intestinale. În consumul obişnuit se utilizeză apa potabilă, provenită fie din cursuri de apă curgătoare sau lacuri fie din izvoare sau fântâni. Deoarece apa râurilor şi lacurilor este impurificată de apele pâraielor de apele menajere sau industriale, aceasta trebuie purificată pentru a deveni potabilă.

    Purificarea se face prin filtarea ei prin trecerea succesivă prin mai multe bazine filtrante; apoi se sterilizează cu diferite substanţe chimice (clor gazos) după care este transportată prin conducte la locurile de consum.

    Cea mai curată şi mai lipsită de impurităţi este apa izvoarelor, care provine din adâncimea pâmântului şi se purifică pe cale naturală. Captarea acestor ape se face de obicei în bazine închise şi complet acoperite, de unde este transportată prin conducte subterane.

 

Revista cu ISSN

Chestionar aplicat elevilor CLIL LESSON …

CHESTIONAR   Discuţie condusă de prof. Ofelia Cornelia POPA 20 elevi chestionaţi; 2 absenţi   Ţi-a plăcut lecţia CLIL?   a)      Da: 20 elevi (100%)             b) Nu: 0 elevi   Argumentează răspunsul dat la intrebarea precedentă.   “Mi-am dorit să facem...

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

4.     Amfetamine   Amfetaminele: aceste substanţe simpatomimetice sunt derivaţi ai adrenalinei (epinefrinei) la care predomină efectele excitatoare centrale. De aceea sunt numite şi "amine de trezire" sau "amine tonifiante".   Preparate înregistrate de...

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri - plante etnobotanice

13. Plantele etnobotanice     Plantele psihogene sau plantele psihotrope sunt acele plante care produc schimbări în ceea ce priveşte modul de gândire, de a percepe lucrurile din jur sau dispoziţia persoanelor care...

Read more

Alaturi de scoala

STUDIU- ALĂTURI DE ŞCOALĂ Prof.inv.primar Gligor Dana Școala Gimnaziala Cîmpeni Împreunã cu pãrinţii,şcoala îşi are rolul ei bine stabilit, intervenind în dezvoltarea primarã a copilului. În acest context, educarea pãrinţilor...

Read more

Advantages of teaching english through p…

ADVANTAGES OF TEACHING ENGLISH THROUGH PROJECTS   Sorina Mirela Lungu - profesor Colegiul Tehnic Reșița   The article concentrates on the positive aspects of teaching English in a more natural way, through projects. By applying...

Read more

Black Friday la monitoare second hand

Black Friday la monitoare second hand

Black Friday la monitoare second hand   Pe unde am mers astazi s-a vorbit despre Black Friday, ziua cu cele mai multe reduceri din an, ziua in care se vand cele mai...

Read more

Stafiizarea egoului si demitizarea nefii…

STAFIIZAREA EGOULUI ŞI DEMITIZAREA NEFIINDULUI de Ştefan Lucian MUREŞANU   Moto: Povara acestei lumi este prea grea pentru ca vreun om să o poată purta, iar suferinţa Universului prea crudă pentru o...

Read more

Evaluarea Nationala 2014 la clasele a II…

Evaluarea Nationala 2014 la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a - modele de test Au aparut postate pe site-ul Ministerului Educatiei Nationale modelele de test pentru Evaluarea Nationala...

Read more