Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Evaluarea cadrelor didactice
Marţi, 08 Mai 2012 23:08

EVALUAREA CADRELOR DIDACTICE

 

Mirela Frunzeanu, profesor pentru învăţământul primar,

Mark Twain International School, loc. Voluntari, jud. Ilfov

 

Rezumat

Orice școală de calitate are, în primul rând, cadre didactice de calitate ce prestează o activitate calitativ superioară și care sunt în pas cu schimbările la nivelul societății, în general, și la nivelul învățământului, în special. Pentru managerii școlari care au drept țintă strategică creșterea calității educației oferite de organizația școlară pe care o conduc, cunoașterea nivelului de performanță și calitate în activitatea desfășurată de cadrele didactice este un aspect de o importanță majoră. Astfel că modul în care se realizează evaluarea acestora devine pârghia absolut necesară în acest demers managerial. Acesta este principalul argument ce a stat la baza alegerii subiectului articolului: evaluarea cadrelor didactice.

 

Cuvinte cheie: organizație, managementul schimbării, dezvoltare organizațională, management educațional și școlar, evaluare internă, evaluare externă, planificare, performanţe umane.

 

Abstract

Every school of high quality has, first of all, teachers of high quality which perform a high quality activity and which keep step with the society changes in general and especially with the changes in education. For the school managers which have as strategical aim the development of the education quality in their school organization, the knowing of the performance and the quality level in the teachers activity is an important aspect. Thus the way the evaluation of the teachers is made become important for managers. This is the main argument for choosing the subject for this article: the evaluation of teachers.

 

Key words: organization, the management of changing, organizational development, educational and school management, internal evaluation, external evaluation, planning, human performances.

 

      1.  Managementul resurselor umane – dimensiune a managementului educațional și școlar. Citeşte ...

2. Evaluarea resurselor umane în organizația școlară. Citeşte ...

3.      Concluzii

Calitatea în educație nu poate fi atinsă decât în măsura în care statul și politicile educaționale pe care le promovează prin intermediul ministerului de resort sunt orientate și focalizate pe formarea și dezvoltarea profesională de o calitate superioară a cadrelor didactice, în calitate de agenți ai schimbării în educație și în societate. Aceasta pentru că, asemenea companiilor din sectorul economic, care nu reprezintă nimic fără oamenii ce le clădesc și le slujesc, nici școala, privită acum ca organizație, nu se poate dezvolta și nu poate ,,crește” cu adevărat decât dacă cei implicați în dezvoltarea și ,,creșterea” ei sunt dedicați acestui proces, loiali ideii de schimbare și inovare, responsabili de activitatea pe care o desfășoară, mereu dorind îmbunătățirea ei, dar și a calității serviciilor educaționale pe care școala în care activează le oferă comunității pe care o deservește, deci oameni de calitate, profesioniști de calitate. Acest lucru nu poate fi realizat decât prin dezvoltare profesională susținută de eforturi de schimbare, uneori radicală, din partea tuturor celor implicați în procesul educațional, dar mai ales din partea ,,oamenilor” de la catedră.

A afla care sunt nevoile de formare continuă și dezvoltare personală și profesională ale resurselor umane din orice tip de organizație, inclusiv cea școlară, presupune, mai întâi, planificarea, programarea și desfășurarea unui demers evaluativ. Numai prin intermediul urmăririi celor trei aspecte ale evaluării resurselor umane, ca activitate managerială și, în același timp, ca funcție a managementului resurselor umane în organizația școlară (potențialul și capacitatea de evoluție și dezvoltare a uneoi persoane, comportamentul și performanțele), poate fi atins acest obiectiv fundamental al asigurării calității în educație- dezvoltarea resurselor umane, a capitalului uman implicat în educație.

Evaluarea cadrelor didactice este, încă, un subiect destul de controversat, atât la nivelul celor evaluați, cât și la nivelul celor care realizează evaluarea. Această funcție a managementului resurselor umane este deseori criticată pentru că nu relevă adevărata valoare a cadrelor didactice și a activității pe care acestea o desfășoară. Dincolo de aceste controverse, apare suficient de clară nevoia de evaluare a cadrelor didactice într-o manieră corectă, obiectivă și completă, pentru ca această activitate să își atingă scopurile declarate și să producă un impact asupra viitoarei activități a cadrelor didactice, în sens pozitiv, de îmbunătățire.

