Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia si softul educational
Scris de administrator   
Vineri, 08 August 2014 21:39

EDUCAŢIA ŞI SOFTUL EDUCAŢIONAL

 

          Profesor Păduraru Constantin Eugen

Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău

 

         Rezumat:

         Articolul de specialitate propus prezintă impactul deosebit pe care îl are softul educaţional asupra calităţii procesului de predare - învăţare. In ultimul deceniu s-a constatat faptul că nu există disciplină de studiu, unde calculatorul personal să nu fie introdus cu real succes. Calculatorul este un important mijloc de învăţământ, care împreună cu un soft corespunzător şi un set de obiective / competenţe asociate, se transformă într-o veritabilă strategie didactică.

 

         Se observă că în cadrul educaţiei contemporane calculatorul poate fi implicat în următoarele sarcini didactice:

a) promovarea creativităţii elevului;

b) activităţi de recapitulare şi sistematizare a unor teme;

c) evaluarea performanţelor şcolare;

d) oferirea de informaţii necesare cunoaşterii etc.

         Pentru o bună înţelegere a conceptului de soft, voi realiza o delimitare conceptuală între software suport şi software educaţional:

1) software educaţional - vizează procesul de învăţare;

2) software suport - utilizată ca resursă în cadrul unor activităţi de predare - învăţare;

 

         În continuare voi analiza principalele avantaje ale utilizării binomului calculator - soft educaţional:

a) accesul simultan al unui număr mare de utilizatori la softul educaţional propus;

b) stimularea atenţiei, ceea ce conduce la o participare activă a elevului;

c) promovarea învăţării prin descoperire;

d) oferirea utilizatorilor unui volum mare de informaţii;

e) poate fi adaptat la particularităţile grupului de elevi;

 

         Totuşi calculatorul poate să fie utilizat şi pentru alte activităţi din afara sferei educaţionalului şi astfel pot apărea o serie de limite ale folosirii neraţionale a tehnicii moderne. Dintre aceste limite / dezavantaje amintim:

1) izolarea relativă a elevului, care este capturat de universul virtual;

2) modelul educativ oferit de către profesor dispare prin folosirea excesivă a calculatorului;

3) activitatea profesorului devine una de îndrumare a binomului elev - calculator etc.

         In literatura psiho-pedagogică există mai multe clasificări ale softurilor educaţionale, dar cea mai importantă clasificare o constituie clasificarea softurilor după rezultatul aşteptat:

a) softuri - care dezvoltă comportamentul de cunoaştere în cazul unei discipline de studiu;

b) softuri - care vizează capacităţile de analiză, sinteză şi evaluare;

c) softuri - care dezvoltă capacitatea de aplicare a unor algoritmi de calcul;

         Prin intermediul softului educaţional, se pot accentua următoarele aspecte:

- cercetarea experimentală / de documentare;

- demonstraţia;

- dezbaterile;

- aplicaţii practice;

- soluţionarea de probleme;

- jocurile didactice etc.

         În actualul context educaţional, şcoala trebuie să se preocupe de:

a) creşterea gradului de realiza şi utilizare a softurilor educaţionale de către profesori şi elevi;

b) creşterea calităţii educaţionale în ceea ce priveşte un soft educaţional;

c) integrarea armonioasă şi eficientă a binomului calculator - soft educaţional în procesul instructiv - educativ;

d) modernizarea setului actual de mjiloace didactice existente.

 

Bibliografie

1. Ionescu Miron, Ioan Radu - Didactica modernă, Editura Dacia, 2001;

2. Nicola Ioan - Tratat de pedagogie şcolară, Editura Aramis, 2003;

3. Noveanu E. - Impactul formativ al utilizării AeL în educaţie, Centrul pentru Inovare în Educaţie, 2004;

4. Jinga I. - Manual de pedagogie, Editura ALL Educaţional, 2001.

 

Revista cu ISSN

l’analyse du discours rapporte dans un a…

ETUDE DE SPECIALITE - L’ANALYSE DU DISCOURS RAPPORTE DANS UN ARTICLE DE PRESSE Prof. Aruștei Dana Marinela, Colegiul Tehnic „Miron Costin” Roman, jud. Neamț Cuvinte cheie: discours rapporté,...

Read more

Rolul educatiei fizice si sportului in i…

METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR       CAPITOLUL I ROLUL EDUCAŢIEI FIZICE ŞI SPORTULUI ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR   Art.1. Educaţia fizică şi sportul sunt componente ale educaţiei globale, prin...

Read more

STRATEGII ACTIV-PARTICIPATIVE IN PREDARE…

STRATEGII ACTIV-PARTICIPATIVE ÎN PREDARE-ÎNVÃtARE Institutor Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr.2 Vorniceni, Judetul Botosani - rezumat - Procesul didactic al studierii limbii...

Read more

L'attaque du moulin

L' ATTAQUE DU MOULIN (fragment) Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov La nouvelle L' attaque du Moulin, publieé en 1877, s'...

Read more

LicArt 2013 regulament

Clubul Nouă ne pasă! şi Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului  organizează a 12-a ediţie a Festivalului Naţional de Arte pentru Liceeni LicArt 2013 -secţiunile poezie, fotografie şi teatru-   Regulament LicArt   Poezie   La concurs pot participa...

Read more

Cum rezolvam o problema matematica

CUM REZOLVĂM O PROBLEMĂ MATEMATICĂ? Prof. Popa Crina Diana Școala Gimnazială Hășmaș, jud. Arad Una din sarcinile cele mai importante ale profesorului constă...

Read more

Efectul Prometeu si deficientele unei cu…

EFECTUL PROMETEU ŞI DEFICIENŢELE UNEI CULTURI POPULARE   Prof. Maghiar Adina S08 „Arany Janos”, Salonta               În lumea istorică există o ortogeneză a culturilor care se constituie într-o teorie a culturilor şi care...

Read more

Planificare model pentru educatie muzica…

Planificare model pentru educatie muzicala invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more