De ce si cum sa cultivam gustul pentru citit la copii si adolescenti |
Scris de mihaiela lazar
|
Miercuri, 08 Octombrie 2014 12:53 |
DE CE ȘI CUM SĂ CULTIVĂM GUSTUL PENTRU CITIT
LA COPII ȘI ADOLESCENȚI?
Soroiu Crina, profesor învățământ primar,
Școala Gimnazială George Călinescu, Iași
Articolul își propune să supună atenției un aspect de o deosebită importanță în prezent și anume cititul cărților de către copii și adolescenți. Acesta devine un imperativ în contextul în care se observă sporirea interesului, de la vârste din ce în ce mai mici, pentru informația prezentată în format digital. Preocuparea adulților, părinți și cadre didactice deopotrivă, se impune a fi în primul rând aceea de a direcționa toate eforturile spre cultivarea și menținerea interesului viu pentru lectură.
Cuvinte cheie: citit, carte, educație, formare intelectuală, personalitate, adevăr
This article aims to describe an issue with a particular importance in present, that is reading books to children and adolescents. It is an imperative in the context of increasing interest observed from the age of increasingly small, for the information presented in digital format. The most important concern of adults, parents and teachers alike, it must be that of directing all efforts towards cultivating and maintaining a strong desire for reading. Therefore, the role of the family, first through the fundaments of reading interest, that it creates and than the role of educational institutions, that support and continue maintaining and developing this interest carries a great signifiance.
Approaching the subject from the need to cultivate a taste for reading to children, it is necessary to specify the main benefits that the universe of books gives us. Reading comes to crown the development of personality of child or adolescent in a way that few other activities can accomplish. As we delight hearing music, painting delights sight, feeling the whole world delights our books, giving us the necessary resources reporting to ourselves.
Trebuie menționat faptul că un astfel de obiectiv ambițios este și dificil de realizat în condițiile în care informația prezentată pe internet este mult mai ușor de accesat și prezentată într-o formă mai puțin abstractă, îmbogățită cu imagini și culori, diverse. De aceea rolul familiei, în primul rând, prin fundamentele interesului de a citi, pe care le creează și apoi rolul instituțiilor de învățământ, care sprijină și continuă, menține și dezvoltă acest interes la copii și adolescenți, comportă o semnificație majoră. Școala și familia trebuie să inoculeze copilului ideea că spiritul care gustă din ospățul delicios al studiului va sta departe de falsa știință, acele imagini vaporoase și absurde.
Înainte de a se integra în mediul școlar, copilul vede în familie modelul cititorului pasionat, interesat profund de universul dezvăluit de cărți și îmbogățit de cunoștințele desprinse din acestea. Acest model poate fi tata, mama, un frate sau o soră, un unchi sau un bunic. Lumina cărților are influențe atât la nivel intelectual, cât și sub aspect moral sau psiho-social. Fiecare carte oferă o lume, în care cititorii sunt invitați să pătrundă, să o înțeleagă, să o îmbogățească, să se revolte, să se entuziasmeze, să mediteze, să se amuze, iar prin toate acestea să devină altul.
Mai mult ca oricând, trebuie să înțelegem că avem o misiune, ca și educatori și modelatori de personalități și că se impune a incrimina orice pasivitate care acceptă tulburările și obscuritatea ce par să triumfe în prezent. Abordând subiectul din perspectiva necesității de a cultiva gustul pentru citit la cei mici, se impune a specifica principalele beneficii pe care universul cărților ni le oferă. În primul rând trebuie menționat aportul de cunoștințe care sporește nivelul de înțelegere a realității, facilitând, totodată, o exprimare coerentă și complexă, atât scrisă cât și verbală. Un copil obișnuit să parcurgă cu interes și motivat pagini pline de informații sau întâmplări va avea capacitatea de a reda în scris sau oral idei originale și construcții lingvistice expresive. Aceste aspecte reflectă timpul petrecut alături de cea mai bună prietenă, cartea.
Exersarea minții, antrenarea memoriei și a imaginației sunt alte elemente importante ale cititului pe care educatorii, fie părinți, fie cadre didactice, trebuie să le aibă în vedere atunci când prezintă însemnătatea cărții în devenirea fiecărui om. Mai mult decât atât, în urma lecturii, vocabularul cunoaște o înfățișare nouă, mult mai frumoasă, demnă de un maestru în arta de a vorbi sau de a scrie.
De asemenea, citind, copilul poate defini opinii proprii cu privire la realitate, poate argumenta o poziție intelectuală, mult mai coerent și poate aborda un subiect dintr-o prismă originală și expresivă. Școala, ca unitatea de bază a sistemului de învățământ sau ca factor instituțional al educației completează sau direcționează, după caz, eforturile familiei în direcția definirii unei personalități armonioase. Educatorii modelează personalitățile în devenire, iar cartea trebuie să le fie prieten și reper, totodată, să le furnizeze principalele direcții de a acționa, de a lua decizii, de a socializa, de a stabili priorități, de a crea, de a defini frumosul.
