EVALUAREA ELEVILOR DIN CICLUL PRIMAR
PRIN INTERMEDIUL PROIECTELOR
Prof. înv. primar Bukszar Daniela
Școala Gimnazială Lunca Bradului - Județul Mureș
Rezumat:
Evaluarea elevilor în cadrul unei discipline, în viziune tradițională, cuantifică doar cunoștințele, priceperile și deprinderile specifice acelei discipline. Din acest motiv este imperios necesară evaluarea alternativă a elevilor. O metodă alternativă de evaluare ce se pretează la clasele primare este proiectul.
Proiectul reprezintă o modalitate modernă de evaluare a rezultatelor elevilor prin intermediul unei abordări interdisciplinare. Această metodă am aplicat-o la disciplinele Limba și literatura română și Științe ale naturii. Dintre proiectele aplicate amintesc: „Sărbătorile primăverii”, „Toamna”, „Bucuriile iernii”, Câinele”, „Pisica”, „Eu și mediul înconjurător”.
Aplicând această metodă am constatat că:
-elevii au fost încântați de munca în echipe și de colaborarea pentru rezolvarea sarcinilor;
-în echipă elevii au avut posibilitatea să se afirme în funcție de abilitățiile proprii;
-s-a manifestat o competiție între echipe pentru realizarea de proiecte originale, complexe;
-elevii au căutat diverse surse bibliografice (cărți, reviste, Internet);
-munca pe grupe îi acomodează pe elevi cu evaluările pe grupe;
-se pot realiza și proiecte individuale pentru o evaluare mai obiectivă.
Utilizare proiectului ca metodă alternativă de evaluare are ca punct slab minimalizarea rolului învățătorului și consum mare de timp.
Trăim într-o societate care este într-o permanentă schimbare, motiv pentru care și noi, dascălii, trebuie să ne adaptăm continuu, pentru a asigura procesului de învățământ o șansă de reușită.
În perioada contemporană reforma conţinuturilor învăţământului românesc a creat cadrul unor transformări la nivelul curriculumului, între care se remarcă perspectiva interdisciplinară, utilizată în procesul de predare-învățare-evaluare. O modalitate modernă de evaluare a rezultatelor elevilor printr-o manieră interdisciplinară o reprezintă proiectul.
Proiectul reprezintă o lucrare scrisă ce are la bază o cercetare teoretico-practică amplă și de durată. Realizarea proiectului începe în clasă, prin definirea și înțelegerea sarcinii de lucru și chiar începerea rezolvării acesteia. Poate fi realizat în câteva zile sau săptămâni, prin consultarea cu cadrul didactic. Proiectul realizat va fi prezentat apoi în fața clasei/ colegilor, sub forma unui raport. Poate fi realizat individual sau în grup.
Pentru realizarea proiectului se impune parcurgerea a 2 etape:
a) Un proces de colectare de date, de prelucrare, analizare, interpretare a lor, investigare, cercetare a unor acțiuni intelectuale și practice.
b) Realizarea unui produs final: intelectual (scheme, desene, modele teoretice) sau material (aparate, instalații, modele materiale).
Pe baza celor două etape se stabilesc concret pașii ce trebuie urmați:
-stabilirea domeniului de interes, precizarea temei și formularea sa operațională;
-explicitarea premiselor inițiale: cadrul teoretic–conceptual, resurse metodologice, coordonatele generale ale cercetării;
-identificarea și selectarea resurselor materiale necesare;
-precizarea elementelor de conținut ale proiectului:
· Pagina de titlu: tema proiectului, numele autorului, școala, perioada în care s-a realizat
· Cuprinsul: titlurile capitolelor și subcapitolelor
· Introducerea- prezentarea cadrului în care se include tema de cercetare
· Dezvoltarea și detalierea elementelor de conținut (capitole, subcapitole) într-un limbaj accesibil, clar
· Concluziile calitative și cantitative sub formă de comentarii critice, analize, interpretări, evaluări, predicții
· Bibliografia
· Anexele: conținutul chestionarelor, al testelor, al fișelor de observație, al portofoliilor; grafice; teste rezolvate; chestionare rezolvate, figuri, tabele.
Evaluarea proiectelor ține cont de criterii clare, negociate sau nu cu elevii, de natura disciplinei și a temei abordate, de caracteristicile evaluative. Astfel de criterii sunt :
a) Relevanță, utilitate, aplicabilitate a temei;
b) I –adecvarea și calitatea suselor bibliografice utilizate
II-relevanța și calitatea materialului realizat
III- calitatea prezentării orale a proiectului:
Am aplicat la clasă și proiectul, la disciplinele Limba și literatura română și Științe.
Unul dintre primele proiecte aplicate la clasa a III-a, a fost la disciplina Limba și literatura română și a fost inspirat din manualul clasei a III-a (vezi bibiliografia). Titlul proiectului a fost „Toamna în imagini” și a fost aplicat în ultimele două săptămâni de cursuri ale lunii octombrie, în cadrul unității de învățare „Toamna”.
