Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Conturi consolidate
Marţi, 08 Martie 2011 13:24

CONTURI CONSOLIDATE

 

Prof. Cîrcotă Roxana

Grup Şcolar Industrial de Marină Galaţi

 

Rezumat

Conturile consolidate reprezintă documentele ce vizează situaţia şi rezultatele unei societăţi mamă, ţinând cont de legăturile cu celelalte societăţi ale unui ansamblu în care ea are, direct sau indirect, interese consolidabile.

Consolidarea reprezintă adunarea situaţiilor financiare individuale a două sau mai multe societăţi în scopul realizării unui singur set de situaţii financiare. Situaţiile financiare consolidate oferă informaţii referitoare la rezultatele şi poziţia financiară a grupului ca întreg.

Motivaţiile principale care stau la baza creării de grupuri sunt: combinarea unor întreprinderi din acelaşi sector de activitate, achiziţia de întreprinderi care reprezintă furnizori sau clienţi ai firmei care cumpără, diversificarea activităţilor în scopul mai bunei gestionări a riscului, evitarea preluărilor ostile de către alte întreprinderi, retragerea unor acţionari sau a unor manageri importanţi.

Avantajele principale ale structurii de grup în raport cu alte structuri sunt: permite societăţii mamă un control asupra unui capital mai mare decât cel investit de ea; permite accesul la împrumuturi mai mari; se facilitează o mai bună circulaţie a capitalurilor; permite să se plătească mai puţine impozite; oferă posibilităţi mai bune de organizare.

Resumed

The consolidated accounts are the documents which concern the situation and results of a parent, taking into account the connections with other companies of a series in which it has, directly or indirectly, consolidation interests.

The consolidation is the individual financial statements of two or more companies in order to achieve a single set of financial statements. Consolidated financial statements provide information about the results and financial position of the group as a whole.

The main motivation of behind the creation of group are: the combination of same enterprises in the same sector, representing companies acquiring firms suppliers or customers who by, diversification of activities in order to better manage risk, avoid hostile takeovers by other companies, withdrawal of shareholders or managers of leading.

The main advantages of the group structure in relation to other structures are the following : allows to parent company control over a large capital investment than it allows grater access to loans, to facilitate better circulation of capital, allows you to pay less taxes, provides better opportunities for the organization.

Societatea mamă este o societate care are filiale.

Filiala reprezintă o societate asupra căreia societatea mama exercită un control exclusiv.

Participaţii –O societate posedă o participaţie în altă societatea atunci când posedă o fracţiune de capital cuprinsă între 10 şi 50%.

Procentajul de control este dat drepturile de vot de care dispune societatea mamă şi este egal cu raportul dintre drepturile de vot deţinute intr-o societate şi numărul total al drepturilor de vot ale acesteia, în AGA.

Procentajul de interes indică partea din capitalul societăţii controlate deţinute de societatea-mamă, direct sau prin intermediul altor societăţi-satelit.

Plasamentele sunt filialele excluse din perimetrul de consolidare.

Legăturile ce unesc societăţile pot fi foarte strânse (societatea mamă deţine peste 90% din capitalul filialei) sau foarte lejere când două societăţi sunt unite prin acorduri de cooperare sau de o filială comună. După natura legăturilor pot exista: legături financiare (o societate este proprietara unei părţi din capitalul altei societăţi), legături personale  (societăţi independente, fără participaţii de natură financiară, dar gestionate de acelaşi grup de directori), legături contractuale (se stabilesc în cadrul unor strategii de apropiere şi alianţe care preced crearea unui grup sau integrarea unei societăţi în cadrul grupului).

Dacă o societate posedă peste 50% din capitalul altei societăţi, acesta din urmă este considerată a fi filiala celei dintâi. În determinarea acestui procentaj trebuie să se ţină seama de acţiunile cu dividende prioritare dar fără drept de vot şi de acţiunile cu drept de vot multiplu. Deţinerea unui procent de 40% este uneori suficientă pentru a domina o societate, atunci când restul titlurilor sunt dispersate.

Atunci când societatea mamă nu exercita nici o activitate industrială sau comercială, singurul său obiectiv fiind deţinerea de titluri de participare, suntem în prezenţa societăţii cunoscute sub numele de holding.

Prin consolidare se realizează adunarea situaţiilor financiare individuale a două sau mai multe societăţi realizând un singur set de situaţii financiare. După eliminarea tranzacţiilor şi a soldurilor intra-grup[1] situaţiile financiare consolidate oferă informaţii referitoare la rezultatele şi poziţia financiară agrupului ca întreg, ca şi când acesta ar fi o singură entitate,.

Conturile de grup sau conturile consolidate au drept obiectiv prezentarea pentru grup a unui bilanţ a unui cont de rezultate, a unei anexe si, eventual, a unui tablou de trezorerie ca şi cum ansamblul de societăţi care îl compun reprezintă o singura întreprindere.

Situaţiile financiare consolidate asigură transparenţa informaţiilor în conformitate cu reglementările internaţionale,  astfel au fost elaborate trei norme contabile internaţionale (IAS) destinate special consolidării conturilor şi aplicabile fiecare unei forme de participare:

- IAS 27 “Situaţii financiare consolidate şi contabilizarea participaţiilor în filiale”;

- IAS 28 “Contabilitatea participaţiilor în întreprinderile asociate”;

- IAS 31 “Informarea financiară în participaţiile în întreprinderile de tip joint-venture”.

