Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Despre varsta si imbatranire
Scris de administrator   
Luni, 08 Ianuarie 2018 17:13

DESPRE VÂRSTĂ ȘI ÎMBĂTRÂNIRE

Prof. Arjoca Mihaela

Colegiul Tehnic “Ion Minu”, Timisoara

Rezumat: Îmbătrânirea celulară este un proces care interesează știinta.

Cuvinte cheie: celulă, gene, metabolism, îmbătrânire

Viața! Timpul! Vârsta! Specii longevive și specii efemere! Toate aceste noțiuni se învață la scoală, la orele de științe ale naturii șibiologie. Dar, încă nimeni nu ne poate spune o ecuaţie, o formulă, sau da o simplă explicație sau vreun panaceu despre cum să încetinim sau să oprim îmbătrănirea unei ființe vii.

Se știe că, în ciclu celular al tuturor ființelor vii există un ceas biologic. Celulele știu că timpul trece, îsi consumă metabolic funcția și în cele din urmă dispar, pentru că genetic sunt programate. Orice formă de viață este programată genetic. Însă nu toate animalele și plantele îmbătrânesc la fel. Îmbătrânirea este o caracteristică a evoluției vieții pe Terra. Durata de viață în natură este de la câteva ore la mii de ani, ceea ce înseamnă că prinselecție naturală nu există bariere de restricții, iar îmbatranirea are loc într-un timp anume, astfel încât modelul îmbătrânirii se pliază pe epocile și nișele ecologice ale vremii.

Îmbătrânirea celulară este un proces biologic, prin care se produc modificări în structura și funțiile celulei, după dezvoltarea acesteia. Modificările ce apar in celulă si este evident o îmbătrănire celulară este scăderea volumului celulei, dispariția sau fragmentarea nucleului și creșterea numărului de organite celulare. Teoriile pasive ale îmbatrănirii celulare explică existența unor erori în celulă și acumularea acestora în timp,datorită unui mediu care pricinuiește un metabolism ineficient, iar mecanismele reparatorii nu mai au capacitatea de a reînoii. Teoriile active, explica mult mai direct procesul de îmbătânire ca fiind unul ce este programat genetic, iar orice ființă vie se supune acestui program.

O altă teorie, pasivă, sugerează implicarea radicalilor liberi în procesul îmbătrânirii. Deşi au o durată de viaţă scurtă (radicalii liberi de oxigen), se cunosc efectele negative pe care le au asupra nucleului şi a ADN-ului. Dintre efectele citotoxice ale radicalilor liberi, putem aminti oxidarea lipidelor, care poate altera membrana celulei. În mod normal, organismul dispune de sisteme de apărare împotriva radicalilor liberi, cele mai importante fiind situate intracelular. Aceste sisteme previn formarea radicalilor (cele primare) sau limitează efectele citotoxice ale acestora (cele secundare). Datorită situării intracelular a acestor sisteme, radicalii liberi formaţi în spaţiul extracelular, au o durată de viaţă mai lungă şi o posibilitatemai mare de a exercita efecte citotoxice. Îmbătrânirea premature este un diagnostic care apare la persoane ce nu sunt bătâne, dar au stări fiziologice care țin de bătrânețe. Afecțiunea este marcată de procesul degenerativ al descompunerii matereicelulare, care începe la majoritatea oamenilor în jurul vârstei de 30 ani.Viteza acestui proces este diferită de la om la om. Nu există o vârstă specific pentru îmbătrânirea prematură. Orice persoană care a împlinit 50 de ani,poate intra în această categorie.

Simptomele sunt: ridarea feței, pielea aspră, tulburarea vederii,lipsa de flexibilitate, părul cărunt, scăderea interesului fată de viața sexuală, oboseală, memorie slabă, tensiune arterială mare și pierderea auzului. Prevenirea și tratarea se face prin practicarea regulată a exercițiilor fizice, căci întraga viață se bazează pe mișcare. Dacă stresul și depresia contribuie la îmbatrănire. atunci trebuie să fim optimiști, entuziaști. Dacă alimentația nepotrivită este un alt factor de risc, atunci trebuie să acordăm mult mai multă atenție hranei și să urmăm un regim de hrană sănătos. De asemenea, se recomandă să se bea zilnic multă apă. Apa este esențială pentru întreținerea pielii și pentru funcționarea corectă a organismului. Pentru a întârzia procesul de îmbătrânire trebuie sa se mănânce zilnic alimente integrale, crude, proaspete cum sunt cerealele integrale și fructele și legumele proaspete. Înlocuirea cărnii de orice fel cu pește,pentru proteine și vitamina B. Se consumă alimente calde,dar nu fierbinți. Căldura folosită la gătit distruge enzimele din hrană,care sunt un factor esențial pentru a ne simți în permanent tineri și plini de viață. Apa este deosebit de importantă,deoarece deshidratarea este un factor esențial în îmbătrînire. Bătrânii ar trebuie sa consume zilnic cel puțin 8 pahare de apă sau suc pe zi.

Alte remedii naturiste recomandate sunt: susanul, trestia de zahăr, produse de soia (boabe) consumat eîn mod regulat, adică zilnic. Armai fi orezul, ginseng-ul, carnea de turturică,midiile. Să învățăm de la natură, care spune că regula principală de îngrijire a sănătății este, să ne culcăm după ce se întunecă și să ne trezim după ce a răsărit soarele.

