Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea socio-emotionala
Scris de administrator   
Marţi, 08 Martie 2022 19:36

DEZVOLTAREA SOCIO-EMOȚIONALĂ


Prof. înv. primar Almaș Andreea-Ioana

Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău


Obiectivul primordial al adulţilor care se ocupă de creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor este dezvoltarea abilităţilor socio-emoţionale. Aceste competenţe asigură adaptarea la vârsta adultă și tocmai de aceea este recomandat ca dezvoltarea și optimizarea competențelor emoționale și sociale să se realizeze cât mai devreme, în copilărie, deoarece dezvoltarea deficitară a acestor competențe are efecte negative asupra funcționării și adaptării copiilor în adolescență sau în viața adultă și afectează sănătatea mentală, dezvoltarea cognitivă, pregătirea pentru școală. Abilităţile sociale şi emoţionale se învaţă în contextul relaţiilor de zi cu zi, prin interacţiunea directă a copilului cu părintele, educatorul, învăţătoarea, profesorii, colegii de grupă sau de clasă. Cercetările din domeniul competenţelor emoţionale şi sociale arată că modul în care adulţii răspund la comportamentul copilului, îşi gestionează emoţiile, relaţionează cu ceilalţi sau rezolvă conflictele sunt modele prin observare şi imitare de către copii. Cel mai important rol al adultului este să atenueze emoțiile negative ale copilului și să le amplifice pe cele pozitive.

Abilitatea unei persoane de a se adapta cerințelor vieții și de a face față problemelor cu care se confruntă depinde de funcționarea integrată a abilităților sale emoționale, sociale și de funcțiile cognitive. Competențele emoționale și cele sociale se află într-o relație de interacțiune și interdependență reciprocă, deoarece gestionarea propriilor emoții și ale celorlalți este extrem de importantă pentru formarea și inițierea relațiilor sociale, ambele contribuind în egală măsură la dezvoltarea optimă a copiilor. Spre exemplu, un copil cu dificultăți în recunoașterea și adaptarea la emoțiile celorlalți va întâmpina probleme de relaționare, va fi respins de către ceilalți, ceea ce va contribui la menținerea/ agravarea deficitelor în dezvoltarea competențelor emoționale (Catrinel, Kallay, 2010).

Abilitățile emoționale și sociale sunt rezultatul influențelor provenite din următoarele categorii de factori:

-factori intrapersonali (biologici, de temperament) cu o puternică componentă înnăscută

-factori interpersonali (interacțiunile cu cei din jur) influențați de normele, valorile culturii din care provine copilul (Catrinel, Kallay, 2010).

La vârstele mici influența factorilor inter- și intrapersonali este mai puternică asupra competențelor emoționale, decât asupra celor sociale. Felul în care se produce socializarea emoțiilor în mediul familial și educațional sunt responsabile de modul în care copilul își va dezvolta competențele sociale. Chiar dacă un copil se naște cu anumite trăsături care îl predispun spre dezvoltarea unor competențe emoționale/ sociale precare, familia și cadrele didactice pot compensa aceste neajunsuri. Spre exemplu, un copil cu reacții anxioase excesive datorate unor caracteristici de temperament poate fi ajutat în achiziționarea unor mecanisme potrivite prin care să-și monitorizeze stările de frică. În același timp, un copil înzestrat cu toate trăsăturile necesare dezvoltării unor competențe emoționale/ sociale optime, care trăiește într-un climat familial conflictual, în care părinții se ceartă zilnic și au probleme cu consumul de alcool, se poate dezvolta inadecvat (Catrinel, Kallay, 2010).

Maniera în care răspundem nevoii emoționale a copilului afectează dezvoltarea creierului său și influențează devenirea lui ca persoană. În calitate de adulți putem încuraja capacitățile de înțelegere și toleranță din partea copilului prin stabilirea unor limite, astfel încât fiecare situație să devină un context benefic de învățare. De asemenea, e important să punem accentul pe emoția copilului, corelând-o cu comportamentul și acțiunile sale („Este normal să simți supărare pentru că nu am mai stat în parc, dar este prea târziu...”). Emoțiile copiilor nu trebuie invalidate cu mesaje de felul: „Nu este normal să te superi...” și nici cu reacții de genul: „Mereu îmi faci asta...”, deoarece apare riscul de a pierde conexiunea cu copilul (Gyorgy, 2016).

În concluzie, învățarea anumitor comportamente depinde de modul în care adulții favorizează sau blochează dezvoltarea emoțională și socială. Școala reprezintă un contex social în care copiii au ocazia să interacționeze cu ceilalți copii în mai mare măsură decât în cadrul familiei. De aceea, copiii pot să învețe sistematic despre emoții și comportamente sociale adecvate.

Bibliografie

· Ştefan Catrinel A., & Kállay Éva. (2010). Dezvoltarea competenţelor emoţionale şi sociale la preşcolari: Ghid practic Pentru Educatori. A.S.C.R Asociaţia de Ştiinţe Cognitive din România.

· Gaspar Gyorgy. (2016). Copilul invizibil. București: Editura Curtea Veche Publishing

· Schaffer, R. H., & Ionescu, T. (2010). Introducere în Psihologia Copilului. Cluj-Napoca: ASCR.

· https://www.comunitateateacherme.com/post/pa%C8%99i-mici-c%C4%83tre-%C3%AEn%C8%9Belegerea-copilului-t%C4%83u-modele-psihopedagogice-de-comunicare


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Joi, 24 Martie 2022 15:25
 

Revista cu ISSN

Planificare model pentru educatie plasti…

Planificare model pentru educatie plastica invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Olimpiade la disciplinele din aria Tehno…

Olimpiade la disciplinele din aria Tehnologii 2015   Vezi Graficul olimpiadelor la disciplinele din aria curriculara „Tehnologii” in anul scolar 2014-2015, respectiv perioada de desfasurare si judetele organizatoare ale etapei nationale.

Read more

Dispozitii finale concurs pentru ocupare…

CAPITOLUL VI  Dispozitii finale      Art. 23. -    (1) Cheltuielile pentru organizarea si desfasurarea concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar, precum si plata cadrelor...

Read more

Planificare model pentru stiinte invatam…

Planificare model pentru stiinte invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model...

Read more

Activitatea catedrei/comisiei metodice

ACTIVITATEA CATEDREI/COMISIEI METODICE   Art.40. Catedrele/comisiile metodice se constituie din minimum patru membri, care predau aceeaşi disciplină de studiu. În situaţiile în care disciplina educaţie fizică şi sport este predată de mai...

Read more

Metodologia de organizare si desfasurare…

Functiile de indrumare si control din inspectoratele scolare se ocupa prin concurs organizat in conformitate cu prevederile prezentei metodologii.  

Read more

Revista cercului literar

CERCHIŞTII ŞI ,,REVISTA CERCULUI LITERAR” DE LA SIBIU   Nevodenszki Sorina, profesor I Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, Jud. Timis     Sibiul a oferit climatul în care s-a constituit una din cele mai cunoscute grupãri din...

Read more

Planificare model pentru geografie gimna…

Planificare model pentru geografie gimnaziu   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model de...

Read more