Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Expresia plastica si terapia ocupationala
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Aprilie 2015 07:52

EXPRESIA PLASTICĂ ŞI TERAPIA OCUPAŢIONALĂ

Mureşan-Chira Gabriel

Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca

Educaţia plastică reprezintă o componentă a cărui deziderat este atins atunci când este vorba şi de educaţia persoanelor cu cerinţe educative speciale ca mijloc de realizare a unui echilibru între pregătirea ştiinţifică, literară, cultură generală, o completare a unui conţinut curricular, o formă esenţială de terapeutică cu implicaţii fundamentale în coordonatele implicate în terapia educaţională complexă şi integrată.

Cuvinte cheie: psihoterapia de expresie plastică, reprogramarea solicitărilor terapeutice, arhitectură cognitivă.

“Educând omul, mâna îl multiplică în spaţiu şi timp”

Henri Focillon

Principala interacţiune care se realizează în cadrul terapiei educaţionale complexe şi integrate, este una de o importanţă majoră care încurajează creşterea nivelului de adaptabilitate a individului la mediu, prin acordarea unei atenţii deosebite relaţiilor interpersonale dar şi autocunoaşterii prin raportarea ambelor relaţii la mediu. Educaţia şi arta încă din cele mai vechi timpuri au realizat o sinergie anume, o relaţie sesizată de pedagogie încă din Antichitate şi, aplicată complex la acea vreme de marile şcoli a gândirii în special greceşti. Cultivarea esteticului, a frumosului, a adevăratelor valori, a construit imaginea unui om creator de frumos, un faur al mijloacelor oferite vizual sau auditiv şi care îşi aduc aportul la dezvoltarea armonioasă a personalităţii umane în formare. Aşadar, fiecare epocă a dorit să aşeze în acord cât mai armonios omul faţă de sine şi faţă de lumea ce-l înconjoară, ca fapt profund de civilizaţie, fapt de cultură, informare- orientare în găsirea potenţialului personal al individului. O evoluţie a acestor lucruri a caracterizat umanitatea, fapt ce nu de puţine ori a fost surprins de pedagogie ca o firavă încercare de a educa prin artă, frumos şi valoare, de a imprima de timpuriu valoare în contrast cu nonvaloarea adică, de a dirija inteligent utilul, frumosul, esteticul, cultivarea unui” simt” al frumosului perceput la nivel individual. Educaţia plastică reprezintă o componentă a cărui deziderat este atins atunci când este vorba şi de educaţia persoanelor cu cerinţe educative speciale ca mijloc de realizare a unui echilibru între pregătirea ştiinţifică, literară, cultură generală, o completare a unui conţinut curricular, o formă esenţială de terapeutică cu implicaţii fundamentale în coordonatele implicate în terapia educaţională complexă şi integrată.

Pentru elevii cu cerinţe educative speciale, emoţia artistică, tensiunea creatoare dinaintea debutului activităţii grafice stimulează ingeniozitatea şi ordonează structurile şi substructurile personalităţii, imprimând arhitecturii cognitive un imbold spre inventivitate. Fie direct sau mai puţin direct, terapia ocupaţională şi psihoterapia de expresie plastică ca formă superioară activităţilor terapeutice, se regăsesc în artterapie, lutterapie sau terapie prin dans, fapt ce indică reprogramarea solicitărilor terapeutice bazate pe stimulare, asociată ocupaţiei şi a motivaţiei pentru desfăşurarea unor astfel de activităţi. Puterea catarhică devine esenţială expresivităţii relaţionale a artei plastice, emoţiile estetice alături de cele cognitive şi morale contribuind la restaurarea, ameliorarea echilibrului psihic a persoanei. Planul artistic exersat de elevii cu cerinţe educative speciale nu caută în mod expres să atingă apogeul esteticului ci, mai degrabă încurajează exprimările libere ale realizatorului prin proiecţia desenului, a stărilor sufleteşti, sau a redării unei secţiuni, imagini, simbol, stimul sau reprezentare. Terapia ocupaţională prin activităţile specifice propuse educaţiei speciale încurajează adaptarea şi integrarea elevilor cu cerinţe educative speciale, procesele de exprimare grafică a acestora la un nivel corespunzător capacităţilor şi potenţialităţilor fiecăruia dintre ei.

