|
|
Cresterea motivatiei de invatare a elevilor la disciplina matematica |
Scris de mihaiela lazar
|
Luni, 08 Februarie 2016 12:38 |
STUDIU PRIVIND CREŞTEREA MOTIVAŢIEI DE ÎNVĂŢARE A ELEVILOR LA DISCIPLINA MATEMATICĂ
Andrei Roxana, profesor,
Școala Gimnazială Nr. 25, Galați
Studiul de faţă abordează problematica creşterii motivaţiei de învăţare a elevilor la disciplina matematică. Studierea motivaţiei în şcoală provine din nevoia de a înţelege şi utiliza factori subiectivi care explică fluctuaţiile de randament şcolar. De multe ori, auzim de la elevi remarci de genul: “este greu”, “nu-mi place”, “nu-mi va folosi niciodată”, sau “super”, “de mult nu a mai fost aşa de cool la ore”. Ceea ce face diferenţa între aceste “comunicări” este “ambalajul”. Educaţia nu trebuie să doară sau să producă suferinţă, ci să placă, să fie de folos, să formeze indivizi echilibraţi şi motivati spre acţiune şi schimbare1.
SCOP:
Scopul acestui studiu este unul constatativ şi vizează rolul pe care îl are motivaţia în învăţarea matematicii, în cazul elevilor de gimnaziu.
OBIECTIVE:
- sondarea motivaţiei elevilor privind studiul matematicii;
- cuantificarea timpului alocat pentru studiul matematicii;
- identificarea gradului de conştientizare a necesităţii studierii matematicii în gimnaziu;
- evidenţierea aspectelor pe care elevii le consideră că fiind dificile, în studiul matematicii;
- identificarea unor variante care ar ajuta elevii să studieze matematica cu mai multă uşurinţă;
METODOLOGIE:
Instrumentul utilizat în investigaţie a fost un chestionar pentru exprimarea atitudinilor şi opiniilor, administrat elevilor din clasa a VIII a, aparţinând unor categorii sociale diferite şi provenind din medii diferite.
Chestionarul a cuprins 10 itemi.
Alegerea elevilor pentru eşantion s-a realizat prin selecţie simplă aleatoare.
Au fost chestionaţi 50 de elevi ai Şcolii Gimnaziale nr.25 Galaţi.
PREZENTAREA ŞI INTERPRETAREA DATELOR
Chestionarul a cuprins un set de întrebări menit să evidenţieze motivele ce îi determină pe elevi să înveţe la disciplina matematică . Din acesta a reieşit, că majoritatea consideră că pregătirea pentru susţinerea Evaluării Naţionale de la sfârşitul clasei a VIII a este cel mai important motiv.
De asemenea, şi primirea unei recompense are o pondere majoritară în rândul elevilor chestionaţi ( 56% ).
La întrebarea “Care din următoarele aspecte face învăţatul mai dificil pentru voi la disciplină matematică?”, elevii au răspuns:
-
Materia 64%
-
Vocabularul folosit de profesor 16%
-
Explicaţiile 24%
-
Problemele de comportament din clasa 28%
Când s-a pus problema identificării unor variante care ar ajuta elevii să studieze matematica cu mai multă uşurinţă, aceştia au specificat că modelul personalităţii profesorului influențează creşterea motivaţiei de a învăţa:
De asemenea, dintr-o listă de variante care ar facilita studiul matematicii, în viziunea elevilor, ( existenţa unor activităţi extracurriculare, existenţa unor discipline opţionale, studiul individual, meditaţiile), aceştia au optat în majoritate pentru meditaţii.
CONCLUZII
Majorităţii elevilor matematica li se pare greu de perceput, iar motivaţia acestora pentru studiu diferă de la elev la elev. Conform teoriei SDT(Self-Determination Theory) care descrie motivaţia elevului ca pe un continuum de la demotivare, trecând prin diferite etape de motivare extrinsecă, la motivarea intrinsecă, un anumit comportament şcolar poate fi descris de la lipsa motivaţiei sau resentiment, prin acceptarea pasivă, până la acceptarea activă şi implicarea personală.
MOTIVAŢIE INTRINSECĂ ŞI EXTRINSECĂ
STIL DE REGLARE
|
|
 
|
|
PROCESE ASOCIATE
|
|
PERCEPEREA CAUZALITĂȚII
|
Perceperea irelevanței
Nivel scăzut de competență
Absența intenției
|
Importanța recompensei sau a pedepsei
Supunere sau reactanță
|
Implicarea personală
Focalizare pe acceptarea de sine sau din partea celorlalți
|
Valorizarea conștientă a activității
Asumarea obiectivelor
|
Interiorizarea obiectivelor
Ierarhizarea obiectivelor
Congruența valorică
|
Interes
Plăcere
Satisfacție
intrinsecă
|
|
|
|
|
|
|
|
Prezentăm mai jos un set de strategii de intervenţie specific fiecărei etape de motivare:
-
Utilizarea de material didactic şi mijloace tehnice variate;
-
Propunerea de sarcini ţinând cont de tipul de inteligenţă al elevilor(inteligențe multiple);
-
Accentuarea rolului învăţării în clasă;
-
Propunerea de sarcini/teme la alegere, creându-le sentimentul controlului;
-
Oferirea de recompense stimulative, centrate pe munca elevului şi nu pe sine însuşi;
-
Aprecierea progreselor se face în termeni pozitivi;
-
Evitarea exprimării scepticismului cu privire la reuşita viitoare, folosind sintagme de genul:”Am încredere…”, “Ştiu că poţi”;
-
Identificarea aspectelor de unicitate ale fiecărui elev, crearea unei identităţi valorizate (“spiritul critic al clasei”, “rezolvitorul logic”, etc)
-
Gratificarea activităţilor extraşcolare;
- Cucoş Constantin, Psihopedagogie penru examenele de definitivare şi grade didactice, Editura Polirom, Iaşi, 2009.