 

Referinţe bibliografice:

1.      Clipici, I. Evaluarea cadrelor didactice. Timișoara: Editura de Vest, 2010

2.      Constantin, T., Constantin-Stoica, A. Managementul resurselor umane. Iași:  Institutul European, 2002

3.      Cristea, S. Managementul organizației școlare. București: Editura Didactică și Pedagogică, 1996

4.      Cristea, S.  Dicționar de pedagogie.  București-Chișinău: Editura Litera Internațional, 2000

5.      Iucu, R.B. Managementul și gestiunea clasei de elevi. Fundamente teoretico-metodologice. Iași: Editura Polirom, 2000

6.      Iosifescu, Ș. Manual de management educațional pentru directorii de unități școlare. București: Editura ProGnosis, 2000

7.      Iosifescu, Ș. Management educațional pentru instituțiile de învățământ. București: Institutul de Științe ale Educației, 2001

8.      Jinga, I. Conducerea învățământului. Manual de management instrucțional. București: Editura Didactică și Pedagogică, 1993

9.       Jinga, I. Managementul învățământului: cu privire specială la învățământul preuniversitar. București: Editura Aldin, 2001

10.   Jinga, I., Negreț-Dobridor, I. Inspecția școlară și design-ul instrucțional.  București: Editura Aramis, 2004

11.   Joița, E. Management școlar. Elemente de tehnologie managerial. Craiova: Editura Gheorghe Cârțu Alexandru, 1995

12.   Joița, E. Management educațional. Profesorul – maneger: roluri și metodologie. Iași: Editura Polirom, 2000

13.   Legea nr.128/ 1997, completată și modificată prin Legea nr. 1/ 10 ianuarie 2011, privind Statutul Personalului Didactic, publicată în  Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997

14.   Miroiu, A. Învățământul românesc azi. Iași: Editura Polirom, 1998

15.   Milkovich, G.T., Boudreau, J.W. Human Resources Management, Sixth Edition. Irwin, Boston, 1991

16.   Păun, E. Școala – abordare socio-pedagogică. Iași: Editura Polirom, 1999

17.   Pânișoară, G., Pânișoară, I.O.  Managementul resurselor umane. Ghid practic, Ediția a II-a. Iași: Editura Polirom, 2007

18.  Stanciu, Ș. Managementul resurselor umane.  București: Editura Comunicare.ro, 2001

19.  Stanciu, Ș., Ionescu, M., Leovaridis, C., Stănescu, D. Managementul resurselor umane. București: Editura Comunicare.ro, 2003

 

 

 

 

Ultima actualizare în Marţi, 08 Mai 2012 23:29
 

Revista cu ISSN

Caracterizare generala varsta scolara mi…

CARACTERIZARE GENERALĂ - VÂRSTA ŞCOLARĂ MICĂ   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     “Etapa micii şcolarităţi este perioada când situaţiile repetate duc la constituirea de mijloace de gândire mai operative în...

Read more

Integrarea copiilor cu deficienta de auz

INTEGRAREA COPIILOR CU DEFICIENŢĂ DE AUZ   Martinconi Noemi, profesor de psihopedagogie specială Centrul Şcolar Pentru Educaţie Incluzivă ,,Alexandru Roşca Lugoj”   Deoarece pierderea auzului la vârste mici determină imposibilitatea dezvoltării normale a limbajului şi,...

Read more

Genuri literare si evolutia genurilor

GENURILE LITERARE. EVOLUȚIA GENURILOR. Ștefan Maximiliana, profesor Limba și literatura română, Școala Gimnazială „Ion Buteanu” Buceș, jud. Hunedoara Disciplina Limba ...

Read more

Cerinte deontologice privind activitatea…

    CERINŢE DEONTOLOGICE PRIVIND ACTIVITATEA PERSONALULUI DIDACTIC DE PREDARE   Art.33. Personalul didactic de predare trebuie să cunoască drepturile şi obligaţiile legale în vigoare ce îi revin în unitatea de învăţământ în care funcţionează.    Art.34....

Read more

Studiu comparativ intre educatia formala…

STUDIU COMPARATIV ÎNTRE EDUCAŢIA FORMALĂ, INFORMALĂ ŞI NONFORMALĂ prof. Mihaela Butoi Colegiul Național ”Grigore Moisil”, Onești „Educația există pe întreg parcursul vieții și nu are o destinație finală” - John...

Read more

Tratarea diferentiata a elevilor care pr…

TRATAREA DIFERENȚIATĂ A ELEVILOR CARE PREZINTĂ DIFICULTĂȚI DE ÎNVĂȚARE prof. înv. primar Doina Dumitru   Şcoala Gimnazială Fitioneşti Cunoaşterea și abordarea diferențiată a elevilor reprezintă un mijloc...

Read more

Competente generale pe niveluri de invat…

     Competenţe generale ale disciplinei pe niveluri de învăţământ                 Modelul comunicativ-funcţional şi competenţele-cheie specifice disciplinei limba şi literatura română impun anumite competenţe generale în cadrul programelor şcolare pe niveluri de...

Read more

Effects of Soft Drink Consumption on Nut…

 Effects of Soft Drink Consumption on Nutrition and Health    Author: Mihail Robert - Theodoru Teacher: Mînză Lidia Institution: “Vasile Alecsandri” High School             The term soft drink refers to a beverage that does not contain...

Read more