Cititul conduce și la o anumită disciplină, mai ales în prezent când se constată o multitudine de posibilități pe care le au copiii de a-și petrece timpul, unele dintre ele nefiind tocmai constructive pentru spiritul și intelectul lor. De aceea, devine o reală exigență, pentru părinți de a ghida copiii în gestionarea timpului. Ei trebuie să conștientizeze, de exemplu, că vacanțele, în special vacanța de vară, sunt ocazii pentru a face din lectură o activitate plăcută sau chiar activitatea preferată. Pot fi stabilite câteva ore pe zi destinate cititului, în funcție de disponibilitățile fizice și psihice ale fiecărui copil în parte, de capacitatea de receptare a mesajului transmis, precum și de gradul de interes pentru o lectură sau alta.
Atenția acordată lecturilor suplimentare nu trebuie însoțită, însă, de o neglijare a conținuturilor prezente în manualele școlare, ci se impune o completare, o reală armonie între cunoștințele-fundament pe care le oferă parcurgerea programelor și aria de cunoștințe dobândite în urma cititului în afara școlii. Acestea din urmă vin să încununeze dezvoltarea personalității copilului sau adolescentului într-un mod în care puține alte activități o pot realiza.
Pe fondul acestor considerații se conturează întrebarea: Cum se poate proceda în direcția motivării copiilor spre lectură? Cum poate deveni cartea, cea mai bună prietenă a lor? Din experiența de cadru didactic, am constatat faptul că elevii dezvoltă o preferință pentru lecturi diverse dacă în lista lecturilor de vacanță sau a celor suplimentare sunt incluse texte ale autorilor preferați, proză sau versuri, precum și dacă li se oferă posibilitatea de a opta pentru o carte anume. Roditoare în acest sens s-au dovedit și vizitele la biblioteci din oraș, la case memoriale ale diverșilor autori.
În plus, de câte ori timpul a permis acest lucru, am desfășurat la nivelul clasei activități de compunere de texte, pe teme date sau teme liber-alese, sub denumirea Micul scriitor. În acest fel, elevii înșiși au putut constata cât de originali sau expresivi sunt în elaborarea unor texte, adesea în versuri sau în proza, însoțite de ilustrații potrivite. O altă activitate menită să sporească gustul pentru lectură și să motiveze în direcția de a citi cât mai mult, a fost prezentarea de către fiecare copil în anumite momente a unei cărți pe care acesta o preferă, prezentare însoțită de motivarea opțiunii pentru acea carte.
Eforturile din cadrul școlii trebuie să se armonizeze cu cele ale familiei în direcția îndeplinirii obiectivului enunțat anterior, obiectiv tot mai pronunțat pe fondul schimbărilor complexe, pe care le suportă societatea de astăzi și sistemul instructiv-educativ, în mod implicit. Așa cum muzica ne încântă auzul, pictura ne încântă văzul, lumea cărților ne încântă întreaga simțire, oferindu-ne resursele necesare raportării la noi înșine. Copiii și adolescenții vor înțelege acest lucru dacă educatorii îi ghidează și-i sprijină permanent în acest sens.
Astfel, totul în lume fiind sub semnul efemerului, un lucru nu trebuie uitat și anume să ne îmbogățim sufletul și spiritul prin cunoaștere. Cine este aliatul nostru în această muncă? Răspunsul este unic: cartea.
Bibliografie
Blaga, Lucian, Trilogia culturii, vol. 9, Editura Minerva, București, 1985.
Cristea, Sorin, Dicționar de termeni pedagogici, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1998.
Guenon, Rene, Criza lumii moderne, traducere de Anca Manolescu, Editura Humanitas, București, 2008.
Nicola, Ioan, Pedagogie generală,Editura Didactică și Pedagogică, București, 1990.