Pentru derularea proiectului elevii au fost împărțiți în trei grupe de câte 4 și o grupă de 5 elevi, iar fiecare grupă trebuia să își aleagă una din următoarele subteme: „Zilele toamnei. Propoziția”, „Bogăția toamnei. Cuvântul”, „Asemănător-Opus”. Sarcina elevilor a fost să realizeze pe grupe câte un portofoliu pe tema aleasă. Materialele de care au avut nevoie au fost: ziare, reviste, alte texte despre toamnă, creioane colorate, lipici, foarfecă, hârtie glasată, coli xerox, dosar de plastic, folii transparente, unelte de scris, etc. Le-am cerut elevilor să lucreze în timpul liber, pe o durată de 2 săptămâni la tema aleasă, să selecteze materialele, să realizeze compuneri, desene, colaje, alte texte, pe care să le valorifice în proiectul grupei. Elevii au fost nevoiți să se consulte și să colaboreze pentru realizarea cu succes a sarcinilor alese. La final au prezentat pe grupe, în fața clasei, rezultatul muncii lor, motivând alegerile.
Ceea ce a avut un impact pozitiv asupra elevilor a fost posibilitatea de a alege cele mai bine realizate portofolii și recompensarea lor pentru munca depusă prin primirea de calificative. Pot spune că fiecare grupă și-a îndeplinit cu succes sarcina aleasă, unele proiecte au fost mai estetice, altele mai puțin, unele au fost interesante, destul de bogate ca și conținut (de exemplu „Zilele toamnei. Propoziția”și „Bogăția toamnei. Cuvântul”),altele mai sărăcăcioase, simple („Asemănător-Opus). În perioada de realizare a proiectului le-am oferit elevilor explicații suplimentare, le-am urmărit modul de distribuire a responsabilităților fiecărui membru și de colecționare a materialelor necesare în vederea închegării ulterioare a proiectului, precum și colaborarea dintre ei, care a fost destul de bună.
Un alt proiect desfășurat timp de 5 săptămâni, a fost intitulat „Bogățiile iernii”, tot la disciplina limba și literatura română, la unitatea de învățare „Tradiții și obiceiuri”. De această dată am împărțit elevii în două grupe de 6 și respectiv 7 elevi, solicitându-le să realizeze două planșe pe care să ilustreze poezii despre iarnă (proprii sau culese din cărți), imagini despre iarnă (peisaje, colindători, brad de Crăciun), texte narative/ fragmente despre iarnă, compuneri legate de sărbătorile de iarnă, ghicitori, proverbe, tradiții și obiceiuri de iarnă, 1 Decembrie –Ziua Națională a României. La finalul perioadei au prezentat în fața clasei planșele realizate, iar cea mai mare satisfacție a lor a fost aprecierea din partea colegilor, expunerea planșelor în sala de clasă, prezentarea acestora și părinților. Elevii din ambele grupe au lucrat estetic, îngrijit, au dat dovadă de ingeniozitate, creativitate, imaginație, atât în ceea ce privește materialele selectate, cât și modul de aranjare a lor pe suport. Am putut constata un progres în ceea ce privește relațiile de colaborare dintre elevi, care devin mult mai conștiincioși în realizarea sarcinilor trasate.
Am propus elevilor și realizarea facultativă a unor proiecte individuale, tot la Științe, pe tot parcursul semestrului II. Tema aleasă a fost „Animalul preferat”. Am observat că dacă au fost nevoiți să lucreze individual și facultativ, doar trei eleve din colectivul clasei au răspuns pozitiv solicitării și au realizat câte un proiect pe care l-au numit după animalul ales: elevele D.A.și U.G.-„Câinele”, eleva D.M..-„Pisica”. Cele trei lucrări sunt destul de bine realizate, respectă tema în totalitate, sunt estetice, originale și cuprind imagini sugestive, poezii, ghicitori, informații esențiale despre animalul ales, rase, texte lirice sau narative, compuneri, date despre alcătuirea corpului, etc. Acestea le-au prezentat colegilor, putând astfel câștiga stima și respectul celorlați pentru munca depusă, oferindu-le totodată și informații noi, iar munca lor a fost evaluată mult mai obiectiv.
Analizând realizarea acestor proiecte de către elevi am observat că:
-elevii au fost încântați de munca în echipe și de colaborarea pentru rezolvarea sarcinilor;
-în echipă elevii au avut posibilitatea să se afirme în funcție de abilitățiile proprii;
-s-a manifestat o competiție între echipe pentru realizarea de proiecte originale, complexe;
-elevii au căutat diverse surse bibliografice (cărți, reviste, Internet);
-elevii au fost evaluați în funcție de aportul adus în realizarea proiectului;
-munca pe grupe îi acomodează pe elevi cu evaluările pe grupe;
-se pot realiza și proiecte individuale pentru o evaluare mai obiectivă.
Bibliografie:
Ø Bocoș, M.(coordonator), Jalba, G., Felegean, D., Evaluarea în învățământul primar. Aplicații practice, Editura Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2004
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|