- Cristescu Bogdan, Formarea continuă a profesorilor de matematică în societatea cunoaşterii, Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi, 2012.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Miercuri, 10 Februarie 2016 22:42 |
|
ASUPRA UNOR INCONVENIENŢE
ÎN NOTAŢIILE DIN MANUALELE DE FIZICĂ ACTUALE
prof. Cristea Adrian
Colegiul Tehnic"Petru Poni" – Roman, jud. Neamț
Deoarece în standardul actual, ISO-31, nu am găsit descrierea explicită a modului de... Read more
AMINTIRI DESPRE ARGHEZI
Prof. Mihalcea Carla
Şcoala nr.1 Pantelimon-Ilfov
Întreaga creaţie a acestui mare scriitor, Tudor Arghezi, relevă complicatele probleme ale omului modern, spirit complex, confruntat cu realităţi diverse şi dinamice.
Cuvinte cheie: poet,... Read more
STUDIU ASUPRA NUVELELOR LUI IOAN SLAVICI
Profesor POPA GABRIELA
Liceul „Voievodul Mircea”, Târgovişte
Slavici este recunoscut ca autor canonic și se regăsește în manualele de liceu și, alături... Read more
VIОLEΝŢA
DEFINIRE, CONCEPT, FORME
Boldașu Magdalena Maria,
prof.înv.primar, Școala Gimnazială Nr.1 Peștera
În ce рriveşte încercările de definire, analiză şi interрretare a agreѕivităţii de către ѕрecialişti, nu numai că nu... Read more
LECTURI LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ PENTRU CLASA A XI-A
Lecturi obligatorii - Literatura română pentru clasa a XI-a:Tudor Arghezi - VersuriIon Barbu - VersuriLucian Blaga - VersuriG. Călinescu - Scrinul negruM.... Read more
Admiterea in ciclul inferior al liceului
ORDIN nr. 4.802/31.08.2010 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat, pentru anul şcolar 2011-2012
Metodologie de organizare şi desfăşurare a admiterii în... Read more
E NOAPTE ŞI E FRIG, IUBITĂ, MAMĂ
Ştefan Lucian MUREŞANU
E noapte şi e frig, iubită, mamă, şi mă gândesc cum anii au trecut iar tu, demult, te-ai dus de lângă... Read more
INSTRUIREA PROGRAMATÃ
Profesor Lazar Mihaiela
Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu
Predarea-învãtarea constituie un flux continuu de informatii dirijat si controlat în permanentã prin intermediul unei conexiuni inverse. Datoritã acestui mecanism devine posibilã... Read more
POEME – UNIVERSUL COPILĂRIEI
Ileana Faur, profesor Limba şi Literatura română
Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timişoara
În studiul de faţă, referitor la cele mai cunoscute poeme eminesciene, am avut în vedere o abordate…
CÂMPUL LEXICAL SEMANTIC - CONCEPTE OPERATORII
Profesor Andra Elena Diaconu
Profesor de limba și literatura română,
Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea
În concepția lui Eugen Coșeriu conceptele operaționale cu care trebuie să… Corpul profesorilor mentori se constituie la nivelul inspectoratelor scolare judetene/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti si cuprinde cadrele didactice care detin functia didactica de profesor mentor si coordoneaza efectuarea stagiului practic… PROCESE MORFODINAMICE ŞI RISCURILE GEOMORFOLOGICE IMPUSE DE FACTORII POTENŢIALI AI MEDIULUI GEOGRAFIC
Prof. Vasile-Octavian Cosmescu,
Liceul de Artă “Hariclea Darcleé”, Brăila şi Liceul Tehnologic Însurăţei
Arealul studiat se află în NV judeţului… DOCUMENTS AUTHENTIQUES ORAUX
Lector univ. Ilie MINESCU
Universitatea de Vest TIMIŞOARA
Origine et Classement
Les documents authentiques ont fait leur entrée en didactique des langues au cours de la décennie…
A STUDY IN SMALL TALK IN CLASS
Prof. Adriana- Maria Ştefănescu
Liceul Tehnologic Energetic „Regele Ferdinand I”, Timişoara
When it comes to studentsof all ages, they do have something to say;…
PROBĂ DE EVALUARE SUMATIVĂ LA TEMA COMPUŞI HIDROXILICI
Prof. Sandu Diana – Ileana
Colegiul Tehnic”Regele Ferdinand I” Timişoara
Rezumat: Am dorit să ilustrez, printr- o gamă largă de itemi, o probă de…
EVALUAREA ŞCOLARĂ
IANIN MĂDĂLINA, profesor limba franceză,
Colegiul Tehnic „Emanoil Ungureanu”, Timişoara
Evaluarea şcolară este un factor important în predare deoarece cuantifică rezultatele învăţării dar are… CONDIŢII EXTERNE ALE ÎNVĂŢĂRII ŞCOLARE
Prof. Dinu Maria
Şcoala cu clasele I-VIII, Bâlta, Dolj
Învăţarea şcolară, acest proces de receptare şi asimilare de informaţii şi de influenţe educative, dar şi procesul de…
|
|