Activitatea educativă cu puternic accent plastic, desenul la liberă alegere sau după o temă dată, reprezintă o formă de comunicare non- verbală, o comunicare a stărilor intime sufleteşti dincolo de verbalul care uneori nu poate fi dat în vileag. Asociarea unor elemente de postură corporală, atitudine faţă de o activitate sau alta, faţă de un tip de terapie, sau faţă de culoare, stimul oferit pentru reprezentare, sunt alte aspecte particulare sesizate pe parcursul desfăşurării terapiilor ocupaţionale prin expresie grafică. Planificarea potenţială în vederea realizării unui astfel de proces stimulează arhitectura cognitivă a elevilor cu cerinţe educative speciale, fiind vorba de un tandem al înţelegerii vizual- mentalului prin prelungirea actului gândirii şi activarea mecanismului de redare grafică prin coordonare oculo- motorie şi motricitate fină, prin intermediul mâinilor, individul intrând în contact cu rigorismul gândirii. Are loc o altfel de cunoaştere a lumii, una plastică şi cognitiv- afectivă, o reprezentare elegantă a existenţei omului. În acest sens, propunerile viitoarei cercetări se concentrează pe analiza produselor activităţii elevului cu cerinţe educative speciale prin limbajul grafic relevat prin lucrările realizate.

Bibliografie:

1. Birţ, M.A., Psihiatrie. Prolegomene clinice, Editura Dacia, Cluj- Napoca, 2001

2. Doru,V. P., Raluca, M., Terapie ocupaţională pentru persoanele cu deficienţe, Editura Muntenia, Constanţa, 2005

3. Nicolae, Jurcău, ( coord)., Pedagogie, Editura U.T. Press, Cluj- Napoca, 2001

Webografie:

1. http://www.unideusto.org/tuningeu


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Revista cu ISSN

Meseria de parinte

MESERIA DE PĂRINTE   Profesor Psiholog Blejan Maria Liliana Liceul de Arte Plastice “Hans Mattis Teutsch” Braşov   Toată lumea ştie că a fi părinte nu este un lucru uşor , iar pentru a stabili...

Read more

Viata de student

Viata de student

Viata de student   Pentru studentii noi veniti in Bucuresti trebuie sa fie un soc total primul contact cu capitala, mai ales daca provin dintr-un mediu linistit, de la tara sau din...

Read more

GHID PRACTIC

Lazar Mihaiela     GHID PRACTIC AL AUTOFORMARII MANAGERIALE A PROFESORULUI       In cuprins:   Managementul organizarii activitatii Managementul proiectarii Managementul comportamentului eficace Managementul influentarii, motivarii Managementul comunicarii Managementul relatiilor Managementul stresului la clasa Managementul evaluarii  

Read more

Centre universitare universitati adrese…

Centre universitare - universitati - adrese contact   Centrul Universitar Bucureşti  Academia de Studii Economice Strada Piaţa Romană nr. 6, telefon 021.319.19.00 şi 021.319.19.01, fax 021.319.18.99 www.ase.ro    Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza" Aleea Privighetorilor nr. 1A,...

Read more

Predarea fizicii cu instrumente didactic…

PREDAREA FIZICII CU INSTRUMENTE DIDACTICE IT Prof. Mihaela Butoi Colegiul Tehnic “Petru Poni” Onești Experienţa implemetării în ultimele decenii a diverselor forme...

Read more

Metodologie de evaluare externa a calita…

Metodologie de evaluare externa a calitatii educatiei in invatamantul preuniversitar   Vezi Metodologia de evaluare externa a calitatii educatiei in invatamantul preuniversitar, publicata in Monitorul Oficial 11 din 8 ianuarie 2013 (M....

Read more

Valentele educationale ale plastilinei

VALENŢELE EDUCAŢIONALE ALE PLASTILINEI                                                                  Educatoare: Portik Laura                                                               Grădiniţa P. P. Nr.1 Reghin   Rezumat             In activitatea didactică - cadrele didactice, dar şi acasă - părinţii utilizează în jocul lor cu...

Read more

Stimularea gustului pentru lectura la sc…

STIMULAREA gustului pentru lecturǎ lA ŞCOLARUL MIC prof. înv. primar Marşeu Rodica Lavinia Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara Cu toatǎ amploarea pe care au luat-o mijloacele audio-vizuale în...

Read more