Procesul de consolidare are drept finalitate întocmirea şi prezentarea situaţiilor financiare consolidate la nivelul grupului, care cuprind: bilanţul consolidat, contul de profit şi pierdere consolidat, situaţia consolidată a variaţiei capitalurilor proprii, tabloul fluxurilor de trezorerie consolidat şi anexa consolidată.

Procesul de consolidare a conturilor se realizează, în general, în şase etape:

1. Determinarea perimetrului de consolidare

2. Stabilirea metodelor de consolidare (în funcţie de procentajul de control)

3. Ajustarea şi retratarea situaţiilor financiare individuale ale societăţilor consolidate pentru a asigura omogenitatea metodelor de evaluare şi de prezentare a conturilor la nivelul situaţiilor financiare consolidate.

4. Conversia situaţiilor financiare ale filialelor aflate în străinătate este necesar să se convertească situaţiile lor individuale în moneda de consolidare; acest lucru se realizează conform prevederilor IAS 21 “Efectele variaţiilor cursurilor monedelor străine”;

5. Consolidarea propriu zisă:

a. preluarea şi cumularea elementelor din situaţiile financiare ale societăţilor care definesc grupul.

b. eliminarea conturilor şi operaţiilor reciproce, precum şi a rezultatelor interne astfel încât situaţiile financiare consolidate să prezinte poziţia financiară şi performanţele grupului vizavi de mediul extern;

            c. eliminarea titlurilor de participare şi partajul capitalurilor proprii

6. Elaborarea situaţiilor financiare consolidate.

Situaţiile financiare consolidate cuprind informaţiile contabile şi financiare care dau imaginea fidelă a patrimoniului, rezultatelor şi situaţiei financiare a ansamblului de societăţi incluse în perimetrul de consolidare.  

 

Bibliografie

1. Feleagă N., coordonator, Contabilitate Aprofundată, Editura Economică, Bucureşti, 2006;

3. Malciu L., Contabilitate aprofundată, Editura Economică, Bucureşti, 2008;

5. Ministerul Finanţelor Publice, Ghid practic de aplicare a Standardelor Internaţionale de Contabilitate – Partea I, Editura Economică, Bucureşti, 2001;

7. Ristea M., Dumitru C.G. , Contabilitate Aprofundată, Editura Lucman, Bucureşti, 2002;

8. * * * Standardele Internaţionale de Contabilitate 2007, Editura Economică, Bucureşti, 2002;

 


[1] Marian Săcărin, Grupurile de societăţi şi repere ale interpretării conturilor consolidate, Editura Economică, Bucureşti, 2003 

 

Ultima actualizare în Luni, 21 Martie 2011 22:39
 

Revista cu ISSN

What is vocabulary and what needs to be …

WHAT IS VOCABULARY AND WHAT NEEDS TO BE TAUGHT? Autor: Prof. Felherț Monica, Gradul Didactic I Liceul Tehnologic Nr.1 Salonta, Bihor Vocabulary can be defined, roughly, as the words we teach...

Read more

Creativitatea si stimularea potentialulu…

CREATIVITATEA ȘI STIMULAREA POTENȚIALULUI CREATIV LA VÂRSTA PREȘCOLARĂ Comoli Doina, prof. înv. primar Școala Gimnazială Nr. 96, București Creativitatea marchează întreaga personalitate și...

Read more

Studiul evolutiei procesoarelor

STUDIUL EVOLUŢIEI PROCESOARELOR   Prof. Farkas Ana Maria Colegiul Tehnic de Transporturi Braşov   1. Primele procesoare Apariţia procesoarelor desktop începe în 1993, odatã cu apariţia primului Pentium. Primul model disponibil rula la o frecvenţă de...

Read more

Inscrieri Mirunette Language Competition

Inscrieri Mirunette Language Competition

Ultimele zile de inscrieri la Mirunette Language Competition! Castiga o tabara internationala de 2 saptamani in UK! Esti pasionat de cultura britanica? Visul tau este sa...

Read more

Activitatea catedrei/comisiei metodice

ACTIVITATEA CATEDREI/COMISIEI METODICE   Art.40. Catedrele/comisiile metodice se constituie din minimum patru membri, care predau aceeaşi disciplină de studiu. În situaţiile în care disciplina educaţie fizică şi sport este predată de mai...

Read more

Caracterul

CARACTERUL   Ca latura relationala a personalitatii, „responsabila" de felul in care oamenii interactioneaza unii cu altii in cadrul societatii, caracterul a fost definit cel mai adeseori ca o pecete sau amprenta...

Read more

Mijloace si forme de realizare la pregat…

PREGĂTIREA PREŞCOLARILOR PENTRU SCRIS MIJLOACE ŞI FORME DE REALIZARE                                              Prof. Înv. Preşc. Barbu Stela                                            Grădiniţa P.N. Nr. 6 Lugoj Structură A                                            Grădiniţei Pp. Nr.2 Lugoj     Învăţământului preşcolar  îi...

Read more

SCOLILE NATIONALE

ŞCOLILE NAŢIONALE   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     Paralel cu desfãsurarea curentului romantic în muzicã, în tãri ca Rusia, Polonia, Cehoslovacia, Spania, Ţãrile Scandinave etc., se afirmã o artã ce...

Read more