Riboulet, Jean, Formarea intelectuală și morală a tinerilor, Editura Galaxia Gutenberg, Cluj, 2006.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
CARACTERISTICILE INTELECTUALE ALE PREŞCOLARILOR
Educator Stan Luminiţa-Simona
Grădiniţa cu program normal Bălăbăneşti, Galaţi
Intelectul, formaţiune psihică deosebit de complexă, cuprinde procese şi activităţi psihice variate şi dificile precum: gândire, memorie, limbaj, imaginaţie, atenţie... Read more
L’APPROCHE COMMUNICATIVE. QUELQUES DEFINITIONS
Ilie MINESCU
Universitatea de Vest din Timişoara
Le français est une langue vivante; on ne l'enseignera donc pas comme une langue morte. Enseigner le français consiste à apprendre aux... Read more
EMINESCU ŞI ARON PUMNUL
Prof. Safta Mariana Alina
Şcoala Gimnazială Tudor Vladimirescu, Târgovişte
Aron Pumnul s-a născut la 27.XI.1818, la Cuciulata, judeţul Braşov şi a murit la 12./24.I.1866, la Cernăuţi.... Read more
METODE ACTIV-PARTICIPATIVE
FOLOSITE ÎN PREDAREA MATEMATICII
Ievuţa Mirela Nicoleta - profesor
Şcoala Gimnazială ,,Ion Buteanu” Buceş
,,Un elev nu este un vas pe care trebuie să-l umpli, ci o flacară pe... Read more
MANAGEMENTUL CLASEI DE ELEVI
CONCEPT
Managementul educatiei/pedagogic reprezinta acea stiinta pedagogica, elaborata interdisciplinar, pentru studierea evenimentelor care intervin activitate pedagogica: decizie, organizare, gestiune.
Este si o metodologie de abordare globala-strategica-optima a educatiei, a... Read more
STUDIU PRIVIND EFECTELE NEGATIVE
ALE CALCULATORULUI ASUPRA COPIILOR
Prof. Copaciu Georgeta Cătălina
Şcoala Generală Moeciu de Jos, Jud. Braşov
În lumea occidentală, cercetătorii din domeniul educaţiei au constatat că acei copii... Read more
TIPOLOGII ALE ELEVILOR CU CERINŢE EDUCAŢIONALE SPECIALE ŞI SOLUŢII DE INTEGRARE ÎN ŞCOALĂ
Prof. Pavel Adriana-Cristina
Colegiul Economic Buzău
Sintagma „şcoala pentru diversitate” este echivalentă sintagmei “şcoala pentru toţi” şi reprezintă dezideratul maximei... Read more
DREPTUL LA NEFERICIRE
DUMITRU TALVESCU
Liliana Terziu a editat 6 volume de poezie până acum și este la primul volum de eseuri. Acest volum de... Read more
Calendarul pentru Evaluarea Nationala si
admiterea in invatamantul liceal de stat
pentru anul scolar 2012-2013
Calendarul de desfasurare a Evaluarii Nationale pentru elevii clasei a VIII-a in anul scolar 2011-2012 ---- Anexa la… Informaţii generale
Din punct de vedere etimologic, drog, este un cuvânt de origine olandeză – droog.
În accepţia clasică, drogul este substanţa care, fiind absorbită de un organism viu, îi modifică…
Calendarul înscrierii copiilor în învăţământul primar 2013
Vă prezentăm calendarul înscrierii copiilor în învăţământul primar pentru anul școlar 2013-2014.
Înscrierea în învăţământul primar 2013
A fost publicat în Monitorul Oficial nr. 162/2013 Ordinul MEN nr. 3434/2013 privind aprobarea calendarului şi a Metodologiei de înscriere a copiilor în învăţământul primar pentru… INSUCCESUL ŞCOLAR
Profesor Teodorescu Lãcrãmioara
Liceul Teoretic D. Zamfirescu Odobeşti, Jud.Vrancea
Motto: “Voinţa, iniţiativa, perseverenţa, rãbdarea sunt elemente care garanteazã succesul.”
Insuccesul şcolar reprezintă ansamblul pierderilor şcolare ale căror efecte se repercutează negativ asupra integrării… CONTEXTUL EUROPEAN ÎN PRIVINȚA
PRACTICILOR EDUCAȚIONALE INCLUZIVE
Profesor de sprijin Moise Felicia, CSEI Roman, jud Neamț
Logoped Moise Cătălin, CSEI Roman, jud Neamț
Rezumat: Paradigma educaţiei incluzive a fost lansată în… Platformă de prezentare
a ofertelor de educaţie non-formală
pentru săptămâna „Şcoala altfel”
Ministerul Educaţiei, Cercetrării, Tineretului şi Sportului a deschis o platfomă online de înregistrare a ofertelor organizaţiilor non-guvernamentale din domeniul educaţiei şi… C’EST QUOI, LE TRADUCTEUR?
Prof. Pîrlog Daniela,
Şcoala Gimnazială Băleni, Galaţi
On se propose, par cet article, d’expliquer aux étudiants de la langue française les tâches du traducteur et ce qu’il… AMPRENTA ALTERNATIVELOR EDUCAŢIONALE ASUPRA ELEVULUI
Institutor Anton Simona Marinela
Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2, Vorniceni, jud. Botoşani
Moto:’’Daţi-mi un peşte şi voi mânca azi, învăţaţi-mă să pescuiesc şi voi avea ce mânca…
|