Teoretic, nemurirea există! Unele animale și plante au scăpat complet de procesul de îmbătrânire. Nimfele Cicada se maturizează 17 ani sub pământ, apoi candies la suprafată se împerechează, îmbatrânesc și mor într-o singură zi. Deci, îmbatrânireae ste o relație de adaptare separată. Panseluțele rupte înainte de a face semințe duc la înflorirea continu ătoată vara.

Conform teoriei evoluționiste, multe plante și animale mor când se încheie reproducerea. Actual, nu se cunoaște dacă homarii îmbatrânesc sau nu. Homarii devin mai fertili odată cu vârsta, iar puii sunt mai viabili. Se presupune că cel mai mare homar de peste 19 kg ar fi mai bătran decât un secol. Cea mai vârstnică moluscă înregistrată (Artica islandica) ar avea 507 ani; moluștele pot crește pe durata nedeterminată și pot depune jumatate de milliard de ouă pe zi.

Copacii au durata de viață cea mai mare. Durata de viață a animalelor este limitată de condiția și stabilitatea ecologica a mediului lor de viată.

Moartea bruscă, după reproducere este des întalnită înnatură, la musculițele efemere, caracatițele și somonul. Când somonii ajung la locul nașteriilor, deja sunt în colaps metabolic,se produce o îmbatrânire accelerată, aproape instantanee. Nu se mai hrănesc, se produc modificări biochimice în corp, astfel încât ei sunt programați genetic să moară după depunerea icrelor.

Deci, prin îmbatrânire se stabilizează ecosistemele se previne creșterea exagerată a populatiei, care poate duce la extinctie, ceea ce explică multe despre natura și legile ei.

Bibliografie:

[1].Adrian Senciuc, Corpul omenesc, Functionare, boli şir emedii, publicat în 12 februarie 2012

[2].Henry B. Lin, Secretele medicinei chineze, Sănătatea de la A la Z, Editura Polirom,2006

[3].Vladimir Iuliu gusic,Biologia vârstelor si lupta împotriva batrâneții, Ed. Științifică

și Pedagogică. București,1984

 

Revista cu ISSN

Adolescentul educatia si lumea

ADOLESCENTUL, EDUCAȚIA ȘI LUMEA      Apostol Elena-Alina, profesor limba engleză, Șc. Gimnazială Nr.7, Buzău   O perspectivă sociologică asupra formării identității, la vârsta adolescenței. Literatura de specialitate prezintă în mod sugestiv și...

Read more

Studiu de caz caracterizare elev inadapt…

STUDIU DE CAZ   Institutor Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2, Vorniceni, Judeţul Botoşani       În ceea ce priveşte societatea din ziua de astăzi, se poate observa cu uşurinţă că în interiorul...

Read more

Metafora in poezia lui Nichita Stanescu

METAFORA ÎN POEZIA LUI NICHITA STĂNESCU Prof. Pătruț Anișoara Ramona Școala gimnazială Eșelnița, Mehedinți Metafora reprezintă o figură semantică ce presupune un transfer de termeni, posibil datorită conţinutului semantic, parţial comun....

Read more

Parteneriatele educationale modalitati d…

PARTENERIATELE EDUCAŢIONALE MODALITĂŢI DE COMUNICARE ÎNTRE ŞCOALĂ ŞI COMUNITATE   Ştefănescu Adreana profesor psihopedagog, Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională Speranţa Timişoara   Rezumat: Articolul surprinde aspecte legate de importanţa încheierii unui parteneriat educaţional precum...

Read more

chestionarul un instrument de relevanta …

CHESTIONARUL – UN INSTRUMENT DE RELEVANŢĂ A NECESITĂŢII IMPLEMENTĂRII UNUI PROIECT EDUCAŢIONAL     Prof. înv. primar Magdalena Moromete Şcoala Gimnazială „Ion Minulescu” Piteşti     Rezumat: Interpretarea răspunsurilor din chestionarele aplicate elevilor, anterior demarării unui  proiect,...

Read more

Cunoasterea profilului psihopedagogic si…

CUNOAŞTEREA PROFILULUI PSIHOPEDAGOGIC ŞI FIZIC AL ŞCOLARULUI MIC         Prof. înv. primar: DOBREA MONICA, Şcoala Gimnazială „Emil Racoviţă” Oneşti, jud. Bacău   Moto: „Omul îşi poate lua cunoştinţele numai de la om. Aşa, bazinul se...

Read more

Dezvoltarea creativitatii prin activitat…

DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII PRIN ACTIVITĂŢILE INTEGRATE Înv. Marc Aurica Școala Gimnazială Cîmpeni Predarea integrată a cunoştinţelor este considerată o metoda, o strategie modernă,...

Read more

Investim in educatie

Investim in educatie

Investim in educatie!   Vrei o schimbare in educatie? Vrei sa fii informat? Acum ai ocazia!   Sustine o initiativa frumoasa, extrem de utila profesorilor, elevilor, parintilor promovata de Asociatia Profesorilor din Romania si voteaza proiectul...

Read more